Alternativ till Ino?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-17 11:09

subjektivisten skrev:Tror det är rätt få som driver pi60 med 100K steg och använder DSP. :)

På det stora hela är det rätt få som har pi60...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-17 11:11

zapanasta skrev:Lyssnar jag på pi60 hos en jag känner och sen åker hem och lyssnar på samma låtar med mina qrs, så förstår då inte jag vad pi60 gör så fantastiskt..

Bra högtalare är det,inget snack om det.
Men jag verkar ju ha tur för det finns ju annat som i mina öron låter lika bra fast mkt billigare på begagnatmarknaden :)

Ser det samma dom har inte imponerat på mig och inte till vad dom kostar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-17 11:14

Synd ni inte kan få höra dem någonstans där de är korrekt uppställda då, eller så är ni helt ointresserade av hyperexakt ljudbild.

eriken

Inläggav eriken » 2011-04-17 11:16

zapanasta skrev:Lyssnar jag på pi60 hos en jag känner och sen åker hem och lyssnar på samma låtar med mina qrs, så förstår då inte jag vad pi60 gör så fantastiskt..

Bra högtalare är det,inget snack om det.
Men jag verkar ju ha tur för det finns ju annat som i mina öron låter lika bra fast mkt billigare på begagnatmarknaden :)

Har han gjort mycket åt akustiken eller är det ett ganska normalt rum?

I vanliga vardagsrum utan diverse dämpning så förstår jag dig, då finns det många högtalare som låter lika bra eller bättre än pi60.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-17 11:18

Nattlorden skrev:Synd ni inte kan få höra dem någonstans där de är korrekt uppställda då, eller så är ni helt ointresserade av hyperexakt ljudbild.

Nu skall du inte måla fan på väggen jag har en hyper exat ljud bild med mina canton och jag behöver inte släcka ner eller dyl för att dom skall försvinna man kan inte höra vad dom står.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-17 11:21

boom skrev:Nu skall du inte måla fan på väggen jag har en hyper exat ljud bild med mina canton och jag behöver inte släcka ner eller dyl för att dom skall försvinna man kan inte höra vad dom står.

Du, jag har ett par av de bästa högtalarna Canton någonsin byggt stående som piedestaler åt frugans änglar - de fick stoppas undan när piP kom i huset (och på den tiden visste jag inget om Ino - jag testade dem som en kul grej utan att ha varit i källaren eller något).... och sen från piP till i28 eller pi60 är det ytterligare steg uppåt i exakthet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-17 11:28

Nattlorden skrev:
boom skrev:Nu skall du inte måla fan på väggen jag har en hyper exat ljud bild med mina canton och jag behöver inte släcka ner eller dyl för att dom skall försvinna man kan inte höra vad dom står.

Du, jag har ett par av de bästa högtalarna Canton någonsin byggt stående som piedestaler åt frugans änglar - de fick stoppas undan när piP kom i huset (och på den tiden visste jag inget om Ino - jag testade dem som en kul grej utan att ha varit i källaren eller något).... och sen från piP till i28 eller pi60 är det ytterligare steg uppåt i exakthet.

Jag har jämfört pip med pk och det är ingen större skillnad då pk går lite lägre än pip och pip går lite högre i diskanten
I28 kan jag tänka mig men pi60 har inte imponerat på mig och imponerar inte en högtalare på mig så kan det vara då låter till och med mina rc-l bättre.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-17 11:32

Nagrania: vad roligt att du hittat hit. Vi kanske ska ta oss ut till Huddinge någon dag iallafall och lyssna på Genelec?

På monitorsidan finns ju aktiva Event Opal som anses extremt kapabla.
Jag har en bekant som hade en budget på 100<150.000kr som nyligen valde Event Opal framför Genelec 8260. Med i utvärderingen var Ino, Genelec, Event Opal och ME Geithain (samt en hel del andra som inte nämns då de vände i dörren, det fanns ingen märkespreferens från min kompis sida - även om han är Ino-ägare).

Min favorit på monitorsidan är ME Geithain av alla de nämnda, men jag har inte råd med de större aktiva monitorerna, dvs de man skulle vilja ha. Jag tror att jag skulle välja de större ME Geithain framför Genelec 8260A. Dock så kostar de runt 15<20 000kr mer. Per styck. 8O

Event Opal kommer med mätmick, datorprogram och utrustning på samma manér som Genelec. Jag är inte helt säker på att jag skulle föredra Event framför Genelec dock. Prislappen på Event Opal är klart lägre dock.

De små ME Geithain 906RL används bl a av BBC i ett femtiotal kontrollrum, mobila som stationära och de är fantastiska som närfältare men de orkar inte riktigt fylla upp ett vardagsrum så där föredrar jag Ino, både för musik och film. Som mindre närfältare är ME 906 mina favoriter och jag har ett par själv, som har ersatt mina Ino och MEG valde jag efter att ha lyssnat på Genelec, Event och ett par andra.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-17 11:37

Behöver man verkligen högtalare som går högt över 20KHz eller rättare sagt 21.6KHz eftersom det är där som allt ljud tar slut på en CD-skiva. Man kan också ställa frågan, låter musiken bättre med högtalare som går upp till 40KHz eller som vissa upp till 100KHz.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-17 11:41

Det är väl endast om man ska mastra en produktion som man har nytta av utsträckningen uppåt i en monitor? Så man kan höra ultraljudsskräp som kan smitta av sig neråt i hörbara frekvenser.

För vardagligt lyssningsbruk är det ju helt onödigt. Eller?

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2011-04-17 11:49

Boom: Canton RC-L har jag hört hos en kompis, inte det bästa rummet tyvärr (mindre etta). De lät bra, men lite för mycket högtalare för mig (återigen, kanske rummet?) och framförallt tyckte jag diskanten inte lät så naturlig på essiga ljud och basen är inte speciellt rapp på dem. Skönt gung och bra tryck, men inte så rappt. Han gillade blöt bas dock. Själv tycker jag de saknar en del i övre register men i övrigt en ovanligt bra högtalare. Han hade kvar dem för att han inte lyckats hitta mindre som han tycker är lika bra och han vill inte byta dem mot ett annat par stora. Det blir nog svårt att hitta väsentligt mindre för rimliga pengar som är lika bra enligt hans preferens. Elektroniken han spelar på kommer jag inte ihåg alls, jag var där för att snacka foto och stereon/högtalarna kom liksom i andra hand, men vi spisade musik förstås. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-17 12:04

Sanjuro skrev:Boom: Canton RC-L har jag hört hos en kompis, inte det bästa rummet tyvärr (mindre etta). De lät bra, men lite för mycket högtalare för mig (återigen, kanske rummet?) och framförallt tyckte jag diskanten inte lät så naturlig på essiga ljud och basen är inte speciellt rapp på dem. Skönt gung och bra tryck, men inte så rappt. Han gillade blöt bas dock. Själv tycker jag de saknar en del i övre register men i övrigt en ovanligt bra högtalare. Han hade kvar dem för att han inte lyckats hitta mindre som han tycker är lika bra och han vill inte byta dem mot ett annat par stora. Det blir nog svårt att hitta väsentligt mindre för rimliga pengar som är lika bra enligt hans preferens. Elektroniken han spelar på kommer jag inte ihåg alls, jag var där för att snacka foto och stereon/högtalarna kom liksom i andra hand, men vi spisade musik förstås. :)

Det är nog många som häller med dig i det fallet men med lite akustik fix så får man dom dit man vill .
Sen som dom flesta gör fel dom har sina högtalare riktad rakt fram och då spelar det ingen roll vilken högtalare man har för då låter det högtalare.
sen bör man ha en klok drivning till dom mina har 208 som drivning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-17 12:11

boom skrev:I28 kan jag tänka mig men pi60 har inte imponerat på mig och imponerar inte en högtalare på mig så kan det vara då låter till och med mina rc-l bättre.

Inte vid rätt placering av pi60. RC-L hänger inte med mina Digital 1.1 och som sagt... redan piP är bättre än Digital 1.1 på det mesta (förutom i pumpkapacitet).

Cantons diskanter är mycket mycket vassare och låter skärande om man gasar på för mycket - det gör inte pi60/i28.
Senast redigerad av Nattlorden 2011-04-17 12:12, redigerad totalt 1 gång.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-17 12:12

Sanjuro. Lyssnade din kompis verkligen på Genelec 8260A innan han köpte Event Opal? Det är verkligen en stor skillnad i pris men också en större skillnad när det gäller den inbyggda tekniken. Man ska ju också veta att det inte är så lätt att få ett par riktigt bra koaxialelement. Sådana element bör vara det optimala när det gäller att få till det här med löptider. Löptiderna mellan elementen är viktiga att ha koll på vilket jag tror att Harryup kan berätta om eftersom han har jobbat med det i sin rigg. Det finns en hel del olika biampade närfältare, och en av dom som faktiskt låter riktigt bra är Adam. Jag vet inte om det möjligen är så att det är viktigare med tidskompensation när man sitter lite längre ifrån högtalarna.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-17 12:30

Nattlorden skrev:
boom skrev:I28 kan jag tänka mig men pi60 har inte imponerat på mig och imponerar inte en högtalare på mig så kan det vara då låter till och med mina rc-l bättre.

Inte vid rätt placering av pi60. RC-L hänger inte med mina Digital 1.1 och som sagt... redan piP är bättre än Digital 1.1 på det mesta (förutom i pumpkapacitet).

Cantons diskanter är mycket mycket vassare och låter skärande om man gasar på för mycket - det gör inte pi60/i28.

Vilken vasshet när man gasar har väl lagt ca 300 watt högtalare och inte hört vassheten och jämför du pip så har pip vass diskant det skär i öronen när man pressar dom lite sen ligger inte problemet i diskante på canton utan i mellan registret och kopplar man bort disaknt och mellan och kör dom individuellt så upptäcken man det
se ser man som du skriver att du är troende.

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2011-04-17 13:12

Vi hade Genelec på besök i studion för någon månad sen. Lyssnade då på alla 80-modeller med subbar, givetvis inklusive 8260.

Måste säga att jag inte var så där jätteimponerad av 8260. 8250 låter i mina öron lika bra. Vet inte om 8260 kan spela starkare om det är det som är själva meningen med att köpa den framför 8250.

När man sen kryper nedåt i segmentet, 8240 osv så tycker jag man märker en tydlig förändring av ljudbilden.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-17 14:11

Det blir inte så ofta jag blir imponerad men just den här modellen tycker jag låter riktigt bra. Det är möjligt att TAD:s stativare låter bättre men dom har jag aldrig hört och det är dessutom i en helt annan division. För några år sedan skulle vi köpa nya högtalare till jobbet. Vi lyssnade på två högtalare i aluminium från Genelec med DSP. En var i samma storlek som 8062A. Troligen hette den 8050. Vi hade också Dynaudio/TC Air 20 på besök. Vi tyckte då alla utom en av oss, att Air 20 lät bäst tillsammans med en av deras större subwoofer´s. Vi köpte sex stycken Air 20 med subbar. Jag kollade lite på 8260 och 8250. Det var en skillnad på 3dB i maximal ljudnivå vilket är ganska mycket. 8260 går ner till 29Hz och 8250 till 38Hz och det var bl.a det som gjorde att jag reagerade när jag hörde 8260, att den egentligen inte behövde någon subbwoofer. Personligen gillar jag stora högtalare men ibland som när man vill ha 5.1 får man helt enkelt inte plats och då måste man välja någon mindre storlek. Men jag vill ju ändå att det ska låta stort och vackert. Men vad som är vackert är naturligtvis olika för oss alla.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-17 17:23

Nattlorden skrev:

Som jag sagt tidigare så efterlyser jag någonting som stöder detta, subjektiva lyssningsintryck ÄR inte användbart för att kvalitetsbestämma i objektiv mening, och Ino är inget undantag, om de är så överlägsna som påstås är det förstås inga som helst problem att påvisa detta i tydligt redovisade mätresultat.
Fram till dess är det bara vanligt tyckande och inte mera värdefullt än någon annans tyckande.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-17 17:51

Hur många studios använder Ino. Jag vet bara en, Studio Blue som egentligen mest håller på med att utbilda folk som drömmer om att få jobba i studiovärlden.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-17 17:55

Goldfinger skrev:Som jag sagt tidigare så efterlyser jag någonting som stöder detta, subjektiva lyssningsintryck ÄR inte användbart för att kvalitetsbestämma i objektiv mening, och Ino är inget undantag, om de är så överlägsna som påstås är det förstås inga som helst problem att påvisa detta i tydligt redovisade mätresultat.
Fram till dess är det bara vanligt tyckande och inte mera värdefullt än någon annans tyckande.

Bara en reflektion och en fråga, jag har sett dig tidigare prata om mätningar, vilka typer av mätningar skulle du vilja se, för att du skulle kunna bedöma om en högtalare var bra eller inte, iom att du inte litar på hörselintryck.
Av ren nyfikenhet bara, själv har jag svårt att se vad som är bra och dåligt baserat på mätningar gjorda i ex hifi&musik.

Vh Christer

Ps din signatur förstår jag inte alls, F/E lyssning, handlar väl bara om att lita på sina öron :) det är väl snarare synintryck som inte behöver vara med :)
" Det är valfritt, som i vättern"

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-17 18:02

Nagrania skrev:Hur många studios använder Ino. Jag vet bara en, Studio Blue som egentligen mest håller på med att utbilda folk som drömmer om att få jobba i studiovärlden.

Finns en studio i huddinge som säljer sina pr60.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-17 18:20

Tengil skrev:
Bara en reflektion och en fråga, jag har sett dig tidigare prata om mätningar, vilka typer av mätningar skulle du vilja se, för att du skulle kunna bedöma om en högtalare var bra eller inte, iom att du inte litar på hörselintryck.
Av ren nyfikenhet bara, själv har jag svårt att se vad som är bra och dåligt baserat på mätningar gjorda i ex hifi&musik.

Förutom frekvensgång så vore det intressant att se fas och impedansgång samt spridningsegenskaper, och hur kabinetten uppför sig resonansmässigt.

För att nämna några saker att relatera till andra konstruktioner.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-17 18:35

Goldfinger skrev:
Tengil skrev:

Förutom frekvensgång så vore det intressant att se fas och impedansgång samt spridningsegenskaper, och hur uppför sig kabinetten resonansmässigt?

För att nämna några egenskaper att relatera till andra konstruktioner.

Får du verkligen en uppfattning om HUR högtalaren låter genom dessa mätningar, de sakerna du tar upp står i manifestet, jag är osäker resonanser dock, om du är intresserad på riktigt så kan nog Ingvar tala om hur hans egna konstruktioner mäter, han borde ha ganska mycket fakta, gå på en demo så kan du nog ställa alla frågor som du behöver ställa.
Att en tidning skulle mäta på Ingvars konstruktioner, är nog inte så sannolikt, om det är det du menar med när du säger att du saknar mätdata.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-17 18:46

Tengil skrev:
Goldfinger skrev:
Tengil skrev:

Förutom frekvensgång så vore det intressant att se fas och impedansgång samt spridningsegenskaper, och hur uppför sig kabinetten resonansmässigt?

För att nämna några egenskaper att relatera till andra konstruktioner.

Får du verkligen en uppfattning om HUR högtalaren låter genom dessa mätningar.

Vh Christer

De ger en viss indikation på hur bygget är beskaffat JA, men naturligtvis köper jag inte högtalare enbart baserat på dylikt, men skulle det å andra sidan se för taskigt ut är nog risken stor att jag slöt bort just den konstruktionen i tidigt skede.
Men det var inte frågan här, utan när folk pratar om "bättre" och "sämre" är jag intresserad av mer än bara "tyckande", mera vetenskap bakom orden helt enkelt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2011-04-17 18:46

boom skrev:
Nagrania skrev:Hur många studios använder Ino. Jag vet bara en, Studio Blue som egentligen mest håller på med att utbilda folk som drömmer om att få jobba i studiovärlden.

Jaha då är det två. Men när dom i Huddinge har sålt då är det bara en som har Ino. Undrar hur många som har Genelec?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-17 19:34

Goldfinger skrev:Som jag sagt tidigare så efterlyser jag någonting som stöder detta, subjektiva lyssningsintryck ÄR inte användbart för att kvalitetsbestämma i objektiv mening, och Ino är inget undantag, om de är så överlägsna som påstås är det förstås inga som helst problem att påvisa detta i tydligt redovisade mätresultat.

Det verkar som IS är undantaget också. Men dom gillar du så det kanske räcker?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-17 19:35

Nagrania skrev:Jaha då är det två. Men när dom i Huddinge har sålt då är det bara en som har Ino. Undrar hur många som har Genelec?

Det är rätt många som har NS-10, men det säger ju inte att dom är bra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-04-17 19:39

boom skrev:

Vilken studio?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-17 19:45

Tengil skrev:Får du verkligen en uppfattning om HUR högtalaren låter genom dessa mätningar, de sakerna du tar upp står i manifestet, jag är osäker resonanser dock, om du är intresserad på riktigt så kan nog Ingvar tala om hur hans egna konstruktioner mäter, han borde ha ganska mycket fakta, gå på en demo så kan du nog ställa alla frågor som du behöver ställa.

Ja, det finns ju mätningar här på forumet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-17 20:08

Nattlorden skrev:

Ska man bli förvånad över ännu en sågning ifrån dig, allt är ju skit förutom då Ino förstås....
För det första så har Cantons olika serier ganska olika karraktär och ergo serierna överlag har ett varmare ljud och RC-L (som jag ägt) kan man spela riktigt högt med utan problem med vass och skärande diskant på det mesta av olika skivor och framförallt så klarar de svårare/vassa,hårda inspelningar mycket bättre än pi60 (som jag också har ägt) som blir klart jobbiga med skärande diskant på höga volymer.
Ps. Sedan att pi60 är en bättre och mer korrekt högtalare på andra parametrar än RC-L är det inga tvivel om men just diskantåtergivningen är den sidan av pi60 som jag har lite svårt för ibland beroende på musikval.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino