Bill50x skrev:Men vad har det att göra med hur den låter jämfört med en 668:a?
Det borde du kunna räkna ut med öronen.
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Men vad har det att göra med hur den låter jämfört med en 668:a?
ThePreTor1aN skrev:Nattlordens inlägg säger verkligen en hel del![]()
Hade vart skoj om det inlägget hade vart på minhembio eller selleri.
hehe *ursäkta* *skratt*
Bill50x skrev:Naturligtvis har jag gjort den jämförelsen eftersom båda apparaterna har funnits hos mig parallellt under ca ett års tid. Min SB3:a låter något bättre än en Mimik, för att använda Linn-språk, det är mer ordning och reda i musiken, tydligare bas. Enligt Linnisterna är det inget att förvånas över, de anser inte Mimik´en vara speciellt bra. Bättre än 668 dock.
Richard skrev:...dock har cd12 en klar diskantavrullning, vilket gör att den klart kan detekteras vid ett F/E test.* Diskantsänkningen är ca 1 dB.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:HUR vet du det?Nattlorden skrev:Linn lägger på upplevd musikalitet - det är inte andra som tar bort.
Därför att det inte är speciellt komplicerade saker. Hyffsat grov fysik. Enkel logik. Om man har sinnelag för att tänka tekniskt i alla fall.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Nattlordens inlägg säger verkligen en hel del![]()
Hade vart skoj om det inlägget hade vart på minhembio eller selleri.
hehe *ursäkta* *skratt*
Jo, det går ju bra att skratta i sin okunskap. Den bjuder jag på.
Mats skrev:Om det är "enkel logik" att så är fallet, har du lust att kort förklara det så att även en dum ekonomjävel och musikälskare som undertecknad fattar? Vore intressant!
Nattlorden skrev:Mats skrev:Om det är "enkel logik" att så är fallet, har du lust att kort förklara det så att även en dum ekonomjävel och musikälskare som undertecknad fattar? Vore intressant!
Det du måste fundera över är t.ex.
* vad är sväng?
* vad är enklast att göra - förstärka existerande musik eller ta bort/flytta något som existerar utan att sabba något annat?
* hur flyttar man saker med hjälp av triviala grundkomponenter och utan att ens försöka?
* hur enkelt är det att skapa den delen som är sväng kontra andra musikaliska element som man de facto hör?
Du kan säkert komma på lite mer själv.
sen som ekonom är du väl mer hemma på sannolikhet och då kan du fundera över
* hur stor sannolikhet är det att bara Linn skulle få detta rätt?
* hur stor sannolikhet är det att stora experter på ljudåtergivning skulle tycka annorledes?
agent_cooper79 skrev:Visst är den avrullad i diskanten, men inte med 1dB, 0.45 db skall det vara:
There is a slight (-0.45dB at 20kHz) droop in the top octave, but I doubt this will be audible. Channel separation (not shown) was excellent.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Det borde du kunna räkna ut med öronen.Bill50x skrev:Men vad har det att göra med hur den låter jämfört med en 668:a?
Nä, inte ens med det jag har mellan öronen...
Mats skrev:Apropå det här med att digitala spelare av märket Linn skulle spela "snabbare" än spelare som av Linn-folk anses som mindre bra ur ett "musikaliskt perspektiv" så testade jag att köra en låt (Glenn Gould: Das Wohltemperierte Clavier II av J.S. Bach, spår 1 "Preludium") parallellt och synkat på min HP-laptop och på min Linn Digital Streamer. (Det är exakt samma exemplar av plattan som har rippats ner och körs via DS:en som ljuder från laptopen.) Kan rapportera att Mr Gould spelade fullkomligt i takt med sig själv och kom i mål exakt vid samma tidpunkt från båda källorna. Med tanke på att det vid tune dem-baserade jämförelser av spelare vanligen spelas snuttar på ca 20 sekunder av ett stycke innan byte mot annan spelare sker så verkar ju förklaringen att "Linn spelar snabbare" väldigt osannolik. Mina 50 ören.
Bill50x skrev:Skämt åsido, 22kHz är väl den teoretiska gränsen för en CD om man har ett oändligt brant filter? Så om en CD-spelare faller 0,45 dB vid 20 kHz eller vid 20,5 är väl snarare ett akademiskt intresse?
Nattlorden skrev:* hur stor sannolikhet är det att bara Linn skulle få detta rätt?
agent_cooper79 skrev:Det vore ju fullkomligt absurt om en CD-spelare/streamer inte höll hastighetsavvikelser långt under vad som vore hörbart. Jag förstår inte varifrån detta kommer.
Bill50x skrev:agent_cooper79 skrev:Visst är den avrullad i diskanten, men inte med 1dB, 0.45 db skall det vara:
There is a slight (-0.45dB at 20kHz) droop in the top octave, but I doubt this will be audible. Channel separation (not shown) was excellent.
Fasligt mycket, inte undra på att den låter lite instängd
Skämt åsido, 22kHz är väl den teoretiska gränsen för en CD om man har ett oändligt brant filter? Så om en CD-spelare faller 0,45 dB vid 20 kHz eller vid 20,5 är väl snarare ett akademiskt intresse?
/ B
Richard skrev:Skratta på ni.
...
Faktum är att priset då det gäller cd- spelare har mycket liten betydelse.
Från 3000:- får man numera "state of the art " prestanda.
Detta är något som man måste testa blint för att förstå.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:* hur stor sannolikhet är det att bara Linn skulle få detta rätt?
Det är inte bara Linn som får detta rätt. Eller rättare, lyckas något bättre än många andra. Men det är Linn, Naim och några till som driver detta som sitt eget, som marknadsför sig med begreppet. Ungefär som Volvo som är kända för sin säkerhet, men varken är bäst eller ensam herre på täppan.
Bill50x skrev:..., 22kHz är väl den teoretiska gränsen för en CD om man har ett oändligt brant filter? Så om en CD-spelare faller 0,45 dB vid 20 kHz eller vid 20,5 är väl snarare ett akademiskt intresse?
Richard skrev:Faktum är att priset då det gäller cd- spelare har mycket liten betydelse.
Från 3000:- får man numera "state of the art " prestanda.
Detta är något som man måste testa blint för att förstå.
Nattlorden skrev:agent_cooper79 skrev:Det vore ju fullkomligt absurt om en CD-spelare/streamer inte höll hastighetsavvikelser långt under vad som vore hörbart. Jag förstår inte varifrån detta kommer.
Därför att det vid tester av spelare mot varandra har förekommit sådana skillnader. Nu kan jag inte ge referens till vilken tidning, för det är högst troligen 15 år sedan jag läste det, då jag inte läst hifipress på många år och inte sparar något.
agent_cooper79 skrev:Med andra ord:
---> Du har aldrig läst eller hört något om hastighetsavvikelser för Linns Cd12
---> De avvikelser som påtalades gäller något som sannolikt är betydligt äldre än Linns Cd12
Skulle det inte dessutom kunna vara så att anledningen att man kommer ihåg något man läste för så länge sedan om hastighetsavvikelser i samband med uppspelning av Cd helt enkelt är att det är ovanligt och ganska knasigt och därmed borde vara svårt att sälja för det (förmodligen saftiga, vet ej själv) priset som Linns Cd12 betingade?
Nattlorden skrev:prolinn skrev:Om nu de för Linn-förespråkare bästa apparaterna var de som tweakade (annat ord för färgning) ljudet mest så borde det ju betyda att de är de sämsta ur transparenssynvinkel, men så är det ju inte. T.ex. hade visst IÖ uttalat sig om att CD12 (som ju är den bästa av Linn:s konventionella CD-spelare) var en utmärkt konstruktion.
Hmm... så då är Mimik bättre än CD12, eftersom den påstås överlägsen 668 och CD12 är ungefär som 668. Hur passade det in i Linn-filosofin?
Eller har man bara inte berättat för folk att extrasvänget saknas i CD12 och ingen har märkt det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster