Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Vet inte, det som är mest intressant då är sjukt dyrt, TAD R1. Kanske skulle leta runt bland äldre B&W då.
subjektivisten skrev:Tyvärr inte.
patjoh skrev:IngOehman skrev:Varför skriver du sådär?
Jag tror inte det finns några högtalare som det visats mera mätningar
på här på faktikst än Ino-högtalare.
Men jag frågar mig om du eller någon annan verkligen har mera nytta
av att se en mätning än att lyssna? Om du tittar på en mätning kan du
gissa hur det låter. Om du lyssnar kan du gissa hur det mäter. Vad är
mest viktigt för dig - vad vill du mest slippa gissa om?
Det intressanta är väl ändå hur det låter? Inte hur några få (av de tusen-
tals olika som kan göras) mätningar ser ut.
Det är stor skillnad mellan chansen att beskriva högtalare med hjälp av
mätningar och att kunna beskriva förstärkare med hjälp av mätningar, och
trots att det är lättare att gissa sig till hur förstärkare påverkar musiken,
baserat på mätningar på dem, så tycker jag det är helt otillräckligt med
mätningar även där.
Det är därför F/E-lyssning används av LTS, alltså för att man skall slippa
använda (mer eller mindre ointressanta) mätningar för bedömningarna.
Mäta gör man ju för att förstå varför det låter som (man märker att) det
gör vid lyssning, inte för att få veta hur det låter.
- - -
Mätningar är som jag ser det mest användbara för dem som konstruerar
högtalarna, som en del av alla de verktyg man kan behöva och använda
för att kunna hitta rätt, men även där är de rätt så meningslösa om man
inte samtidigt gör lyssningar för att kunna korrelera det man mäter till vad
man hör.
Lite som för musik tycker jag. Vem vill mäta sig fram till vilken musik
som passar en?
Det enda jag kan tycka är intressant är mäta när det gäller musik, är att
undersöka det som man INTE gillar, av tekniska skäl, för att se vad som
gått snett så att man kan åtgärda det. Lite som när det gäller högtalare
alltså; bra för konstruktören = för den som kan fixa felet och därför kan
ha nytta av att förstå det på ett djupare plan än det som man kan höra.
Jag skulle önska att alla som arbetade med musik använda masvis.
Vh, iö
Jag vet inte om det var mitt inlägg du svarade på Ingvar, men min grej var bara: vill de ha mätningar, ge dem mätningar typ. För det verkar viktigt för många, bara det. Jag har Ino och bryr mig inte hur de mäter, bara hur de låter.
Men jag kan se många kommenterar mätningar (se tex Subjektivistens alla distmätningar han länkar till tex) på andra märken, så då kan man visa förståelse om folk vill ha mätningar på Ino.
Men, det finns ju "kommersiella" mätningar på Guru, det kan ju vara en vägledning, samt de mätningar på Ino som tydligen skall finnas här på faktiskt.se.
IngOehman skrev:Tack för ditt svar, då förstår jag hur du menade.
Men ändå, och trots att mätningar på Ino-högtalare diskuterats och visats
mera än några andra högtalarens mätningar, är jag tveksam till att luras,
och det är luras man gör när man visar mätningar på högtalare, om man
gör det UTAN att samtidigt leverera med en komplett lärobok om hur alla
relevanta samband och sammanhang (inspelningsteknik, stereosystemet
och rummet, till hur mänsklig hörsel fungerar och samverkar med alla de
nämnda faktorerna) ser ut och hänger ihop, således att de stackare som
utsätts för mätningarna även skall ha en rimlig chans att INTE misstolka
dem.
Nattlorden skrev:Ingvar har ju berättat om "optimal-krokig" kruva vid några tillfällen. En eller ett par av dessa krokar kanske man kan hänga med på deras betydelser, men övriga har jag aldrig sett något skrivet om.... och om man inte varken vet var eller varför en krok måste finnas, så är det lätt att tolka den som ett fel.... och i värsta fall kanske man ger sig på att "fixa" bort något som bör finnas där...
Finns säkert några personer på forumet som skulle hänga med på samtliga korrektioners betydelse, men inte den stora mängden av oss - det tycker jag nog att vi får var ärliga nog mot oss själva att hålla med om... Så hur skall vi kunna bedömma en kurva bara för att vi får den... Eller skall vi behöva få en tillrättalagd kurva där "optimalkrokarna" plockats bort för att vi skall se hur rak den egentligen "är"? Och då är vi här säkert bra mycket kunnigare än den större mängden människor som skulle kunna hitta kurvan med google utan att ha någon förkuskap alls.
IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
Det skulle jag också ha svarat, då det aldrig räcker att läsa en bok, man måste förstå den också!perstromgren skrev:IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
OK. Förslag på ytterligare litteratur?
PS. IÖ reagerade på "Menar du att man tex bör läsa "Loudspeakers and rooms" av Toole för att kunna förstå?" DS
Naqref skrev:subjektivisten skrev:Tyvärr inte.
M a o så fanns det inte så många alternativ i realiteten.
Alexi skrev:Det skulle jag också ha svarat, då det aldrig räcker att läsa en bok, man måste förstå den också!perstromgren skrev:IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
OK. Förslag på ytterligare litteratur?
PS. IÖ reagerade på "Menar du att man tex bör läsa "Loudspeakers and rooms" av Toole för att kunna förstå?" DS
Alexi skrev:Det skulle jag också ha svarat, då det aldrig räcker att läsa en bok, man måste förstå den också!perstromgren skrev:IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
OK. Förslag på ytterligare litteratur?
PS. IÖ reagerade på "Menar du att man tex bör läsa "Loudspeakers and rooms" av Toole för att kunna förstå?" DS
single_malt skrev:Ingvars teorier verkar ju ingen utan han själv förstå heller, trots föreläsningar och massa inlägg här.
single_malt skrev:Med förstå menar jag inte citera utan behärska så att man kan använda på egen hand så att säga.
phon skrev:Naqref skrev:subjektivisten skrev:Tyvärr inte.
M a o så fanns det inte så många alternativ i realiteten.
Det är väl som med Citroën: det finns Citroëner och det finns o-Citroëner.
Det finns Ino och det finns o-Ino, de senare är alla de andra högisarna.
phon skrev:Det är väl som med Citroën: det finns Citroëner och det finns o-Citroëner.
IngOehman skrev:[…] Och det kan bli en grannlaga uppgift om det blivit
fyllt upp till bredden [med] info utan relevanta kodnycklar.
single_malt skrev:Alexi skrev:Det skulle jag också ha svarat, då det aldrig räcker att läsa en bok, man måste förstå den också!perstromgren skrev:IngOehman skrev:Nej det räcker inte alls.
OK. Förslag på ytterligare litteratur?
PS. IÖ reagerade på "Menar du att man tex bör läsa "Loudspeakers and rooms" av Toole för att kunna förstå?" DS
Nä men nånstans måste man ju börja.
Ingvars teorier verkar ju ingen utan han själv förstå heller, trots föreläsningar och massa inlägg här. Med förstå menar jag inte citera utan behärska så att man kan använda på egen hand så att säga.
E skrev:phon skrev:Det är väl som med Citroën: det finns Citroëner och det finns o-Citroëner.
IngOehman skrev:[…] Och det kan bli en grannlaga uppgift om det blivit
fyllt upp till bredden [med] info utan relevanta kodnycklar.
Det stavas faktiskt brädden i detta fall, Ingvar!
Jag brukar säga att en vinglas är fyllt "till brädden" när det nästan
rinner över. Fyllt "till bredden" (största möjliga kontaktyta mot luft) är
på alla vis betydligt trevligare.
Mvh E*,
som hittade hit när han upptäckte att Nagrania, en rar fågel
nuförtiden på Faktiskt, hade postat några inlägg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster