Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-06 05:30

ivor-isobarik skrev:Så sant,källan är Linns mp3 spelare med en prislapp på 146tusen ett matchande försteg och två mellanklass fyrkanals tvåhundrawattare med inbyggda aktiva filterkort. En behändig nybörjarstereo.

Man kan uppnå nästan liknande resultat med en begagnad Ikemi och Kairn samt kloutar som förstärkare. Lyssnar man och jämför dessa blint, kanske det rent av blir bättre...

För en bråkdel av summan som de nya kostar.

Det var ju Linns toppmodeller ( inklusive Keltik ) under 90- talet.

Det som var " perfekt " då, har väl knappast blivit " perfektare" nu.
En aning bättre kanske, men inte mycket.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-04-06 10:55

Richard, efter det du avslöjat din retorikstrategi tror jag få tar dina inlägg på allvar.
Synd tycker jag. Du hade tjänat på att byta strategi.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-06 17:19

sportbilsentusiasten skrev:Richard, efter det du avslöjat din retorikstrategi tror jag få tar dina inlägg på allvar.
Synd tycker jag. Du hade tjänat på att byta strategi.

Tvärtom- mitt föregående inlägg innehöll ingen retorik alls, bara fakta.

Frågan är: hur mycket bättre än fullt genomsläpp av musiksignalen kan det egentligen bli ?

Varje ny apparat som kommer ( oavsett märke ) blir enligt reklamen en bättre återgivare än den föregående.

Hur kan det vara möjligt- om den föregående apparaten var i det närmaste perfekt ?

Och hur kan det komma sig att de förut perfekta apparaterna plötsligt, över en natt, tappar sitt andrahandsvärdet med över 50 % precis i samma tidpunkt som nya apparater kommer ut ?

Var de äldre apparaterna så pass dåliga ?

Är något ruttet i Danmark ?

Sover Dolly Parton på rygg ?

Jag kan inte tycka att tex. en Ikemi är en speciellt dålig cd- spelare, tvärtom. Den mäter dessutom i vissa avseenden bättre än klimax ( tio gånger lägre dist. i basområdet vid full utstyrning ).

Otroligt välbyggt är den dessutom. Fullt med OPA 602 kretsar överallt, även till den balanserade utgången som inte har någon transformator...

Av samma orsak kan jag absolut inte tycka att ett par Keltik är dåliga- tvärtom. Många äldre linnister verkar gilla ljudet bättre från dessa " dinusaurie" - burkar, än de nyaste med k- Array.
Direktlödda anslutningar, på kaber och Keltik, när de nyare burkarna har simpla datorkontakter.
...vilket kanske inte spelar någon roll, även om en mindre högtalare som piP naturligtvis har direktlödning.

Det bästa är ju att lyssna själv- kanske Ivor isobarik kan låna hem en nätverkspelare och jämföra med tex. en Ikemi, det vore intressant.

Jag tvivlar på att skillnaden är speciellt stor mellan dessa två olika källor och med Keltik som högtalare.

torig

Inläggav torig » 2011-04-06 19:00

Varför gör Volvo bättre och bättre modeller av V70 när de vid det första släppet ansåg att det var den bästa bilen de byggt?

Varför byter IÖ baselementet på piP?

Varför bygger Denon sämre och sämre AV-receivrar?

Frågorna kan bli hur många som helst.

Varför får du så ont i magen, Richard, när Linn diskuteras i olika fora?

/mvh

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-06 19:14

Ditt inlägg ovan tar helt enkelt priset. Hur du kan referera till dina grundlösa påståenden som fakta är direkt patetiskt. Har du över huvud taget ens hört Klimax DS, Klimax Kontrol eller 4200? Jag har själv ägt både Karik m. Numerik, Ikemi, Unidisk 1.1 och har numera en Akurate DS m. senaste nätdelsuppgraderingen och har jämfört de olika nätverksspelarna relativt grundligt och även provat Klimax Kontrol hemma även om jag inte äger någon sådan själv.

Ja, den är i det närmaste identisk med Klimax DS (utan linjetransformatorerna), men dessvärre så hör även jag att Klimax DS är mycket bättre.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-06 19:17

prolinn skrev:Ditt inlägg ovan tar helt enkelt priset. Hur du kan referera till dina grundlösa påståenden som fakta är direkt patetiskt. Har du över huvud taget ens hört Klimax DS, Klimax Kontrol eller 4200? Jag har själv ägt både Karik m. Numerik, Ikemi, Unidisk 1.1 och har numera en Akurate DS m. senaste nätdelsuppgraderingen och har jämfört de olika nätverksspelarna relativt grundligt och även provat Klimax Kontrol hemma även om jag inte äger någon sådan själv.

Ja, den är i det närmaste identisk med Klimax DS (utan linjetransformatorerna), men dessvärre så hör även jag att Klimax DS är mycket bättre.

På vilket sätt är den mycket bättre ?

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-06 22:09

migu1971 skrev:
prolinn skrev:... och har numera en Akurate DS m. senaste nätdelsuppgraderingen och har jämfört de olika nätverksspelarna relativt grundligt ...

Man hör tydligare vad musikerna spelar, hur de spelar eller sjunger och vilka toner som spelas, intonation och tempo. Med Akurate DS är det inte lika tydligt även om den också är bra (jämfört med mycket annat). F.f.a. Den nya Akurate DS tycker jag är mycket prisvärd även om inte heller den är i nivå med Klimax DS.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-06 22:41

prolinn skrev:
migu1971 skrev:
prolinn skrev:... och har numera en Akurate DS m. senaste nätdelsuppgraderingen och har jämfört de olika nätverksspelarna relativt grundligt ...

Man hör tydligare vad musikerna spelar, hur de spelar eller sjunger och vilka toner som spelas, intonation och tempo. Med Akurate DS är det inte lika tydligt även om den också är bra (jämfört med mycket annat). F.f.a. Den nya Akurate DS tycker jag är mycket prisvärd även om inte heller den är i nivå med Klimax DS.

Varför jag frågar är att jag inte tror på att det går att göra så mycket mer med elektroniken utan den är tillräckligt bra . Så när det kommer en ny klimax super duper ds bäst i världen spelare för 150000 kr om några år så säjer du säkert samma sak om den och jag köper inte det helt enkelt :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-04-07 12:51

Klimax DS låter väldigt bra. Dessutom är den snygg. Jag skulle inte vilja jämföra den med en ikemi,låt det döende dö som en känd man uttryckte det..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-07 19:48

ivor-isobarik skrev:Klimax DS låter väldigt bra. Dessutom är den snygg. Jag skulle inte vilja jämföra den med en ikemi,låt det döende dö som en känd man uttryckte det..

Cd som format med fysiska skivor är ju heldött, precis. :)

Håller med om att Klimax DS är snygg.
Låter säkert jättebra också.
Linn Ikemi är också snygg och låter jättebra, kostar numera 25 gånger mindre än en ny klimax DS.

Som du märker tar det hus i helsicke så fort jag berömmer äldre apparater eller högtalare från linn, och påstår att de inte alls är värdelösa, utan rentav nästan likvärdiga med de nyare grejorna.

Det är ju löjeväckande att det på många håll anses att en komponent 104 skulle spela musiken bättre än en fullriggad Keltik, just därför att 104:an är en nyare högtalare...mera musikalisk osv.....

Det är ju inte sant.

De som tror på sådant lyssnar inte kritiskt.

Nån måtta på försäljningsretoriken får det väl ändå vara. :?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-07 19:57

Richard skrev:Det är ju löjeväckande att det på många håll anses att en komponent 104 skulle spela musiken bättre än en fullriggad Keltik, just därför att 104:an är en nyare högtalare...mera musikalisk osv.....

Det skulle kunna vara sant, vad motsäger det?
Om konstruktionen skulle visa sig vara bättre måste den då vara dyr för att vara det?
Men vad folk tycker är däremot ingen värdemätare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-07 20:27

Goldfinger skrev:
Richard skrev:Det är ju löjeväckande att det på många håll anses att en komponent 104 skulle spela musiken bättre än en fullriggad Keltik, just därför att 104:an är en nyare högtalare...mera musikalisk osv.....

Om konstruktionen skulle visa sig vara bättre måste den då vara dyr för att vara det?

Nu är det ju så att jag hört båda modellerna, och komponent 104 låter en smula sämre än MuPPs.
Keltik är inga dåliga högtalare.
En jämförelse blir väldigt ojämn.
Du har rätt i att priset i princip inte behöver vara någon värdemätare.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-07 21:56

Richard skrev:
Goldfinger skrev:

Nu är det ju så att jag hört båda modellerna, och komponent 104 låter en smula sämre än MuPPs.
Keltik är inga dåliga högtalare.
En jämförelse blir väldigt ojämn.

Att du har jämfört modellerna och fått en uppfattning är väl bra för dig, dessvärre är det inte till mycket nytta objektivt sett, och inte heller för någon annan subjektivt sett.
Men det är ju så det ser ut i de flesta trådar här numera, godtycklighet görs till allmängiltig sanning, Faktiskt är verkligen inte vad det varit, tråkig och oinspirerande utveckling tycker jag, inget speciellt riktat till dig Richard.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-04-07 23:37

Komponent 104 är säkert en trevlig högtalare på många sätt, men Richard har rätt - jämförelsen blir märklig. Komponent 104 är långt ifrån något fullregistersystem och den kan knappast spela i närheten av lika starkt som Keltik i resten av registret heller. Keltik är en mäktig högtalare! Kanske inte den mest neutrala - åtminstone tycker jag att jag kan höra att den tillför lite egen karaktär till musiken - men den rockar på rätt bra! Jag skulle gärna köpa ett par, men de är inte helt lätta att få tag på. Särskilt inte om man vill ha ett par som inte någon klåfingrig typ bytt mellanregister och diskanter på.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-08 08:01

Richard skrev:
ivor-isobarik skrev:Klimax DS låter väldigt bra. Dessutom är den snygg. Jag skulle inte vilja jämföra den med en ikemi,låt det döende dö som en känd man uttryckte det..

Linn Ikemi är också snygg och låter jättebra, kostar numera 25 gånger mindre än en ny klimax DS.

Som du märker tar det hus i helsicke så fort jag berömmer äldre apparater eller högtalare från linn, och påstår att de inte alls är värdelösa, utan rentav nästan likvärdiga med de nyare grejorna.

Det är ju löjeväckande att det på många håll anses att en komponent 104 skulle spela musiken bättre än en fullriggad Keltik, just därför att 104:an är en nyare högtalare...mera musikalisk osv.....

Det är ju inte sant.

En fräsch (de börjar bli till åren) Ikemi är bra jämfört med det mesta, men inte jämfört med Klimax DS. Hur du kan påstå något över huvud taget i och med att du inte hört Limax alls övergår mitt förstånd.

Att vi skulle nått vägs ände vad det gäller elektronikprestanda är helt enkelt fel. Det visar faktiskt Klimax produkterna redan. I varje fall för alla oss som iönte redan har bara apparater på Klimax nivå. Nej, jag tror inte heller Klimax apparaterna nått vägs ände...

Att påstå något beträffande Komponent jämfört med Keltik tycker jag också verkar lite udda. Komponent är jättebra, men har tydliga begränsningar, framförallt i basen och några liknande begränsningar har ju inte akeltik direkt. Utan att lyssnat speciellt mycket på Komponent och det var länge sedan jag hörde Keltik så skulle jag tro att diskanten i Komponent är bättre än I Keltik, men det är nog också allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 10:14

Dags för mig att fixa popcorn visst. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-08 10:19

Nattlorden skrev:Dags för mig att fixa popcorn visst. :mrgreen:

Sätt på två påsar. Jag gillar jämförelsen mellan en signalkälla och en Volvo
V70. :)
Alea iacta est.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-08 12:08

Magnuz skrev:Komponent 104 är säkert en trevlig högtalare på många sätt, men Richard har rätt - jämförelsen blir märklig. Komponent 104 är långt ifrån något fullregistersystem och den kan knappast spela i närheten av lika starkt som Keltik i resten av registret heller.

Ljudtryck och frekvensbredd verkar vara det enda majoriteten på Faktiskt känner till, vad motsäger att inte komponent ger en sanningsenligare avbild inom just det register och ljudtryck den kan prestera?

Jag säger inte att komponenthögtalaren nu skulle göra detta för det vet jag inte, men jag tror man får gräva en hel del djupare om man vill skaffa sig en objektiv helhetsbild av de bägge högtalarna.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-08 12:18

prolinn skrev:
Richard skrev:

Det är ju inte sant.

En fräsch (de börjar bli till åren) Ikemi är bra jämfört med det mesta, men inte jämfört med Klimax DS. Hur du kan påstå något över huvud taget i och med att du inte hört Limax alls övergår mitt förstånd.

Att vi skulle nått vägs ände vad det gäller elektronikprestanda är helt enkelt fel. Det visar faktiskt Klimax produkterna redan. I varje fall för alla oss som iönte redan har bara apparater på Klimax nivå. Nej, jag tror inte heller Klimax apparaterna nått vägs ände...

Att påstå något beträffande Komponent jämfört med Keltik tycker jag också verkar lite udda. Komponent är jättebra, men har tydliga begränsningar, framförallt i basen och några liknande begränsningar har ju inte akeltik direkt. Utan att lyssnat speciellt mycket på Komponent och det var länge sedan jag hörde Keltik så skulle jag tro att diskanten i Komponent är bättre än I Keltik, men det är nog också allt.

Ni Linnister e så jävla lurade :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-08 12:27

migu1971 skrev:Ni Linnister e så jävla lurade :)

Hur då? Att man inte tror att alla förbättringar redan är gjorda och det är bara i högtalarna som en utveckling kan ske?

"Alla tänkbara uppfinningar är redan gjorda."

Amerikanska patentverkets chef Charles Duell 1899

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-08 12:37

migu1971 skrev:
prolinn skrev:
Richard skrev:

Det är ju inte sant.

Ni Linnister e så jävla lurade :)

Hm, varför då? Tycker jag var ganska plump sagt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-04-08 14:35

Vissa går i taket när Linn nämns, vissa då INO nämns, vissa då loudness war nämns, vissa ska omvända alla som är pålurade ormoljeprodukter och går i taket då de ser överprisade kablar - för att ta några exempel...

Jag tror de som gör det ska ta en funderare på varför.

Eller hört på P-platsen utanför dagis kl3 "jo hon hämtar alltid sent, inte före halv5"

Kort sagt, varför ska man ha synpunkter på hur andra gör o varför är det hotfullt att "göra annorlunda" ?
Varför tror somliga att de gör/har rätt? Att de sitter inne med hela sanningen?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-08 14:53

Vet inte.

Varför inte glädjas med de Linn-entusiaster som skriver här istället?

Jag uppskattar deras entusiasm stort.
Ni verkar ha väldigt kul!

Hade varit Naim-träff hade jag gärna varit med och diskuterat men Linn har jag ingen personlig erfarenhet av i form av ägande.

Faktiskt forum är väl inte ett "tycka lika forum" där det inte finns plats för alla?

Jag tror dock på den goda viljan hos alla människor och kanske det ibland blir missriktad välvilja att dela med sig av sina erfarenheter?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2011-04-08 15:14

sportbilsentusiasten skrev:Vissa går i taket när Linn nämns, vissa då INO nämns, vissa då loudness war nämns, vissa ska omvända alla som är pålurade ormoljeprodukter och går i taket då de ser överprisade kablar - för att ta några exempel...

Jag tror de som gör det ska ta en funderare på varför.

Eller hört på P-platsen utanför dagis kl3 "jo hon hämtar alltid sent, inte före halv5"

Kort sagt, varför ska man ha synpunkter på hur andra gör o varför är det hotfullt att "göra annorlunda" ?
Varför tror somliga att de gör/har rätt? Att de sitter inne med hela sanningen?

Eller så tar man sig en funderare på varför en nätverksspelare måste kosta 150000 kr för att låta och mäta bra bäst eller bättre än alla andra.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-08 15:28

Priset på en vara bestäms av hur mycket man bedömer att kunden är beredd att betala.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-04-08 15:29

migu1971 skrev:Eller så tar man sig en funderare på varför en nätverksspelare måste kosta 150000 kr för att låta och mäta bra bäst eller bättre än alla andra.

DET är däremot en synnerligen relevant fråga!
Tyvärr vet Linn om att högt pris säljer.
Deras bästa CDspelare CD12 kostade 180k för 10år sedan. Sålde som smör i solsken i Japan. Den var skitbra iof.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-08 15:32

sportbilsentusiasten skrev:
migu1971 skrev:Eller så tar man sig en funderare på varför en nätverksspelare måste kosta 150000 kr för att låta och mäta bra bäst eller bättre än alla andra.

DET är däremot en synnerligen relevant fråga!
Tyvärr vet Linn om att högt pris säljer.
Deras bästa CDspelare CD12 kostade 180k för 10år sedan. Sålde som smör i solsken i Japan. Den var skitbra iof.

Säljer smör i solsken bra? :lol:
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-08 15:34

prolinn skrev:
Richard skrev:

Det är ju inte sant.

Att vi skulle nått vägs ände vad det gäller elektronikprestanda är helt enkelt fel. Det visar faktiskt Klimax produkterna redan. I varje fall för alla oss som iönte redan har bara apparater på Klimax nivå. Nej, jag tror inte heller Klimax apparaterna nått vägs ände..

Att påstå något beträffande Komponent jämfört med Keltik tycker jag också verkar lite udda. Komponent är jättebra, men har tydliga begränsningar, framförallt i basen och några liknande begränsningar har ju inte akeltik
direkt. Utan att lyssnat speciellt mycket på Komponent och det var länge sedan jag hörde Keltik så skulle jag tro att diskanten i Komponent är bättre än I Keltik, men det är nog också allt.

Det är defakto bevisat vad det gäller förstärkare isynnerhet, där man ju mycket lätt kan kolla om musiken ut ur apparaten ändras mot den som kommer in i apparaten. Metoden som är helt genial, kallas för F/E metoden.

Den är helt objektiv, och de fel som finns kan väldigt lätt höras.

Det finns ett antal förstärkare som i praktiken undgår detektion vid normalt lyssnande, tex holografic pre 25 och NAD 208.

Intressant är att denna förstärkarekombination inte står högt i kurs hos linnister, fastän dessa pjäser tillhör det bästa som finns om vi talar om att behålla musikinnehållet intakt.

Och musik vill vi ju alla ha, inte sant.
Musik som inte är ändrad, eller där något dragits bort eller lagts till.

För en sak är säker.

Det kan aldrig bli bättre än insignalen ut ur förstärkaren.

Om det nu är så att apparaterna ständigt bli hörbart bättre och bättre hela tiden, så måste det ju med enkel logik innebära att de gamla apparaterna färgade ljudet hörbart. De var alltså helt värdelösa sett ur hifiperspektiv.

Men hur vet vi om de nya apparaterna alltid färgar mindre än de gamla?

Har de F/ E testats ? Har de jämförts med apparater som F/E testats med
gott resultat ?

Låter de nya signalkälle-apparaterna sämre om den övriga anläggningen
kommer från tex Dynaudio och Hegel?

Jag har för mig att mx testat litet nätverkspelare i sin egen anläggning- och inte blivit övertygad om att det blir bättre med nätverkspelarna utanför ett komplett system av samma märke.

Hur låter Klimax DS som signalkälla med Linn Kan, (modell 1 ) som
högtalare, jämfört med en LP-12, ittok och troika från 80-talet med samma högtalare?

Jag törs nästan slå vad om att den gamla LP-12 låter bättre i just denna kombination.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-08 15:46

Richard

Jag törs slå vad om att Lp12 låter mer underhållande.

Den klassiska kombination inkluderar då väl oxå nac 32,5 alt 72 med hicap och Nap 250?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-08 15:54

Jansson skrev:Richard

Jag törs slå vad om att Lp12 låter mer underhållande.

Den klassiska kombination inkluderar då väl oxå nac 32,5 alt 72 med hicap och Nap 250?

Precis :)

Dessa med ett par original- isobarik svängde ju skjortan.

Undras om detta kanske rent av var snäppet bättre än keltik ?

:wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi