Vad tycker ni om elektrostater (inkls hybrider)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-09 15:37

När det gäller Braun LE1 så finns de numer att köpa, 6800 €/par. Mera information på www.quad-musik.de .

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-05-09 15:47

Dyrt, men dom är nog värda det. Fast jag skulle nog hellre köpa ett par renoverade ESL 57 som samma firma säljer för 1000 euro mindre. Snyggare böjd form och träfötter! Å andra sidan är tyget fult.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-05-09 18:16

Vad då tyget? Det är väl metallgaller på ESL 57? Gallret är fult tycker jag. Braun-versionen är mera i min smak. Skulle dock inte välja någon av dessa. En ESL 989 skulle nog vara mera i min smak om det ska vara Quad.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-09 18:20

Renoverade elektroniken i ett par Braun en gång. Med tanke på åldern låter de rätt bra, men en högtalare med mer extrem riktverkan är svår att hitta. Nostalgi, men knappast något som kan konkurrera med dagens bättre högtalare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-09 18:53

Med tanke på åldern låter de rätt bra

Lite generösare kan vi väl vara. :wink:

Med tanke på åldern låter de fantastiskt bra. Jag håller dock med om att deras brister är för stora för att vara förstahögtalare.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-09 19:10

60 000 var lite dyrt för nåt så gammalt tycker jag men så kan man väl iofs oxå sitta på dem när det behovet infaller :lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-05-09 19:15

Jag betalade 5000 för mina och de fungerar perfekt.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-10 00:46

Harryup skrev:
IngOehman skrev:
En favvogrej jag hittade på var en energikurvekorrigerande ryggliggande enhet placerad oppanpå 63:orna. Den fick verkligen stil på den akustiska förankringen - som ju är en käpphäst för mig, och en av de grejjer som ju kan vara problematiskare att få stil på med just ESL 63.

Vh, iö

Aha, funkar den ungfär som en Shatki sten? *duckar* :)

Sorry IÖ kunde inte hålla mig.

Mvh/Harryup

Nej, en Shaktisten påverkar så vitt jag vet inte energikurvan (eller något annat i väsentlig grad) överhuvudtaget.

Denna grunka var en liten väldigt platt låda som man lade ovanpå ELS63an, och som strålar ut ungefär det ljud som behövs för att "senare anlända ljud" skall vara klangligt balanserade oavsett frekvens. Som ESL63 "utan hjälp" är balanserad spridningsmässigt är så inte fallet, utan energikurvan sluttar signifikant mot högre frekvenser.

En specialsvårighet var att den där lilla extralådan inte fick dra så mycket ström, eftersom den belastade förstärkaren i det register där ESL63 redan från början drar mest ström. Dock skall minnas att ESL63 jämfört med praktiskt taget alla andra elektrostathögtalare är en häpnadsväckande vettigt konstruerad högtalare, och man slipper helt ifrån vansinnesimpedanser som dippar nedåt enstaka ohm eller lägre. Det var inte oöverstigligt svårt att få till en totalbelastning som var lätt drivbar av vilken normal förstärkare som helst.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-05-20 13:31

Precis tillbaka på jobbet efter att ha varit hemma hos en bekant och lyssnat på ett par ESL-57. Cool design, coolt ljud, mycket intressant!

De stöttades av ett par subbar i varsitt hörn, och basen lät inte riktigt homogen, inte heller i övre basregistret. Övre mellan och diskant lät fint, väldigt detaljrikt, även om inte jag upplevde dem som så extremt "placerande" av instrumenten i rummet.

Men som sagt, saknade en hel del i övre bas- och nedre mellanregistret.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-22 12:13

Ear skrev:Mayro
Du får väl komma ner till Ystad och höra på mina Quad 63òr
Jag kan nog lova att du blir överraskad eller vad säger du Ranis :lol:
Du får väl komma hit under Cruisingen i Ystad den 14

Jag väcker upp denna tråd lite eftersom jag tittade in hos "ear" och lyssnade en snabbis den 14´de.. Men tyvärr ingen cruising blev av. Men väl en träff för hifi i Trelleborg... Så då tog vi en fika o lyssnade lite på quadarna....

Hmm Det slående är hur lika dom spelar med mina Infinty... :). Inte i hela reg naturligtvis. Men måste ändå säga att det som spelades var stort "släktskap" ljudmässigt till mina infinity reference standard4,5...

Så en som spelar dessa quadar kan nog känna sig "hemma" i ljudtypen direkt vid lyssning hos mig...

Självklart finns där skillnader. Men dom är mer av karaktären "fyllighet" i tonerna då jag ändå har rätt klart mer bas. Och att dom fyller i röster samt toner "lite" mer med tonal färg...

Kanske är mitt system lite mer "kling" i.. Men "ear" har rörstärkare och jag kör ju Jeff Rowland. Vilka har lite olika tonal karaktär...

Men i stort sätt kan man ändå bara säga en sak.. STORT släktskap ljudmässigt.....

Sedan hur dom spelar vid höga ljudtryck osv har jag ingen aning om.. Tror ingen som spelar med quad ser SPL såsom det man söker direkt :) Där lyssnar man nog mer på musik bara...

Tack för jag fick titta in även om det enbart kunde bli helt kort...

Hoppas snart få ge en återbjudning med fika osv.... :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi