Öhman och mjuka fötter m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-22 09:25

Personer som uppvisar dessa brister i sitt skrivande på forum brukar sällan bli långvariga på forumen, utan snabbt kastas ut, förutom här på faktiskt.

Så nej jag menar inte att brist på Reflektion, Självdistans och Självinsikt är definitionen av ett Troll, däremot är det vitalt för en givande debatt att kombattanterna besitter dessa egenskaper i någon grad. Empati kan vi lägga till listan också :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-22 09:28

Sanny_X skrev:
MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:
Alexi skrev:Bild är dåligt.

Varför då :?: Forumet är väl till för att alla ska kunna vädra sina åsikter, inom forumets regelverk förstås.
Sedan så tycker jag inte att det är passande med Troll påhopp, och absolut inte ifrån Admin :roll:

Ps. Ett tips är att om vissa medlemmar är så oönskade pga oliktänkande så kasta ut dem så slipper du lägga tid på att mobba.
Ja, jag ser inget skäl till att du skall vara medlem här FBK (och vi har ju träffats) - gör du?

Instämmer helt. 8)

Men säg gärna detta till FBK direkt om du tycker så istället för att hänga på Östbergs inlägg, tjuvnyp i tredje person är varken snyggt eller rakryggat, sånt reagerar jag på varje gång det händer.
För övrigt kan man ju fundera på vad det bidrar med att ifrågasätta någons närvaro utan att öppna en argumentation om det.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-22 09:40

FBK skrev:om vissa medlemmar är så oönskade pga oliktänkande så kasta ut dem
Oliktänkande har inget med saken att göra, ett troll uttrycker inget tänkande.

FBK du uttrycker ett tydligt oliktänkande och du kan debattera för din åsikt alltså är du inget troll. På faktiskt behöver vi värna om de oliktänkande och vi har därför alltid haft större tolerans mot oliktänkande medlemmar.
Detta resulterar tyvärr i att vi även drar till oss troll och i viss mån måste tolerera även dem. Men vi behöver inte gilla dem.
Senast redigerad av Alexi 2011-04-22 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-22 09:40

Alexi skrev:Personer som uppvisar dessa brister i sitt skrivande på forum brukar sällan bli långvariga på forumen, utan snabbt kastas ut, förutom här på faktiskt.

Så nej jag menar inte att brist på Reflektion, Självdistans och Självinsikt är definitionen av ett Troll, däremot är det vitalt för en givande debatt att kombattanterna besitter dessa egenskaper i någon grad. Empati kan vi lägga till listan också :)

Ja och det är det som är så bra bra med faktiskt. Min strategi är att försöka anpassa mig efter mina diskussionspartners egenheter istället för att försöka utesluta eller göra om dom. Självklart är det inte säkert att jag lyckas eller inte blir väldigt frustrerad men det är det jag försöker göra.
Troll har jag också blivit kallad här fastän jag har haft en åsikt och diskuterat utifrån den. I dessa situationer har jag upplevt att epitetet troll har blivit förvandlats till ett verktyg man kan utöva härskarteknik med. I och med att begreppet är så missbrukat är det bäst att sluta använda det helt i debatter och istället skriva i klartext vad man anser vara dåligt med någons sätt att skriva tycker jag.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-22 09:48

single_malt skrev:
Alexi skrev:Personer som uppvisar dessa brister i sitt skrivande på forum brukar sällan bli långvariga på forumen, utan snabbt kastas ut, förutom här på faktiskt.

Ja och det är det som är så bra bra med faktiskt. Min strategi är att försöka anpassa mig efter mina diskussionspartners egenheter istället för att försöka utesluta eller göra om dom. Självklart är det inte säkert att jag lyckas eller inte blir väldigt frustrerad men det är det jag försöker göra.
Troll har jag också blivit kallad här fastän jag har haft en åsikt och diskuterat utifrån den. I dessa situationer har jag upplevt att epitetet troll har blivit förvandlats till ett verktyg man kan utöva härskarteknik med. I och med att begreppet är så missbrukat är det bäst att sluta använda det helt i debatter och istället skriva i klartext vad man anser vara dåligt med någons sätt att skriva tycker jag.
Ja, att använda troll som ett slagord i en debatt påvisar bristande debatteknik eftersom det inte går att debattera med ett troll. Man har per automatik förlorat debatten så fort man inte längre kan komma med sakliga argument utan istället tar till slagord. Så en väldigt kontraproduktiv härskarteknik isf.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-22 11:30

single_malt skrev:Jag vet TVÅ personer här på forumet dessa epitet stämmer till hundra% på.. Dessutom har jag för mig att dessa är de mest frekventa troll-utropare jag känner till :).

Vilka två skulle det vara och hur har du kommit till den insikten?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-22 11:53

subjektivisten skrev:
single_malt skrev:Jag vet TVÅ personer här på forumet dessa epitet stämmer till hundra% på.. Dessutom har jag för mig att dessa är de mest frekventa troll-utropare jag känner till :).

På vilket sätt ser du att den diskussionen skulle kunna leda till något positivt?

Jag tycker mycket mer än två av våra medlemmar visar på bristande självdistans och har svårt att reflektera över vad andra menar med det de skriver och inte har självinsikt i hur det de skriver kan uppfattas.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-22 16:06

subjektivisten skrev:

Det är du och Ingoehman jag tänker på. Om du är intresserad av att få en mer detaljerad förklaring till varför jag anser det kan du starta en tråd i kommentarer.. eller övrigt så lovar jag att utveckla det hela.
Observera att jag skriver detta i syfte att visa på att det är olämpligt att etikettera vissa forumdeltagare som troll som har dessa egenskaper. Jag inte lägga allt för mycket värdering i det. Alla människor har brister, självklart även jag.
Jag tror att de egenskaper Alexi räknade upp gör att man hellre ser omgivningen som troll och dylikt istället för att reflektera över sin egen roll.

Själv anser jag att det är upp till mig att anpassa mig efter mina medmänniskors olika personligheter så mycket jag kan på ett forum och om det inte funkar får jag låta bli att diskutera. Inte kalla någon troll.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-04-22 16:19

Varför börja skitkasta mot specifika personer alls?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-22 16:25

Vad kallar man alla som bara sitter och väntar på att ett troll ska dyka upp så att de får en anledning att göra en heroeisk insats? Troll-troll? :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-04-22 16:30

phloam skrev:Vad kallar man alla som bara sitter och väntar på att ett troll ska dyka upp så att de får en anledning att göra en heroeisk insats? Troll-troll? :)

:?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-04-22 16:40

Nefilim skrev:Varför börja skitkasta mot specifika personer alls?

Frågar du mig?
Jag har ju nämnt specifika personer för att jag står för vad jag säger och tycker. Jag anser inte att jag kastar skit. Jag tycker att Subjektivisten och Ingoehman tillhör de mest givande personligheterna här. De egenskaper som har nämnts är inget problem för mig i allafall.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-22 16:40

Alexi skrev:Reflektion.
Självdistans.
Självinsikt.

Egenskaper som ett troll saknar.

Du menar väl att det är egenskaper som moderatorer saknar? :wink:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-22 16:45

phloam skrev:Vad kallar man alla som bara sitter och väntar på att ett troll ska dyka upp så att de får en anledning att göra en heroeisk insats? Troll-troll? :)

LTS-medlemmar? :D
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-22 16:45

Kan du berätta om vad som är syftet med att lägga de där inläggen?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-04-22 17:03, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-22 16:49

Jag säger bara en sak; SUCK

Att ni bara orkar. Om någon trollar så är väl det enklaste att bara låta det passera. Istället blir det långa diskussioner som bara blir allt mer skruvade.

Ni är ju f-n inte kloka :D

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-22 17:01

Du kan ha rätt, men det beror ju på vad diskussionen leder till. Om den leder
till att det görs insatser mot trollande så kan den trots allt vara värdefull och
göra Faktikt.se till en bättre plats för givande och konstruktiva diskussioner.

Troll är inte så lätta att ignorera (för alla nota bene, det räcker med att en blir
provocerad till replik för att trollet skall få näring och diskussionen som pågick
skall förstöras) som vissa vill göra gällande. Hade de varit det så skulle de ju
inte ha trollat alls.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-22 17:02

single_malt skrev:
Alexi skrev:
single_malt skrev:dom som kallar åsiktsmotståndare för troll.
De som uttrycker en annorlunda åsikt och är för troll? Är de sämre eller bättre om de startar egna trådar eller bumpar gamla?

Är det så du menar?

Åsiktsmotståndare är bra om de vill debattera eftersom det är en del av ett forums syfte och livskraft att det pågår aktiva diskussioner.

Sedan tycker jag det är intressant att alla tolkar mitt inlägg som riktat mot ThePreTor1aN, trotts att inlägget är riktat mot troll generellt och inlägget inte ligger precis efter just hans inlägg.
Varför är det ingen som tänkt att mitt inlägg kunde vara riktat till Ragnwald eller phon?
Det betyder att ni alla tycker att inlägget är av troll karaktär, även om ni är åsiktsmotståndare för troll.

Jag sa att jag tycker troll är dåligt, några av er säger nu att troll är bra, motivera! :)

Jag blir yr i bollen av att bara läsa det här inlägget. Om du vill ha ett svar av mig så skulle jag vilja att du skriver så att jag kan förstå. Det gäller både citeringsteknik, dina slutsatser samt ledande frågor du ställer på dessa.

Du skriver förresten att det är intressant att alla tolkar ditt inlägg på ett visst sätt. Du är nåt på spåret där tror jag! :)

Det vet han att han är. Det var ju just därför han skrev det.

Då Alexi ju inte adresserade ThePreTor1aN när han talade om troll, och de
som klagar på det Alexi skrev gjorde det för att de ville få sagt att det var
mobbing mot ThePreTor1aN - så bevisade de faktiskt bara att Alexi hade
en poäng!

Det vill säga att det, även för dem som gick på Alexi, inte var något tvivel
om att det ThePreTor1aN gjorde var att trolla.

Man kan säga att de självutnämnda försvarsadvokaterna gjorde självmål.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-22 17:07

Bill50x skrev:Ni är ju f-n inte kloka :D
/ B

+1
Den som vet mest, tror minst.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-22 17:11

IngOehman skrev:Så...

ThePreTor1aN skrev:spikes är bra

På vilket sätt tycker du de är bra?

Vh, iö

Jag refererar till Göran Rudlings tidigare inlägg som beskriver det väldigt bra.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2011-04-22 17:20

Ragnwald skrev:
/ B

+1

Ibl börjar man faktiskt undra.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-22 17:25

Ragnwald skrev:
/ B

+1

+1
Fattar inte vad alla håller på med. Nu är det ju helt hopplöst och diskutera i tråden. Troll-snacket får ju stå för den/de personer som startade dessa mycket omogna och icke befogade inläggen.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-22 17:29

ThePreTor1aN skrev:Jag refererar till Göran Rudlings tidigare inlägg som beskriver det väldigt bra.
Du menar inlägget han skrev för 2år sedan 3'300 inlägg innan ditt?
Senast redigerad av Alexi 2011-04-22 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-22 17:30

Men du har ju fått sakrespons på ditt inlägg, så
varför svarar du inte istället på...

Att referera till ett inlägg som är en illustration av
en missuppfattning om fysikens lagar och där det
hela dessutom är besvarat och utrett, och där det
även är så att han själv även till sist såg ljuset, blir
rätt så meningslöst om du inte vill berätta vad det
är i det han skrev som gör att DU tycker spikfötter
är bra.

För det är väl inte så att du tycker något på grund
av vad någon annan missförstått?

Du tycker väl det du tycker av något skäl som har
med dig att göra? (Dina erfarenheter, din kunskap
och/eller ditt förstånd.)

Vh, iö

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-22 17:49

IngOehman skrev:Men du har ju fått sakrespons på ditt inlägg, så
varför svarar du inte istället på...

Att referera till ett inlägg som är en illustration av
en missuppfattning om fysikens lagar och där det
hela dessutom är besvarat och utrett, och där det
även är så att han själv även till sist såg ljuset, blir
rätt så meningslöst om du inte vill berätta vad det
är i det han skrev som gör att DU tycker spikfötter
är bra.

För det är väl inte så att du tycker något på grund
av vad någon annan missförstått?

Du tycker väl det du tycker av något skäl som har
med dig att göra? (Dina erfarenheter, din kunskap
och/eller ditt förstånd.)

Vh, iö

De får mina högtalare att stå still utan att behöva nita fast dom.
Tråkigt om de skulle välta.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-22 19:50

IngOehman skrev:Att troll (människor som roar sig med att göra inlägg avsedda att för sitt
höga nöje provocera andra - kort sagt folk som fiskar efter reaktioner för
att underhålla sig själv) är ovälkomna på forum är väl ingen nyhet?

Det är svårt att definiera trollande. Anser du t.ex. att det inte är trollande att - i en tråd avsedd att starta ett korplag - jämföra fotboll med krigshandlingar? ;)

Nu kanske de flesta missat detta eftersom vi inte sett nån troll-skylt i den tråden, men vad anser du själv? Vad skiljer ditt skrivande från ThePreTor1ans? Ädlare syfte? Bättre argument? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-22 20:47

Om nu Alexis inlägg inte var riktat mot ThePretorian så var det OT.
Jag tycker att moderatorer bör försöka hålla sig till ämnet annars så leder det ju bara till att andra fortsätter OT.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-04-22 21:02

ThePreTor1aN skrev:Jag refererar till Göran Rudlings tidigare inlägg som beskriver det väldigt bra.

Kan inte formulera det bättre själv, så jag tar mig friheten att länka till några väl valda ord som jag tycker sammanfattar Göran Rudlings tidigare inlägg och beskrivningar på ett ypperligt sätt:

http://www.youtube.com/watch?v=5hfYJsQAhl0

S
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-04-23 01:48

single_malt skrev:Det är du och Ingoehman jag tänker på.

Om du tycker att IÖ är ett troll behöver du nog ändra din definition av troll för att matcha övriga världens definition lite bättre.

Har samtalat med IÖ vid ett flertal tillfällen och han står aldrig svarslös när han han blir ansatt. Ett troll försvinner illa kvickt eller börjar svamla när beröring av sakfrågan blir oundviklig.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-04-23 05:09

phloam skrev:
IngOehman skrev:Att troll (människor som roar sig med att göra inlägg avsedda att för sitt
höga nöje provocera andra - kort sagt folk som fiskar efter reaktioner för
att underhålla sig själv) är ovälkomna på forum är väl ingen nyhet?

Det är svårt att definiera trollande. Anser du t.ex. att det inte är trollande att - i en tråd avsedd att starta ett korplag - jämföra fotboll med krigshandlingar? ;)

Nu kanske de flesta missat detta eftersom vi inte sett nån troll-skylt i den tråden, men vad anser du själv? Vad skiljer ditt skrivande från ThePreTor1ans? Ädlare syfte? Bättre argument? :)

Det finns inga likheter överhuvudtaget.

Men jag vill påminna om att du nu ansluter dig till kören som anser
att Alexi syftar på det som ThePreTor1an skrev. Du bekräftar där-
med det som trodde han menade.

Men till dina frågor:

Tråden där det började diskuteras fotboll handlade inte alls om
att starta ett korplag. De som hävdat det i tråden där du sett det
påståendet ljuger för dig.

Fotbollsdelen bröts sedan ut ur den andra tråden, och först ett
bra tag senare så startade lögnerna i dem om att tråden hade
startat med sitt första inlägg. Tråden startade i verkligheten som
sagt som en utbruten del ur en annan tråd, och alla de socio-
ekonomiska aspekterna av diskussionen fanns alltså med redan
från den nya trådens början! De följde ju med från den ursprung-
liga tråden (där det alltihopa var OT).

Det vet de som ljuger om motsatsen.

Det första fotbollsinlägget i den ursprungliga tråden var möjligen en
sorts trollande, men jag tycker inte det, eftersom det nog inte var
menat som en provokation (vad den som startade den andra tråden
har för uppfattning vet jag dock självklart inte).

Och som alla kan se så var jag nämnd i trådens OT-inlägg och till och
med specifikt tillfrågad om jag ville vara mälvakt. Det är inte orimligt att
jag i det läget svarar och säger min alldeles ärliga uppfattning om att
ställa mig i vägen för en boll som folk sparkat fart på i min riktning. Och
att klargöra att det även är en lagidrott som jag varken är ens det allra
minsta intresserad av, eller har sett ta fram något gott i människan.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi