Spoity free - 10 tim i månaden max

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-04-15 08:14

phon skrev:Har inte Spotify, har inte hittat något sinussvep där. :roll:

Skulle föresten aldrig räcka med 10 timmar sinussvep i månaden, det gör jag av med per dag. 8)

Om du skaffar Spotify så ska du se att det blir mycket lättare att hitta sinussvepen som finns ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 08:26

Jag instämmer med den relativt samstämmiga kören om att det är ett stort utbud på Soptify, för en skitsumma. Jag kör Premium-varianten sedan ett år tillbaka trots att jag knappast lyssnar 20 timmar i månaden, kanske inte ens 10. Men bara tillgången är för mig värd den slanten.

Kan de nya reglerna göra att man säljer fler Premium-konton och beredea väg in i USA så är det väl bara bra? I alla fall om tjänsten utvecklas med än mer musik.

Det börjar ju poppa upp konkurrenter, bland annt det norska alternativet som jag inte minns vad det heter (någon?) och med ökad konkurrens tror jag att dessa tjänster blir allt bättre.

Kunde sedan mobiloperatörerna förändra/sänka de horribla kostnaderna när man befinner sig utomlands så skulle man kunna ha med sig Spotify överallt - eller kan man inte?

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-15 08:38

För att gnälla lite:

Deras visioner och marknadsföring (all the music, all the time) är kanske inte helt överensstämmande med verkligheten :)

Jag kan acceptera att vissa inte vill finnas på Spotify, men att musik försvinner är jäkligt irriterande. Varför? Ska artisterna kunna utnyttja Spotify i marknadsföringssyfte för att sen hoppa av?

Finns inte pålitlighet i systemet så drabbar det alla artister. Vem kan man lita på att de finns kvar, om man nu vill ha Spotify istället för skivsamling? Ingen? Spotify borde ha en tydligare identitet, antingen Musikdatabas eller reklam/provlyssnargrej.

Sen att man backar i tillgänglighet är rätt trist. Bättre att börja med lite och sen öka, än locka med mycket och sen försämra.

Men på det hela taget är det jäkligt bra. 49:- för unlimited är en bra variant.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2011-04-15 08:47

Att utbudet är dåligt kan man ju bara inte säga på allvar, då är man ute efter att provocera.

Sen saknas vissa artister, javisst, precis som i skivbutiken.
Eller att alla böcker i hela världen inte finns på Kungliga biblioteket.

Att musik försvinner (jag har drabbats några gånger de senaste två åren) är iriiterande men kan inte lastas Spotify vad jag förstår utan att artisterna/skivbolagen väljer att göra så.
Något som lär minska om artisterna får mer betalt vilket de förhoppningsvis får om fler betalar för tjänsten....
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 08:51

phloam skrev:Sen att man backar i tillgänglighet är rätt trist. Bättre att börja med lite och sen öka, än locka med mycket och sen försämra.

Totalt sett tror jag inte de backar, har för mig jag sett några siffror någonstans på detta. Antal låtar/album ökar väl hela tiden rätt rejält, är det inte så?

Men det är irriterande när artister eller skivbolag drar tillbaka sitt material, helt plötsligt har man en massa hål i sina spellistor. Nu gör jag inga egna sådana men det är kul med de gemensamma vi har här på Faktiskt och på Selleri.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-15 09:05

BellsnWhistles skrev:Att musik försvinner (jag har drabbats några gånger de senaste två åren) är iriiterande men kan inte lastas Spotify vad jag förstår utan att artisterna/skivbolagen väljer att göra så.
Något som lär minska om artisterna får mer betalt vilket de förhoppningsvis får om fler betalar för tjänsten....

Nej. vi får verkligen hoppas att det inte är Spotify själva som rensar :D

Men lite konstigt att de har avtal med skivbolag/artister där dessa kan dra tillbaka musik efter behag. Jag vill kunna lita på att det jag hittar finns kvar, om jag nu betalar för Spotify.

@bill: Precis, jag tänkte mer att de backar vad gäller tid man får lyssna reklamfinaniserat osv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-15 10:58

BellsnWhistles skrev:Att utbudet är dåligt kan man ju bara inte säga på allvar, då är man ute efter att provocera.

öhh, nej!? Alla lyssnar inte på 20 i topp musik som du kanske gör. Utbudet är, enligt mig, högst begränsat. Att jag ständigt söker på musik som inte finns där stör mig helt enkelt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 11:04

subjektivisten skrev:Utbudet är, enligt mig, högst begränsat. Att jag ständigt söker på musik som inte finns där stör mig helt enkelt.
Det beror naturligtvis på vad man söker. Hur mycket musik finns det i världen? Själv letar jag gärna efter svensk sk indie och det är mycket sällan man hittar på Spotify. Så det finns helt klart plats för förbättringar, i form av utökning och i form av konkurrenter som erbjuder bättre urval för specifika konsumenter.

Ingen kan leverera allt till alla. Jag tror, och hoppas, att det kommer mer nischade "spotifies" som kan tillfredsställa olika smakriktningar på ett bättre sätt.

Idag är trots allt Spotify klart prisvärt med tanke på den låga prislappen. För priset av en halv CD/mån kan man ha bra musik (efter eget val) snurrande dygnet runt.

/ B

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-04-15 11:15

subjektivisten skrev:
BellsnWhistles skrev:Att utbudet är dåligt kan man ju bara inte säga på allvar, då är man ute efter att provocera.

öhh, nej!? Alla lyssnar inte på 20 i topp musik som du kanske gör. Utbudet är, enligt mig, högst begränsat. Att jag ständigt söker på musik som inte finns där stör mig helt enkelt.

Det finns jäkligt mycket musik på spotify som inte är typisk mainstream också. Men självklart, de har ju inte allt. Men ibland kan man hitta musik på spotify som, i varje fall jag, absolut inte hade räknat med att hitta där.
Frågan är snarare vad du lyssnar på för konstig musik som gillas av så få att den inte är intressant att lägga in. :wink: (Säger en som nästan är allergisk mot radiopop :D )

Hursomhelst så är ju i alla fall priset väldigt lågt i förhållande till hur mycket musik som erbjuds, och där du dessutom kan lyssna via t.ex. telefonen om så önskas.
Ett annat starkt argument är att det ännu inte finns något lagligt alternativ som ens är i närheten. I alla fall inte vad jag vet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-15 11:20

Grooveshark finns, bl a.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-04-15 12:05

subjektivisten skrev:Grooveshark finns, bl a.

Måste erkänna att jag inte själv testat grooveshark. Är det reklamfinansierat eller hur funkar det?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-15 12:26

Håller med Subjektivisten att folk med viss musiksmak upplever att utbudet inte är så lysande. En del av mina absoluta favoritgrupper som inte alls är särskilt okända finns inte alls; Download (en platta finns), Throbbing Gristle (en platta), Coil (en låt finns) R H Kirk (litet urval, mest gammalt), Foetus (nu två plattor, en singel, mycket plötsligt borttaget)...osv.

Ofta märker man att artister undanhåller sina "bästsäljare"; Kate Bush - Hounds of Love finns inte, för att ta ett exempel bland många. All musik överallt känns inte helt korrekt.

Så för min del är inte Premium aktuellt, då tjänar jag personligen mer på att köpa skivor för de 1200:- om året Spotify kostar. Jag riskerar inte att skivorna disintegreras i skivhyllan närsomhelst heller :)

Å andra sidan finns det stora positiva sidor hos Spotify, som jag skulle kunna betala för i sig. Men komplett är det inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 12:31

phloam skrev:Ofta märker man att artister undanhåller sina "bästsäljare"; Kate Bush - Hounds of Love finns inte, för att ta ett exempel bland många. All musik överallt känns inte helt korrekt.

Så för min del är inte Premium aktuellt, då tjänar jag mer på att köpa skivor för de 1200:- om året Spotify kostar. Jag riskerar inte att skivorna disintegreras i skivhyllan närsomhelst heller :)

Håller med här. Eftersom ersättningen än så länge är låg från Spotify lägger naturligtvis musikerna bara ut sådant de tjänar mindre pengar på annan stans. Så skulle jag också tänka, det gäller att maximera intäkterna :-)

Och risken finns givetvis (som någon skrev) att man lägger ut sina alster i marknadsföringssyfte och när försäljningen kommer igång så lyfter man ut materialet från Spotify. Men detta bör kan kunna hantera, antingen genom avtal eller att skapa en "prova-på" avdelningen.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-15 12:54

Spotify riskerar att kännas som världens största REA-skivback med reklam för det som är nytt. Vilket kanske inte är så bra när man som Pekka fyndar massor av CD/LP för 10-20 spänn st. Då kommer inte "alla" att betala utan kör gratis, och då lär inte utbudet bli bättre.

Men hursomhelst så är det en jäkligt bra tjänst som gett mycket musik, vare sig det är gratis eller betalt. Det är nog viktigt att de har flera alternativ så att väldigt många använder det, oavsett hur.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2011-04-15 13:00

subjektivisten skrev:

öhh, nej!? Alla lyssnar inte på 20 i topp musik som du kanske gör.

"20 i topp"? Jag lyssnar till 5 i topp och är förbannat nöjd med det!

Har du hört Justin Biebers senaste, eller dissar du honom automatiskt bara för att han "mainstream"? :?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 13:02

gnypp45 skrev:Har du hört Justin Biebers senaste, eller dissar du honom automatiskt bara för att han "mainstream"? :?

Ja.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 13:06

Har reggat mig på Wimp. Men här finns det ingen gratislyssning överhuvudtaget. Man är tvungen att regga sig som prenumerant, ange betalningsuppgifter etc. Man har 30 dagars gratis provperiod och kan när som helst avregga sig. Tycker ändå det är begränsande, jag vill inte regga mina betalningsuppgifter förrän jag vet att tjänsten är något jag önskar. I detta avseende är Spotify mycket bättre.

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-04-15 13:15

Bill50x skrev:
gnypp45 skrev:Har du hört Justin Biebers senaste, eller dissar du honom automatiskt bara för att han "mainstream"? :?

Ja.

/ B

Jag dissar Justin Bieber för att han är så jävla dålig.

Mainstream kan vara bra. Ta Schönberg, t ex, eller Alban Berg.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-15 13:19

Schönberg eller Alban Berg räknas inte som mainstream. :lol: :) Nice try.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-15 14:30

UnholyRishna skrev:
subjektivisten skrev:Grooveshark finns, bl a.

Måste erkänna att jag inte själv testat grooveshark. Är det reklamfinansierat eller hur funkar det?

Vet inte, har typ testat det någon gång bara. Det jag menade var att det finns alt.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-15 14:47

wimp finns också, bättre app till android tyckte iaf jag. fortsatte dock med spotify pga av många jag känner länkar till spotify, dessutom pga av att http://www.cisionwire.se/logitech/spotify-finns-nu-for-logitech-squeezebox71525 , Detta har gjort mitt liv lite trevligare iaf. Det har ju funnits en del hack tidigare, jag fick det dock aldrig att fungera bra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 14:54

subjektivisten skrev:
UnholyRishna skrev:quote="subjektivisten"]Grooveshark finns, bl a.
Vet inte, har typ testat det någon gång bara. Det jag menade var att det finns alt.[/quote]
Har reggat mig och lyssnar just nu. Verkar finnas en hel del bra musik.

Tack för tipset Subben!

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-15 15:05

Jag lyssnar själ nu på en skiva, inte varit någon reklam än. Vad är fördelen att regga sig?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-04-15 15:22

n3mmr skrev:Jag dissar Justin Bieber för att han är så jävla dålig.

Mainstream kan vara bra. Ta Schönberg, t ex, eller Alban Berg.

Hette han inte Heinrich Biber? Ta exempelvis hans Rosencreutz-sonater. Inte är väl det så jävla dåligt!? Och mainstream är det ju knappast heller. Däremot är vi ense om Schönberg o Berg; riktigt bra! Och Schönbergs "Verklärte nacht" är väl att betrakta som mainstream, åtminstone relativt hans senare musik.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-04-15 15:28

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-04-15 16:07

subjektivisten skrev:Jag lyssnar själ nu på en skiva, inte varit någon reklam än. Vad är fördelen att regga sig?

Om jag minns rätt så är fördelen den att du slipper reklambanners på skärmen. Grooveshark har alltså ingen ljud-reklam, så på det viset är det bättre än Spotify free. Och Grooveshark har Dylan. Jag har också för mig att du får Grooveshark för telefoner om du pröjsar också.[/b]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-15 16:56

Najs :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 17:11

subjektivisten skrev:Jag lyssnar själ nu på en skiva, inte varit någon reklam än. Vad är fördelen att regga sig?
Vet inte, gissar att det har med att spara spellistor å sånt.

/ B

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-15 17:24

Klart folk ska betala, Det är väll ett måste för att kunna bygga vidare på tjänsten och göra den ännu bättre och med ett större urval.

Visst stoppar dom mycket pengar i egen ficka (troligtvis), Men vem hade inte gjort det och jag tycker dom absolut förtjänar det.

Jag lyssnar ca 15 timmar per dag då jag kör mitt account på jobbet. Hade nog inte pallat annars :)

22 öre i timmen betalar jag, vilket är helt ok :)
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-15 18:15

Man måste använda dutuben för att kolla om spotify fungerar ...... 8O :lol:

Dutuben är väl rätt komplett, och saknas det något så kan man ju lägga upp det själv.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi