Bra klockradio?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Bra klockradio?

Inläggav Beakungen » 2011-04-12 18:10

Hej

Jag är så otroligt sugen på en klockradio. Är så in i helskotta trött på att vakna till mobilen och tänker mig att lite radio på morgonen hade varit trevligt.

Frågan är dock vad man ska köpa för något?

Mina krav är bra ljud (ska låta fylligt och klart)
Ska helst ha ipoddocka alternativt line in eller både och.
Den ska naturligtvis ha radio och möjlighet att vakna till just radion med alarm.
Ska kunna nyttjas som köksradio mao kunna orka med om man höjer lite. Inga discovolymer men gärna någorlunda högt för att kunna tralla med när man lagar en måltid.

Storlek är mindre betydelsefullt Dock inga monsteranläggningar ;)

Har just nu hemma en sonysak som ser ut som bosesounddock och låter ungefär likt fast med mer bas på låg volym (för mkt stundtals) och ganska tunt ljud när man höjer lite. Denna radio köptes hos elgiganten och ska lämnas igen snarast då den inte hade klocka vilket säljaren bedyrade den hade.

Budget? Runt 2000 kan dock tänka mig lägga mer om det är något riktigt bra.

Så vad hade ni köpt?

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-04-12 18:52

http://www.logitech.com/sv-se/speakers- ... vices/4707
Saknar iPod-docka men annars verkar den ha allt med alarm, radio (webbradio), ljudingång. Hur ljudet är vågar jag däremot inte säga men lär inte vara jättedåligt.
Prisjakt säger en prislapp på strax under 2000:-

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-04-12 22:10

Ja den har jag funderat lite på. Den låter ganska trevligt också. Dock hade det varit trevligt och ha en riktig radio i :)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-04-14 12:44

Vet inte om den spräcker budgeten, men min erfarenhet från model one säger mig att model three är vägen att gå: http://www.tivoliaudio.se/sortiment/model-three/model-three.html
Den har inte ipod-docka men väl en aux-in vilket borde fungera ungefär lika bra, och det vägs upp av det mysiga ljudet (som även klarar högre volymer).
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-04-14 13:59

Audio Pro Radio One R-20BT
Har line in och kan agera BT högtalare.

Jag har en själv och är mycket nöjd, vaknar till detta fylliga ljud varje morgon. Jag har inte testat BT functionen speciellt mycket så den kommenterar jag inte men ljudet och radio mottagningen funkar bra.

Man snoozar genom att vrida på volymratten när klockradion börjar spela. Rör man den bara blir det 5 minuter tror jag men snurrar man längre kan man själv sätta snooze tid.

Du klarar din budget och det går att spela hyffsat högt med bra ljud.
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-14 14:06

Nahaz skrev:Audio Pro Radio One R-20BT
Har line in och kan agera BT högtalare.

Jag har en själv och är mycket nöjd, vaknar till detta fylliga ljud varje morgon.

Va' kul att höra att den är bra! Jag har länge funderat på att köpa en, de är rätt billiga emellanåt. Jag lyssnar på både P1 och P2; är det enkelt att växla?

PS. Jo, jag har sett att det står "Snabbval: 6 st", i specen, men jag ser inga knappar. Dyka i en meny? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-14 14:53

Dumma Nahaz! Nu blev jag ju tvungen att beställa en! :D Lars Bengtsson håller säkert som bäst på att packa en och skynda sig till Posten! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-04-14 20:34

Två trevliga tips där. Tivoli har jag lyssnat mycket till men den är i mitt tycke lite för tunn i ljudet och lirar inte riktigt så högt som jag hade önskat (kanske jag har höga krav där? 8O )

Audio Pron ska jag försöka få mig en lyssning på dock verkar den också lite väl klen?

En tanke som slog mig idag är att min srplay-app på samsungen kan köra alarm med radio och då behöver jag bara koppla in en lämplig bärbar högtalare till den. Ett stort problem dock är att alla apparater jag testat som är bärbara stänger av sig efter ett tag för att spara ström. Helt värdelöst då den måste vara igång på morgonen när man alarmet drar igång :wink:

Men det är bara å hagla in alla möjliga tips. Kan ju vara någon briljant grej man inte tänkt på :D

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-04-14 22:40

Helt enkelt är det tyvärr inte att snabbt byta mellan sina favoritstationer.
Om det är något att klaga på är det interaktionsdesignen (men så är jag lite petig som jobbar med just det också).

För att byta mellan 2 sparade favoritstationer:
1. Klickar på preset (en av dom 4 silverknapparna runt volymratten)
-> Mem recall visas på skärmen i 1-2 sekunder
-> Preset 1 visas på skärmen (eller vilken man nu stod på)
2. Man kan nu snurra på volymratten för att välja vilken av sina 6 kanaler man vill lyssna på.
3. Man klickar på volymratten för att bekräfta valet.
(Jag tror också att kanalen man står på väljs automatiskt om man står still i några sekunder utan att bläddra eller bekräfta)

Generella menyn där man sätter alarm, syncar med BT osv nås genom att klicka på volymratten och sedan snurra-klicka-snurra osv. Klicka är alltså bekräfta och någon av silverknapparna runt volymratten är exit för att lämna menyn.

Så nu borde du klara dig utan manual : ) (det gjorde inte jag)
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-15 01:09

Beakungen skrev:Två trevliga tips där. Tivoli har jag lyssnat mycket till men den är i mitt tycke lite för tunn i ljudet och lirar inte riktigt så högt som jag hade önskat (kanske jag har höga krav där? 8O )

Att Tivoli inte"lirar riktigt så högt" som du hade önskat kan jag köpa.
Att den är "tunn i ljudet", tyder snarare på att du inte har lyssnat på
en "original Tivoli", då dennes "största ljudproblem", brukar vara att
den låter lite väl basigt/gosigt . . typ tvärs emot "tunn i ljudet" . .
men vad vet jag . . . :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-04-15 10:12

Laila skrev:
Beakungen skrev:Två trevliga tips där. Tivoli har jag lyssnat mycket till men den är i mitt tycke lite för tunn i ljudet och lirar inte riktigt så högt som jag hade önskat (kanske jag har höga krav där? 8O )

Att Tivoli inte"lirar riktigt så högt" som du hade önskat kan jag köpa.
Att den är "tunn i ljudet", tyder snarare på att du inte har lyssnat på
en "original Tivoli", då dennes "största ljudproblem", brukar vara att
den låter lite väl basigt/gosigt . . typ tvärs emot "tunn i ljudet" . .
men vad vet jag . . . :oops:

Nja du har en liten poäng där. Den låter ganska varmt och gosigt. Problemet är att jag jämför med typ harman kardon go&play och altec lansing imt800 även typ bose wave. Tar man hkn så lirar den ju raka vägen ner till 40hz med bra nivå när jag har testat den (hade en sådan en snabb vända lämnade dock igen den (elgigantens demoex) för att det glappade i line in). Då ter sig tivoliaudion lite tunn :wink:

Återgå till Köpråd