Byggtråd för Aurasound NS3-193-8A1

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-14 00:05

DanNorman skrev:screen: Till högtalaren :) Sitt rak i ryggen du, så kan jag stå på en stol, stå på golvet, sitta i en stol, sitta i en soffa, sitta på knä, sitta på röven och ligga ner på golvet med bra ljud :)

Nu är jag med tror jag. Då jag var på demo hos IÖ så ställde vi oss upp medans det spelade samtidigt som vi var i helt mörklagt rum och då följde s.a.s. orkestern/musiken med upp i höjdled. D.v.s. dom/ljudet sjönk inte ned så att det lät som om man tittade ner i "orkesterdiket" bara för att man ställde sig upp.

Var det detta du/ni menade? :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-14 00:12

Seriekopplar NS3:orna två och två, och parallelkopplar detta, ja.

Bild

Konjugatlänk behövs ej. Jag designar filter från de verkliga impedanskurvorna (och tonkurvorna) och bakar in allt i själva filtret. Det där är alltså det kompletta filtret.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-14 00:14

screen: Ja, delvis, men Ingvar har ett trick för att få det att följa med upp. Mitt filter är inte så avancerat, men orkestern låter iaf inte helt annorlunda om man ställer sig upp (har inte en extremt krokig tonkurva i riktning uppåt) :)
Senast redigerad av DanNorman 2011-04-14 00:17, redigerad totalt 1 gång.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-14 00:15

AntFra: Ferritkärna skulle jag inte oroa mig för det minsta. Elementen distar nog 100 ggr mer än ferritkärnan, som dessutom bara distar så det märks när man trycker mycket ström genom den. Det är mer än vad elementen pallar iaf. Att hålla i pengarna och serieresistansen låg viktigare här.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-14 00:15

DanNorman skrev:screen: Ja, delvis, men Ingvar har ett trick för att få det att följa med upp. Detta är inte så avancerat, men orkestern låter iaf inte helt annorlunda om man ställer sig upp (har inte en extremt krokig tonkurva i riktning uppåt) :)

Tack! Skönt att vara på banan igen som dom säjer på bygglov. :)
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-04-14 00:21

Tack för schemat, funderar på att bygga WMTMW just nu, man kan ju passa på att göra det ordentligt när man ändå håller på. :) Tack så mycket för hjälpen med delningsfiltret och med själva elementen, även fast du tycker det är skoj så gör du mig en stor tjänst! God natt! :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-14 00:25

Ja, fundera på den, jag tror den blir bättre :)
Vill du vara riktigt ball kopplar du in en seriekonding på 470uF (elektrolyt) först i basfiltret. Det jämnar ut basresponsen lite, så kan man stämma av lite lägre. screen ska prova det i sina f*no l28 :)
Dessutom minskar det konutslaget under avstämningen.
Senast redigerad av DanNorman 2011-04-14 00:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-14 00:27

Hmm...jag har för mig att mina kondingar är på 1000uF?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-14 00:29

screen: Ja, men du har bara två basar och halva impedansen.

Användarvisningsbild
Marten_med_E

Inläggav Marten_med_E » 2011-04-14 01:42

Till inte så stor nytta så har WT3'an fått jobba lite i kväll (natt tycker säkert vissa)

Men att parallel koppla tre element är ingen fara så länge som förstärkaren klara 4 ohm.

Undra bara varför jag lade ner tid på att illustrera i bilderna iställer för att skriva förklaring här i text ovan bilden, ja ja..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Filtret av vad som fanns i närheten, inget att bygga efter.

Bild

Bild

Så här ser en spole ut..
Bild

och en kondensator
Bild

/M
Nu vän med fifunerna...

My advice is keep your lips away from the spinning things.
Adam Savage

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-04-14 09:09

DanNorman skrev:Ja, fundera på den, jag tror den blir bättre :)
Vill du vara riktigt ball kopplar du in en seriekonding på 470uF (elektrolyt) först i basfiltret. Det jämnar ut basresponsen lite, så kan man stämma av lite lägre. screen ska prova det i sina f*no l28 :)
Dessutom minskar det konutslaget under avstämningen.

Det låter lite coolt. Har du något schema över delningsfilter till WMTMW? :)

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-04-14 10:57

DanNorman: Elementen har nu kommit ända upp till Luleå! Tackar och bockar. Kan du göra en simulering på NT1 i MMTMM konfiguration?. Har jag förstått er rätt att baffelns utformning inte spelar nån roll ifall man placerar högtalarna nära väggen? Vad är i så fall nära?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-04-14 11:13

DanNorman: Använder du något roligt program när du designar
filter, eller kör du från skallen? Skulle behövt din expertis i min
lilla byggtråd om du känner dig manad...

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-14 13:25

AntFra: Här är WMTMW-filtret.

Bild

Ivil: Nja, men man behöver mindre baffelstegskompensation iaf. Hur har du tänkt göra?

Aerob: Jag använder LspCad, bland annat. Kan ta en titt sen.

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-04-15 10:23

Tack Dan, kanske kommer igång med bygget nästa vecka! :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-04-16 16:02

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-16 19:48

Igår inhandlades 1st skiva 12mm MDF.
Idag sågades de karaktäristiskt formade sidorna ut till Fino i2.8 :D
Imorgon fortsätter arbetet med bakstycke & nedre frontbaffel.
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-04-16 20:49

Kan det vara fördel att köra dessa som 1.5 väg?
Och hur bygger man för att kunna ha så liten låda som möjligt med 2 element/låda och ändå få hygglig basåtergivning? Basreflex med mycket fluff?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-16 21:17

JB skrev:Kan det vara fördel att köra dessa som 1.5 väg?
Och hur bygger man för att kunna ha så liten låda som möjligt med 2 element/låda och ändå få hygglig basåtergivning? Basreflex med mycket fluff?

Jag kommer att ha 2st + NT1-diskanten i en 10-liter låda med basreflex.
Dom bär beräknade att spela från -6dB@37Hz - 20kHz.
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-04-16 21:57

screen skrev:
JB skrev:Kan det vara fördel att köra dessa som 1.5 väg?

Jag kommer att ha 2st + NT1-diskanten i en 10-liter låda med basreflex.
Dom bär beräknade att spela från -6dB@37Hz - 20kHz.

Aha se där, jag funderar på att bygga något liknande, kommer nog bygga den ganska smal men rejält djup istället.
Tänkte också köra med diskant men eftersom mitt mål med det här bygget är att det ska vara billigt så tänkte jag köra med diskanter jag har liggandes, förmodligen ett par gamla Sony 1,5" kondiskanter, ska mäta dom först bara så dom ser ut att ha en okej frekvenskurva, annars kanske NS3orna låter bättre utan diskant, och då tillför den ju inte så mycket =D
Har ett par standardfilter jag tänkte utgå ifrån och sedan bygga vidare på, men jag vet inte om jag kommer kunna använda det eftersom impedansen kommer hamna på 4 ohm (2 paralellkopplade NS3 och 4 ohms diskant) och filtret är byggt för 8 ohm, så jag vet inte riktigt vad som händer vid delningen isåfall när inte impedansen är rätt?

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2011-04-16 22:28

Så har även jag hämtat ut mina SMÅTTINGAR...
:lol:

Tackar för ett MYCKET bra arbete DanNorman...
:lol:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-17 01:25

JB: Standardfileter har inget med verkligheten att göra. Impedansen är inte konstant, så man kan inte beräkna ett skit med utgångspunkt från att det är "8-ohmselement" som jag parallelkopplar och får "4-ohmsimpedans" totalt. Vilken impedans diskanten har har inget att göra med om det passar ihop. Det finns 8-ohmsdiskanten som har 105db/SPL i känslighet (och mycket mer än så). Det passar garanterat inte med två NS3, även om det ger en nominell impedans om 4 ohm :)
Mätningar är det enda som funkar. Därmed inte sagt att din stora diskant inte ska funka med NS3:orna, men den är nästan så stor att du lika gärna kan köra utan ett separat diskantelement. (Det sprider inte mycket bättre än en NS3:a, och inför bara en massa problem).

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-17 01:27

Jag är glad att ingen fått trasiga element och gnällt över det, än :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-04-17 02:42

DanNorman skrev:JB: Standardfileter har inget med verkligheten att göra. Impedansen är inte konstant, så man kan inte beräkna ett skit med utgångspunkt från att det är "8-ohmselement" som jag parallelkopplar och får "4-ohmsimpedans" totalt. Vilken impedans diskanten har har inget att göra med om det passar ihop. Det finns 8-ohmsdiskanten som har 105db/SPL i känslighet (och mycket mer än så). Det passar garanterat inte med två NS3, även om det ger en nominell impedans om 4 ohm :)
Mätningar är det enda som funkar. Därmed inte sagt att din stora diskant inte ska funka med NS3:orna, men den är nästan så stor att du lika gärna kan köra utan ett separat diskantelement. (Det sprider inte mycket bättre än en NS3:a, och inför bara en massa problem).

Tänkte mer på om felaktig impedans flyttade delningsfrekvensen eller brantheten på delningen, och diskantens funktion var mer att ta sig ända upp till 20 khz snarare än att förbättra spridningen, men vi får se hur det blir, ska mäta diskanten och en NS3 och jämföra i det högsta diskantområdet, borde väl gå att göra utan låda när det är så pass höga frekvenser?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-17 03:17

Ja, och mäter du på båda två kan man jämföra mätningarna mot varandra. Felaktik impedans ändrar allt som har med delningen att göra :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-04-17 12:18

Nu ska jag åka och köpa en skiva och knåpa ihop något som är tänkt ska användas som höjdkanaler. :)

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-04-17 13:03

screen skrev:
DanNorman skrev:screen: Till högtalaren :) Sitt rak i ryggen du, så kan jag stå på en stol, stå på golvet, sitta i en stol, sitta i en soffa, sitta på knä, sitta på röven och ligga ner på golvet med bra ljud :)

Nu är jag med tror jag. Då jag var på demo hos IÖ så ställde vi oss upp medans det spelade samtidigt som vi var i helt mörklagt rum och då följde s.a.s. orkestern/musiken med upp i höjdled. D.v.s. dom/ljudet sjönk inte ned så att det lät som om man tittade ner i "orkesterdiket" bara för att man ställde sig upp.

Var det detta du/ni menade? :)

Ursäkta OT, men blev lite nyfiken.

Är inte tanken att musiken, instrumentet, sångaren mm, ska stanna i samma höjd oavsett du sitter eller står?

Lyssnar du på en flygel och ställer dig upp, så ska flygeln stanna kvar i höjdled och man får en illusion av att höra flygeln lite snett åvan ifrån?

Så fattade jag det som när jag var hos IÖ iaf.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-17 16:57

Schull: Ja, men ljudbilden är ju ofta en bit bakom högtalarna, och då sjunker ljudbilden för mycket om man hör den i högtalarhöjd. Den måste följa med upp för att verka finnas bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2011-04-17 17:17

Skulle det finnas fördelar med att köra 1.5 vägs konstruktion istället om man har 2 element/låda?
Borde väl bli ungefär som att man sänker allt utom basen på förstärkaren med 1.5 väg?
Men har det några fördelar? förutom att man inte behöver EQa upp basen lika mycket? :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-17 17:36

Ja, du kan få spridningsmässiga fördelar, om man tycker bättre spridning vertikalt är bra, genom att köra 1,5-vägs. Jag skulle nog gjort det om jag skulle ha två element per låda, utan diskant.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum