pi25

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-06 10:47

Purre skrev:Nu har jag inte lyssnat på dom men SVS finns på marknaden. Deras baslådor går inte av för hackor iaf och dom har ju golvare, stativare, center samt vägghögtalare. Kanske värt att kolla iaf.

SVS gör kompetenta produkter i sina kundsegment men har inga alternativ för användare med lite högre krav.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-04-06 10:50

M&K har säkert också något som kan passa hjälpligt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-06 10:53

Naqref skrev:M&K har säkert också något som kan passa hjälpligt.

Jag vet inte om "hjälpligt" är rätt beskrivning på vad åtminstone jag skulle tycka var en fullgod ersättare för i32s.
(Dvs en högtalare som hyllas till skyarna för både sin ljudkvalitet och förmåga till att spela starkt utan att krokna samtidigt som den inte kostar en förmögenhet(.

De M&K jag hört har varit "trevliga" men inte mer.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-06 10:57

steveo1234 skrev:

Jag vet inte om "hjälpligt" är rätt beskrivning på vad åtminstone jag skulle tycka var en fullgod ersättare för i32s.
(Dvs en högtalare som hyllas till skyarna för både sin ljudkvalitet och förmåga till att spela starkt utan att krokna samtidigt som den inte kostar en förmögenhet(.

Bygg själv eller köp JBL.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-06 11:12

steveo1234 skrev:Jag vet inte om "hjälpligt" är rätt beskrivning på vad åtminstone jag skulle tycka var en fullgod ersättare för i32s.

Lyssna först. i32s kanske inte passar dig alls.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-06 11:13

Sanjuro skrev:NB:
Jag finner det intressant/oroande att du har registrerat dig för ett år sedan och i princip ALLA dina 75 inlägg cirklar kring att skriva ner och såga Ino Audio.

Just ignore :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 11:38

NB kanske är IÖ som försöker dämpa efterfrågan? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2011-04-06 11:42

haha :D
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-04-06 12:24

subjektivisten skrev:
Jag finner det intressant/oroande att du har registrerat dig för ett år sedan och i princip ALLA dina 75 inlägg cirklar kring att skriva ner och såga Ino Audio.

Frågan är om moderatorerna ignorerar sådant beteende?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-06 12:25

E skrev:
subjektivisten skrev:

Frågan är om moderatorerna ignorerar sådant beteende?

Mvh E*
Har du frågat dem?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2011-04-06 12:36

Indirekt i det inlägg du citerar, ja.

Det var dock inte min avsikt att fylla upp en hel skärmbild med saken. ;)

Mvh E*
Senast redigerad av E 2011-04-06 12:37, redigerad totalt 2 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-06 12:37

Nattlorden skrev:NB kanske är IÖ som försöker dämpa efterfrågan? :mrgreen:

IÖ's andra "jag" :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-06 12:40

KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Bygg själv eller köp JBL.

Att bygga själv är nära nog omöjligt om man inte spenderat otroliga mängder tid på att lära sig hur man bygger högtalare. Alternativet är såklart att bygga ett färdigt kit men jag har inte sett några kvalificerade sådana. Färdiga JBL är som bekant det närmsta alternativet jag sett...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-06 12:41

Hm.. vilka JBL motsvarar pi25?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 12:50

Ragnwald skrev:Hm.. vilka JBL motsvarar pi25?

K2 kanske?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-06 13:02

Nattlorden skrev:

K2 kanske?

Japp, i allt utom storlek, pris, färg, bestyckning, leveranstid, ljudtrycksförmåga och frekvensomfång.

:)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-06 13:21

LS60 eller LS80 skulle jag tro, om man ser på pris, storlek, frekvensomfång...
http://www.jbl.com/EN-GB/Products/Pages ... x?PID=LS80

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-06 13:50

Inte mycket till likhet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-06 14:13

Ragnwald skrev:Inte mycket till likhet.

Vilka är mer lika golvaren pi25 då? K2? :D

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-06 14:43

steveo1234 skrev:Några förslag på produkter till någon som funderade på att köpa i32s?
Amphion Krypton, B&W 801, Larsen L8, Carlsson OA116 alla dessa system delade vid 80Hz borde klara sig långt och går att hitta nya eller beg. för under vad ett par i32 kostar.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-06 15:20

Har svårt att "se" (höra) liknelsen mellan Larsen och Ino.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-04-06 15:40

subjektivisten skrev:Har svårt att "se" (höra) liknelsen mellan Larsen och Ino.

+1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-06 15:58

Ett par L8 delade vid 80Hz borde klara att spela starkt utan att låta komprimerat och med låg dist. Hyggligt neutralt, så tänkte jag iaf.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-06 16:22

---------------------

Det måste svida rejält för dig att GURU får så pass fina omdömen av flera personer i en så pass aktad audiofiltidskrift som Stereophile.
-------------------------

Kartläggning och misskreditering av åsiktsmotståndaren, lite roande :P.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-06 16:31

Innan detta spinner ur kontroll vill jag bara nämna att åsikter om Ino Audio är tillåtna på samma sätt som de är det gällande t.ex. Linn, NAD, Furutech eller någon annan tillverkare av ljud- eller bildprylar.
Kommer åsikterna däremot in på IÖ kommer de däremot att vägas mot möjligheten att tolka dem som personangrepp.
Det är således en helt annan sak.

/K12

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-06 16:37

Jag upplever att gränsen mellan INO och IÖ kan vara ganska svår att dra :) . Tex är ju kritik mot INO´s marknadsföring i praktiken kritik mot Ingvar. Eller?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-06 16:58

single_malt skrev:Jag upplever att gränsen mellan INO och IÖ kan vara ganska svår att dra :) . Tex är ju kritik mot INO´s marknadsföring i praktiken kritik mot Ingvar. Eller?

Visst kan det vara besvärligt att se gränser.
Men inget en intelligent person behöver ha problem med. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-06 17:02

KarlXII skrev:
single_malt skrev:Jag upplever att gränsen mellan INO och IÖ kan vara ganska svår att dra :) . Tex är ju kritik mot INO´s marknadsföring i praktiken kritik mot Ingvar. Eller?

Visst kan det vara besvärligt att se gränser.
Men inget en intelligent person behöver ha problem med. :)

Blir vi andra diskriminerade nu?

:D

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-06 17:25

single_malt:

Vem har något emot att Ino diskuteras? Inte jag, det ÄR ju ett Ino-forum...
Ingvar = Ino, klart att det blir personligt på ett eller annat plan hur man än vänder och vrider på det.

Det får Ingvar ta om det nu finns ett forum tillägnat märket. Men när det blir för osakligt måste man ju få säga ifrån. Vad skulle Du själv tycka om jag sågade allt Du har och Du själv tyckte att det var osakligt? Hålla med? Säga ifrån?

Går du in på ett annat märkesforum och börjar såga det märket så får du räkna med turbulens. Är det konstigt? Prova att gå in på ett Linnforum, eller Polk, eller valfritt annat och sprätt lite dynga så får du se reaktionerna. Kanske är de inte ens lika civila tillbaka.

Kanske var kommentaren om GURU onödig? Vad vet jag. Men jag ville peka på att Ingvar FÅR positiv uppmärksamhet för sina konstruktioner av "respekterade skribenter" i "kända publikationer" och det går ju stick i stäv med hur dåligt NB tycker om allt som Ingvar gör. Hur går det ihop? Intressekonflikt? Hjärnsläpp? Både och? NB kanske besitter mer kunskap och har lyssnat på mer grejer än Stereophiles redaktion? Men jag skulle inte tro det.

Jag ser inte NB som en meningsmotståndare, utan mer som en pajas.
Jag ville ju se om vederbörande skriver något som inte är angrepp på annan. Men det gör han ju knappt. Kartläggning? Nä, två klick på datorn är inte kartläggning. Däremot är ju hans kredibilitet på nollpunkten. Det finns ju inget att referera till annat än smutskastning från hans sida mot Ino. Den är så polariserad så det är inget annat än oseriöst. Då är man ju de facto en pajas. Han skriver ju inte ner andra märken trots att han uppenbarligen har så höga krav att han tillägnar merparten av sin forumtid att skriva ner ETT märke som åtminstone kan klassas som hyfsat bra även av folk som inte äger det. Lägg märke till att jag skrev hyfsat bra och inte VÄRLDSBÄST.

Att kalla det Ingvar sysslar med för marknadsföring är väl lite väl starkt - tycker du inte det själv? Maken till dålig marknadsföring har man ju sällan sett. ;)

Eller menar du att den medvetet är så dålig att den tjänar ett positivt (och dolt) syfte? 8O Då har du ju själv en skev syn på saken - om Ingvar öppet berättar att han INTE är intresserad av att expandera av kontrollskäl, tidsskäl och andra skäl och tycker han har för mycket med Ino som det är redan så får det väl vara så utan att DU och andra ska behöva tolka in det som att han "marknadsför sig med en exklusivitet" eller hur du nu tolkar det. Hade han velat göra sig rik på Ino hade han lyckats för länge sedan om han var affärsmässig. Men nu är han ju inte det.

Alla drivs inte av pengar heller - även om en del har svårt att förstå det. Men det beror på en själv - jag har ett flertal framgångsrika vänner som inte drivs av pengar utan av en annan ambition och framgången har kommit som en biprodukt av den ambitionen. Hade de velat hade de kunnat tjäna ännu mer - men de väljer familj och i något fall hobby/livsstil framför pengarna. Själv är jag inte lika framgångsrik på något sätt men jag drivs inte heller av pengar utan av intressen.

Allt som Ingvar konstruerat passar inte mig eller faller mig i smaken - precis som med mycket annat - men skulle jag börja såga allt annat som jag tycker är skit skulle jag också få mothugg. Linn t.ex, tycker jag är värsta humbuget och snudd på oseriöst som märke. Men oops - där fick jag antagligen ett par meningsmotståndare direkt! :roll: Och varför skulle jag lägga ned den tiden på något jag tycker är skit? Om folk vill tycka om det jag tycker är undermåligt och överprissatt så får de ju göra det på egen kammare och i lugn och ro.

Så, jag väljer inte att regga mig på ett forum för att spy galla över dem som tycker annat än jag om något så SUBJEKTIVT som hifi.

Nä, jag väljer att fokusera på det jag tycker är bra - för mig - och Ino är en del av det. Jag förstår inte kontroversen kring Ino dock. Det är ett märke som alla andra. Att de inte går att köpa i butik bryr jag mig inte om. De är trots allt tillgängliga - om man vill lägga ner tiden och tycker det är värt besväret.

Tycker man inte det så är det väl onödigt att på ett Wänner Af Ino forum regelmässigt ondgöra sig över märket?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-06 20:07

@sanjuro.
Trist att läsa om din syn på en annan forummedlem. Jag förstår inte dina argument över huvud taget. Nu har jag inte granskat NB´s inlägg men jag har egen erfarenhet av få mina motiv och person ifrågasatta istället för argumenten så jag känner igen mig och reagerar. Diskussionssabotage tycker jag att det är.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino