Såhär kan jag ju inte ha det, usch usch..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Såhär kan jag ju inte ha det, usch usch..

Inläggav NNord » 2005-05-05 21:28

Titta, STÖKIGT !!

Bild

Bild

Bild

Ingen stereobänk, ingen förvaring för skivor.. Det samlas dammiga
tussar runt slutstegen och skivorna.. Runt om i rummet ligger det
berg av cdskivor, till och med under soffan ligger ett par hundra
skivor, jag blir snart galen !

Har inte hittat nån cdmöbel eller stereobänk jag tyckt om ännu !

:cry:

Vågar snart inte ta hem folk längre !
Dock får jag påpeka at det i övrigt nästan alltid är pedantiskt
städat i övriga delar av lägenheten, men eftersom att så mycket
tid spenderas på att lyssna på musik, leta skivor o så.. Det blir
stökigt DIREKT efter jag städat seriöst i lyssningsrummet !

Några förslag?
Senast redigerad av NNord 2005-05-05 21:57, redigerad totalt 2 gånger.
NN

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-05-05 21:39

Jag känner igen det. Från mig.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-05-05 21:39

Alltså, skaffa lite lackbord för stereodelarna medans du letar! 79kr*3 för stereodelarna. Och så klipper du benen på dom för stegen.

Sedan är det väl bara att köpa någon klassisk IKEA-hylla tills du har råd med ett par riktiga hyllor... ;) Ananrs har jag hört att IÖ hade en lösning för det hela... kolla med honom! Själv så kör jag på ekhyllor från Bitc (finns på välsorterade möbelvaruhus) som heter Flinga. kostar höftat 500kr st och tar ca 11st skivor/utrymme.

http://www.bitc.se/html/products/flinga%20cd.htm

Lycka till! Om du hittar något snyggt som du inte behöver bygga själv får du gärna tipsa om det!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-05-05 21:43

Lecablock och lite blommor till stereon!

Jag har själv "städat" upp lite sen du var här. Att få upp stegen från golvet lite gör mycket för intrycket

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-05 21:44

Ja, att få upp stegen lite.. behöver inte vara värst mycket, bara 5cm
skulle ju vara en markant förbättring faktiskt..
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-05-05 22:09

jag köpte dom tunnaste leca, som dessutom är lite finkorninga..
Typ 5cm tjocka, och man kan ju alltid stapla!

Användarvisningsbild
brodde

Enkelt är ofta det bästa

Inläggav brodde » 2005-05-05 22:20

Lecablock, glasbänkar, dyra hifibänkar eller billiga ikeahyllor har ett gemensamt. De ser ofta anskrämliga ut.
Jag tycker att utrustning (kanske inte alltid, men iaf i ditt fall), skivor böcker mm är det som ska synas, inte hyllan! Lösningen heter ELFA (eller någon kopia), väggmonterade skenor med konsollhyllor. Att täcka en hel yta, vägg till vägg, golv till tak och fylla den med vad man nu vill organisera upp ger enligt mig ett bra estetiskt intryck. Vi har en sådan lösning på vårt hemmakontor med smalare hyllor för böcker upptill och djupare, 45 cm nedtill där min 70-tals hifi står smalad.
Har ingen kamera. Men kan kanske ordna bilder senare i veckan.
Och så länge väggen är ordentlig så håller hylllorna för hur mycket som helst. De flesta byggmarknader har dessa system men Ikeas variant kan tyvärr inte rekomenderas. En glipa på ca 1,5 cm uppstår ju också längst som är ypperlig för att få plats med kablar!

/Erik

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-06 09:51

lecablock är faktiskt snyggt, det funkade jättebra hos David har jag sett, snyggt också !
NN

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-05-06 09:54

Ja visst är lecablock snyggt. Billiga ikeahyllor likaså. Värre brukar det vara med dyra hifibänkar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-05-06 10:13

NN,
det löser vi åt dig direkt. Sätt ut en lista på vilka skivor du har så köper vi dom av dig och golvet blir rent och fint igen.

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-06 12:47

NNord, sådär ska det se ut juh, jag har en gammal sub som stereobänk :P Diverse saker på golvet och en allt annat än optimal plasering av stereon :wink:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-05-06 14:18

Bygg egna cd-hyllor då.......eller beställ från nått snickeri.

Samma med bänken....
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2005-05-09 11:17

Jag har mina cd-skivor i Ikeas Billy med cd-insatser. I ek ser den riktigt skaplig ut plus att den sväljer rätt många skivor.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Re: Såhär kan jag ju inte ha det, usch usch..

Inläggav matså » 2005-05-09 11:25

NNord skrev:Titta, STÖKIGT !!

Bild

Bild

Bild

Ingen stereobänk, ingen förvaring för skivor.. Det samlas dammiga
tussar runt slutstegen och skivorna.. Runt om i rummet ligger det
berg av cdskivor, till och med under soffan ligger ett par hundra
skivor, jag blir snart galen !

Har inte hittat nån cdmöbel eller stereobänk jag tyckt om ännu !

:cry:

Vågar snart inte ta hem folk längre !
Dock får jag påpeka at det i övrigt nästan alltid är pedantiskt
städat i övriga delar av lägenheten, men eftersom att så mycket
tid spenderas på att lyssna på musik, leta skivor o så.. Det blir
stökigt DIREKT efter jag städat seriöst i lyssningsrummet !

Några förslag?

Pedantiskt städning är också jobbigt och tar för mycket tid. Nej lagom är bäst, säger jag o jag är bäst 8) :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2005-05-09 11:28

Billy är inte fel, den sväljer och sväljer och kommer sannolikt inte tas ur sortimentet i det närmaste. En musiklagringsform som kan byggas ut.

För CD så är 80cm hyllan bra får då kan man handla inlägg för just cd-skivor. Den finns dock i 60cm och även i 40cm sedan nyligen.

På den senare kan man dessutom hänga på en dörr om man så vill, vilken är samma man hakar på på 80cm fast då 2st så klart.
Dörrarna finns som glas, eller heltäckt den första i fullhöjdsvariant och den senare i halvhöjd.

Tyvärr tror jag icke det finns cd-insats till 40 och 60cm varianterna :(

/Mattias

"Billy ett sätt att växa med musiken"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-05-09 11:32

En mycket bra och flexibel cd/dvd-förvaring fås med väggskenor, 12 cm konsoler och 13 cm breda hyllor i 12 mm MDF. Hyllorna lämnar man till lackering eller rollar själv, vilket jag gjorde (skumplastroller, grundfärg och tre-fyra lager lackfärg). Med rätt avstånd mellan hyllorna fungerar konsolerna som stöd för skivorna. Man kan förstås komplettera med längre konsoler och djupare hyllor för boxar, böcker och LP-skivor. Jag har monterat ett sånt här system på en hel vägg och får plats med uppskattningsvis omkring 2000 skivor. Funktionellt och stilrent blev det också. Totalkostnaden för åtta skenor, ca 70 konsoler och färdigsågade hyllor blev omkring 3000 kr, vilket får anses vara klart prisvärt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-05-09 13:26

Bygg dig en låg flexy NN! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-09 13:30

Jag ser att musiklyssning går före städning. Bra! :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-09 21:32

En fråga till alla. Hur hittar ni bland era skivor? För mig är det som så att jag ibland kan bli förtjust över att "jasså har jag den skivan" eller så har det hänt att jag kan hitta två, tre exemplar av samma. (men då har jag tur om jag hittar alla samtidigt) I bland när jag är ute och köper skivor och jag är osäker på om jag möjligen redan kan ha skivan ifråga, då får man be om att få skivan plomberad. Jag har köpt ett dussin CD-hyllor från IKEA som rymmer nästa 1400 skivor sedan har jag ännu fler skivor i plastbackar både här och där och i vanliga bokhyllor. I övrigt ser det ungefär ut som hemma hos NN....inte så kul egentligen och jag skulle vilja ha det annorlunda. Jag skulle önska att jag kommit längre med det här evighetsjobbet att skriva in alla skivorna i ett kartotek. Tänk om man kunde ha en databas typ det som på SR:s grammofon och programarkiv.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-09 23:10

Jag har alla min CD i mjuka "pärmar", 4 per "blad" (skivorna på ena sidan och häftena på andra sidan). Det ryms 200/100 per pärm.

Så när jag ska välja skiva så sätter jag mig o. bläddrar i en vald volym. 8)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-05-10 09:09

i skrev:Jag har alla min CD i mjuka "pärmar", 4 per "blad" (skivorna på ena sidan och häftena på andra sidan). Det ryms 200/100 per pärm.

Har du nån länk till ovan nämnda pärmar och går häften och baksidor i utan att man förstör dem på nåt sätt? Skulle passa mina behov som hand i handske i så fall, med undantaget att man förstås blir tvungen att gå ifrån sortering i bokstavsordning (vilket alltså är hur jag lagrar dem nu, i en ek-Billy med extra hyllplan och egeninopererat "stopp").

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-05-10 10:29

[quote="Nagrania"]En fråga till alla. Hur hittar ni bland era skivor?

Jag har, efter hårda förhandlingar med min sambo, gått med på att sortera skivorna i bokstavsordning. Det innebär att jag lämnat min tidigare kategoriindelning (förutom mina samlingar med tjejgrupper som har en hedersplats sist i hyllan...). Jag måste medge att bokstavsordning är väldigt praktiskt - man hittar snabbt och det blir lättare att ställa tillbaka skivan direkt...:-)

När man passerat tusen skivor i samlingen kan det bli det svårt att minnas vad man äger just i inköpsögonblicket. Problemet var extra stort när jag hade skivorna nerpackade under ett halvår. Men eftersom jag av ljudkvalitetsskäl köper nästan uteslutande äldre, begagnade utgåvor gör det inte så mycket om det blir dubletter. Man kan ju alltid byta in dem i second hand-butiken eller skänka bort till någon man tycker behöver piffa upp sin samling...

När man väl sorterat in sina skivor blir det enklare. Kartotek och databas över skivsamlingen verkar överdrivet ambitiöst och faktiskt ganska onödigt - tycker i alla fall jag. Det är lättare att skanna av en välsorterad skivhylla med ögonen än att knappa in informationen i datorn. Inte vill man ha en dator eller skärm i lyssningrummet heller? Man ska nog ha bra många tusen skivor innan man tappar orienteringen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-10 10:35

den verkligt seriöse skaffar ett paternosterverk
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-10 10:36

__10 skrev:
i skrev:Jag har alla min CD i mjuka "pärmar", 4 per "blad" (skivorna på ena sidan och häftena på andra sidan). Det ryms 200/100 per pärm.

Har du nån länk till ovan nämnda pärmar och går häften och baksidor i utan att man förstör dem på nåt sätt? Skulle passa mina behov som hand i handske i så fall, med undantaget att man förstås blir tvungen att gå ifrån sortering i bokstavsordning (vilket alltså är hur jag lagrar dem nu, i en ek-Billy med extra hyllplan och egeninopererat "stopp").

Det var ett tag sedan, men jag hittade dom på nätet:

http://www.caselogic.com/i_product.asp? ... ernational

Bild

Edit: Såg att de finns på Teknikmagasinet och inwarehouse.se.
Mundus Vult Decipi

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-10 15:27

Men om man som jag har ett okänt antal tusen cd-skivor och minst 1000 LP. Hur ska man då kunna hitta bland alla skivor och för att inte tala om alla låtar. :roll: Det där med bokstavsordning det kan man bara ha om man har mycket färre skivor så det går nog bort för mig i.a.f.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-10 15:30

Inte använda CaseLogic-pärmar! Det repar på skivorna!

(annars har jag tre stora sådana som inte används till högstbjudande iofs... med varningstexten ovan dock...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-11 01:53

Nagrania skrev:En fråga till alla. Hur hittar ni bland era skivor? För mig är det som så att jag ibland kan bli förtjust över att "jasså har jag den skivan" eller så har det hänt att jag kan hitta två, tre exemplar av samma. (men då har jag tur om jag hittar alla samtidigt) I bland när jag är ute och köper skivor och jag är osäker på om jag möjligen redan kan ha skivan ifråga, då får man be om att få skivan plomberad. Jag har köpt ett dussin CD-hyllor från IKEA som rymmer nästa 1400 skivor sedan har jag ännu fler skivor i plastbackar både här och där och i vanliga bokhyllor. I övrigt ser det ungefär ut som hemma hos NN....inte så kul egentligen och jag skulle vilja ha det annorlunda. Jag skulle önska att jag kommit längre med det här evighetsjobbet att skriva in alla skivorna i ett kartotek. Tänk om man kunde ha en databas typ det som på SR:s grammofon och programarkiv.

Jag har lustigt nog inga större problem med att hålla ordning på vilka CD jag har. Jag vet precis vilka som sår i mina hyllor. Däremot tycks jag inte kunna lära mig vilka DVDer jag har! Detta trots att de är betydligt förre (bara drygt 700).

Jag tror detta beror på att de flesta CD jag har känner jag väl - och när jag gör det så förstår jag att det måste bero på att jag har dem! :wink:

Med DVD är det annorulnda eftersom jag kan känna en film av att ha sett den på bio lika gärna. Dessutom kan jag ha haft den på både videoband ch på LD.

Svårt är det. Enda lösningen för att få bukt med mina dubbel- och trippelköp av DVDer är att jag alltid försöker ha med mig en lista på samtliga DVDer som står i mina hyllor.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-11 04:45

Nattlorden skrev:Inte använda CaseLogic-pärmar! Det repar på skivorna!

(annars har jag tre stora sådana som inte används till högstbjudande iofs... med varningstexten ovan dock...)

Jo, jag har hört det. Men det funkar utan hörbara problem. Och jag har inte sett några repor, så jag tror inte det är något stort problem.
(Det finns f ö "slipsatser" i handeln för oläsbara skivor p g a repor som någon här - kommer inte ihåg vem - tydligen har testat med gott resultat.)

Det är nog ett större problem med stora repor och "ruttnande" skivor. (Inte för att jag har haft sådana, ta i trä ! 8O )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-11 04:48

IngOehman skrev:
Nagrania skrev:En fråga till alla. Hur hittar ni bland era skivor? För mig är det som så att jag ibland kan bli förtjust över att "jasså har jag den skivan" eller så har det hänt att jag kan hitta två, tre exemplar av samma. (men då har jag tur om jag hittar alla samtidigt) I bland när jag är ute och köper skivor och jag är osäker på om jag möjligen redan kan ha skivan ifråga, då får man be om att få skivan plomberad. Jag har köpt ett dussin CD-hyllor från IKEA som rymmer nästa 1400 skivor sedan har jag ännu fler skivor i plastbackar både här och där och i vanliga bokhyllor. I övrigt ser det ungefär ut som hemma hos NN....inte så kul egentligen och jag skulle vilja ha det annorlunda. Jag skulle önska att jag kommit längre med det här evighetsjobbet att skriva in alla skivorna i ett kartotek. Tänk om man kunde ha en databas typ det som på SR:s grammofon och programarkiv.

Jag har lustigt nog inga större problem med att hålla ordning på vilka CD jag har. Jag vet precis vilka som sår i mina hyllor. Däremot tycks jag inte kunna lära mig vilka DVDer jag har! Detta trots att de är betydligt förre (bara drygt 700).

Jag tror detta beror på att de flesta CD jag har känner jag väl - och när jag gör det så förstår jag att det måste bero på att jag har dem! :wink:

Med DVD är det annorulnda eftersom jag kan känna en film av att ha sett den på bio lika gärna. Dessutom kan jag ha haft den på både videoband ch på LD.

Svårt är det. Enda lösningen för att få bukt med mina dubbel- och trippelköp av DVDer är att jag alltid försöker ha med mig en lista på samtliga DVDer som står i mina hyllor.

Vh, iö

Det mest rationella måste ju vara att CD- och DVD-spelarna läser o lagrar informationen om skivorna för att på begäran leverera t ex lista !

Ett förslag till tillverkarna ? :wink:
Mundus Vult Decipi

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-11 18:30

Det mest rationella måste ju vara att CD- och DVD-spelarna läser o lagrar informationen om skivorna för att på begäran leverera t ex lista !

Ingen dum idé för det finns ju faktiskt diskret information på dom flesta cd-skivorna. Det finns information om skivans titel, alla låtarnas namn, medverkande, skivnummer, EAN-kod ja allt finns diskret på de flesta skivorna. Man skulle alltså kunna tänka sig att om man har ett lämpligt program i datorn så skulle man kunna läsa in allt som då läggs på plats i olika listor. På så vis skulle man t.ex. kunna söka alla skivor där en viss studiomusiker medverkar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi