Egentillverkad lågnivåadapter.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-26 18:31

zapanasta skrev: Men verkar ju funka med motstånd B kopplat på samma sätt som motstånd A (Den slår ju inte ifrån nu i alla fall men man kanske får andra problem i stället?)

Det låter bra men volymkontrollen på slutsteget står på 1 nu,innan hade jag den på 4...

Ja just det, om du har motstånd i serie på både plus och minus slår den inte av, och det tyder på bryggad utgång. Att det blir starkare då ( 4 -- 1) beror på att det inte blir någon dämpning att tala om med bara två seriemotstånd. Det behövs ett med lägre värde tvärsöver också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-26 18:32

zapanasta skrev: Kopplade efter den skissen jag,därför det sket sig då.

ja. Koppla efter den undre skissen istället, den här:

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-04-26 19:23

phon skrev:
zapanasta skrev: Kopplade efter den skissen jag,därför det sket sig då.

ja. Koppla efter den undre skissen istället, den här:

Bild

Apade efter den andra skissen men hittade inte dom motstånden så jag körde med dessa i stället.

Ett motstånd i serie på 30 kohm och sedan ett till jord på 1,8 kohm.

Men det gick tydligen inte för då slog den ifrån.

Är det nån nackdel att köra som jag gör nu även om signalen är lite stark? Stereon har stått och gått en 3 timmar nu och varken förstärkare eller steg blir överdrivet varma. (30kohm i serie med+och 1.8kohm i serie med minus)

Kan heller inte höra att det låter illa på nåt sätt fast jag provocerat..

Mvh..

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-04-26 20:01

Phon skrev..
Dela upp 1 kohm-motståndet i två på 500 ohm, och sätt ett i serie på varje utgång istället. Värdena är inte kritiska, ta 2 x 560 ohm i serie och 47 ohm tvärsöver (-27,5 dB) eller nåt liknande. Dom bör tåla några watt.

Men ska testa ovanstående nån dag,dom kostar ju inte många kronor motstånden....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-26 22:25

zapanasta skrev: Är det nån nackdel att köra som jag gör nu även om signalen är lite stark? Stereon har stått och gått en 3 timmar nu och varken förstärkare eller steg blir överdrivet varma. (30kohm i serie med+och 1.8kohm i serie med minus)

Kan heller inte höra att det låter illa på nåt sätt fast jag provocerat..

Mvh..

Det fungerar ju också, jag menar då ur säkerhetssynpunkt. Möjligen kan du få aningen mer brum, och är det lång kabel efter motstånden så kanske diskanten droppar.

Det är ju egentligen samma koppling, där det tredje motståndet är ingångsimpedansen i nästa steg. Nackdelen är väl som du säger att nivån stämmer lite sådär lagom bra. Lägg några kiloohm tvärs över, efter dom andra två, så kanske det blir mer lagom. Du kanske har nåt liggande?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-04-27 14:28

Tack och bock phon,byggde dessa enligt dina instuktioner i dag.

Dom dämpar alldeles lagom (Volymen på 5 nu) och i övrigt så funkar alla apparater perfekt :D

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-27 17:20

Så bra! :D

Det är alltid trevligt när grejor fungerar.

Användarvisningsbild
AntFra

Inläggav AntFra » 2011-04-27 21:26

Tja jag lånar tråden lite grann, om det är okej! :) Jag ska använda en minidsp tillsammans med denna förstärkaren http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1191. Jag vill driva minidspen med samma power supply som förstärkaren, men minidspen vill ha 5-24VDC och power supplyn ger ut 27VDC. Så skulle nån kunna hjälpa mig med vilka motstånd jag ska ha och hur dem ska kopplas? :) Frågar i den här tråden därför det handlar nästan om samma sak :)

Föregående

Återgå till DIY-forum