mx skrev:Nattlorden skrev:Har du förstått var du skall ändra nu då?
Ja, enligt dig ska jag köpa en sämre anläggning.
Beklagar, du har inte fattat.
Moderator: Redaktörer
mx skrev:Nattlorden skrev:Har du förstått var du skall ändra nu då?
Ja, enligt dig ska jag köpa en sämre anläggning.
mx skrev:Är det mitt eller ditt fel? Förklara bättre vad jag ska ändra då.
Nattlorden skrev:mx skrev:Är det mitt eller ditt fel? Förklara bättre vad jag ska ändra då.
Ditt, genom att vara konfrontativ istället för konstruktiv.
Du måste förstå varför din bättre anläggning tar fram saker som alltid finns men de sämre anläggningarna inte klarar att ta fram så tydligt att det stör dig. Och sen får du hitta en anläggning som inte är sämre i absoluta termer men som inte lägger tonvikten vid sådana detaljer utan som primärt framhäver musiken.
Det tog faktiskt lång tid att avprogrammera det analytiska sinnet. Jag gjorde det genom att under lång tid (flera år) inte lyssna analytiskt alls. Vilket resulterade i att jag numera aktivt måste ställa mig in på att lyssna analytiskt annars lyssnar jag bara på musiken per automatik.mx skrev:Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
Detta skulle jag vilja lära mig. Känns nästan som en yrkesskada att inte kunna
njuta av musiken om jag inte i förväg vet att anläggningen är undermålig.
Precis den resan jag gjort!Alexi skrev:Det tog faktiskt lång tid att avprogrammera det analytiska sinnet. Jag gjorde det genom att under lång tid (flera år) inte lyssna analytiskt alls. Vilket resulterade i att jag numera aktivt måste ställa mig in på att lyssna analytiskt annars lyssnar jag bara på musiken per automatik.mx skrev:Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
MagnusÖstberg skrev:mx:
Du har ingen kommentar till det jag och eriken skrev?
mx skrev:Jag stör mig inte på något i anläggningen och det låter underbart bra. Det låter mycket bättre där än i datorhögtalarna.
Varför får jag inte samma glädje av musiken på min anläggning som enligt expertisen ska vara så himla bra?
Alexi skrev:Det tog faktiskt lång tid att avprogrammera det analytiska sinnet. Jag gjorde det genom att under lång tid (flera år) inte lyssna analytiskt alls. Vilket resulterade i att jag numera aktivt måste ställa mig in på att lyssna analytiskt annars lyssnar jag bara på musiken per automatik.mx skrev:Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
Nattlorden skrev:mx skrev:Jag stör mig inte på något i anläggningen och det låter underbart bra. Det låter mycket bättre där än i datorhögtalarna.
På vilket sätt är inte detta något du stör dig på:
- Kod: Markera allt
Varför får jag inte samma glädje av musiken på min anläggning som enligt expertisen ska vara så himla bra?
Jag tycker det där är allvarlig kritik.
Ett exempel (som inte behöver ha den minsta koppling med din setup):
Där är lätt att tycka att en anläggning som plockar upp alla minimala detaljer och presenterat dem med kuslig precision är fantastisk, men de påvisa alla briseter minst lika tydligt. Detta är inte bästa återgivning... saker skall inte tas fram tydligare än vad de är.
mx skrev:När jag spelar samma musik på huvudanläggningen är det inte alls lika kul.
Det låter mycket bättre. Men fokus ligger snarare på hur bra det kan låta och
vilka begränsningar som finns.
mx skrev:Stör mig inte på återgivningen. Det är inte det tråden handlar om.
Max_Headroom skrev:mx skrev:När jag spelar samma musik på huvudanläggningen är det inte alls lika kul.
Det låter mycket bättre. Men fokus ligger snarare på hur bra det kan låta och
vilka begränsningar som finns.
För dålig musik.
Är musiken bra nog är det inte så noga hur det låter.
Jo, jag har förstått att du på det hela taget är skitnöjd med det du har!mx skrev:MagnusÖstberg skrev:mx:
Oj, sorry. Jo, det har jag.
Jag är ju väldigt nöjd med min anläggning. All musik låter bra och det är en
tokigt bra återgivning. Rummet kunde vara lite bättre, men så är det alltid
känns det som.
Mitt problem ligger ju som sagt i att sluta lyssna analytiskt och fokusera på
musiken. Jag kan göra detta på min huvudanläggning OM jag ser på film
samtidigt, eller konsert, där jag fokuserar på något "annat" och ljudet är en
delprodukt. Förstår du?
Detta skulle jag vilja lära mig göra med enbart musik. På samma sätt som
jag kan göra det vid datorhögtalarna eller hörlurarna.
MagnusÖstberg skrev:Jo, jag har förstått att du på det hela taget är skitnöjd med det du har!mx skrev:MagnusÖstberg skrev:mx:
Oj, sorry. Jo, det har jag.
Jag är ju väldigt nöjd med min anläggning. All musik låter bra och det är en
tokigt bra återgivning. Rummet kunde vara lite bättre, men så är det alltid
känns det som.
Mitt problem ligger ju som sagt i att sluta lyssna analytiskt och fokusera på
musiken. Jag kan göra detta på min huvudanläggning OM jag ser på film
samtidigt, eller konsert, där jag fokuserar på något "annat" och ljudet är en
delprodukt. Förstår du?
Detta skulle jag vilja lära mig göra med enbart musik. På samma sätt som
jag kan göra det vid datorhögtalarna eller hörlurarna.
Då är det bara att ge tusan i huvudanläggningen så fort du skall lyssna på musik aktivt, ha på den som bakrundsgrunka när du går omkring (då ställer du in dig automatiskt på att det inte går att analysera). Och framförallt - inse att ett invant beteende tar tid att ändra på.
Lycka till! Och välkommen mot nästa steg
MagnusÖstberg skrev::)
Du kanske blir den första som "förstår" vad jag mummlar om när jag på GÖKträffarna skämtar och säger "låter det bra på golvet så är det bra"
Mjo, jag kan bli helt supertrött när jag slappnar av i en harmonisk miljö
mx skrev:prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
och det har inte tillfört någonting till ljudåtergivningen. Inte heller tagit bort
något.
Däremot tror jag och hoppas på att Dynaudio Contour S3.4 är bättre än
Logitech Z-2300. Annars blir jag arg.
Om musiken inte blir bättre om man kopplar in en bättre källa och det inte var speciellt bra innan så brister nog förstärkeri och/eller högtalare.
Vad har du för källa?
Du får dock gärna komma med något konkret förslag som kan leda till
"förbättring". Ska jag byta källa menar du? Till vad?
prolinn skrev:mx skrev:prolinn skrev:mx skrev:Jag har haft diverse streamers från Linn inkopplade i anläggningen tidigare
och det har inte tillfört någonting till ljudåtergivningen. Inte heller tagit bort
något.
Däremot tror jag och hoppas på att Dynaudio Contour S3.4 är bättre än
Logitech Z-2300. Annars blir jag arg.
Om musiken inte blir bättre om man kopplar in en bättre källa och det inte var speciellt bra innan så brister nog förstärkeri och/eller högtalare.
Vad har du för källa?
Du får dock gärna komma med något konkret förslag som kan leda till
"förbättring". Ska jag byta källa menar du? Till vad?
En minutiös installation av det du har kanske vore en början. Hjälper inte det d.v.s. musiken skall hamna i fokus vare sig du försöker värja dig eller ej. Om den inte gör det och det inte hjälper att koppla in en bättre källa så är problemet ditt förstärkeri och/eller högtalarna. Jag skulle gissanatt du behöver börja om.
Ett tips vore kanske att prova t.ex. en Majik DSi med dina högtalare och jämföra med ett par Majik 109 högtalare. De är små, men bra. Jag skulle gissa att du skulle kunna dra en del slutsatser efter ett sånt test. Har du en Linn-handlare i närheten så kan han säkert hjälpa till att koppla in och ställa grejerna som de skall för att det skall låta som det skall!?
mx skrev:Bilstereon är nästan bäst tycker jag. Där njuter jag som mest.
Alexi skrev:När jag ändrat något i anläggningen, eller när vi gör GÖK battles, så lyssnar jag på anläggningen, annars lyssnar jag på musik
mx skrev:subjektivisten skrev:Jag lyssnar främst på musiken. Det är ytterst sällan som jag "hifi lyssnar". Dock så kan jag störa mig på dålig ljud från skivan, men det gör jag oavsett om det är stereon eller bilradion,
Bilstereon är nästan bäst tycker jag. Där njuter jag som mest.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster