Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-14 21:38

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Då använder man sig av sin upplevda öppensinnighet till att helt enkelt avstå från att utvecklas eftersom det finns en möjlighet att den nya kunskapen någon gång skulle kunna visa sig felaktig - så det är bättre att inte lära sig den ;)

Man kan se saker på flera sätt. Personligen har jag ingen prestige i detta, jag har som jag skrev tidigare varken uppfunnit f/e-lyssning eller någon konkurrerande metod./ B
Nä, den där köttkorven biter jag inte i - vi pratade inte f/e här ;)

Vi snackade sinusvåg och fyrkantsvåg. f/e orkar jag inte prata med dig utan att vara duktigt full. Jag måste nämligen bli lika duktig som du är på att glömma det som förklarats för att jag inte skall bli tokig på dig ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 21:48

Bill50x skrev:Om min "öppensinnighet"...

Vilken? :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 21:55

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Om min "öppensinnighet"...

Vilken? :mrgreen:

Vv notera citattecknen...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 22:02

MagnusÖstberg skrev:Vi snackade sinusvåg och fyrkantsvåg. f/e orkar jag inte prata med dig utan att vara duktigt full. Jag måste nämligen bli lika duktig som du är på att glömma det som förklarats för att jag inte skall bli tokig på dig ;)

Hehe. Och jag skulle behöva en "stiff measure of whisky" för att orka med att folk inte fattar mina invändningar :D

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-14 22:03

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vi snackade sinusvåg och fyrkantsvåg. f/e orkar jag inte prata med dig utan att vara duktigt full. Jag måste nämligen bli lika duktig som du är på att glömma det som förklarats för att jag inte skall bli tokig på dig ;)

Hehe. Och jag skulle behöva en "stiff measure of whisky" för att orka med att folk inte fattar mina invändningar :D

/ B
:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 22:03

De räckte inte till. De måste hålla denna storleken:" ". 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 22:04

Bill50x skrev:Hehe. Och jag skulle behöva en "stiff measure of whisky" för att orka med att folk inte fattar mina invändningar :D

Misstag inte icke-acceptans av dem för att inte ha fattat. :wink:

Mortlach 30yo 1970 fatstyrka. Mums fillibabba! Bild
Senast redigerad av Nattlorden 2011-04-14 22:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-14 22:06

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Hehe. Och jag skulle behöva en "stiff measure of whisky" för att orka med att folk inte fattar mina invändningar :D

Nä, det är rätt. Och ibland känns det lite som när politiker tror att dom inte nått ut med sitt budskap när väljarkåren sviker. Att det skulle kunna vara precis tvärtom föresvävas dem inte...

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-14 22:17

Nattlorden skrev:

Mortlach 30yo 1970 fatstyrka. Mums fillibabba! Bild

Få se nu . . .2011-1970=30 . . ? 8O :roll: 8) :oops:

Sånt där gammalt mög, ä re inte bättre mä litte frächare grejjer ? :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-04-14 22:21

Kul att höra dina intryck Ivor :) Mer sånt!

(synd att tråden i övrigt blev totalsabbad)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-14 22:38

Laila skrev:Få se nu . . .2011-1970=30 . . ? 8O :roll: 8) :oops:

Sånt där gammalt mög, ä re inte bättre mä litte frächare grejjer ? :P

Whisky "slutar åldras" när det tappas på flaska och just denna åkte alltså i flaska 2000. De första åren tog jag bara av denna på min födelsedag, skaffade den till min 30årsdag.

Nix. Gammal är äldst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-14 23:13

O fan, de menar du inte . . . 8O samtidigt implicerar du att teknik-
utvecklingen inte har gått framåt de senaste 41 eller säg kanske
de senaste 11 åren . . huvva !

För min del så föredrar jag det senaste i utvecklingsväg . . .
va ere för fel mä en hederlig nytillverkad Standard Selection
...ja bara frågar ??? :D

ps. Göttegris där . . .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-15 08:17

Jag kan rekommendera ett par stycken som bara legat på flaska ett kort tag, men inte utan risk för jäv. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 08:39

Imidor skrev:Kul att höra dina intryck Ivor :) Mer sånt!

(synd att tråden i övrigt blev totalsabbad)

Sabbad är den inte, men det är olyckligt att inte tråden splittats som jag önskade tidigare. Jag har begränsade rättigheter här och kan inte fixa det själv, tyvärr.

Kan någon splitta tråden och lägga relevanta inlägg i respektive tråd?

/ B

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-04-15 11:23

Bill50x skrev:Sabbad är den inte, men det är olyckligt att inte tråden splittats som jag önskade tidigare. Jag har begränsade rättigheter här och kan inte fixa det själv, tyvärr.

Kan någon splitta tråden och lägga relevanta inlägg i respektive tråd?

/ B

Njae, jag tyckte det var intressant att läsa det Ivor skrev. Att läsa när två fundamentalt olika sätt att se på musiklyssning tjafsar som kvinns är inte speciellt intressant alls dvs tråden som den ursprungligen var blev sabbad med en hel del barnsligheter och fåntrattars ordbajseri.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 11:37

Imidor skrev:Njae, jag tyckte det var intressant att läsa det Ivor skrev. Att läsa när två fundamentalt olika sätt att se på musiklyssning tjafsar som kvinns är inte speciellt intressant alls dvs tråden som den ursprungligen var blev sabbad med en hel del barnsligheter och fåntrattars ordbajseri.

Just därför önskar jag tråden splittad - vi har olika intressen. Som undertecknad är många intresserade av båda delarna men jag tycker ändå att två separata trådar vore positivt.

Att läsa om två olika sätt att se på musik, hur kan det vara ointressant?

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-15 18:54

sportbilsentusiasten skrev:OJ vad ni snackar här... ;-)

För det första, systemanpassning är bara ett smart sätt för säljare att pracka på kunder mer grejjer.
Man ska ju givetvis välja de bästa grejjerna/pris oavsätt märke för att kombinera ihop ett system.

Som fler sagt, en bra enhet är bra oavsett om den placeras ihop med ett konkurerande märken.
MEN, vissa apparater är ju anpasade efter varandrA. Naim är väl det bästa exemplet tex med sin syn på extrerna nätdelar o dess jord. Samt slustegens anpassning till egna kablar...(eller rättare sagt tvärt om)
OM man däreigenom kan öka prestandan totalt sett är det en bra ide.

Men Linn gör vad jag vet inte det i produkter efter LK1/LK2 på 80talets mitt.
En del linnister hävdar att man inte kan mixa produkter, tokfel enl mig.

Nattlorden, angående timing dist (nytt namn me rätt bra faktiskt) - har du läst Wikipedialänken?
Belyser det hela bra tycker jag.
Men närliggande saker har ju redan diskuterats på faktiskt.

Kort sammanfattning (om jag minns rätt)
En ton från ett instrument består av grundton och övertoner.
Dess frekvenser och amplitud ger karaktären hos tonen.
Ändras det kanske C från en flygel låter som C från ett piano.

Detta är vi väl alla överens om eller hur ?

Om grundton o övertoner påverkas man även upplevd tonhöjd ändras
dvs C kanske inte riktigt (för hörseln) låter som ett C.

Det har även det diskuteras på forumet, eller hur?
--> ett ackord kan låta något ostämt, en synbalkrash klinga och klinga av konstigt

Det har väl alla hört?

Läste för en tid sedan att hörseln som det första lokaliserar ett ljud för att efter ett par svängningar avgöra tonhöjden (om det nu är en ton)

Dvs VAR tigern är, är viktigare än vilken frekvens han vrålar...

dvs ju mindre dist tonen har, destå lätare att avgöra tonhöjden.

Med allt detta sammantaget borde det inte vara så omöjligt att även upplevelsen av NÄR tonerna kommer, kan påverkas tycker jag.

Men vad som egentligen sker, det vet väl ingen i dagsläget?

..så Naim använder systemanpassning, men inte Linn ?

Varför tror du det ?

Är det någon skillnad ?
Odogmatisk sekt- granskare

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-04-15 20:03

Bill50x skrev:Just därför önskar jag tråden splittad - vi har olika intressen. Som undertecknad är många intresserade av båda delarna men jag tycker ändå att två separata trådar vore positivt.

/ B

Att läsa en vettig diskussion som är prestigelös och fri från rena fånerier är intressant ja, tycker du själv att diskussionen som så håller en vettig, vuxen nivå? (och ja, jag har noterat att du flera ggr bett om att få tråden separerad vilket vore ganska bra för Ivors skull, killen skriver underhållande och delar på ett fantastiskt roligt vis med sig av sina erfarenheter).

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-15 20:53

Imidor skrev:
Bill50x skrev:Just därför önskar jag tråden splittad - vi har olika intressen. Som undertecknad är många intresserade av båda delarna men jag tycker ändå att två separata trådar vore positivt.

/ B

Att läsa en vettig diskussion som är prestigelös och fri från rena fånerier är intressant ja, tycker du själv att diskussionen som så håller en vettig, vuxen nivå? (och ja, jag har noterat att du flera ggr bett om att få tråden separerad vilket vore ganska bra för Ivors skull, killen skriver underhållande och delar på ett fantastiskt roligt vis med sig av sina erfarenheter).

Ursäkta, men om jag känner Ivor- Isobarik rätt så misstycker han inte alls..
Det blev ju rätt mycket diskussioner om olika lyssningsfilosofier i denna tråd- och en del små anekdoter också.

Jag är rätt säker på att Ivor läst detta med äldre och nyare linngrejor med intresse. :)

Och jag håller med om att Ivor skriver fantastiskt underhållande och fängslande.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 21:23

Imidor skrev:
Bill50x skrev:Just därför önskar jag tråden splittad
Att läsa en vettig diskussion som är prestigelös och fri från rena fånerier är intressant ja, tycker du själv att diskussionen som så håller en vettig, vuxen nivå?

Det har jag inte påstått (att den håller en vuxen nivå). Men jag tycker fortfarande att tråden skulle splittas.

Vad som är vuxet är ju upp till betraktaren och det är upp till var och en om man önskar läsa eller delta i en tråd. Men det är givetvis enklare att välja om en tråd är mer koncentrerad och innehåller ett ämne istället för att spreta med flera.

/ B

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-04-15 22:06

Richard skrev:
Imidor skrev:

/ B

Ursäkta, men om jag känner Ivor- Isobarik rätt så misstycker han inte alls..
Det blev ju rätt mycket diskussioner om olika lyssningsfilosofier i denna tråd- och en del små anekdoter också.

Jag är rätt säker på att Ivor läst detta med äldre och nyare linngrejor med intresse. :)

Och jag håller med om att Ivor skriver fantastiskt underhållande och fängslande.

Jag brukar läsa Ivors poster med stort intresse, att då behöva träska genom så här många sidor med värdelöst dravel för att läsa det intressanta är väl sådär lagom kul.

Bill50x skrev:
Imidor skrev:
Bill50x skrev:Just därför önskar jag tråden splittad
Att läsa en vettig diskussion som är prestigelös och fri från rena fånerier är intressant ja, tycker du själv att diskussionen som så håller en vettig, vuxen nivå?

Det har jag inte påstått (att den håller en vuxen nivå). Men jag tycker fortfarande att tråden skulle splittas.

Vad som är vuxet är ju upp till betraktaren och det är upp till var och en om man önskar läsa eller delta i en tråd. Men det är givetvis enklare att välja om en tråd är mer koncentrerad och innehåller ett ämne istället för att spreta med flera.
/ B

Som jag sade, jag har noterat att du vill ha tråden splittad. Det är bra.

Vad som är vuxet..? Är inte mer eller mindre 99% på detta forum vuxna män som borde vara kapabla att diskutera på ett lämpligt vis dvs vuxet? Eller är det 99% gamla farbröder med ålderskomplex som finner det uppfriskande att bete sig som hormonstinna tonåringar och på så vis upplever diskussionerna föryngrande på något vis? Vad kommer härnäst, ska vi posta bilder på unga flickor i sina bästa år och fälla grabbiga kommentarer? Allt för att känna ungdomens sötma än en gång?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-15 22:26

Niels Bohr och Albert Einstein "bråkade" också. Det måste man ibland göra för att försöka nå konsensus. Men det är klart att de finns de på sidlinjen som blir antingen roade, oroade eller inte fattar något alls.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-15 22:31

Imidor skrev:
Vad som är vuxet..? Är inte mer eller mindre 99% på detta forum vuxna män som borde vara kapabla att diskutera på ett lämpligt vis dvs vuxet? Eller är det 99% gamla farbröder med ålderskomplex som finner det uppfriskande att bete sig som hormonstinna tonåringar och på så vis upplever diskussionerna föryngrande på något vis? Vad kommer härnäst, ska vi posta bilder på unga flickor i sina bästa år och fälla grabbiga kommentarer? Allt för att känna ungdomens sötma än en gång?

Ujujuj, där satt den . . . :D

Ett tips(gratis) i all välmening, om det är så att du(liksom jag)
gillar att läsa vad ivor-isobarik skriver så, läs det han skriver o
skit i resten . . om du nu inte tycker att det är nog vuxet för din
smak o ditt kynnelag . . . :wink: :P

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-15 22:40

Nattlorden skrev:Niels Bohr och Albert Einstein "bråkade" också. Det måste man ibland göra för att försöka nå konsensus. Men det är klart att de finns de på sidlinjen som blir antingen roade, oroade eller inte fattar något alls.

Härligt att inse i vilken "liga" du placerar både dig själv o Bill50x . . . :wink: :D

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-04-15 23:01

Nattlorden skrev:Niels Bohr och Albert Einstein "bråkade" också. Det måste man ibland göra för att försöka nå konsensus. Men det är klart att de finns de på sidlinjen som blir antingen roade, oroade eller inte fattar något alls.

Intressant att du rakt av förhöjer dig själv på detta vis.

Road, nope.
Oroad, verkligen inte.
Fattar något alls, fattar tyvärr precis allting och det är det som gör det hela så sorgligt.

Mycket mycket märkligt att du tror hela dialogen är så komplicerad, såpass komplicerad att du insuinerar att en vanlig svensson inte skulle förstå dialogen igenom i denna tråd.

Läste just vad du postade igen, bortse från ovanstående frågeställning, den är ganska tydligt besvarad av dig själv redan. En aning.. högtravande kanske?

Skulle snarare säga att tråden handlar om ego och att egentligen ingenting annat förutom Ivors intressantarare inlägg faktiskt ger något i det långa loppet.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-15 23:02

Laila skrev:

Härligt att inse i vilken "liga" du placerar både dig själv o Bill50x . . . :wink: :D

Hybris...
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-15 23:11

Laila skrev:Härligt att inse i vilken "liga" du placerar både dig själv o Bill50x . . . :wink: :D

Men hallå! Jag har inte satt mig i någon "liga" och vill inte heller bli placerad i någon sådan. Jag "bara" argumenterar för något som jag tror på. Om du, och andra, tycker det är tråkigt får jag väl sluta.

*poof*

/ B

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-04-15 23:13

Laila skrev:
Imidor skrev:

Ujujuj, där satt den . . . :D

Ett tips(gratis) i all välmening, om det är så att du(liksom jag)
gillar att läsa vad ivor-isobarik skriver så, läs det han skriver o
skit i resten . . om du nu inte tycker att det är nog vuxet för din
smak o ditt kynnelag . . . :wink: :P

Mjah, jag är inte speciellt vuxen, lynnig (halvvuxen kanske? kan vara rätt barnslig ibland)..., kanske ibland.

Skita i resten är ett alternativ, eller så ber man folk hålla käften medan andra talar. Det tillhör vanlig hyfs och det är varken komplicerat eller vuxet, många i sina yngre år har vett att förstå detta.

Tack för omtanken :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-15 23:14

JanBanan skrev:
Laila skrev:

Hybris...

Sa du säja. . . ."Fd kabelforskare & professor på KTH " . . . :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-15 23:18

Bill50x skrev:
Laila skrev:Härligt att inse i vilken "liga" du placerar både dig själv o Bill50x . . . :wink: :D

Men hallå! Jag har inte satt mig i någon "liga" och vill inte heller bli placerad i någon sådan. Jag "bara" argumenterar för något som jag tror på. Om du, och andra, tycker det är tråkigt får jag väl sluta.

*poof*

/ B

Har inte med ett ord kommenterat dina inlägg i det ovanstående . .
så,*poof* på dig själver ! :? :P

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi