av jimmyhoffa24 » 2011-04-16 17:09
För att koppla tillbaka i denna tråd så var jag i den lokala elektonikhandeln häromdagen och tittade på sonys BD spelare, BD-570 och BD383, som tog SACD. Tyvärr så diffade det nästan 1000kr på de som tog SACD mot de som inte gjorde det så jag avvaktade.
Senare på kvällen så träffade jag en kompis och det ena ledde till det andra och vips va en bytesaffär genomförd som resulterade i att hemma hos mig står en Denon 1930, DVD/CD/SACD/DVD-A spelare.
Kan bara komma med en kort recension då man var tvungen att åka och jobba.
CD var ett lyft gentemot min tidigare Pioneer PD-S502, innehållande den som jag förstår det fruktade Legato-link tekniken.
Bättre diskant, renare bas, antydan till djupare också och framförallt tydligare stereobild. Det senare mottogs tacksamt eftersom NAD 3020 inte är ett monster av tydligehet precis.
Trevligt att det hänt något med DACar på 15 år av utveckling.
Hann lyssna på några SACD, stereoläget bara mossig som jag är.
Rooling stones, flera olika: Uppfattade STOR skillnad. Bättre dynamik, stor stereobild.....
Alla låtar va inte döpta i samma form men det är ju stones i ett nötskal, 8 olika studios på 9 låtar är ju inget konstigt på deras 60-tals skivor.
Depeche Mode Playing the angel....
Här va inte skillnaderna lika uppenbara måste jag säga. Lyssnade på de 3 första låtarna flera gånger men jag hade svårt att säga vad som va bättre av bytet till en nyare spelare och vad som skulle tillskrivas SACD...
Självklart som den skadade nörd man är så föder ju detta mer frågor, mer saker att köpa....
Sonys BD 383 för 1500 låter ju som ett klipp med ännu nyare DACar och desutom BD-audio när det tar sig, om det nu gör det
Sitter nu och skummar igenom ginza, megastore, cdon och funderar över vad som skall beställas..... Men helt plötsligt blir man lite snål, 250 spänn för genesis som på cd kostar 69...... när bara bytet av spelare blev ett sådant lyft funderar man ju över om min anläggning verkligen kan göra SACD rättvis eller om en annu nyare/bättre cd spelare skulle vara klokare och fortsätta köpa cd till fyndpriser (för när man för några år sedan betalade 200 spänn för det mesta så tycker jag att allt jag tittar på kostar mellan 50 och 100 kronor numera)
Men nu längtar man till skiftet är över vid 2130-22 så man kan åka hem å lyssna på skivor och dricka ett glas rött och se om frugan hör någon skillnad i ljudet(HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA)