Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-14 08:49

prolinn skrev:Som många vittnar om så står sig även äldre Linn-elektronik väl gentemot t.ex. Pioneer 668, NAD 208 etc. Det enda det bevisar är väl att inte heller Pioneer 668 eller NAD 208 är speciellt transparenta trots att man funnit detta i F/E-test. Vad säger det om dessa F/E-test?

Det där är för flummiga argument för mig. Vad är många? Hur många har jämfört de där gamla skokartongerna med varandra?
Inlägg som är så flummiga funkar liksom inte för mig, det blir bara en åsiktstextmassa utan det minsta värde.

Ett jäkla tjat om f/e-tester också, är du PR-snubbe för LTS numera? :D

ps. NAD208 har inte passerat nån f/e-lyssning och klassats som transparent. Skall du vara PR-ambassadör får du läsa på mer ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 08:52

Bill50x skrev:Jag har aldrig skrivit att man medvetet valt att plocka bort svänget. Var har du fått det ifrån?

Du implicerar det ju hela tiden. Det är inget som händer av sig själv, det är en mycket komplex manöver att göra... så om du påstår att bara Linn och någon till ha fritt blås, så måste alla andra välja att bygga denna komplexa saken.

Man kanske ser annorlunda på det hela om man istället frågar sig "varför låter det som om musikerna inte är riktigt samspelta?".

Finns inget i normal elektronik som gör det om skivan är ok (lämnar en equalizer utanför sammanhanget för säkerhets skull), däremot kan jag mycket väl tänka mig att en dåligt byggd högtalare skulle kunna ge sådan effekter. Och bristen på dåligt byggda högtalare är det ont om.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-14 08:55

MagnusÖstberg skrev:
prolinn skrev:Som många vittnar om så står sig även äldre Linn-elektronik väl gentemot t.ex. Pioneer 668, NAD 208 etc. Det enda det bevisar är väl att inte heller Pioneer 668 eller NAD 208 är speciellt transparenta trots att man funnit detta i F/E-test. Vad säger det om dessa F/E-test?

Det där är för flummiga argument för mig. Vad är många? Hur många har jämfört de där gamla skokartongerna med varandra?
Inlägg som är så flummiga funkar liksom inte för mig, det blir bara en åsiktstextmassa utan det minsta värde.

ps. NAD208 har inte passerat nån f/e-lyssning och klassats som transparent. Skall du vara PR-ambassadör får du läsa på mer ;)

Fast, NAD 208 THX har inte detekterats vid F/E under den nivå där nätaggregatet byter till högre spänning, 250W tror jag det är, däremot vid högre nivåer.
Och inte har väl Pioneer 668 F/E-lyssnats av LTS testpanel?

Om något "står sig bra emot" betyder inte att de presterar identiskt, och bevisar således ingenting alls.
Senast redigerad av paa 2011-04-14 08:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 08:56

steveo1234 skrev:
doze84 skrev:Inser du Richard att en apparat kan ha låg färgning av timingen, med lite högre färg av klangen. Dom äldre Linn-apparaterna kanske färgade klangen på olika sätt, men var desto mindre timingpåverkande.

Jag måste erkänna att jag inte förstår detta alls. Skulle du vilja förklara för mig hur det kan vara så? Du kanske tom kan förenkla resonemanget till bara en sinus-ton eller nåt så jag säkert hänger med?

Det är väl rätt enkelt. Lika enkelt som att en apparat kan ha låg olinjär dist men stora frekvensgångsskillnader så kan den väl klangligt ha låg dist men högre sådan timingmässigt?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 08:59

paa skrev:Och inte har väl Pioneer 668 F/E-lyssnats av LTS testpanel?
Jag har fortfarande inte fått reda på hur man gör när man f/e-lyssnar på CD-spelare. Oavsett om LTS gjort så eller inte med just 668.

Hur gör man?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 09:02

Bill50x skrev: Lika enkelt som att en apparat kan ha låg olinjär dist men stora frekvensgångsskillnader så kan den väl klangligt ha låg dist men högre sådan timingmässigt?

timingdist är ett fanatasifoster, något sådant existerar inte i verkligheten. Hade det funnits hade det påverkat andra distformer också.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-14 09:02

Bill50x skrev:
steveo1234 skrev:
doze84 skrev:Inser du Richard att en apparat kan ha låg färgning av timingen, med lite högre färg av klangen. Dom äldre Linn-apparaterna kanske färgade klangen på olika sätt, men var desto mindre timingpåverkande.

Jag måste erkänna att jag inte förstår detta alls. Skulle du vilja förklara för mig hur det kan vara så? Du kanske tom kan förenkla resonemanget till bara en sinus-ton eller nåt så jag säkert hänger med?

Det är väl rätt enkelt. Lika enkelt som att en apparat kan ha låg olinjär dist men stora frekvensgångsskillnader så kan den väl klangligt ha låg dist men högre sådan timingmässigt?

/ B

Kan den det? Ja, det kan den kanske. Men, jag förstår inte ändå är jag rädd för. En sinus kan ha låg olinjär dist och stora frekvensgångsskillnader. Men, hur kan den ha dålig rent timingsmässigt?

Jag kanske är ute och snurrar helt här, tyckte bara diskussionen var intressant..
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 09:04

paa skrev:Fast, NAD 208 THX har inte detekterats vid F/E under den nivå där nätaggregatet byter till högre spänning, 250W tror jag det är, däremot vid högre nivåer.

Nej, men så länge man inte infört spänningsbegränsning som medför att det inte kan hända, så är ju steget bevisat icke-transparent. Huruvida man ändå personligen drar en slutsats att det är ett vettigt köp för att man sällan eller aldrig nyttjar den effekten - det är en annan sak.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2011-04-14 09:05

Nattlorden skrev:
doze84 skrev:Inser du Richard att en apparat kan ha låg färgning av timingen, med lite högre färg av klangen. Dom äldre linn apparaterna kanske färgade klangen på olika sätt, men var desto mindre timingpåverkande.

Jag väntar på en teknisk förklaring på hur timingpåverkan görs av passiva komponenter. *tar fram popcorn, för det lär bli lång väntan*

Så om jag inte kan förklara, så kan du inte tro.

Det spelar alltså ingen roll att hundratals människor hör det. För om dom inte kan förklara det, så kan du inte tro det:) Mycket intressant inställning till livet.

Du har alltså låst dig från att kunna mottaga någon form av upplysning av folk som är mindre teknsikt kunniga än dig.

Min inställning hade varit, det kanske kan ligga något i det, eftersom många andra hör det, även om jag inte hör det ännu.

Bad du alltid om en teknisk förklaring innan du accaepterade nya saker under in uppväxt? Kan du förklara "glädje" rent tekniskt, tror du på det ändå?
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2011-04-14 09:09

paa skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Fast, NAD 208 THX har inte detekterats vid F/E under den nivå där nätaggregatet byter till högre spänning, 250W tror jag det är, däremot vid högre nivåer.
Och inte har väl Pioneer 668 F/E-lyssnats av LTS testpanel?

Om något "står sig bra emot" betyder inte att de presterar identiskt, och bevisar således ingenting alls.

688 är en dvd-spelare, och kan inte F/E-lyssnas, eftersom det inte finns något före:)
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 09:09

doze84 skrev:Min inställning hade varit, det kanske kan ligga något i det, eftersom många andra hör det, även om jag inte hör det ännu.

Däremot att ta in information från någon som verklige vet - det är en omöjlighet? Ännu mer ologiskt.

Jag lyssnar alltid på alla idéer... sen bedömer jag de och antingen håller de vatten eller inte. Håller de vatten, justerar jag världsbilden. Än så länge har ingen presenterat något förslag på en teknisk funktion som håller vatten. Mitt "förslag" med älvor är det hittils minst motbevisbara... tyvärr...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 09:10

doze84 skrev:688 är en dvd-spelare, och kan inte F/E-lyssnas, eftersom det inte finns något före:)

Skivan är före, vilket kan reduceras till innehållet på skivan. Ta fram ett annat sätt att spela denna information helt korrekt, så går det definitivt att F/E-lyssna.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-14 09:13

Nattlorden skrev:
paa skrev:Fast, NAD 208 THX har inte detekterats vid F/E under den nivå där nätaggregatet byter till högre spänning, 250W tror jag det är, däremot vid högre nivåer.

Nej, men så länge man inte infört spänningsbegränsning som medför att det inte kan hända, så är ju steget bevisat icke-transparent. Huruvida man ändå personligen drar en slutsats att det är ett vettigt köp för att man sällan eller aldrig nyttjar den effekten - det är en annan sak.
Vad är isåfall poängen med den modd som togs fram för att åtgärda stegets avrullning i lågbasen? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2011-04-14 09:16

Mats skrev:Apropå det här med att digitala spelare av märket Linn skulle spela "snabbare" än spelare som av Linn-folk anses som mindre bra ur ett "musikaliskt perspektiv" så testade jag att köra en låt (Glenn Gould: Das Wohltemperierte Clavier II av J.S. Bach, spår 1 "Preludium") parallellt och synkat på min HP-laptop och på min Linn Digital Streamer. (Det är exakt samma exemplar av plattan som har rippats ner och körs via DS:en som ljuder från laptopen.) Kan rapportera att Mr Gould spelade fullkomligt i takt med sig själv och kom i mål exakt vid samma tidpunkt från båda källorna. Med tanke på att det vid tune dem-baserade jämförelser av spelare vanligen spelas snuttar på ca 20 sekunder av ett stycke innan byte mot annan spelare sker så verkar ju förklaringen att "Linn spelar snabbare" väldigt osannolik. Mina 50 ören.

Jag vill minnas att jämförelsen gällde med mimik och inte linns digitalspelare.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-14 09:20

Nattlorden skrev:
doze84 skrev:688 är en dvd-spelare, och kan inte F/E-lyssnas, eftersom det inte finns något före:)

Skivan är före, vilket kan reduceras till innehållet på skivan. Ta fram ett annat sätt att spela denna information helt korrekt, så går det definitivt att F/E-lyssna.

Skulle du kunna presentera ett sådant sätt?. :mrgreen:
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 09:22

ThePreTor1aN skrev:Skulle du kunna presentera ett sådant sätt?. :mrgreen:

Japp, strax efter jag fått den tekniska föklaringen till timingdist.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2011-04-14 09:26

Nattlorden skrev:
doze84 skrev:Min inställning hade varit, det kanske kan ligga något i det, eftersom många andra hör det, även om jag inte hör det ännu.

Däremot att ta in information från någon som verklige vet - det är en omöjlighet? Ännu mer ologiskt.

Jag lyssnar alltid på alla idéer... sen bedömer jag de och antingen håller de vatten eller inte. Håller de vatten, justerar jag världsbilden. Än så länge har ingen presenterat något förslag på en teknisk funktion som håller vatten. Mitt "förslag" med älvor är det hittils minst motbevisbara... tyvärr...

Hehe, för att min erfarenhet inte går att påvisa i dina mätningar så behöver den ju inte nödvändigtsvis vara felaktig. Forskningen har väl aldrig gjort framsteg förut?

Du borde lyssna på en som verkligen vet, erfarenhetsmässigt.

Gå och låna ett par akg k518dj, och jämför sen med akg k420p.. Om du tycker att dom två är lika musikaliska, så finns det inget jag mera kan göra för att hjälpa dig. Men om till och med teknikern hör att det finns en skillnad i sväng, så kanske vi kan komma vidare där ifrån:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-14 09:29

Nattlorden skrev:

Det visar väl bara att man måste tänka lite, innan man drar den ena eller den andra slutsatsen av F/E-lyssningarna av LTS testpanel och deras redovisningar i MoLT.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2011-04-14 09:29

Nattlorden skrev:
ThePreTor1aN skrev:Skulle du kunna presentera ett sådant sätt?. :mrgreen:

Japp, strax efter jag fått den tekniska föklaringen till timingdist.

Observera att jag inte tror att det går att sklija timing och ljudfärgningar i verkligheten, bara i tal. Är ganska säker på att förändrar man ljudet så förändrar man timing på samma gång. Det är därför en linnist aldrig skulle vrida på diskant / bas -reglagen!

*nu försvinner jag från forumet i ett par timmar*
Senast redigerad av doze84 2011-04-14 09:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-14 09:30

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:

Vad är isåfall poängen med den modd som togs fram för att åtgärda stegets avrullning i lågbasen? ;)

Var finns den beskriven då?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 09:43

paa skrev:Det visar väl bara att man måste tänka lite, innan man drar den ena eller den andra slutsatsen av F/E-lyssningarna av LTS testpanel och deras redovisningar i MoLT.

Det är väl därför man skriver artiklar, inte bara har en lista? :wink: För att folk skall läsa och tänka själv.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-04-14 09:44

doze84 skrev:Observera att jag inte tror att det går att sklija timing och ljudfärgningar i verkligheten, bara i tal. Är ganska säker på att förändrar man ljudet så förändrar man timing på samma gång. Det är därför en linnist aldrig skulle vrida på diskant / bas -reglagen!

Jag har aldrig fått till det med diskant/bas -reglage eller eq eftersom jag upplever att det färgar av sig nåt så outhärdligt. Förstår inte de som föreslår detta. Kanske har grejerna varit för dåliga och haft undermåliga reglage?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Sunde

Inläggav Sunde » 2011-04-14 10:00

doze84 skrev:Inser du Richard att en apparat kan ha låg färgning av timingen, med lite högre färg av klangen. Dom äldre linn apparaterna kanske färgade klangen på olika sätt, men var desto mindre timingpåverkande.

Dom apparater du kallar för transparenta kanske är transparenta rent ljudmässigt, men inte musikmässigt, alltså är dom inte transparenta..

Åter igen, vi fokuserar på olika färgningar. Vi erkänner att vi inte är så supernoga med linjäreitet och klangfärgningar, jämfört med hur noga vi är med att få bort timingfärgningar.

Ni däremot, erkänner inte att ni inte bryr er så mycket om timing. För ni hör ingen skillnad:)

Richard, "tune dem" handlar inte bara om hur tydligt man hör en melodi. (Alltså ljud) Utan det handlar om att man hör melodin tydligt för att den backas upp av att övriga instrument spelar i takt. Det är skillnad. Det handlar om att alla instrument ska bli tydligare på samma gång. Inte bara flöjten:)

Om vi nu ponerar att det finns sådana timingfärgningar som du pratar om. Sätter dom sig dessutom på enskilda instrument, så som du antyder? Hur vet man om det är musikern på inspelingen som spelar otight eller att det är min anläggning som färgar ljudet så att denne spelar otight?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2011-04-14 10:00

doze84 skrev:Gå och låna ett par akg k518dj, och jämför sen med akg k420p.. Om du tycker att dom två är lika musikaliska, så finns det inget jag mera kan göra för att hjälpa dig. Men om till och med teknikern hör att det finns en skillnad i sväng, så kanske vi kan komma vidare där ifrån:)

Det är ingen som sagt att man inte kan höra skillnad på högtalare, eller lurar i detta fall, inte vad jag har sett i tråden i alla fall.

Men där du väljer att kalla det mer musikaliskt så kanske någon annan skulle säga mindre dist och större dynamik?

Det fiffiga med att kalla saker för vad dom är, är att man kan enas om sätt att detektera och kvantifiera dem.

Håller du med om att det skulle vara önskvärt?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 10:08

steveo1234 skrev:Kan den det? Ja, det kan den kanske. Men, jag förstår inte ändå är jag rädd för. En sinus kan ha låg olinjär dist och stora frekvensgångsskillnader. Men, hur kan den ha dålig rent timingsmässigt?

Jag kanske är ute och snurrar helt här, tyckte bara diskussionen var intressant..

Musik är inte sinusvåg. Att mäta en sinusvåg är inte samma sak som att mäta musik med transienter. Skulle vi bara återge sinusvågor skulle livet vara mycket enklare - och tråkigare :-)

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-14 10:19

Nattlorden skrev:..., inte bara har en lista? :wink:

Vilken lista?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 10:22

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev: Lika enkelt som att en apparat kan ha låg olinjär dist men stora frekvensgångsskillnader så kan den väl klangligt ha låg dist men högre sådan timingmässigt?

timingdist är ett fanatasifoster, något sådant existerar inte i verkligheten. Hade det funnits hade det påverkat andra distformer också.

Det kanske inte finns en definierbar parameter som heter timing, det är rätt. IM, THD etc är välkända och erkända begrepp. Fasförskjutning likaså. Timing är snarare en kombination av dessa begrepp (inte nödvändigtvis just de som jag tog upp som exempel).

Och det är detta som är min poäng. Varje upplevd (och konstaterad) skillnad i det musikaliska går inte alltid att direkt hänföra till en given teknisk parameter, typ (typ alltså) THD. Det är inte enbart hög THD som gör att flera rör-förstärkare låter så "rätt" trots andra (ibland grava) brister.

Det är mycket som du kallar för fantasifoster och pålagd dist. Varför kan du inte inse att en upplevd rytmik i en apparat faktiskt kan vara en bättre genomsläppt rytmik av det som finns på skivan - och inte ett distorsionsfenomen bara för att din så omhuldade 668 saknar egenskapen att vara transparent när det gäller rytmiken?

För visst är det så, du (och inte vi andra heller) har egentligen ingen aning om vad som finns på fonogrammet. De få som har tillgång till master"tejper" och kan lyssna i studio tillsammans med de spelande artisterna har en annan sits givetvis. Kanske du tillhör detta fåtal och därför med tvärsäkerhet kan uttala dig om v ad som är "pålagt sväng" och vad som är korrekt återgivning?

Jag fick samma typ av kommentar om mina DQ10-högtalare, någon ansåg att dessa har en för stor ljudbild. Min fråga, "jämfört med vad?" fick inget svar. De har en större ljudbild än många välrekommenderade högtalare, men den är mindre än verkligheten.

Återigen, jag har ännu inte fått svar på hur man f/e-lyssnar på cd-spelare.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2011-04-14 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 10:26

Bill50x skrev:För visst är det så, du (och inte vi andra heller) har egentligen en aning om vad som finns på fonogrammet.

Det är väldigt enkelt att veta. Ta CDn, plocka bort felkorrigeringskoden och räkna sedan om PCM-koden till en vågform - där har du den exakta definitionen på vad som finns på. Sen är det bara att mäta upp den analoga vågformen som spelaren genererar och jämföra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 10:28

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:För visst är det så, du (och inte vi andra heller) har egentligen ingen aning om vad som finns på fonogrammet.

Det är väldigt enkelt att veta. Ta CDn, plocka bort felkorrigeringskoden och räkna sedan om PCM-koden till en vågform - där har du den exakta definitionen på vad som finns på. Sen är det bara att mäta upp den analoga vågformen som spelaren genererar och jämföra.

Ja, det låter ju enkelt :-)

Vad sägs om att lyssna istället? Och ha sinnet öppet för att allt som låter bättre inte alltid är distorsion.

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-04-14 10:43

OJ vad ni snackar här... ;-)

För det första, systemanpassning är bara ett smart sätt för säljare att pracka på kunder mer grejjer.
Man ska ju givetvis välja de bästa grejjerna/pris oavsätt märke för att kombinera ihop ett system.

Som fler sagt, en bra enhet är bra oavsett om den placeras ihop med ett konkurerande märken.
MEN, vissa apparater är ju anpasade efter varandrA. Naim är väl det bästa exemplet tex med sin syn på extrerna nätdelar o dess jord. Samt slustegens anpassning till egna kablar...(eller rättare sagt tvärt om)
OM man däreigenom kan öka prestandan totalt sett är det en bra ide.

Men Linn gör vad jag vet inte det i produkter efter LK1/LK2 på 80talets mitt.
En del linnister hävdar att man inte kan mixa produkter, tokfel enl mig.

Nattlorden, angående timing dist (nytt namn me rätt bra faktiskt) - har du läst Wikipedialänken?
Belyser det hela bra tycker jag.
Men närliggande saker har ju redan diskuterats på faktiskt.

Kort sammanfattning (om jag minns rätt)
En ton från ett instrument består av grundton och övertoner.
Dess frekvenser och amplitud ger karaktären hos tonen.
Ändras det kanske C från en flygel låter som C från ett piano.

Detta är vi väl alla överens om eller?

Om grundton o övertoner påverkas man även upplevd tonhöjd ändras
dvs C kanske inte riktigt (för hörseln) låter som ett C.

Det har även det diskuteras på forumet, eller hur?
--> ett ackord kan låta något ostämt, en synbalkrash klinga och klinga av konstigt

Det har väl alla hört?

Läste för en tid sedan att hörseln som det första lokaliserar ett ljud för att efter ett par svängningar avgöra tonhöjden (om det nu är en ton)
Dvs VAR tigern är, är viktigare än vilken frekvens han vrålar...

dvs ju mindre dist tonen har, destå lätare att avgöra tonhöjden.

Med allt detta sammantaget borde det inte vara så omöjligt att även upplevelsen av NÄR tonerna kommer, kan påverkas tycker jag.

Men vad som egentligen sker, det vet väl ingen i dagsläget?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi