Vad ska du ha för ett par lådor utan nån som helst form av finish, typ knappt slipade?

Moderator: Redaktörer
Maccis skrev:2. Vad är håltagningsdiametern på NS3?
screen skrev:Skitkul, förfan bygg nu grabbar, det här blir skitbra helt enkelt!
DanNorman skrev:Haha! Fan vad kul! Snyggt jobbat! Hur länge har du spelat in dom?
Vad ska du ha för ett par lådor utan nån som helst form av finish, typ knappt slipade?
Marten_med_E skrev:screen skrev:Skitkul, förfan bygg nu grabbar, det här blir skitbra helt enkelt!
Fast jag måste såga till nya bitar först, kan ju inte komma här och visa mina sneda, krokiga byggda av ful virkes spill bitar.
Fantastiska lådor.
//M
DanNorman skrev:Kul!
Ja, det blir dist, men det blir även blåsljud, typ FRFRFRFRRFRFRFRFRRFRFR!!!
Men det gjorde inte så stor skillnad som på Seas-elementen, vilka iofs är lite brutalare, och knäpptysta även vid fullt konutslag.
AntFra har i56 som förebild för sitt bygge, det kan nog rocka det med
DanNorman skrev:Haha, jag bygger ju Super-OA12, men nu har du inspirerat mig att leka med NS3:orna
DanNorman skrev:Haha, visst. Vem håller i det?
Marten_med_E skrev:DanNorman skrev:Haha, visst. Vem håller i det?
Vad var det man sprang runt och ropa när man var liten?
Han som sa det han va det?
//M
screen skrev:
Det var inget som märktes (dist alltså) nu när jag spelade ikväll.
Det där seas-elementet är ju lite maffigare också och pumpar väl en del mer luft än vad de små NS3:orna mäktar med.
I56:or !!!Jisses, ja det lär bli drag, skall han köra 4st NS3:or då + 1st NT1.a ? Basreflex? Fifan va kul, skulle vilja lyssna på ett par sånna färdiga.
DanNorman skrev:Nej, det är nog ingen fara med disten egentligen. Och som sagt blev det inte värre med hinder för ventileringen på NS3:orna. Och det låter ju bara rätt in i dämpmaterialet ändå.
Ja, 4 NS3 + 1 NT1. Då skulle man egentligen velat ha 4-ohmselement, så man fick upp känsligheten lite. Vill han bygga 25L låda kan man nog få respektabelt med bas, ja![]()
Eftersom det är svårt att få tag i NT1:orna så är Dayton ND20FB-4 en bra ersättare. Den låter bra och med den höga delningen pallar den nog lite effekt oxå.
Däremot kan du labba med att göra en kanal i glasullen mellan elementen och basreflexröret.
Hm, det verkar som om det går bra att underavstämma med en hel oktav Men man behöver element med högt Qts.
m_persson79 skrev:screen,
Fan vad tuffa!
Jag kanske missade men vad har du för volym (brutto) samt avstämningen vid?
Fick hem mina element i förrgår så nu är man lite sugen... ska kolla om Classe har nått man kan utgå från. Sen har jag dessvärre bara 12 Watt till datorn så man får hoppas att det räcker hyfsat, spelar ju sällan ens lite högt vid datorn..
DanNorman skrev:Man kan ha samma avstämning som screen har, fast med ett element i 5L, kanske med ett 35mm-rör som är 186mm långt. Och en bassboostkonding på 470uF. Slitsport är nog lättare att få plats med. Slitsporten kan man göra 10mm hög och 100mm bred, och då blir den 194mm lång. Längs botten och svänga upp på baksidan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster