Moderator: Redaktörer
planetaryice skrev:oj där fanns det mycket att gotta sig till.
Vad tror ni om: C-Quenze 18 H 52 17 06 SD??
planetaryice skrev:måste mata in diametern på basrefelxröret. vad ska man ha för någon diameter där??
planetaryice skrev:fast varför ska jag använda ett Qts på 0.34 istället för 0.32? Lådan blir ju en del större.
planetaryice skrev:Vilka element är det i högtalaren piP??
planetaryice skrev:Nu har man löst lite om pip. Verkar ju vara bland de bästa man kan köpa för pengar enligt mångaär de verkligen så bra som alla säger? Skulle vara kul att höra lite komentarer.
planetaryice skrev:Filtret behöver jag väl inte ändra om jag inte flyttar diskanten i djupled. bara till en egen baffel? Sitter filtret monterat bak på baselementen i Pip? Är diskantens baksida fri från filterkomponenter?
norman skrev:planetaryice skrev:Filtret behöver jag väl inte ändra om jag inte flyttar diskanten i djupled. bara till en egen baffel? Sitter filtret monterat bak på baselementen i Pip? Är diskantens baksida fri från filterkomponenter?
Ändrar du diskantens position i förhållande till baffel och baselement så ändrar du spridningen i olika vinklar hos högtalaren. Då förlorar man mycket av vitsen att köpa en fin högtalare som piP tyvärr.
planetaryice skrev:hehe..aja..då blir det väl samma baffel i alla fall då. Fås skippa mina visioner på den toppmonterade. Men borde ju i alla fall kunna ändra den fyrkantiga formen till en mer rundad form. så som på B&W805 fast med baffeln på Pip orörd. det kan väl inte påverka negativt? Kommer självklart ha samma volym.
planetaryice skrev:Jag tror att det måste kunna gå att göra högtalaren mer välljudande om man ändrar formen på lådan. Man kanske måste anpassa basreflexen, lite av anledningen till att Pip är fyrkantig är väl pga att man lättare ska kunna konstruera lådan. Skulle ju bli mycket dyrare med lådor mer likt B&W 805.
Jag tror snarare att man skulle kunna förbättra ljudet något med en lite mer påkostad låda och att man anpassar tex röret.
planetaryice skrev:Jag tror att det måste kunna gå att göra högtalaren mer välljudande om man ändrar formen på lådan. Man kanske måste anpassa basreflexen, lite av anledningen till att Pip är fyrkantig är väl pga att man lättare ska kunna konstruera lådan. Skulle ju bli mycket dyrare med lådor mer likt B&W 805.
Jag tror snarare att man skulle kunna förbättra ljudet något med en lite mer påkostad låda och att man anpassar tex röret.
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 12 gäster