Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det kommer att ge verkan, men det får inte kläs in i ett tätt tyg utan tyget måste vara luftgenomsläppligt, dvs gå att blåsa igenom.
Nattlorden skrev:Det är väl bättre att tyget tar smällen är det dyrare skummet?
Snygg skrev:Jag har t.ex ett gäng skummadrasset, 200x90x10 cm, och planen är att skära ner dem till bitar på 100x90cm, sätta dem ett par decimeter över golvnivå och placera bakom högtalarna och från hörnen ut mot sidoväggarna.
Snygg skrev:Högtalarfronttyg har några nackdelar.. De brukar väl för det första inte komma på så breda rullar så jag behöver klä i omgångar = svårt att få snyggt, plus att det inte är särskilt billigt. Anledningen till att skippa tyg var att vi har katter. Men funkar inte färg finns väl inget alternativ, gult skum är ju inte snyggt.
petersteindl skrev:Snygg skrev:Högtalarfronttyg har några nackdelar.. De brukar väl för det första inte komma på så breda rullar så jag behöver klä i omgångar = svårt att få snyggt, plus att det inte är särskilt billigt. Anledningen till att skippa tyg var att vi har katter. Men funkar inte färg finns väl inget alternativ, gult skum är ju inte snyggt.
Räcker en bredd på 1,8 meter?
Maccis skrev:Har varit på jobbet idag och hämtat 4 st skivor CleanTech, en sorts ljuddämpningsskiva vi bygger ljuddämpare med för fläktsystem.
Ställt dem i hörnen bakom mina Carlsson, vilken skillnad de gjorde.
bigblue skrev:Jag är nyfiken på vad det är du vill åstadkomma med ditt akustikfix? Beroende på vad du ställer in för grejer och hur tjocka de är, kommer du att absorbera i de högre frekvenserna. Ditt rum riskerar att låta mer dovt.
Att skumgummimadrasser inte är lika effektiva som annat material verkar du känna till, och som jag förstått det så har det att göra med att madrasserna består av slutna celler. Stenull är bättre - men det är inte lika roligt att ha att göra med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster