Moderator: Redaktörer
mx skrev:Hur menar du? Jag tror inte att min anläggning räknas som dålig direkt. Mina
datorhögtalare är betydligt sämre.
Edit: Inlägget var riktat till prolinn.
prolinn skrev:mx skrev:Hur menar du? Jag tror inte att min anläggning räknas som dålig direkt. Mina
datorhögtalare är betydligt sämre.
Edit: Inlägget var riktat till prolinn.
Jag förstår om du blir konfunderad över det jag skriver, men jag är faktiskt helt ärlig. Hur det ligger till med just din anläggning kan jag ju inte veta och därför skrev jag något generellt på temat. Det kan ju vara så att datorhögtalarna inte är bättre, men inte heller speciellt mycket sämre än dina andra högtalare eller så är det drivning och insignal till ditt huvudsystem som inte alls matchar dina huvud högtalare. Jag är ju Linnist och vet (tror mig veta) vad prylarna tidigt i kedjan betyder för slutresultatet ur musikhänseende. Din dator eller bärbara spelare kanske är bättre än din signalkälla i huvudsystemet? Går ju testa genom att koppla den till huvudsystemet.
paa skrev:Det finns en tråd som heter:
"Är musikupplevelsen proportionell mot ljudkvaliten?"
där sådana intresssanta saker diskuterats:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=644716
mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
och det har inte tillfört någonting till ljudåtergivningen. Inte heller tagit bort
något.
Däremot tror jag och hoppas på att Dynaudio Contour S3.4 är bättre än
Logitech Z-2300. Annars blir jag arg.
Du är ju varken den första eller sista som känt sådär.mx skrev:MagnusÖstberg skrev:Du behöver hifi-avprogrammeras!!
Gärna. Hur gör jag?
prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
och det har inte tillfört någonting till ljudåtergivningen. Inte heller tagit bort
något.
Om musiken inte blir bättre om man kopplar in en bättre källa och det inte var speciellt bra innan så brister nog förstärkeri och/eller högtalare.
Vad har du för källa?
subjektivisten skrev:Jag lyssnar främst på musiken. Det är ytterst sällan som jag "hifi lyssnar". Dock så kan jag störa mig på dålig ljud från skivan, men det gör jag oavsett om det är stereon eller bilradion,
Nattlorden skrev:Enklaste svaret - de enkla systemen är så dåliga att du knappt märker att det är mono... och när du verkligen märker det så inser du att du inte gillar mono....
prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
något.
Om musiken inte blir bättre om man kopplar in en bättre källa och det inte var speciellt bra innan så brister nog förstärkeri och/eller högtalare.
Vad har du för källa?
mx skrev:Ja, du kanske tycker att det är ett enkelt svar eftersom det var fel.
Klart hör jag att det är mono i vilken anläggning som helst. Sen
låter The Beatles i stereo klart värdelöst oavsett anläggning.
Nattlorden skrev:mx skrev:Ja, du kanske tycker att det är ett enkelt svar eftersom det var fel.
Klart hör jag att det är mono i vilken anläggning som helst. Sen
låter The Beatles i stereo klart värdelöst oavsett anläggning.
Nej, det var det nog inte, men du förstår troligen inte vad "hör" i sammanhanget betyder.
Du lyssnar på fel sätt, eller väljer anläggning helt fel. Eller en kombination av det. Finns ingen inspelningsvariant jag känner till av The Beatles som låter dåligt på min anläggning, inkl. Rockband till Wii.
Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
mx skrev:Du är helt ute och cyklar och har inte förstått frågeställningen i tråden.
Nattlorden skrev:mx skrev:Du är helt ute och cyklar och har inte förstått frågeställningen i tråden.
Du fokuserar på ett för snävt område och missar den stora bilden.
mx skrev:Hur vore det om du fokuserade på trådens frågeställning? Tråden handlar inte
om The Beatles låter bra eller dåligt på min anläggning. Det låter förbannat bra.
Nattlorden skrev:mx skrev:Hur vore det om du fokuserade på trådens frågeställning? Tråden handlar inte
om The Beatles låter bra eller dåligt på min anläggning. Det låter förbannat bra.
Så man får inte använda samma exempel som DU drog fram? Mysko.
Det låter ju inte förbannat bra när du skapar en tråd för att undra vad som är fel, eller hur?
mx skrev:Så jag kan inte fokusera på musiken på samma sätt som med ett par
datorhögtalare för att jag inte hör att det är mono? Låter inte särskilt troligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster