Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Det där med ovala basar har jag alltid upplevt ha gett en speciell karaktär. Kanske ligger Kef 139 bakom en del av begreppet "Brit-sound"? De användes i rätt många konstriktioner... ^^
Orkar inte läsa allt nu men jag kan ju tänka mig att det spelar roll hur kopplingen mellan basarna görs (Eg hur mycket lyft som finns emellan).
Jocke skrev:Kommer osökt att tänka på öppen baffel... De som gillar det pratar varmt om avsaknaden av lådljud... även i det fallet sker inga egentliga tryckförändringar bakom elementet som kopplar till rummet...
Nattlorden skrev:Jocke skrev:Kommer osökt att tänka på öppen baffel... De som gillar det pratar varmt om avsaknaden av lådljud... även i det fallet sker inga egentliga tryckförändringar bakom elementet som kopplar till rummet...
Öppen baffel kan mycket väl lida av "lådljud" - detta ljud är inte kopplat till låda även om man associerar det så.
Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
KarlXII skrev:Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
Ofta dist som pekas ut som anledning att folk gillar hur det låter.
Distortionen är min vän, tror jag.
skrutten skrev:KarlXII skrev:Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
Ofta dist som pekas ut som anledning att folk gillar hur det låter.
Distortionen är min vän, tror jag.
Jag tror mer på tonkuvan som ser välljudande och fin ut.
IngOehman skrev:Isobarik-kopplingar (och liknande) gjordes på många håll, långt innan
Ivor patenterade dem, och det är ett mysterium att ha fick patentet.
Det är en koppling som jag nog tycker mera är en väg att kunna "gå
runt problem med"/kunna använda "olämliga" högtalarelement. Alltså
snarare än att det skulle vara en koppling som har någon teknisk höjd
eller något värde.
En isobarik-låda har bara nackdelar jämfört med en lika stor låda som
är utrustad med ett för lådan perfekt element, och i ännu högre grad
kommer den till korta jämfört med en dubbelt så stor låga med bara
ett element.
Så hela det där pratet om att det inte handlar om att vinna lådvolym
utan om att minska distorsionen av den olinjära luftfjädern (pratet om
luftens massa är synnerligen märkligt när det ju är luftfjäderns olinjära
beteende som adresseras) mejkar ju bara sens om volymen är förut-
bestämd. Men då blir det ju dels ändå småkonstigt att börja prata om
lådvolymen, och dessutom vinner man ju som regel mindre än det man
förlorar jämfört med att istället använda ETT element med för lådan
bättre egenskaper.
Så det blir ju lite av en filosofisk fråga.
OM en större (dubbel) volym, av helt andra skäl (t ex estetiska) redan
från början är borträknad som ett alternativ, så kan man förstås hävda
att man väljer en isobarik-lösning av distorsionsskäl, men knappast att
det INTE har att göra med att behålla den mindre volymen.
Jag ser därför hela isobarik-principen snarast som en användbar metod
för hemmapulare, som ju sällan har några möjligheter att använda (ta
fram) för ändamålet optimala element. Men men skall inte förenkla, och
riktigt så enkelt är det faktiskt inte heller - för det finns faktiskt fall då
två element blir priseffektivare än ett, för samma prestanda, och då är det
ju trots allt poängfullt även för proffsen.
Situationen måste avgöra.
Det finns dock många sätt att applicera liknande principer, och det som
Linn valt, ger onödigt stora problem med negativa samverkans-effekter
mellan elementen, samtidigt som det ger svaga fördelar på andra sätt.
.
Richard skrev:Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
Det är möjligt att det kan vara så.
skrutten skrev:Problemet var att man fick hög resonansfrekvens och högt q-värde när elementet sattes i en låda - står i början av patentet. Åtgärden var att öka rörliga massan utan att försämra drivningen vilket varken herr patent ansökare eller patentverket verkar haft koll på.
Åter till ruta ett mao.
Edit: detta var en kommentar till patentet.
prolinn skrev:Richard skrev:Alexi skrev:15% 2:a och 3:e tons dist vid 96dB, 1m. Jag skulle gissa att det är denna dist karaktär som skapar den speciella basen?
Det är möjligt att det kan vara så.
Om man läser hela texten så framgår det att deras dåliga mätresultat berodde på undermåligt förstärkeri.
Sedan torde det vara tämligen självklart att man inte annat än i undantagsfall kan uppnå identiskt resultat med ett element i en låda som med två element i Isobarik-koppling. Det handlar ju om dynamiska system av olika ordning. Respektive variant exploaterade till sin fulla potential har säkert sina för och nackdelar, men att det skulle vara identiska är inte troligt annat än i vissa, för det ändamålet konstruerade, specifika fall.
Vilken variant som har störst potenital vet jag inte, men går det få två enkla element att prestera bättre i isobarikkoppling torde det inte vara möjligt att få två bra element att prestera ännu bättre. Att hela konstruktionen behöver göras från grunden för respektive variant är dock klart.
Nattlorden skrev:Luftkompressionsbeteendet sker ju på den inre basen ändå... så om luftkopplingen är bra nog så borde detta ändå påverka den främre... men kanske man kan skifta upp problemen i övertoner som man delvis kan dämpa bort i främre kammaren utan att det missgynnar den grundläggande funktionen att slippa komprimera luften bakom främre elementet.
Huruvida man vinner så mycket på det att det skulle vara en fördel över att använda båda elementen på konventionellt sätt (givet optimerade parametrar naturligtvis) är en annan fråga.
Om du har rätt i din spekulation om att " skifta upp problemen i övertoner" istället, som du skriver, så innebär det ju en minskning av kompressionen och därigenom ett sätt att " få bort" lådans kompression, som enligt Ivor är statisk och därmed påverkar ljudet negativt.
Jocke skrev:Om du har rätt i din spekulation om att " skifta upp problemen i övertoner" istället, som du skriver, så innebär det ju en minskning av kompressionen och därigenom ett sätt att " få bort" lådans kompression, som enligt Ivor är statisk och därmed påverkar ljudet negativt.
Är kompressionen statisk?
Jocke skrev:i den andra tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ght=svante
skriver Svante om "luftfjädringens olinjäritet" så om lådvolymen är statisk... ja, det kan man ju då diskutera.
Jocke skrev:Nä, jag var ju inne på det tidigt i tråden...
Richard skrev:
Då är min fråga: om min uppfattning är korrekt- vad beror det på ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster