Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-12 21:38

Harryup skrev:Normala högtalare inget brus. Horn så brusar det.

Det har väl mer med det totala gainet i lyssningsanläggningens slutsteg+högtalare att göra, och beror inte på någon skillnad mellan konstlasten och eventuellt högkänsliga lyssningshögtalare. Inget hindrar som sagt att man jordar ingången på testobjektet, vrider upp full volym (eller den volym som motsvarar ett visst totalgain) på lyssningsanläggningen och switchar mellan F och E (eller bara lyssnar på E), med eller utan konstlast.

Visst, har man en lyssningsanläggning på 2x12 W + 83 dB/2,83 V/m så blir det kanske lite problematiskt. Inget hindrar heller att man lånar hem ett visst slutsteg och testar själv...

Är då ett slutsteg som brusar detekterbart över horn neutralt och odetekterbart?

Nej.

Eller är det detekterat under vissa betingelser och då inte transparent i den användningen men i övrigt transparent, dvs ej detekterbart?

Nej. (Man kan nog svara ja också.)

Eller är det så att en gång detekterat alltid färgande?

Nej.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-12 21:42

jonasp skrev:
Laila skrev:Harryup,

"NAD 208THX Stereo Power Amplifier: . . . .

Signal/noise ratio ref. 1W 96dB

ref. rated power 120dB . . . ."

enligt NAD:s spec.

Verkar märkligt att du skulle störas av brus i dina 105dB högisar,
utan något kraftigt brustillskott tidigare i kedjan . . . :?

Snarare tvärtom, det verkar högst sannolikt att Harryup skulle höra bruset.

Varför hör han inte bruset med sin rörhäck ?
Fråga av en som inte förstår/vet . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-13 00:30

Ja den mäter ju rakt och trevligt så det är inte det att den inte har någon diskant så det går därför inte att höra bruset.
Bill skall ju komma över om ett tag så han kan ju kolla hur lite rörhäcken brusar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-13 00:36

Attans trevligt, gissar/hoppas jag . . :D

ps. hälsa Bill så gott från Laila, ä ru snäller . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-13 05:41

Bill50x skrev:
Harryup skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Men, om vi skulle använda oss av ett riktigt bra uppsatt Linn-system, inställt genom tunedem-metoden efter alla konstens regler och där det "svänger utav bara f-n" - frågan är då vad som händer om vi stoppar in tex ett Bryston-steg? Kommer svänget och livligheten att bestå eller dör allting trots att det låter lika vackert och fint i övrigt?

Lyssningssystemets färgningar kommer att bestå även om man låter signalen passera genom en neutral komponent.

Eftersom Linnsystemet ändå driver högtalarna så kommer ju Linnsvänget med ändå. Frågan är kanske snarare om man jämför Bryston drivandes högtalarna mot en Linnapparat, kommer det låta någon skillnad och i så fall hur? Jag kan hålla med om att många i övrigt fina apparater och anläggningar saknar sväng. Men jag skulle heller inte säga att det bara finns hos Linn. Men jag förstår vad Bill menar och jag förstår vad Nattlorden menar, frågan är vill ni förstå varandra?

Det får vi väl hoppas!

Frågan är förstås, är "svänget" i ett Linnsystem en färgning? (Jag bortser här ifrån att "sväng" finns i många andra apparater också.) Är det så kommer naturligtvis detta bestå om man kopplar i en helt neutral förstärkare i kedjan. Eller kanske rentav, vilken förstärkare man än kopplar in?

Men OM "svänget" är en bevarad egenskap i fonogrammet, som bara vissa utrustningar klarar av att släppa igenom (dvs att vara transparenta i detta avseende) då kommer vissa apparater att lägga sordin på stämningen. Eller hur, Nattis?

/ B

Eftersom jag provat detta med en del linnkomponenter, så är svaret:

Det svänger mindre med en neutral förstärkare instoppad i en anpassad anläggning.

Detta gör att det är enkelt för en handlare att demonstrera detta för kunden.

" se här, nu stoppar jag in din sämre brystonförstärkare istället för våran billigare rotelförstärkare för 1500 :- kronor."
" hör nu hur pass mycket sämre det låter" .
" nu koppar vi in den mycket bättre förstärkaren från scottland- hör nu hur musikerna spelar".

Märk väl att ovanstående är taget från verklig försäljning, och att signalkälla och högtalare alltid är anpassade efter varandra- från scottland.

Även andra högtalare kan användas som passar till förstärkare som låter åt samma håll, tex de billiga AR red box, eller liknande instegs- prylar.

Viktigt är att komma ihåg är att det ENDAST handlar om systemanpassning.

Det är ju både cd, förstärkare och högtalare man lyssnar till.
Är en kedja helt optimerad att låta så bra som möjligt, fastän delarna i kedjan färgar, så kommer det att låta annorlunda om man kopplar in en bättre, mera transparent komponent i denna kedja.

Svaret är alltså att inkopplandet av brystonsteget i den anläggning Bill50x talar om kommer att göra att det hela låter en smula sämre. Detta för att källans brister och högtalarnas brister kommer att påvridas tydligare.

Detta är lätt att konstatera om man provar ( som jag gjort, och som mx gjort med nätverkspelarna i Hegel, dynaudiosystemet) att det låter subjektivt sämre om en anpassad anläggning byter ut en komponent mot en bättre sett ur transparent- synpunkt.

Ibland kan man därför behöva byta minst 2 av tre byggstenar till något mer transparent, för att uppleva en klar förbättring.

Detta är något som förövrigt bl.a. IÖ skrivit om i en annan tråd, så jag är inte ensam om detta påstående.

Framförallt märker man detta om man kopplar in en " påstått överlägsen" apparat som i verkligheten färgar ljudet, i en iverkligheten mera transparent kedja av apparater.

Systemanpassning, alltså...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 07:29

Richard skrev:Systemanpassning, alltså...

Men vad bra att ett helt anpassat system som levereras från en enda butik faktiskt låter bättre! Istället för att man själv ska behöva testa en massa olika kombinationer innan man är nöjd.

Systemanpassning behövs alltid, alla slutsteg passar tex inte ihop med alla högtalare. Du får ordet systemanpassning låta som något fult och en dold agenda från en illvillig tillverkare. Jag föredrar att se det som ett helt koncept som i slutänden ger ett bra ljud. Om man gillar det eller inte är en annan sak, man kan inte vara alla till lags.

Försvaret att en sämre låtande produkt "egentligen" är bättre har hörts förut, ja. Likaså att "denna låter bättre men den andra är mer korrekt". Och de som gillar det korrekta kan väl sitta där och lida med vissheten om att spela på det korrekta, så kan vi andra lyssna på musik och njuta av framförandet :-)

Men frågan är verkligen, är det korrekta verkligen korrekt? Är urvalsmetoden att mäta upp ett antal parametrar och jämföra dessa samt f/e-lyssna den rätta metoden att välja utrustning? Ja, för vissa är det uppenbarligen det. För andra inte. Själv föredrar jag att luta lita åt tubas håll, låter det "rätt" så är det rätt. Framför allt efter att för ett antal år sedan lyssnat på hans (dåvarande) anläggning där man inte funderade så mycket av tekniken/ljudet utan bara njöt av musiken. Om puristerna vill kalla detta för färgning, visst gör det.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 07:33

Bill50x skrev:Men OM "svänget" är en bevarad egenskap i fonogrammet, som bara vissa utrustningar klarar av att släppa igenom (dvs att vara transparenta i detta avseende) då kommer vissa apparater att lägga sordin på stämningen. Eller hur, Nattis?

Men OM "svänget" beror på osynliga älvor som flyger med skivan men som sticker hem om de ser vissa märken, så kommer vissa apparater att lägga sordin på stämningen. Eller hur, Bill?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 07:35

Richard skrev:Ibland kan man därför behöva byta minst 2 av tre byggstenar till något mer transparent, för att uppleva en klar förbättring.

Självklart, det har jag också skrivit massor av gånger under åren. Om man bytar häst från "lyssna/kombinera själv" till "transparensspåret" så byter man hela anläggningen på ett bräde.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2011-04-13 07:41

Richard skrev:
Bill50x skrev:
Harryup skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Men, om vi skulle använda oss av ett riktigt bra uppsatt Linn-system, inställt genom tunedem-metoden efter alla konstens regler och där det "svänger utav bara f-n" - frågan är då vad som händer om vi stoppar in tex ett Bryston-steg? Kommer svänget och livligheten att bestå eller dör allting trots att det låter lika vackert och fint i övrigt?

Lyssningssystemets färgningar kommer att bestå även om man låter signalen passera genom en neutral komponent.

Eftersom Linnsystemet ändå driver högtalarna så kommer ju Linnsvänget med ändå. Frågan är kanske snarare om man jämför Bryston drivandes högtalarna mot en Linnapparat, kommer det låta någon skillnad och i så fall hur? Jag kan hålla med om att många i övrigt fina apparater och anläggningar saknar sväng. Men jag skulle heller inte säga att det bara finns hos Linn. Men jag förstår vad Bill menar och jag förstår vad Nattlorden menar, frågan är vill ni förstå varandra?

Det får vi väl hoppas!

Frågan är förstås, är "svänget" i ett Linnsystem en färgning? (Jag bortser här ifrån att "sväng" finns i många andra apparater också.) Är det så kommer naturligtvis detta bestå om man kopplar i en helt neutral förstärkare i kedjan. Eller kanske rentav, vilken förstärkare man än kopplar in?

Men OM "svänget" är en bevarad egenskap i fonogrammet, som bara vissa utrustningar klarar av att släppa igenom (dvs att vara transparenta i detta avseende) då kommer vissa apparater att lägga sordin på stämningen. Eller hur, Nattis?

/ B

Eftersom jag provat detta med en del linnkomponenter, så är svaret:

Det svänger mindre med en neutral förstärkare instoppad i en anpassad anläggning.

Detta gör att det är enkelt för en handlare att demonstrera detta för kunden.

"se här, nu stoppar jag in din sämre brystonförstärkare istället för våran billigare rotelförstärkare för 1500 :- kronor."
"hör nu hur pass mycket sämre det låter" .
"nu koppar vi in den mycket bättre förstärkaren från scottland- hör nu hur musikerna spelar".

Märk väl att ovanstående är taget från verklig försäljning, och att signalkälla och högtalare alltid är anpassade efter varandra- från scottland.

Även andra högtalare kan användas som passar till förstärkare som låter åt samma håll, tex de billiga AR red box, eller liknande instegs- prylar.

Viktigt är att komma ihåg är att det ENDAST handlar om systemanpassning.

Det är ju både cd, förstärkare och högtalare man lyssnar till.
Är en kedja helt optimerad att låta så bra som möjligt, fastän delarna i kedjan färgar, så kommer det att låta annorlunda om man kopplar in en bättre, mera transparent komponent i denna kedja.

Svaret är alltså att inkopplandet av brystonsteget i den anläggning Bill50x talar om kommer att göra att det hela låter en smula sämre. Detta för att källans brister och högtalarnas brister kommer att påvridas tydligare.

Detta är lätt att konstatera om man provar ( som jag gjort, och som mx gjort med nätverkspelarna i Hegel, dynaudiosystemet) att det låter subjektivt sämre om en anpassad anläggning byter ut en komponent mot en bättre sett ur transparent- synpunkt.

Ibland kan man därför behöva byta minst 2 av tre byggstenar till något mer transparent, för att uppleva en klar förbättring.

Detta är något som förövrigt bl.a. IÖ skrivit om i en annan tråd, så jag är inte ensam om detta påstående.

Framförallt märker man detta om man kopplar in en " påstått överlägsen" apparat som i verkligheten färgar ljudet, i en iverkligheten mera transparent kedja av apparater.

Systemanpassning, alltså...

När ni pratar om transparens så pratar ni bara om ljudaspekter. Hur kan 668 vara transparent när den återger mindre av fonogrammets sväng en mimik?

Vissa här kommer då att säga att mimik har en färgning som uppfattas som musikalitet. Men IÖ själv säger att en musikalisk färgning kommer att slå negativt på vissa låtar. Precis som alla färgningar gör.

Grejen med riktigt transparens är att det alltid låter bättre på alla skivor.

Bättre linn apparater låter bättre på samtliga inspelningar.(även dom bra). Vi linnister lyssnar nästan alltid på flera låtar när vi fastslår vilken apparat som är bättre. Då är den bättre på alla låtar.(obs vi vanliga konsumentlinnister brukar strunta i om det låter lite olinjärt eller lite klangfärgat, så länge det inte musikens timing är färgad)

(ang. linjäritet, så är ju varken örat eller rummet eller högtalarlådorna linjära, så det borde inte ha så våldsamt hög prio att få en helt rak kurva, även om det är tråkigt om vissa frekvenser försvinner)

Jag gör gärna dubbla blindtest med 668 och någon linn cd-spelare. Får säkert låna en på hifibutiken. Har aldrig hört ikemi eller genki, så det vore perfekt att ställa någon av dom mot dv 668.

Bara för att bevisa för er att era transparanta spelare, INTE är transparenta.

Hör jag ingen skillnad så kommer jag inte att korrigera resultatet i efterhand. Utan får stå mitt kast.

Ni tror att ni kan uppnå alla delar av transparens i en apparat för 1000kr.
Men ni glömmer musikalitet. För ni är inte tränade att lyssna efter det. Det är därför ni rekommenderar dom apparater ni rekommenderar.

Vi är inte tränade att höra dom färgningar som ni detekterar med F/E lyssning, därför rekommenderar vi produkter som ibland kan anses vara väldigt färgande i era öron.

Men Richard har du jobbat i linn butik, men du hör inte skillnad i det musikaliska genomsläppet på två cd-spelare? Om det är så är det faktiskt lite illa:D(no offence) Men även för mig har det tagit tid att lära mig "tune dem" så du är i gott sällskap:)

(jag använder termen "tune dem" lite bredare, då jag i tillägg till att bara lyssna på melodier, även försöker lyssna efter bandmedlemmarnas inbördes tighthet mm i musiken)

Jag bryr mig inte speciellt mycket om systempassning.
Bästa tune dem + bäst tune dem+ bästa tune dem = bäst återgivning, oavsätt märke.

Den sameness som skulle uppstå om alla komponenter i ett sånt system skulle råka vara varma till klangen, eller motsatsen mot varandra för att uppnå en konstlad neutralitet, är ändå inget problem mot den sameness som skulle uppstå om en av apparaterna inte släpper igenom svänget. Ickesväng är en långt mera utspridda samenes, som tyvärr krypit sig in i dom flesta svenska hifi hem:)

F/E lyssning låter intressant. Låter som ett sätt man kan lyssna efter tex timing-fel. Men framförallt kanske ett bra sätt att se till att vi inte drar på oss andra färgningar medan vi lägger allt krut på att få igenom musiken.

Men ett vanligt A/B test funkar ypperligt för ändamålet att detektera vilken apparat som färgar timingen minst. Den apparat som färgar musikaliska flödet minst, är alltså den apparat som svänger bäst.
En apparat kan aldrig bli mera än transparent. Men hittills finns ingen apparat som är 100% transparent i timingen, vi har fortfarande en bit att gå.
(vore verkligen schysst om linn kunde få lite hjälp av andra företag på denna biten)
Det är som att gå halvvägs till dörren hela tiden, man kommer aldrig fram:)
Men dom förbättringar som fortfarande görs, har stor betydelse för musiken, och dom senaste 30åren har förbättringar i källan gjort störst framsteg.
Ni har ingen aning om vilken gröt ni lyssnar på i era transparenta anläggningar:D:D
Om dv668 verkligen låter sämre än mimik, tycker jag faktiskt lite synd om er:) Men jag har själv ett e-mu 0404 ljudkort som jag spelar från och det ligger väl där någonstans det med, så det går att lyssna på, med någorlunda musikalsikt genomsläppande högtalare och förstärkare.

OBS! A/B test är inte lika bra för att detektera övriga färgningar, eftersom ett A/B test inte visar vad som är tonalt/klangligt transparent. A/B säger inget om originalet. (jag förstår av den anledningen att IÖ är emot a/b jämförelser) men jag önskar att han kunde förstå bättre vad som händer med musiken i olika apparater.

När man väl lär sig tune dem, så är det ett fantastiskt redskap, då det kan detektera dom minsta förbättringarna. Man kan verkligen gå in på djupet i ljudbilden och lyssna, trummisen mot basisten, rösten mot bakgrunds violinerna, bakgrundsrösterna mot trumvirveln. Stämmer det bättre, så är det bättre. Eftersom det aldrig kan svänga mera än vad som blev inspelat! Men det finns mycket information där som inte en 668 kan få fram. Försvinner etter och nollor? Nej oftast i väldigt liten mängd, men den analoga delen kan alltid balanseras lite bättre i kretskortets konstruktion och komponenternas vägningar mot varandra(sen kan säkert dac:en bli bättre också). Detta får ni fråga Lejonklou vidare om:) (Vilket ni inte kommer göra för ni tror inte på detta:)

Jag är ingen tekniker så jag kan inte svara på frågor om sånt, men det skulle vara kul att höra om någon F/E-lyssnat några nyare Linn slutsteg/försteg. Är det transparent, till klang och sånt som ni prioriterar?
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 07:47

doze84 skrev:När ni pratar om transparens så pratar ni bara om ljudaspekter. Hur kan 688 vara transparent när den återger mindre av fonogrammets sväng en mimik?

Hur svårt skall det vara att knö hjärnan runt att "svänget" i mimik är genererat - det kommer inte från fonogrammet. Det är inte "återgivning" - det är skapade bi-ljud. Övertoner, dist och eventuellt går den något för fort. Prova att klocka en hel skiva från start till stopp och se om den går klart något innan - något snabbare ger ju alltid upplevelsen av mer sväng.
Precis som något högre output i princip alltid vinner - så om man jämför så måste outputnivåerna kalibreras, det går inte bara att koppla in och byta fram och tillbaka. :lol:

Sen säger jag inte att ni inte får njuta av det... Njut i fulla mått! Men kalla äpplen för äpplen, tack!

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2011-04-13 07:56

Anledningen att faktiskt lägger allt krut på högtalarna, och selleri.de lägger allt krut på källan, är för att vi jagar att minska ner på olika färgningar.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 07:58

doze84 skrev:Anledningen att faktiskt lägger allt krut på högtalarna, och selleri.de lägger allt krut på källan, är för att vi jagar att minska ner på olika färgningar.

Ytterligare ett bevis på att generalisering inte är bra, du får nog ta och läsa igenom allt som skrivits på faktiskt och komma med en ny bedömning därefter....

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2011-04-13 08:02

Nattlorden skrev:
doze84 skrev:När ni pratar om transparens så pratar ni bara om ljudaspekter. Hur kan 688 vara transparent när den återger mindre av fonogrammets sväng en mimik?

Hur svårt skall det vara att knö hjärnan runt att "svänget" i mimik är genererat - det kommer inte från fonogrammet. Det är inte "återgivning" - det är skapade bi-ljud. Övertoner, dist och eventuellt går den något för fort. Prova att klocka en hel skiva från start till stopp och se om den går klart något innan - något snabbare ger ju alltid upplevelsen av mer sväng.
Precis som något högre output i princip alltid vinner - så om man jämför så måste outputnivåerna kalibreras, det går inte bara att koppla in och byta fram och tillbaka. :lol:

Sen säger jag inte att ni inte får njuta av det... Njut i fulla mått! Men kalla äpplen för äpplen, tack!

Hehe du tror inte att vi kritiserar våra egna ideer. BAra för att dom inte stämmer med dina. Det tog typ ett år för mig att bli övertygad linnist. Klart jag har tänkt på sådana aspekter. Det är svårt för oss att förklara något för er som ni aldrig upplevt. Det enda jag kan säga är att låna hem en ikemi eller något och spela i några veckor på den. Så märker du sen att något saknas när du lämnat tillbaka den. Så vida du inte hör till den lill procenten av hifi folket som aldrig kommer att förstå. Verkar alltid finnas minst en anställd på varje linn-butik som inte har poletten nere än.. Man kan antingen banka sig galen, eller så smiter man in i butiken när han inte står i kassan:)

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2011-04-13 08:05

Nattlorden skrev:
doze84 skrev:Anledningen att faktiskt lägger allt krut på högtalarna, och selleri.de lägger allt krut på källan, är för att vi jagar att minska ner på olika färgningar.

Ytterligare ett bevis på att generalisering inte är bra, du får nog ta och läsa igenom allt som skrivits på faktiskt och komma med en ny bedömning därefter....

Jag jag generaliserade, så klart. Menada inget illa med det, bara att vi jagar olika färgninar. Jag vet att ni lägger vikt på allt, men i jämförelse med den tonvikt vi har så kan man säga att vi är lite motpoler.

(.Måste tyvärr lämna datorn i ett par timmar.)
Bli inta arga om svar dröjer:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 08:16

doze84 skrev:Hehe du tror inte att vi kritiserar våra egna ideer. BAra för att dom inte stämmer med dina. Det tog typ ett år för mig att bli övertygad linnist. Klart jag har tänkt på sådana aspekter. Det är svårt för oss att förklara något för er som ni aldrig upplevt. Det enda jag kan säga är att låna hem en ikemi eller något och spela i några veckor på den. Så märker du sen att något saknas när du lämnat tillbaka den.

Om det tog ett år så har du ju redan där beviset på att något inte stämmer. Förbättrad återgivning tar enbart sekunder att märka.

Klart jag skulle märka skillnad när disten togs bort, men jag skulle inte sakna den.

Har provlyssnat Linn och det lät sämre än mina hemmabyggda horn drivet av NAD 5000/3100, dessutom stod handlaren och låtsades digga till något som lät uselt... rena komedin!

Det var Keilidh, trippel-ampat och med kablar i grovleken av mina överarmar - c:a 1995 på Drottninggatan i Malmö, inte långt från där sedan Hifiklubben flyttade in.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2011-04-13 08:30

doze84 skrev:
Nattlorden skrev:

Hehe du tror inte att vi kritiserar våra egna ideer. BAra för att dom inte stämmer med dina. Det tog typ ett år för mig att bli övertygad linnist. Klart jag har tänkt på sådana aspekter. Det är svårt för oss att förklara något för er som ni aldrig upplevt. Det enda jag kan säga är att låna hem en ikemi eller något och spela i några veckor på den. Så märker du sen att något saknas när du lämnat tillbaka den. Så vida du inte hör till den lill procenten av hifi folket som aldrig kommer att förstå. Verkar alltid finnas minst en anställd på varje linn-butik som inte har poletten nere än.. Man kan antingen banka sig galen, eller så smiter man in i butiken när han inte står i kassan:)

Här har Nattlorden en mycket viktig poäng. Klocka din linn cd spelare och jag är tämligen övertygad om att den går fortare än den ska.
Det är DET du upplever som "sväng".
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-13 08:58

doze84 skrev:Så vida du inte hör till den lill procenten av hifi folket som aldrig kommer att förstå.

Hej, jag råkar ha en 668 bland andra som kan spela cd´s, om du råkar vara i närheten av jönköping, så får du gärna komma förbi och lyssna, du får gärna ta med dig egen cd-apparat om du vill poängtera något.
Mitt rum är anpassat för musik och film, så eventuella skillnader torde vara extra lätt att höra.
Framförallt om din apparat är extra musikalisk.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 09:44

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Men OM "svänget" är en bevarad egenskap i fonogrammet, som bara vissa utrustningar klarar av att släppa igenom (dvs att vara transparenta i detta avseende) då kommer vissa apparater att lägga sordin på stämningen. Eller hur, Nattis?
Men OM "svänget" beror på osynliga älvor som flyger med skivan men som sticker hem om de ser vissa märken, så kommer vissa apparater att lägga sordin på stämningen. Eller hur, Bill?

:mrgreen:

/ B

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-13 10:11

Bill50x skrev:Men vad bra att ett helt anpassat system som levereras från en enda butik faktiskt låter bättre! Istället för att man själv ska behöva testa en massa olika kombinationer innan man är nöjd.
/ B

Men varför det? Med omsorg kan man ju hitta guldkorn från olika tillverkare som gör ett bättre jobb för samma peng än där alla länkar kommer från samma tillverkare, alltså komponenter med bättre genomsläpp av signalen. Men du kanske menar att det tonalt sett är lättare att få till med en kedja från samma tillverkare?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-13 10:18

Tengil skrev:
doze84 skrev:Så vida du inte hör till den lill procenten av hifi folket som aldrig kommer att förstå.

Hej, jag råkar ha en 668 bland andra som kan spela cd´s, om du råkar vara i närheten av jönköping, så får du gärna komma förbi och lyssna, du får gärna ta med dig egen cd-apparat om du vill poängtera något.
Mitt rum är anpassat för musik och film, så eventuella skillnader torde vara extra lätt att höra.
Framförallt om din apparat är extra musikalisk.

Vh Christer

Det där hade jag antagit om jag bott i trakten..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-13 10:27

Nattlorden skrev:Det var Keilidh, trippel-ampat och med kablar i grovleken av mina överarmar - c:a 1995 på Drottninggatan i Malmö, inte långt från där sedan Hifiklubben flyttade in.

1995... och du tror inte det hänt något sedan dess?

Nattlorden skrev:Hur svårt skall det vara att knö hjärnan runt att "svänget" i mimik är genererat - det kommer inte från fonogrammet.

Och hur vet du detta? Därför att den kultförklarade 668:an inte svänger? Och ändå kan man inte f/e-lyssna på cd-spelare... Eller är det för att Mimik´en har någon, i annat avseende, sämre egenskap än 668:a? Den enda gången jag lyssnat på 668:a så lyssnade vi faktiskt på en Mimik vid samma tillfälle. Och nog var det mer fart och fläkt i Mimiken. Och innan någon faktiskt klockat Mimik´en så tänker jag bara ta det för ren spekulation och inte något bevis.

/ B

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-13 10:35

Bill50x skrev:
Försvaret att en sämre låtande produkt "egentligen" är bättre har hörts förut, ja. Likaså att "denna låter bättre men den andra är mer korrekt". Och de som gillar det korrekta kan väl sitta där och lida med vissheten om att spela på det korrekta, så kan vi andra lyssna på musik och njuta av framförandet :-)
/ B

Men nu lägger du nog in väl mycket personliga värderingar, du säger alltså att en kedja med mindre färgning per automatik är tråkigare att lyssna via än en mera färgande, att apparater med bra genomsläpp är av musikalisk ondo? Det rimliga är väl att ju längre in i musikens händelser vi kan se, desto bättre förståelse och inlevelse får vi, är inte det logiskt?
Att sedan alla inte är intresserad av att erhålla maximalt informationsutbyte utan söker något annat i ljudet må väl vara hänt, men då pratar vi inte längre om god återgivning, då pratar vi istället om individuell maximering av upplevelse, och då kan det se ut hur som helst..
Senast redigerad av Goldfinger 2011-04-13 10:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 10:56

Bill50x skrev:Och hur vet du detta? Därför att den kultförklarade 668:an inte svänger?

Den svänger på skivan precis som den skall. Och på den elektriska spänningen ut. (Det är det som kallas växelspänning för er som inte förstår trivial elektronik) Allt annat sväng finns antingen i den inspelade musiken eller inte alls. Det går inte att överföra alla annan musik förutom svänget.
Den som tror det har gjort ett så total logiskt klavertramp att hela den tekniska världen har något att skratta hejdlöst över de närmsta 1000 åren. DET ÄR INTE TEKNISKT MÖJLIGT!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-13 11:03

Bill, kan du förklara för mig EXAKT vad "sväng" är för något?
Blir annars svårt att diskutera kring någonting subjektivt, för jag har aldrig upplevt sväng, däremot ganska god återgivning, dvs haft en bra insyn i vad som händer på fonogrammet. Och då har det också varit som roligast att lyssna på musik.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 11:07

Sväng är väl den där magiska parametern som inte hörs utan som ger en rent fysisk påverkan på linnisters höger(?)fot. De hör ingen skillnad, men känner att foten rör sig av sig själv. Det funkar på båda hållen... stampar man själv så blir ljudet från högtalarna bättre för övriga i rummet.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-04-13 11:13

Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-13 11:16

Angående det här med att en Linn Mimik är musikalisk, har jag mycket svårt att förstå att man kan tillskriva ett sådant begrepp till en apparat.

Nyligen köpte jag en TV. Jag valde mellan Philips och Sony. När jag tittade på nyhetssändingar kom jag fram till att nyheterna blev mer intellektuella på Sonyn, så jag köpte den! Jag har en intellektuell TV. 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-13 11:18

Men för att det skall vara vedertaget att någonting speciellt "svänger", då måste det väl gå att påvisa fysiskt.
Och att Linn svänger tycker ju mest de som äger Linn.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-13 11:21

jonasp skrev:Angående det här med att en Linn Mimik är musikalisk, har jag mycket svårt att förstå att man kan tillskriva ett sådant begrepp till en apparat.

Nyligen köpte jag en TV. Jag valde mellan Philips och Sony. När jag tittade på nyhetssändingar kom jag fram till att nyheterna blev mer intellektuella på Sonyn, så jag köpte den! Jag har en intellektuell TV. 8O

Håller du inte på med bild så kan jag förstå din förundran.
Har du däremot hört att bilden kan vara organisk?
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-13 11:32

OLED

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi