Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-22 00:44

Ragnwald skrev:Jättefina bilder Peter, du måste haft en underbar tid i Hongkong.

Tyckte först att gitarren såg väldigt liten ut jämfört med CD-skivorna i hyllorna, men vad är det i hyllorna egentligen?
Bild

LP-skivor.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-22 00:56

petersteindl skrev:LP-skivor.

Ja jösses, nu ser jag ju Carole King - Tapestry, i hyllan vid gitarren. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-22 00:57

Härliga bilder och kul att se en annan värld. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-04-22 01:27

Din mage Peter, gör dig till en imponerande man i Kina. Man ser att du är en man måste räkna med. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-22 21:37

X11 verkar bra :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-22 21:47

Bild
:lol: :lol:
Det är sådana där bilder som brukar hamna på nätet med stämpel "Fail" eller t.o.m. "Epic fail"...

"Happy-go-lucky" heter det ju om inte alla är med på det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-04-22 21:51

Vilka jättetrevliga bilder Peter. Tack för att du bjöd på detta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-22 22:10

Nattlorden skrev: :lol: :lol:
Det är sådana där bilder som brukar hamna på nätet med stämpel "Fail" eller t.o.m. "Epic fail"...

"Happy-go-lucky" heter det ju om inte alla är med på det.

Jag vet inte vad det heter. Det finns en film som heter Happy-go-lucky. Vem vet, det kanske finns en båt som heter så också och då kanske Lucky go happy är ok. Sedan är det så att traditionell kinesiska läses från höger till vänster. Jag vet inte hur saker skall tydas, men vilket som, det var en mycket trevlig bekantskap och han förklarade vad orden betyder på kinesiska.
Förresten, var det det enda du reflekterade över från mitt inlägg?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-22 22:24

Jag reagerade på att du ser ut som en jätte bland dessa kineser. :)

Sedan reagerade jag på bilden där dina högtalare var uppsatta för lyssning. Är det den beryktade centern som syns på kortväggen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-22 22:48

Ragnwald skrev:Jag reagerade på att du ser ut som en jätte bland dessa kineser. :)

Sedan reagerade jag på bilden där dina högtalare var uppsatta för lyssning. Är det den beryktade centern som syns på kortväggen?

Nej det är German Physics centerhögtalare. Basarna till höger och vänster på det fotot är TAD 18" i basreflex. Det roliga var att äggen spelade djupare bas och samtidigt mer artikulerad bas och Kineserna spelade på så hög nivå att jag själv trodde TADarna var inkopplade. Jag har faktiskt aldrig hört sådan bas ur äggen förut. De spelade på Brinkman Mono slutsteg 250 watt. Det lät väldigt bra.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-22 23:18

Vilket fint bildreportage Peter. Kinesgubben hade grymt ställt för sig, vilket hus och båt, alldeles lagomt :D Gillar speciellt läget med trappa ned till bryggan. Me like.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-04-24 09:01

Peter
Underbara underbara bilder !!! Undebart reportage.

Får en tanke för mig att berätta på Sweetspott forum om min Hifi resa "tillbaka i tiden" på andra sidan jorden. Det stängda Karibien.

Där gällde rör och högtalare som inte importerats varken fram eller tillbaka efter 1959 men fortfarande låter "gött".

Klangfilm,300B WE mm finns i mängder NOS.

En och anna Hifi entusisiast också. Men det är ju min hobby. Båtarna har jag bättre härhemma än dom hade där, men inga kokkosnötter och palmer.

MVH
Lech :wink:

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-04-24 09:14

Peter
Underbara underbara bilder !!! Underbart reportage.

Får en tanke för mig att berätta på Sweetspot forum om min Hifi resa "tillbaka i tiden" på andra sidan jorden. Det stängda Karibien.

Där gällde rör och högtalare som inte importerats varken fram eller tillbaka efter 1959 men fortfarande låter "gött".

Klangfilm,300B WE mm finns i mängder NOS.

En och annan Hifi entusisiast också. Men det är ju min hobby. Båtarna har vi bättre här hemma än dom hade där i Karibien, men inga kokkosnötter och palmer hittar jag här hemma.

Bild

MVH
Lech :wink

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-25 22:07

Den här killen har lite intressant att presentera också. :)
http://www.peterbremen.com/Home_files/B ... Thesis.pdf

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-26 01:49

:D Vad roligt. Jag skall läsa hans thesis. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-04-26 11:59

Du hade det trevligt ser jag!!
Lite payback på allt slit du lagt ned, välförtjänt :D

Men ekade det inte i lyssningsrummet hos honom?
Kalt golv och inte mycket dämp på väggarna...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-26 12:19

sportbilsentusiasten skrev:Du hade det trevligt ser jag!!
Lite payback på allt slit du lagt ned, välförtjänt :D

Men ekade det inte i lyssningsrummet hos honom?
Kalt golv och inte mycket dämp på väggarna...

Jag tackar. Nu är det förhandling som återstår, så får vi se hur det blir i slutändan.

I vilket av lyssningsrummen menar du? Det finns bilder på 3 olika lyssningsrum. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-04-26 12:32

det största med LPhyllor på sidorna, men alla var väl rätt kala...

Lycka till med förhandlingarna, hur många tusen ska han ha?
Är ju en jättemarknad där nere :wink:

Såg jag rätt, stod äggen på stativ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-26 12:42

sportbilsentusiasten skrev:det största med LPhyllor på sidorna, men alla var väl rätt kala...

Lycka till med förhandlingarna, hur många tusen ska han ha?
Är ju en jättemarknad där nere :wink:

Såg jag rätt, stod äggen på stativ?

Ja, äggen stod på stativ. Jag har gjort ett par stativ så att man kan labba med position utan att behöva borra i väggen. Då man labbat klart kan man börja borra :)

Det stora rummet har fladdereko som lätt kan åtgärdas. Det stör dock inte vid lyssning.

I det rum där äggen finns på bild så var det ganska kort efterklangstid och inga störande ekon. Rummet var synnerligen bra, akustiskt sett. Jag tror faktiskt att jag aldrig hört en basåtergivning så välartikulerad och bastant som i detta rum.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-26 12:45

Äggkartonger på väggarna skulle inte bli snyggt då äggen är så stora.

mvh/Harryup

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-04-26 17:27

Håller med alla, om att ditt reportage var en mycket trevlig läsning. Kul att du delar med dig så förhållningslöst.

Vad gäller din kommentar nedan, så är jag inte ett dugg förvånad om du avser äggen, då jag har ett par basar av ditt signum och kan skriva under på detta. Njuter av återgivningen var och varannan dag.

Jag tror faktiskt att jag aldrig hört en basåtergivning så välartikulerad och bastant som i detta rum.

Men du demade utan center? Faller inte då ditt koncept till stor del vad gäller den extraordinära ljudåtergivningen?

Har du någon gång gjort en studie om fördelningen av hur många hushåll som klarar att ha högtalarna på rummets långsidor, vilket väl var att föredra med dina ägg och centern?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-26 19:42

StefanH skrev:Håller med alla, om att ditt reportage var en mycket trevlig läsning. Kul att du delar med dig så förhållningslöst.

Vad gäller din kommentar nedan, så är jag inte ett dugg förvånad om du avser äggen, då jag har ett par basar av ditt signum och kan skriva under på detta. Njuter av återgivningen var och varannan dag.

Jag tror faktiskt att jag aldrig hört en basåtergivning så välartikulerad och bastant som i detta rum.

Men du demade utan center? Faller inte då ditt koncept till stor del vad gäller den extraordinära ljudåtergivningen?

Har du någon gång gjort en studie om fördelningen av hur många hushåll som klarar att ha högtalarna på rummets långsidor, vilket väl var att föredra med dina ägg och centern?

Nej, jag har inte gjort någon sådan undersökning. I Hong Kong föredrog de flesta då jag spelade äggen då de var på samma vägg.

Där är det också så att de flesta lägenheter har ena väggen som fönstervägg och en av väggarna är en bokhylla som går från golv till tak och täcker hela väggen. Då finns det i stort sett bara ett alternativ och det är att spela högtalarna monterade på samma vägg. Det lär vara likadant i lägenheterna i Kina. Däremot om de har dedikerade hemmabiorum så är det ofta brukligt att ha front-side speakers såsom jag normalt spelar äggen och då kommer deras fördel fram ordentligt.

Ägghögtalarna är inte beroende av centern, men däremot om man vill uppnå ett speciellt resultat som går ut på att eliminera sitt eget lyssningsrum från det upplevda ljudet och därigenom åstadkomma ett ljud där inspelningslokalen omsluter lyssnaren istället för ens eget rum, så räcker det inte med 2 högtalare. Det är dock inte alla som är mogna för ett sådant ljud, men många eftersträvar det med ljus och lykta och då inspelningen har det och man kan återge det så är det faktiskt en härlig ljudupplevelse. Då är Bremencentern en bra lösning.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-26 20:17

Jäsiken vilka fina bilder!
Hoppas att äggen går åt som smör i solen nu. :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-26 20:45

Peter Steindl skrev:
Där är det också så att de flesta lägenheter har ena väggen som fönstervägg och en av väggarna är en bokhylla som går från golv till tak och täcker hela väggen.

Men det har väl också att göra med vilket klientel vi pratar om, dom flesta har väl (fortfarande?) inte råd att spendera sådana pengar på dina högtalare om dom bor på det viset?

Tack för ett fint reportage annars Peter, måste ha varit vädigt roligt för dig att bevista dessa nejder! :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-26 21:34

screen skrev:Peter Steindl skrev:
Där är det också så att de flesta lägenheter har ena väggen som fönstervägg och en av väggarna är en bokhylla som går från golv till tak och täcker hela väggen.

Men det har väl också att göra med vilket klientel vi pratar om, dom flesta har väl (fortfarande?) inte råd att spendera sådana pengar på dina högtalare om dom bor på det viset?

Tack för ett fint reportage annars Peter, måste ha varit vädigt roligt för dig att bevista dessa nejder! :)

Allt byggs på det sättet oavsett om det rör sig om lägre klass eller högre klass. Hong Kong är på 1100 kvadratkm och har över 7 miljoner invånare. Storstockholm har 6500 kvadratkm och 2 miljoner invånare. Det är alltså 20 ggr mer människor per ytenhet i H-K. Det går inte att bygga på så mycket annorlunda sätt än höghus. Höghusen är på 40-50 våningar med ungefär 10-16 lägenheter per våning. Säg 650 lägenheter i snitt per höghus. Det bor kanske 3-4 personer per lägenhet i H-K. Det blir 2 000 personer per skyskrapa. 1 000 skyskrapor blir 2 miljoner personer. Jag ser inte heller att de skulle ha speciellt mycket mindre pengar där än här. I Kina finns det nog områden med fattigdom, men å andra sidan finns där mer miljonärer än i Europa, vad jag har hört. i Kina är familjerna genom lag begränsade till 3 personer d v s mor och far och 1 barn. Får de ett barn därutöver så så blir konsekvenserna oöverstigbara. Mer vill jag inte gå in på i denna tråd. I H-K är antalet barn fritt.

Nu är inte äggen tilltänkta för miljonärer och inte heller tillgängliga för de fattiga, men det finns även en medelklass som definitivt har råd och en och annan miljonär köper nog äggen för designen eller ljudets skull, eller bådadera.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 20:31

Har ni sett det här? :) Kolla in videon högst upp. Tryck på play. Material som är hårdare än diamant och förhållandevist billigt att tillverka.

http://svt.se/2.108068/1.2416055/varldens_hardaste_glas

Det är bra att misslyckas ibland :)

Undrar om man kan göra högtalarmembran i detta material med integrerad talspolebobin? Kanske användbart.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-05 20:45

Det borde gå ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-05-05 21:02

petersteindl skrev:Har ni sett det här? :) Kolla in videon högst upp. Tryck på play. Material som är hårdare än diamant och förhållandevist billigt att tillverka.

http://svt.se/2.108068/1.2416055/varldens_hardaste_glas

Det är bra att misslyckas ibland :)

Undrar om man kan göra högtalarmembran i detta material med integrerad talspolebobin? Kanske användbart.

MvH
Peter

Mja, de säger inte att det är hårdare än diamant, även om det uppenbart kan vara betydligt hårdare än stål. Däremot har det tydligen brytningsindex jämförbart med diamant. Synd att man inte får mer exakta uppgifter.
Men man borde väl kunna testa med vanligt glas redan nu egentligen ? Även om det är alldeles för skört för praktiskt bruk så borde styvheten räcka för att se möjligheter ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-05-05 21:05

Hittade en länk till en pdf med titeln "Nitrogen-rich La–Si–Al–O–N oxynitride glass structures probed
by solid state NMR" med bl a Saeid.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-05 21:37

i skrev:Hittade en länk till en pdf med titeln "Nitrogen-rich La–Si–Al–O–N oxynitride glass structures probed
by solid state NMR" med bl a Saeid.

Tackar, det skall bli spännande att läsa.

Så här står det på SVT:
SVT skrev:Ibland kan ett misslyckat experiment bli väldigt lyckat. I ett laboratorium på Stockholms universitet lyckades en forskare, av misstag, tillverka ett helt nytt glas - som till och med är starkare än diamant.

Det verkar lovande.

Tänk om de kunde göra ett misstag till och få den extremt bra magnetiskt ledande samt bevara att den inte är elektriskt ledande :)

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi