av Fjonkalicious » 2011-05-01 19:58
Dagen då jag fick tag i min snyggaste stereo hittills
Jag fick ett telefonsamtal över påsken då jag var i Sthlm. Det var en äldre herre som ringde. Samtalet löt:
- Jag har en Bang & Olufsen stereo, är du intresserad av den?
- Eventuellt, vilken modell är det?
- Det är en Beomaster 1200, med skivspelare och högtalare.
- Ja, det kan vara intressant, fungerar den?
- Jadå, jag har haft den inkopplad.
- Jag är i Sthlm nu men kan jag ringa dig när jag kommer hem.
- Ja, men kommer du inte så gör jag av mig med den.
- Jag ringer i nästa vecka.
- Då säger vi det.
Veckan gick och jag hade mycket i agendan men på torsdagen fick jag äntligen tid till att ringa. Vi bokade tid på fredag efter jag slutat jobba. Innan samtalet var över gjorde han det väldigt tydligt för mig att jag skulle ta med bilen för annars slängde han den. Fair enough.
På fredagen svängde jag in på bostadsområdets parkering. Jag vandrade till hans lägenhet varpå jag passerar en äldre herre i nike-keps. Jag hälsar på honom och går vidare mot säljaren lgh. Väl där är det ingen öppnar. Men jag hör att någon kommer i trappan. Det var mannen med kepsen, vi hade gått om varandra. Han sade:
- Jaså det var du, tyckte du såg så jobbig ut(humor, jag hade snickarkläder).
Dörren öppnas till hallen med mörk träpanel och brokigt golv. Det luktar äldre mans lägenhet. Svårt att sätta fingret på doften, men någon har rökt någon enstaka gång för länge sedan. Lite sött, lite instängt. Vi vandrar vidare in i vardagsrummet med gräsgrön mönstrad heltäckningsmatta och mörka möbler, lite tennföremål här och var och nedrullade persienner. På en bänk står den där, i mint condition.
-Ja, jag fick ju koppla in den igen, för att visa att den fungerar. Det är en jävla massa sladdar.
Hans rörelsemönster är lite ryckigt och instabilt, jättesvårt att sätta en ålder på mannen, framförallt med en Nike-keps. Men han är vithårig och har dåliga tänder och andedräkt. Trevlig men lite nervös darrande röst och ett ansiktsuttryck som nästintill ser rädd ut(även om han nog inte var det).
Han sätter på anläggningen, det smäller högt i högtalarna när han väljer phono på förstärkaren och sedan trycker han igång skivspelaren. Han har lagt på en Frank Valdor platta (Hehe). Det händer inte mkt. Den tar lite tid säger han varpå efter en halv minut börjar verket gnissla märkbart och skivan rör sig och armen går på. Det låter lite rassligt och oxiderat varpå han blir märkbart irriterad. Den funkade ju felfritt senast, jag spelade ju så grannarna blev sura på mig. Han rattar så gott han kan, ganska frenetiskt. Jag påtalar att det är oxid och det går att lösa, jag knackar lite på väl valda ställen och till slut har vi iaf FM i båda högtalarna, sedermera också LP. Jag ser också att man behöver byta några lampor i förstärkaren men det går att lösa.
- Ojojoj, suckar han. Det var ju inte kul.
Jag påtalar att det är min hobby och sånt kan man alltid fixa. Jag frågar vad han vill ha för den.
- Ta den, jag skall inte ha den.
Han går iväg till köket och jag följer sakta efter. Han tar fram två manualer i två plastfickor, till synes väldigt varsamt använda. Jag trycker på för att betala något för anläggningen men det går inte, helt omöjligt. Jag sträckte fram en peng och sade att han kunde iaf gå och köpa några öl. Han sträcker ned sin arm under diskbänken och tar upp ett flak Harboe Guldöl 2,8% (troligen från Netto eller Lidl).
- 19:95 för 18 st. Panten är ju nästan dyrare säger han och skrattar.
Jag ger upp och börjar förbereda för att bära ner anläggningen till bilen. Jag pratar med honom och han säger att han har problem med ryggen och har artros så han vill inte lyfta så tungt. Jag insisterar på att jag vill bära allt själv då jag har fått den gratis och att jag kan faktiskt bära utan problem själv. Jag lägger upp högtalarna på varandra och går mot dörren. När jag väl kommer ut genom dörren så kommer mannen med förstärkaren under armen.
- Men du skulle ju....
- Den var inte så tung. Något får jag ju ta.
Vi vandrar ner till bilen och vi pratar lite om ditten och datten. Jag sa att det måste varit en dyr anläggning på sin tid. Njaa sade han, det var ju lite populärt med den borstade metallen då kanske. Jag har kvittot på den så att du inte tror att den är stulen säger han skämtsamt. Vi går upp till lgh igen. Väl där inne så säger han:
- Du skall veta att det inte är kul att bli gammal. Man har fan ont överallt.
Jag lägger upp manualerna på skivspelaren och går mot hallen. Han går in i köket och kommer tillbaka med ett rosa kvitto.
- Min särbo tycker jag samlar på för mycket skit.
Kvitto är som nytt, vikt två gånger och har handskriven text. Summan är 2235 :-, som betalades 1971.
Innan vi går så frågar han mig:
- Du skall inte ta bänken med (en enklare bänk i jakaranda med 3 lådor).
- Jag slänger den i containern annars.
Jag säger att jag får återkomma. Han påtalar att han sparar mitt nummer så att han kan ringa och be mig att hämta den.
Anläggningen behöver lite rengöring, oxidrengöring och lite lampor, skivspelaren någon rem och lite sådär. Men på det hela taget MINT condition. Jag har alltid velat ha en Beomaster 1200, den är ett mästerverk. Representerad på MOMA i NY och designad av Jacob Jensen. Dessutom var det Beovox 2700 högtalare vilka är skitsnygga jämför de 1200 som eg. är med i "kitet". Jag har tidigare letat efter en i jakaranda men inser nu att vitt är mkt finare. Detta är för närvarande den snyggaste anläggningen jag har, helt fantastisk.
Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB