Skräms folk av hembiogrunkorna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-25 12:24

Johan_Lindroos skrev:Jag trycker på knappen TV ( på fjärrkontrollen) när jag vill lyssna på digital-tv-boxens ljud, och knappen DVD när jag vill ha ljudet från dvd-spelaren. Vad är problemet? 8)

Problemet är "Saken är ganska enkel att göra. Du kan ta signalen parallellt med högtalarutgången från hembioförstärkaren och med några motstånd bara göra en enkel spänningsdelare."

För en bilmekaniker är det en enkel sak att hålla igång en Volvo -73:a. För mig som bara vill komma till jobbet utan smutsiga händer är det en annan sak.

Jag har bara gammal erfarenhet av bio-receivers så det kan givetvis ha hänt mycket (positivt) med hanteringen. Men ännu har jag inte besökt någon som inte har mängder med fjärrkontroller, som behöver göra åtskilliga inställningar innan ljudet låter som det ska, innan bilden ser ut som den ska.

/ B

Nagrania

Re: Atlona AT-HD577

Inläggav Nagrania » 2011-04-25 12:39

lennartj skrev:
Nagrania skrev:Jag använder HDMI mellan TV:n och BD/DVD till receivern. Men hur gör man om man också samtidigt vill ha HDMI signalen analog. Det låter jätte konstigt det här, eller hur. Men det är så att jag har ett nivå/goniometerinstrument som bara har analog ingång. Jag skulle vilja få ut signalen via en kabel från "någonstans" till mätinstrumentet. Kan man splitta en HDMI så att man får två, var av en ska omvandlas i en DA. Det här ser rörigt ut, men inte för mig. :)

Kanske den här kan göra jobbet:
Atlona AT-HD577 gives you the availability to remove the audio from your HDMI source so that you can re-route it to a secondary audio output device.

Bild
http://www.atlona.com/Atlona-HDMI-1.3-Audio-De-Embedder-with-3D-Support-and-2-x-1HDMI-switching.html

OT:
Den som vill rippa SACD till PCM 24/96 och spela från datorn med en bättre (PCM-) DAC än den inbyggda DACen i SACD-spelaren har också ett användbart verktyg med den här burken.

Tack för det tipset.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-04-25 12:43

Bill50x skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag trycker på knappen TV ( på fjärrkontrollen) när jag vill lyssna på digital-tv-boxens ljud, och knappen DVD när jag vill ha ljudet från dvd-spelaren. Vad är problemet? 8)

Problemet är "Saken är ganska enkel att göra. Du kan ta signalen parallellt med högtalarutgången från hembioförstärkaren och med några motstånd bara göra en enkel spänningsdelare."

För en bilmekaniker är det en enkel sak att hålla igång en Volvo -73:a. För mig som bara vill komma till jobbet utan smutsiga händer är det en annan sak.

Jag har bara gammal erfarenhet av bio-receivers så det kan givetvis ha hänt mycket (positivt) med hanteringen. Men ännu har jag inte besökt någon som inte har mängder med fjärrkontroller, som behöver göra åtskilliga inställningar innan ljudet låter som det ska, innan bilden ser ut som den ska.

/ B

Äpp äpp, det var ju olika saker!

Nagrania ville få ut en signal som går till en goniometer, en specialgrej m.a.o.

Det andra var att välja ingång.

Jag håller med dig om att det ofta blir många fjärrkontroller. Jag orkar själv inte programmera någon så att det blir en enda, för slö.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-04-25 12:48

Harryup skrev:Förutom att Denons fjärrkontroll måste vara utvecklad av en "ingenjör" så fungerar ju apparaten i övrigt bra. Men fjärren är extremt dålig.
Kör med en programmerad Philips Pronto för att få allt att funka. Innan så ringde ungasatellitbox eller ljud på DVD'n eller att det lät konstigt och ekade.
Vårens projekt är att få in en Dune mediaspelare på ett bästa sätt också.
rna och "nån mer" varje dag och klagade på att det inte var bild på Det jobbiga nu är att Dac-1 inte har fjärrstyrd omkopplare.

mvh/Harryup

Att det ekade, berodde det på att det var ljud ut från tv:ns högtalare samtidigt som det kom ut från stereoanläggningen?

Det gäller att ligga i för att få ligga! :wink:

Håller med om Denon-fjärrar, det är "livsfarligt" om någon råkar trycka på Zone select-knappen. Annars är textfonten ganska stor och lättläst. Tämligen osköna att hålla i.

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-04-26 10:05

Det låter som om alla ni med dåliga erfarenheter har fallit för eget grepp och helt enkelt köpt något väldigt komplicerat och jobbigt för att det hade så många fina loggor på fronten.

Har en av de enklaste Yamaha hembiomakinerna och den funkar kanon. Man väljer ingång och vipps så har den valt bild och ljud ingång hur enkelt som helst. Frugan fixar den utan problem, till och med morsan kollar film i biorummet när hon passar huset åt oss. Visst hon har en en fusk lapp så hon kommer ihåg att starta proj, förstärkare och mediaspelare.

Jag som normalbegåvad teknikintreserad hade inga som helst problem att ställa in ifall högtalarna var small eller large samt volym på de olika kanalerna.
OBS detta behöver man bara göra en gång. På er låter det som om ni gör det varje gång och det är så jobbigt....

Tycker fortfarande diskmaskiner med en knapp är bra mycket mer komplicerade att få att göra det man vill.

//Tresor

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-26 11:44

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:Förutom att Denons fjärrkontroll måste vara utvecklad av en "ingenjör" så fungerar ju apparaten i övrigt bra. Men fjärren är extremt dålig.
Kör med en programmerad Philips Pronto för att få allt att funka. Innan så ringde ungarna om att det var ingen bild på satellitboxen eller inget ljud på DVD'n eller att det lät konstigt och ekade.
Vårens projekt är att få in en Dune mediaspelare på ett bästa sätt också.
rna och "nån mer" varje dag och klagade på att det inte var bild på Det jobbiga nu är att Dac-1 inte har fjärrstyrd omkopplare.

mvh/Harryup

Att det ekade, berodde det på att det var ljud ut från tv:ns högtalare samtidigt som det kom ut från stereoanläggningen?

Det gäller att ligga i för att få ligga! :wink:

Håller med om Denon-fjärrar, det är "livsfarligt" om någon råkar trycka på Zone select-knappen. Annars är textfonten ganska stor och lättläst. Tämligen osköna att hålla i.

Hmm, vilken märklig svenska jag skrev. Rättat i citatet ovan.
Nej ekot kom sig av att det valdes fel matrix till satboxen då den gav stereo ut och att mellanregisterhögtalarna fram inte spelade då slutsteget inte gick igång. Men det är nu fixat. Ibland funkar knapparna olika beroende på vem som trycker på dom, dvs kör man macron på en programmerbar fjärr kan man inte vifta med den hur som helst innan den är klar.
Ja zoneselect är bara jättedåligt och lika illa är 2 knapptryckningar i följd för att byta till vissa ingångar. Men annars så funkar det.
Eller ja ibland hoppar i synnerhet TV4, men det händer på SVT också att det hoppas mellan stereo och DD ljud i samma sändning om man kör med satellitmottagare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-04-26 12:27

Är hemmabio-recievers för krångliga?
Imho är det en dubbelbottnad fråga.
Jag har bara en volymratt på min musikanläggning, ingenting annat.
Betyder det att jag är teknikfientlig? Knappast!
Det finns spaltkilometrar skrivna om hur kablar, kondensatorer, OP-ampar m.m. påverkar ljudet.
Om jag bygger en 1st klassig produkt/förstärkare så enkelt det bara går med bra komponenter så vet jag att allt är optimerat så långt det går.
Titta ny på hembiorecievrarna som diskuteras.
Hur många tveksamma kretslösningar med undermåliga komponenter tror ni man kan hitta i en apparat i prissegmentet <50000:-?
Om man ska hålla samma kvalitet på design, konstruktion och komponenter som i enkla hi-fi steg så kommer kostnaderna att bli astronomiska.

Och nu tillbaka till den ursprungliga frågeställningen.
Är de för krångliga?
Ja med största sannolikhet är de för krångliga rent konstruktionsmässigt för att ge mig tillfredsställande ljudkvallitet.
Det blir ett ja även för handahavandet då jag inte bryr mig i femtioelva finesser man hittat på för att skapa ett behov.

Om jag hade behovet skulle jag utan tvekan kunna förstå mig på finesserna och inställningarna men jag skulle aldrig låta min flickvän försöka.
Så tyvärr, i min bok är det lite för mycket tekniknörderi för att klassas som användarvänlig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-26 12:42

Även om folk skräms över alla kopplingsmöjligheter så är det ju bara på faktiskt som man föredrar så gamla apparater så att det verkligen ger problem med att ingångar etc inte räcker till eller att man envisas med att köra analogt ut etc.

För vanligt folk så finns det väl snart inte stereo att köpa på stormarknader utan det mesta är väl hembio. Roten till det onda är att inte använda HDMI.
Gör man bara det så är problemen väsentligt färre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-26 13:18

Sen kan man ju undra över var krånglet kommer ifrån... det är ju hyffsat naturligt att det blir lite mer menyer om den skall nätverkas, bluetoothas, iPod-dockas, ta usbminnet... om den skall simulera 28 olika "rum" etc.

Men man kan ju lyckas göra något utan så mycket funktioner väldigt ovänliga genom att feldesigna dessa.

Och sedan är det nog frågan om olika publik också... är man intresserad och förstår alla funktioner, så vill man kanske snabbt hitta till vissa av dem, medan en grön nybörjare skall blockeras i största mån från att pillra där av misstag...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-26 13:25

Lite grundläggande frågor:

Vad används hembiorecievrar egentligen för? Se på film, musik, Tv, spel... hur väl stämmer det?

Var uppstår problemen? Installation, inställningar, byte av aktivitet...? Osv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-26 13:30

Svar ja. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-26 14:00

uh oh :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-07 15:31

Jag fattar inte min surroundgrunka. Jag måste använda livlinan "Manualen" och eventuellt även "Ring en vän" redan på det grundläggande att kunna använda det inbyggda filtret och köra 2.1 vid stereoavspelning 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-07 15:48

MagnusÖstberg skrev:Jag fattar inte min surroundgrunka. Jag måste använda livlinan "Manualen" och eventuellt även "Ring en vän" redan på det grundläggande att kunna använda det inbyggda filtret och köra 2.1 vid stereoavspelning 8O

Du har ju helpdesken 0,3 m från din dörr, jag knackar på! :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-07 16:15

Det gick ju osedvanligt bra, just det här om man bara funderade lite..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-07 16:19

Ahhh, du körde den gamla tumregeln " Jag frågor någon annan så slipper jag tänka" ;-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-07 16:29

Harryup skrev:Ahhh, du körde den gamla tumregeln " Jag frågor någon annan så slipper jag tänka" ;-)

mvh/Harryup
Den huvudregeln kör min mamma ofta med :D

Måste säga att det är en sjuklig fröjd med Marantz OSD på sr6004!

Nu är min hembiogrunka ikopplad i 2.1 läge och med slutsteg väger det nära 70kg 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2011-05-07 16:44

markusA skrev:Det finns spaltkilometrar skrivna om hur kablar, kondensatorer, OP-ampar m.m. påverkar ljudet.
Om jag bygger en 1st klassig produkt/förstärkare så enkelt det bara går med bra komponenter så vet jag att allt är optimerat så långt det går.
Titta ny på hembiorecievrarna som diskuteras.
Hur många tveksamma kretslösningar med undermåliga komponenter tror ni man kan hitta i en apparat i prissegmentet <50000:-?
Om man ska hålla samma kvalitet på design, konstruktion och komponenter som i enkla hi-fi steg så kommer kostnaderna att bli astronomiska.

Hej,
Jag håller inte med, jag skulle nog vilja påstå att det är oändligt gånger viktigare med ett bra schema och kretskortslayout än att köpa über dyra "special" komponenter.
Att gå mot "audio grade" komponenter känns som att sila mygg å svälja kameler :)
Finns dessutom många hemmabio receviers som mäter riktigt bra trots att dom inte är speciellt dyra.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-07 17:40

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Ahhh, du körde den gamla tumregeln " Jag frågor någon annan så slipper jag tänka" ;-)

mvh/Harryup
Den huvudregeln kör min mamma ofta med :D

Måste säga att det är en sjuklig fröjd med Marantz OSD på sr6004!

Nu är min hembiogrunka ikopplad i 2.1 läge och med slutsteg väger det nära 70kg 8O

Som gjort för en ny tråd " Vilka väger mer än sin stereo? Var går gränsen för tung HiFi?"

Mvh / Harryup. :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-07 18:59

MagnusÖstberg skrev:Nu är min hembiogrunka ikopplad i 2.1 läge och med slutsteg väger det nära 70kg 8O
Kör du alltså TV-högtalarna plus basmoduler?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-07 19:01

:)

Nä, nu får frontarna motioneras igen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
blodapelsin

Inläggav blodapelsin » 2011-05-10 22:30

Jag tycker ändå att det verkar gå åt rätt håll, i alla fall om jag jämför med min gamla Marantz 8002 och min nya 7005, mycket bättre nu, trots att den har fler funktioner, älskar internetradio. Dock får vi väl se hur det blir med sveriges radio i framtiden nu när de inte får sända gratis längre.

Mycket bättre OSD, dock fattar jag aldrig Marantz fjärrkontroller tur för Harmony.

Richard
Inaktiverad

Re: Skräms folk av hembiogrunkorna?

Inläggav Richard » 2011-05-16 08:28

MagnusÖstberg skrev:Jag tycker hembiogrunkor är vansinnigt komplicerade saker.

Är jag helt oteknisk?

Min erfarenhet av Denons receivrar ( och numera Marantz, eftersom det är samma apparater som det verkar ) är att de är ologiska och krångliga vid inställningarna.

Denons fjärr till avr 2308 och 1507 är usel på så sätt att de grundläggande inställningarna kräver 7-8 knapptryckningar i menyn, trycker man en gång för mycket så får man börja om igen. Uselt.

Det som lindrar det hela är ju att dessa inställningar inte behöver ändras varenda dag- och det är ju bra.

Jag vet inte om de nya modellerna är så speciellt mycket bättre vid handhavandet men min förra sony receiver med klass- d slutsteg lät mindre bra, men var en dröm i jämförelse med handhavandet.

Denon/ Marantz borde kanske förbättra just handhavandet.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-16 08:59

Min erfarenhet är att Yamaha var mycket enklare att begripa sig på än Denon.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-16 09:23

Richard skrev:

Är jag helt oteknisk?

Min erfarenhet av Denons receivrar ( och numera Marantz, eftersom det är samma apparater som det verkar ) är att de är ologiska och krångliga vid inställningarna.

Denons fjärr till avr 2308 och 1507 är usel på så sätt att de grundläggande inställningarna kräver 7-8 knapptryckningar i menyn, trycker man en gång för mycket så får man börja om igen. Uselt.

Det som lindrar det hela är ju att dessa inställningar inte behöver ändras varenda dag- och det är ju bra.

Jag vet inte om de nya modellerna är så speciellt mycket bättre vid handhavandet men min förra sony receiver med klass- d slutsteg lät mindre bra, men var en dröm i jämförelse med handhavandet.

Halkar in i denna tråd som jag bommat och skall läsa nu. Så här såg det ut för mig med min Denon 2308.

Förra helgen hade jag hem en biosnubbe och hjälpte mig att ställa in grejerna. Bakkanalerna var tysta! Jag har suttit i timmar med manualen och meckat/letat och gått bet. Det slutade med att jag fick ta hjälp!

Nu funkar surrar som det skall när film skall ses vilket är skit kul.

Dom som skapar dessa apparter och sjukt jobbiga menyer skulle kunna lära sig mycket av Apple som är världsledande när det gäller skapande av intuitiva konsumentvänliga gränssnitt.

Det är min 50-öring :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-16 09:52

Visst är det mycket inställningar, men det medger ju mycket möjligheter också.
Det är ju inga större problem att få ljud ur grejorna numera (om man bara prickar rätt ingång och HDMI-förhandlingen inte missslyckas :mrgreen:)
Och det är kanske den nivån man är nöjd med om man har litet eller obefintligt tekniskt intresse.

Det är lite som UNIX. Ett rent helvete att komma in i, men väl där kan man göra nästan vad som helst.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-05-16 10:37

Sonos borde börja tillverka hembiogrunkor. Deras användarvänlighet är oslagbar.

Själv är jag en snål teknikfreak, så jag har inte ens kommit till HDMI-stadiet ännu. Jag kör DVI ut från HTPCn och ljudet går analogt till 7.1-ingången på min numera ca 10 år gamla H/K. Sonosen går till en digitalingång.

Hela familjen fixar detta, inklusive 7- och 5-åringarna.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-16 10:53

bassman skrev:
Richard skrev:

Är jag helt oteknisk?

Halkar in i denna tråd som jag bommat och skall läsa nu. Så här såg det ut för mig med min Denon 2308.

Förra helgen hade jag hem en biosnubbe och hjälpte mig att ställa in grejerna. Bakkanalerna var tysta! Jag har suttit i timmar med manualen och meckat/letat och gått bet. Det slutade med att jag fick ta hjälp!

Nu funkar surrar som det skall när film skall ses vilket är skit kul.

Dom som skapar dessa apparter och sjukt jobbiga menyer skulle kunna lära sig mycket av Apple som är världsledande när det gäller skapande av intuitiva konsumentvänliga gränssnitt.

Det är min 50-öring :)

Ja det är dom förbaskade marknadsavdelningarna som designat menysystemen. 8)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-05-16 11:28

Sonos, Sonos… Ständigt detta Sonos.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-16 11:30

bomellberg skrev:Sonos borde börja tillverka hembiogrunkor. Deras användarvänlighet är oslagbar.

Själv är jag en snål teknikfreak, så jag har inte ens kommit till HDMI-stadiet ännu. Jag kör DVI ut från HTPCn och ljudet går analogt till 7.1-ingången på min numera ca 10 år gamla H/K. Sonosen går till en digitalingång.

Hela familjen fixar detta, inklusive 7- och 5-åringarna.

Håller med. Väldigt enkelt att hantera - men till priset av brist på möjligheter och eventuellt prestanda. Sonos är ju först och främst en lifestyleprodukt.

Jag tror att om man börjar shoppa hembiogrunkor i designsegmentet där t.ex. Samsung och LG har en del slimmade prylar, så har man det nog lättare med inställningar och så.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi