Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Byt till en ERA eller LinnBasik, de verkade ju ge ett bättre intryck.
Varför var ERA "värdelös" om den lät bättre?
/ B
paa skrev:Hur ska jag göra med min Rega 300-arm tycker ni, ska jag byta skivspelare? Den sitter på en Unamco T1, men jag tycker att den inte har så tydlig basåtergivning som t.ex min värdelösa ERA-spelare hade, eller som en Linn Basik som en kille hade med sig hem till mig och vi jämförde.
Vad gäller, Technics 1210 eller Thorens TD 126?
Bill50x skrev:Byt till en ERA eller LinnBasik, de verkade ju ge ett bättre intryck.
Varför var ERA "värdelös" om den lät bättre?
/ B
paa skrev:Det var BARA basen som var bättre på ERA.
Annars hade den återkoppling med tendens till rundgång, ojämn gång, rumble, missljud från huvudlagret osv, osv.
paa skrev:Hur ska jag göra med min Rega 300-arm tycker ni, ska jag byta skivspelare? Den sitter på en Unamco T1, men jag tycker att den inte har så tydlig basåtergivning som t.ex min värdelösa ERA-spelare hade, eller som en Linn Basik som en kille hade med sig hem till mig och vi jämförde.
Vad gäller, Technics 1210 eller Thorens TD 126?
Kaha skrev:Skruva bort Rega armen från gamla spelaren. Gå ut i trädgården och gräv ett litet hål. Kasta ner Rega armen i hålet. Där hör den hemma.
JanBanan skrev:Kaha skrev:Skruva bort Rega armen från gamla spelaren. Gå ut i trädgården och gräv ett litet hål. Kasta ner Rega armen i hålet. Där hör den hemma.
![]()
Det kan ju vara alla möjliga slags muller från skivtallrikslagring och brum från motorn, men i detta fall var det lagret som inte var bra nog. En kullagerkula axiellt lagrad mot aluminium, är ju inte något evighetslager precis.Sanjuro skrev:Ja, det var ju ett handgripligt förslag!![]()
Paa:
En fråga från en som inte är så hemma på det tekniska inom vinylspelare:
hur yttrar sig "rumble"? LÅter det som att det låter som att det skulle låta? (Rumble alltså...)
JanBanan skrev:Kaha skrev:Skruva bort Rega armen från gamla spelaren. Gå ut i trädgården och gräv ett litet hål. Kasta ner Rega armen i hålet. Där hör den hemma.
![]()
paa skrev:Nästan alla armar är ju dynamiskt obalanserade, vilka skulle du vilja rekommendera som är dynamiskt balanserade?
PeterAkemark skrev:Anti-skating påverkar basåtergivningen. Hade en SME är där basen var av olika nivå i vä och hö kanal. Det gick att balansera bort med anti-skatingen.
Max_Headroom skrev:Den "bättre" basen i Linnen kommer med all sannolikhet från återkoppling. Möjligt att det är samma med ERA-spelaren.
Jag själv brukar ju rekomendera Technics 1200 i alla väder, men Thorens har tradition av att bygga bra spelare dom också. Helt annat koncept än 1200an, men båda har ju visat sig fungera bra.
Laila skrev:Jag tycker att Rega 300-armen är en helt ok arm när den sitter
på en Rega-spelare med en Rega-puppa. Ett stort problem är
den minst sagt taskiga antiskatingkalibreringen som sällan eller
aldrig stämmer + att den är svår att finjustera(kanske har detta
blivit bättre på senare reinkarnationer ?).
paa skrev:Nästan alla armar är ju dynamiskt obalanserade, vilka skulle du vilja rekommendera som är dynamiskt balanserade?
Byt, köp och sälj är faktiskt inte tillåtet på forumetCODY skrev:paa skrev:Nästan alla armar är ju dynamiskt obalanserade, vilka skulle du vilja rekommendera som är dynamiskt balanserade?
Jag har en Terchnics arm över. Den har alla de fördelar som beskrivs av Kaha.
Vi kan byta den mot din RB300. Har själv en sådan på min SL 1200 och
mitt råd är - om du inte vill ta mitt flotta erbjudande - att du skaffar en
SL1200 och sätter RB300an på den. Det har jag gjort med utmärkt resultat.
CODY
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 21 gäster