@Harryup:
har jag missat någon beskrivning av din anläggning, inte bara av vilka prylar utan i synnerhet hur alla högtalare är placerade i förhållande till "sweetspot"?
Jag betvivlar inte alls att subbar i stereo och noggrant injusterad delay kan kan förbättra återgivningen markant under vissa förutsättningar.
Därför är jag nyfiken på hur det ligger till med några faktorer hos dig.
Delningsfrekvens?
Branthet HP och LP?
Antal subbar?
Maximal skillnad i avstånd till sweetspot mellan närmaste och mest avlägsna högtalare (gäller både subbar och toppar) uttryckt som bråkdel av ljudets våglängd vid delningsfrekvensen?
Exempel (hos mig):
Delningsfrekvens 80 Hz = våglängd 4,25 m (ljudhastighet ca 340 m/s)
Fyra subbar och frontsystem på mellan 2,2 och 2,6 m avstånd från sweetspot, differens 0,4 m, vilket innebär en maximal skillnad mindre än en tiondels våglängd.
Utan att ha testat praktiskt inbillar

jag mig på teoretiska grunder att det i mitt fall inte är lönt att ens låna 4 kanaler PEQ med delay samt 4 slutstegskanaler för att utvärdera om det blir någon hörbar skillnad i mitt fall.
Hade jag däremot haft vägskillnader nära en kvarts våglängd eller mer skulle det säkert blivit destruktiv växelverkan mellan högtalarna vid vissa frekvenser som kan minskas med hjälp av väl injusterad delay.
Min lyssningsplats, som är på tvären i ena änden av ett långsmalt rum, är omringad med högtalare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]