Moderator: Redaktörer
Jag tycker främst det saknas "Basstöd" på marknaden.jonasp skrev:Hej,
I denna tråden gör vi en liten marknadsundersökning. Jag upplever personligen att det finns väldigt få alternativ till Ino just när det gäller kombinationen av topp/sidosystem samt basmoduler.
Egentligen bör frågan generaliseras lite; uppenbarligen finns många högtalartillverkare av typen SVS, M&K, Atlantic Technology, NHT m fl, som har eller har haft just delade system med tämligen hög ambitionsnivå på sitt program.
Men i min värld, även om man bortser från pi60-familjens speciella återgivningsegenskaper (ljudbildsdekodning, faslinjäritet etc), saknas vettiga alternativ just om man vill bygga stora, delade system til hifibruk eller hemmabiobruk.
Som exempel, titta på B&W, Dynaudio och Revel för att ta några exempel. Ingen av dessa kan på ett särskilt effektivt sätt leverera just ett delat system med toppar + basmoduler - man får snarare plocka fullregisterhögtalare ur sortimentet, och när man kompletterar med basmodulerna blir de inte kostnadseffektiva eftersom de har inbyggda förstärkare.
Vad anser ni? Saknas det alternativ i denna nisch, eller finns det redan tillräckligt många bra grejor på marknaden att välja på?
FBK skrev:Jag tycker att det bör stå topp/ basmodullösningar i topic, dvs läser man inte hela ditt inlägg jonasp så framkommer inte det att detta gäller just delat system.
Ps. Tror många bara röstar utan att läsa allt.
paa skrev:Jag tycker främst det saknas "Basstöd" på marknaden.
subjektivisten skrev:MBL systemet kostar väl runt 2 mille. Kanske inte aktuellt för dom flesta.
subjektivisten skrev:Delade system, ja. Det borde dom flesta större seriösa märken också ha istället för pressa in "allt" i en 500K högtalare.
Annars så tycker jag inte det finns för få alt till Ino, för vill man ha det ljudet som man får med Ino så finns ju Ino. Vill man ha något annat så kör man på det.
Nagrania skrev:De flesta måste väll välja mellan en delbetalning i en stor kåk. Men då har man inget längre kvar till en MBL. Med en MBL får man knappast plats med i en normal bostad med familjen och hunden. Om man inte är bornrich.
MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen marknad för det helt enkelt, för få som vill ha för att det skall vara lönsamt med storskalig produktion.
subjektivisten skrev:Delade system, ja. Det borde dom flesta större seriösa märken också ha istället för pressa in "allt" i en 500K högtalare.
Annars så tycker jag inte det finns för få alt till Ino, för vill man ha det ljudet som man får med Ino så finns ju Ino. Vill man ha något annat så kör man på det.
jonasp skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen marknad för det helt enkelt, för få som vill ha för att det skall vara lönsamt med storskalig produktion.
Jag tror det kommer att ändras. Se på hur folk gör med hemmabio. Även pluttsystem har (medges en löjlig) basmodul nuförtiden...
...iPod-generationen vill måhända ha delade system!?Eller inte?
Sanjuro skrev:Ni som röstat nej får gärna nämna och länka till en tillverkare som uppfyller dessa kriterier:
i skrev:Fast Ino kräver ju en viss plånbok. Jag skulle kunna föreställa mig en masstillverkare som kan leverera något sämre högtalare med betydligt lägre prisnivå. Dvs det senare tack vare just masstillverkningen. Och då menar jag i form av delade system liknande Ino.
FBK skrev:Jag hoppas det kommer ändras, men tvivlar då många lådor är något som tyvärr allt för många är allergiska emot. Nuförtiden så ska ju inget synas, rena kala ytor överallt.Och högtalare som kan vara så vackra
MagnusÖstberg skrev:Det finns ingen marknad för det helt enkelt, för få som vill ha för att det skall vara lönsamt med storskalig produktion.
i skrev:Fast Ino kräver ju en viss plånbok. Jag skulle kunna föreställa mig en masstillverkare som kan leverera något sämre högtalare med betydligt lägre prisnivå. Dvs det senare tack vare just masstillverkningen. Och då menar jag i form av delade system liknande Ino.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster