single_malt skrev:PetterPersson skrev:
Så det är bara å räkna på q-värden och resonansfrekvenser så får du en uppfattning om när disten börjar sticka iväg markant från grunddisten.
Nu har jag försökt undersöka hur det står till med mina högtalare. Tyvärr har jag inte orkat sätta mig in i nåt program för distmätning utan jag har kört med tongenerator och spektrumanalysator. Tyvärr så har jag ännu inte fått nåt ftp-konto så jag kan inte illustrera det hela men jag ska försöka beskriva.
Jag använde mig av 15 hz sinus och vid låg nivå låg första "gubben" vid 30 hz ca 30 db under grundton för att snabbt krypa upp mot ca 12 db under när rutorna skallrade så mkt att jag inte vågade höja mer. Tyvärr har jag ingen bättre referens för nivån än rutornas skaller.
Hursomhelst var ju detta resultat inte så glädjande så jag tog helt enkelt ur två basar ur lådorna vilket gav varje bas ca 300 liter var.
Den förändringen gjorde stor skillnad! När jag testade med 15 hz igen trodde jag att jag hade kopplat fel eftersom jag inte hörde något ljud från högtalarna tills rutorna började låta igen...
"Distmätningen" visade att andraton nu låg ca 40db under grundton vid låg till normal nivå samt ökade till ca -35db när jag avbröt pga rutskallrandet.
Jag får alltså tacka Petter för att jag har lärt mig något nytt.
Kul! Alltid härligt när man får en sån upplevelse. Nästa steg är att prova de elementen i 3000liters lådor. Samma förbättring en gång till