Johan_Lindroos skrev:Jag har noterat att det råder en viss förvirring här vad gäller LTS lyssningstest av XTZ Class AP100.
Det är jag som skrivit lyssningstestet och vill härmed klargöra vad som skedde.
1. Vi testade steget och fann att det färgade ljudet så som det är beskrivet i tidningen.
2. Vän av ordning frågar sig om något skulle kunna vara fel med steget. Det kan ju inte uteslutas i alla fall. Nu var ljudet inte SÅ illa så man direkt skulle kunna misstänka att steget har något fel. Morello utlovade att han skulle göra mätrapport på steget. Jag skulle skriva lyssningstesten.
Edit: Diskussion med XTZ om resultatet, vi enades om att om steget faller inom spec är det ok.
3. Jag skrev testet. Jag skrev det på sådant sätt att det förutsåg att Morellos mätningar skulle visa att de faller inom tillverkarens spcifikationer. (De väsentliga tekniska data saknas i manualen för AP100:
http://www.xtz.se/custom/database/files ... 440-01.pdf Därför kan man anta att datan för A100 D3 där de saknas för AP100 ska uppfyllas, t ex vad gäller distorsion och frekvenomfång, se sid 14:
http://www.xtz.se/custom/database/files ... 757-01.pdf4. Testet färdigskrivet och skickat till MoLts chefredaktör Pekka Johansson. Inväntar besked från Morello vad avser mätresultatet.
5. Dagarna går, och jag mejlar, ringer och pratar, lämnar meddelanden på Morellos telefonsvarare ett flertal gånger och ber honom mäta på steget.
6. Pressläggningsdatum närmar sig (eller det har passerat egentligen för flera dagar sedan, kanske veckor), vi väntar på Morellos mätningar.
7. Det kommer inga mätningar, och jag ber Pekka Johansson att inte publicera testet förrän senare, då mätningarna inkommit. Detta gör jag för att jag vill inte att några tveksamheter för testets trovärdighet ska kunna inträffa.
8. Av anledningar som jag inte känner till, blev testet publicerat i alla fall, och utan mätrapport.
9. Morello hade fortfarande uppdraget att mäta på steget, men jag minns inte om jag påpakade det för honom en gång, flera gånger, eller ingen gång.
10. Jag ger mer eller mindre upp att tjata på Morello att utföra mätningarna.
11. Mejldiskussion med XTZ om att steget finns fysiskt fortfarande kvar hos Morello och att mätningar inte utförts.
12. Highendmässan på Sheraton 2011. Jag ber om ursäkt inför Jens på XTZ att testet blev publicerat trots att mätningarna ej utfördes.
13. Fredag 4:e mars 2011. Väntar fortfarande på mätrapporten.
Med anledning av ovanstående är jag smula rriterad övar att du, Morello, ett flertal gånger i denna tråd på ett syrligt sätt frågar vem som mätt på steget i fråga. Jag hade tänkt ringa dig och försöka reda ut detta när jag såg att denna tråd poppade upp, men jag har inte haft tid.
Jag vill härmed offentligt be dig att utföra de mätningar på steget som du lovade att göra för något år sedan. Skriv mätrappporten så publicerar vi den i MoLt. För tydlighetens skull, kan vi publicera mätresultaten i denna tråd också. Efter det, kan jag via XTZ ordna en lapp som betalar portot så att du kan lämna apparaten på posten.
Jag hoppas att detta kan reda ut de frågetecken som råder vad avser LTS test av XTZ Class AP100, och hoppas på en lösning som alla se som bra.
Till
Bonkas:
-- Bortediterat ovidkommande -- [27 april]
Bästa hälsningar,
Johan
Edit enligt ovan.