Funderingar /tankar kring DTQWT mkII från Troels?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Funderingar /tankar kring DTQWT mkII från Troels?

Inläggav Jonka_ » 2011-04-21 06:42

Skulle gärna ta del av era intryck gällande den konstruktionen.

Är bl.a lite nyfiken på hur långt ifrån bakväggen dom behöver för att inte få alltför mycket stöd i basområdet så att det dominerar över dom andra registren på ett otrevligt sätt.

En annan tanke gällde lyssningsposition. Har i dagsläget ca 3 meter till mina frontar, 45 kvm rum. Kan det innebära några problem tror ni?

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm

Uppbyggnad:

Bild

Bild
Senast redigerad av Jonka_ 2011-04-27 13:38, redigerad totalt 3 gånger.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-04-21 12:00

Finns en kille på minhembio som byggt den, kolla där.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-21 13:14

Otroligt vackert bygge, jag har kikat tidigare.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-04-21 13:38

Ragnwald skrev:Otroligt vackert bygge, jag har kikat tidigare.

Håller med, jag var tvungen att söka upp det... :)
http://www.minhembio.com/ipppe/245630

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-21 15:38

Ja dom där har jag begrundat ett par gånger.
Ritigt fina, Vad tror ni prestations mässigt om dessa högtalare?

Har inte lyssnat på högtalare med basen på baksidan tidigare, Vad är den största skillnaden tror ni jämfört med om den hade suttit i fram?
Förutom skillnader i placering.

Hittar ingenting om diskanten såsom pris eller datablad någonstanns =(

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-04-21 15:51

Jonka_ skrev:Hittar ingenting om diskanten såsom pris eller datablad någonstanns =(

Nej, jag är ganska nyfiken på den diskanten, du får gärna höra av dig om du hittar något...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-21 21:06

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-25 09:50

Det jag reagerar på med denna högtalare är att mellanregisterelementet (på hela 8") jobbar hela vägen ned i botten utan avskärning, och dessutom sitter i samma kavitet som de dubbla 10". Detta tror jag ger en rätt allvarlig begränsning av högtalarens förmåga.

Men det är klart, använder man dem med rörförstärkare så lär det inte spela någon roll... men för egen del, om jag byggt en så pass stor högtalare, hade jag velat ha dynamiska resurser som matchar.

Jag tror dock start på konceptet 8" i mellanregistret parat med en kraftig vågguide. Den höga känsligheten är naturligtvis fenomenalt trevlig också.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-25 13:21

Ja, nog är det en konstig lösning som jag ser det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-25 21:46

Om man läser det han skriver och det dom som provat bygga den skriver så värkar dom väldigt VÄLDIGT! nöjda..

Sen är ju frågan vad som gör folk nöjda också, Dom ska ju kunna spela väldigt väldigt högt, Men med ett väldigt neutralt ljud. Frågan är hur man skulle uppskatta detta..

Tydligen ska just live-musik låta jäkligt bra på dom, Så det skulle vara väldigt roligt att testa då koncerer är väldigt underhållande att se och lyssna till.

En tydlig nackdel verkar vara kravet dom sätter på materialet som dom matas med. Väl inspelade skivor verkar vara ett måste i princip.. Undrar då hur man skulle uppskatta dom till exempelvis Spotify.

Har mailat Troels med en del funderingar, ska bli kul att höra vad han svarar.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-26 13:37

Troels länkade vidare till denna förklaring som finns om man läser lite angående konstruktionen.

" The DTQWT construction has an 8" front driver and two 10" rear mounted drivers, all connected with positive polarity. They're placed opposite to one another and the rear drivers are fed through a huge coil, thus only adding weight to the lower octaves. All drivers load a center horn and you may ask whether the large bass drivers won't have an impact on the front driver from sharing the same open space and the answer is yes - and this is intentional. Air goes where pressure is low, thus when the rear bass drivers move inwards, they will push air into the large center horn and by doing so they will suck air from the front horn and pull the membrane of the front driver. Obviously the front driver will do the same thing for the bass drivers. We have a situation similar to a push-push configuration of two opposite placed bass drivers in a vented cabinet.
The subjective experience from this is a cleaner midrange, distortion has been lowered at high SPLs and yes - we have more bass. In fact a lot more bass. The typical quality of the bass from a horn is quite different from conventional high mass/low efficiency bass drivers in small vented enclosures. The DTQWT delivers deep, dynamic and dry bass - anything but boomy. "

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-26 14:44

MagnusÖstberg skrev:Ja, nog är det en konstig lösning som jag ser det.

Inte konstigare än LTS 3v-f2, men mycket mer lättdrivna. :)

Kolla längst ner på denna PDF.
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-26 14:57

Mellanregistret delar ju inte kavitet med basarna i LTS-högtalaren?
Det är ju helflummigt att låta två stora baselement trycka och dra i mellanregistret. Det blir ju nån form av suspekt slavbas, som dessutom ska spela mellanregister? Basarna borde lätt kunna trycka 8:an över sitt xmax, och dessutom åt fel håll!
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-26 15:15

Ragnwald skrev:

Jo, Troels högtalare är mycket konstigare, då mellanregisterelementet i LTS trevägare bara spelar ner till 160 Hz, dessutom med rimligt brant delning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-26 15:21

Ragnwald skrev:

Nu är du ute och cyklar min käre herre :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-26 16:03

Kul att ni intresserar er :)
Det verkar vara lite delade meningar ifall det är fördelaktigt att låta dom använda samma kavitet. Enligt troels så är det ju positivt och helt korrekt i detta utförande så skadligt för elementen borde det ju inte vara då han påstår att man kan spela väldigt högt med dom.

Edit: Tar bort information
Senast redigerad av Jonka_ 2011-04-26 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-26 16:07

DanNorman skrev:Mellanregistret delar ju inte kavitet med basarna i LTS-högtalaren?
Det är ju helflummigt att låta två stora baselement trycka och dra i mellanregistret. Det blir ju nån form av suspekt slavbas, som dessutom ska spela mellanregister? Basarna borde lätt kunna trycka 8:an över sitt xmax, och dessutom åt fel håll!

Har mailat Troels angående det du skriver, Ska bli intressant att höra vad han säger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-26 18:49

Jonka_ skrev:Kul att ni intresserar er :)
Det verkar vara lite delade meningar ifall det är fördelaktigt att låta dom använda samma kavitet. Enligt troels så är det ju positivt och helt korrekt i detta utförande så skadligt för elementen borde det ju inte vara då han påstår att man kan spela väldigt högt med dom.

"Tro mig, DTQWT kan spille så tordnende højt at du vil løbe skrigende bort.

De fleste der bygger DTQWT har ikke rør-forstærkere. Jeg bruger lige gerne mine DTQWT med min Jungson forstærker: "

Samtidigt finns det kommentarer på hans sida om att mellanregistret ger upp före basarna. Så nog finns det folk som är så pass krävande att den inte räcker till. Frågan är om den räcker för dig, inte för Troel...

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-26 19:29

Ja allt är ju beroende på vilka krav man ställer. Mellanregistret borde väll inte ge upp om man lirar på måttliga nivåer, dvs inte skadliga för örat.

Ska mäta upp vilken volym jag brukar ha hemma och se hur högt man egentligen har

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-26 19:32

Jo, det är fullt möjligt att det ger upp på tok för tidigt om man spelar djupa toner som får basarna att motionera lite. Då kan mellanregistret falla ihop.

Jag förstår verkligen inte lösningen, om det inte är meningen att man skall använda massa element som inte går att använda optimalt 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-26 20:39

MagnusÖstberg skrev:Jo, det är fullt möjligt att det ger upp på tok för tidigt om man spelar djupa toner som får basarna att motionera lite. Då kan mellanregistret falla ihop.

Jag förstår verkligen inte lösningen, om det inte är meningen att man skall använda massa element som inte går att använda optimalt 8O

Jag förstår inte heller lösningen, men jag förstår sällan mycket alls när det kommer till konstruktion av högtalare.

Men någonting borde resultera i att spelar bra efterssom han valt att använda dom till sin egna musik setup.

Jag har som sagt skrivit till honom och nämt det som Norman tidigare skrev, Ska bli spännande att se vad han svarar så kanske det bringar lite klarhet även för andra.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-26 20:54

För er som känner detta intressant och kanske har lust att läsa lite om JA8008 (Mellanregistret) så finns denna sida där det står lite grann om bakgrunden och utförandet av det hela.

bl.a skriver Troels:
"What I've tried here is to make an overall balanced sound from the JA8008/TW034. Compared to all other speakers I've made, the area where this speaker differs the most is in its smooth midrange and ability to reveal the dynamics of music. The speed and attack it can produce is something none of all the other speakers on this website can manage. It's fast and a drum solo will kick butt, even from a 10 wpc amplifier.
The midrange is special because it comes from a large membrane and it's easy to hear - and understand - what singers sing. This is important if you listen to lyrics in a foreign language, which I mostly do. This speaker can reproduce vocals; it can even play vocals loud without noticeable distortion. I've made distortion measurement and even up to 110 dB @ 1 metre distance it's mostly dominated by 2nd order distortion at low levels. No nasty distortion peaks anywhere.
The bass is different from most vented systems because it is "short". Comparatively it's short and dry like bass from a well designed closed or aperiodic box."

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm[/b]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-26 21:04

Jag gillar diskanten och 8" elementet. Det verkar vara en superb lösning tilsammans, men jag tycker varianten med 2x12" basar känns "bättre" och mer logisk.

Där verkar även diskanten ha fått sitt egna lilla utrymme.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-26 22:07

MagnusÖstberg skrev:Jag gillar diskanten och 8" elementet. Det verkar vara en superb lösning tilsammans, men jag tycker varianten med 2x12" basar känns "bättre" och mer logisk.

Där verkar även diskanten ha fått sitt egna lilla utrymme.

Ja den är trevligt, Men dom där 297 brutto litrarna avskräcker litegrann.
Förklara gärna för en okunnig som man är vad du ser som fördelaktigt med 12" versionen jämfört med 10".

Ser inte heller att diskanten har något eget utrymme om man tittar på ritningen här: http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-12.htm

Någon annan länk du kikat på då denna inte gav så vidare mycket information?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-26 22:21

Såg fel, lika knepig den.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-27 09:41

Jonka_ skrev:Ja allt är ju beroende på vilka krav man ställer. Mellanregistret borde väll inte ge upp om man lirar på måttliga nivåer, dvs inte skadliga för örat.

Ska mäta upp vilken volym jag brukar ha hemma och se hur högt man egentligen har

Men detta är sjukt knepigt... hur högt man spelar är ju helt beroende av hur högt man upplever att det är också...

Så med olika högtalare (som disstar olika mycket och på olika sätt) så kommer man att uppleva ljudnivån på olika sätt.

Så det är svårt att säga hur högt man brukar lyssna och översätat det till om det räcker till med en helt annan konstruktion...

Som parallell kan man dra att jag med i16s oftast lyssnade betydligt högre än med nuvarande piPs, även om jag ligger med marginal under gränsen för vad piPs klarar av så upplevs dom som "högre" vid samma ljudnivå i rummet än i16s.
Alltså spelar jag högre med i16s för att få samma upplevelse som med piPs, så disstande högtalare har en bra fungtion för att spara på hörseln... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-27 10:13

Hm.. eller så kan man ju mata högtalarna med distad signal. :wink:

Kul intervju med Troels i en annan tråd.

TG: Assuming a 230 volts power supply for the amps, I’d pick my JA8008 speaker for a set-up between the palms. This is a speaker I can listen to again and again. And I don’t blush to copy Tim de Paravicini in saying: “I don’t claim it to be the best-sounding speaker, though I consider it better than most packages on the market. But it had to be affordable and usable in a home, in a realistic situation”.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-04-27 12:06

Ragnwald skrev:Hm.. eller så kan man ju mata högtalarna med distad signal. :wink:

Kul intervju med Troels i en annan tråd.

TG: Assuming a 230 volts power supply for the amps, I’d pick my JA8008 speaker for a set-up between the palms. This is a speaker I can listen to again and again. And I don’t blush to copy Tim de Paravicini in saying: “I don’t claim it to be the best-sounding speaker, though I consider it better than most packages on the market. But it had to be affordable and usable in a home, in a realistic situation”.

Väldigt trevlig läsning

Återgå till DIY-forum