LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-27 16:12

Rydberg skrev:
XTZ skrev:Fråga: Hur många rörförstärkare har tex klara sig genom testet?

/Rikard

Verkar som du är väldigt inriktad på tonkurveavvikelser relaterade till utgångsimpedansen i relation till lastimpedansen (eller kanske missförstått dig?). Finns ju massa andra egenskaper som kan ge hörbarhet i en f/e-lyssning som du säkert vet så verkar lite knepigt att "snöa in" på EN egenskap.

Vidare är jämförelsen mellan tonkurveavvikelser i rum och apparater i mina ögon helt irrelevant av flera anledningar men det är en annan diskussion.

Jag skulle nog hålla med om att avvikelser i frekvensgången är det man lättast hör. Parametrar som stigtid, harmonisk distorsion osv är inte lika enkla att höra ens vid en A/B-jämförelse. Om steget skulle gå i spinn och självsvänga är det dock mycket troligt att det är hörbart, om inte annat kan det vara fullt synligt med rökutveckling......

Vi kommer som sagt att vid tillfälle göra mätningar enligt samma metod, och vi är inte främmande att publicera mätresultat eftersom det är i linje med vår filosofi under förutsättning att det finns något att jämföra med. Därför skulle det vara riktigt fint med en lista på de slutsteg för samma pengar som gått igenom testet utan anmärkningar, så får vi en tydlig och bra sammanfattning som dessutom är lättare för folk att förstå. Det borde väl ligga helt i linje med LTS policy?

/Rikard

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 16:22

XTZ skrev:
Rydberg skrev:

/Rikard

Verkar som du är väldigt inriktad på tonkurveavvikelser relaterade till utgångsimpedansen i relation till lastimpedansen (eller kanske missförstått dig?). Finns ju massa andra egenskaper som kan ge hörbarhet i en f/e-lyssning som du säkert vet så verkar lite knepigt att "snöa in" på EN egenskap.

Vidare är jämförelsen mellan tonkurveavvikelser i rum och apparater i mina ögon helt irrelevant av flera anledningar men det är en annan diskussion.

Jag skulle nog hålla med om att avvikelser i frekvensgången är det man lättast hör. Parametrar som stigtid, harmonisk distorsion osv är inte lika enkla att höra ens vid en A/B-jämförelse. Om steget skulle gå i spinn och självsvänga är det dock mycket troligt att det är hörbart, om inte annat kan det vara fullt synligt med rökutveckling......

Vi kommer som sagt att vid tillfälle göra mätningar enligt samma metod, och vi är inte främmande att publicera mätresultat eftersom det är i linje med vår filosofi under förutsättning att det finns något att jämföra med. Därför skulle det vara riktigt fint med en lista på de slutsteg för samma pengar som gått igenom testet utan anmärkningar, så får vi en tydlig och bra sammanfattning som dessutom är lättare för folk att förstå. Det borde väl ligga helt i linje med LTS policy?

/Rikard

Såvitt jag förstått så är inte pengarna en faktor LTS tar i beaktande vid en F/E-lyssning. Antingen detekteras den enkelt, svårligen eller inte alls och vad den kostar har ingenting med det att göra.
Har jag rätt?

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-04-27 16:27

Almen skrev:

/Rikard

Skall man vara lite filosofisk så klarar sig alla förstärkare igenom ett F/E-lyssningstest (bara man får ljud igenom dem). LTS sätter nämligen ingen officiell godkänd-/icke godkänd-stämpel, och ej heller någon poängskala. Vad som detekteras är huruvida det (objektivt, statistiskt säkerställt) går att höra en färgning från steget eller ej, samt hur denna färgning i sådana fall yttrar sig (subjektivt).

Praktiskt sett har jag nog bara hört talas om ett rörsteg som skall ha klarat sig med mycket lite, benign färgning. Den senaste F/E-lyssningen visade med all önskvärd tydlighet hur ett SET-steg kan färga: mycket, men ganska snyggt.

Jag borde inte ge mig in i denna tråd men kan inte låta bli 8O .

F/E lyssning är alltså ingen test ( Vilket redan konstataterats ) utan en lyssning före och efter en förstärkare. Jag gissar helt vilt på att Almen menar min SET som vi lätt kunde konstatera "färga" i F/E lyssningen.

Till min och även någon/några andra "till det bättre" än den andra vi lyssnade till som vi omöjligt kunde detetektera i kedjan. ( min kedja,mina högtalare ,mitt rum osv. )

Så ta det för vad det är. Min lätt detekterade förstärkare är min ABSOLUTA FAVORIT här hemma. ( Jag har några att välja mellan ).

Jag tycker Ingvars tidigare förklaringar är bra. Sen kan kan jag tycka att LTS uttalande om "ej lämplig... "som en plump i protokollet. Enklast hade väl varit och rätta till den.

Har aldrig lyssnat på XTZ och vet inte ens vad det är

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 16:31

lech skrev:
Almen skrev:

/Rikard

Skall man vara lite filosofisk så klarar sig alla förstärkare igenom ett F/E-lyssningstest (bara man får ljud igenom dem). LTS sätter nämligen ingen officiell godkänd-/icke godkänd-stämpel, och ej heller någon poängskala. Vad som detekteras är huruvida det (objektivt, statistiskt säkerställt) går att höra en färgning från steget eller ej, samt hur denna färgning i sådana fall yttrar sig (subjektivt).

Praktiskt sett har jag nog bara hört talas om ett rörsteg som skall ha klarat sig med mycket lite, benign färgning. Den senaste F/E-lyssningen visade med all önskvärd tydlighet hur ett SET-steg kan färga: mycket, men ganska snyggt.

Jag borde inte ge mig in i denna tråd men kan inte låta bli 8O .

F/E lyssning är alltså ingen test ( Vilket redan konstataterats ) utan en lyssning före och efter en förstärkare. Jag gissar helt vilt på att Almen menar min SET som vi lätt kunde konstatera "färga" i F/E lyssningen.

Till min och även någon/några andra "till det bättre" än den andra vi lyssnade till som vi omöjligt kunde detetektera i kedjan. ( min kedja,mina högtalare ,mitt rum osv. )

Så ta det för vad det är. Min lätt detekterade förstärkare är min ABSOLUTA FAVORIT här hemma. ( Jag har några att välja mellan ).

Jag tycker Ingvars tidigare förklaringar är bra. Sen kan kan jag tycka att LTS uttalande om "ej lämplig... "som en plump i protokollet. Enklast hade väl varit och rätta till den.

Har aldrig lyssnat på XTZ och vet inte ens vad det är

MVH

"Jag upplevde (vad jag minns) färgningen i diskanten som att röster trycktes ihop och och lät sprakiga, som när man lyssnar på en högtalare med spräckt diskant, fast såklart långt ifrån lika tydligt."

Med den beskrivningen så tyckte nog inte LTS att XTZ-steget lät så bra...*s*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-27 16:33

lech skrev:Jag borde inte ge mig in i denna tråd men kan inte låta bli 8O .

F/E lyssning är alltså ingen test

Men, en test kan man ju göra med mätinstrument, men man kan ju också göra en lyssningstest utan instrument, eller hur?
F/E är en lyssningstest, som dessutom kan göras öppet, blint eller dubbelblint.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-27 16:45

Bonkas skrev:Nej, LTS har sagt att steget färgar (och förhållandevis mycket) och att det inte är lämpligt för kvalificerade ändamål. Hur det tolkas för de flesta som får den informationen kan du säkert lista ut.

De som skulle ha informationen tolkar det rätt. Att steget verkade bra nog att komma på tal att testa (=gott betyg i vilken annan tidning som helst), men att den inte nådde in till finrummet.

Nu har ju LTS bara redovisat resultatet för medlemmar men DET STANNAR JU BEVISLIGEN INTE DÄR!!

Nä, men det får du väl skälla på sladdraren över?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-27 16:50

XTZ skrev:Vi kommer som sagt att vid tillfälle göra mätningar enligt samma metod, och vi är inte främmande att publicera mätresultat eftersom det är i linje med vår filosofi under förutsättning att det finns något att jämföra med. Därför skulle det vara riktigt fint med en lista på de slutsteg för samma pengar som gått igenom testet utan anmärkningar, så får vi en tydlig och bra sammanfattning som dessutom är lättare för folk att förstå. Det borde väl ligga helt i linje med LTS policy?

Fast betänk nu att det inte är frågan om en MÄTNING, utan om en blindlyssning med statistisk signifikans.

Men ju fler som provar sakerna för att skapa/säkerställa transparens, destu bättre ju. Med lite tur hittar ni något som kanske är enkelt tillfixat i nästa serie och då vinner ju alla på det! :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-27 16:51

XTZ skrev:...avvikelser i frekvensgången är det man lättast hör. Parametrar som stigtid, harmonisk distorsion osv är inte lika enkla att höra ens vid en A/B-jämförelse.

Men enklast att höra vid F/E-lyssning.

Vi kommer som sagt att vid tillfälle göra mätningar enligt samma metod, och vi är inte främmande att publicera mätresultat eftersom det är i linje med vår filosofi under förutsättning att det finns något att jämföra med.

Man lyssnar vid F/E-lyssning. Det finns inga mätvärden att publicera eller jämföra med vad gäller det.

Därför skulle det vara riktigt fint med en lista på de slutsteg för samma pengar som gått igenom testet utan anmärkningar, så får vi en tydlig och bra sammanfattning som dessutom är lättare för folk att förstå. Det borde väl ligga helt i linje med LTS policy?

Det är mycket få slutsteg som gått igenom testet helt utan anmärkningar, och de moderna steg som gjort det ligger i andra prisklasser. Vad gäller listor tror jag att LTS policy är att låta läsarna göra sådana bedömningar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 17:15

Nattlorden skrev:
Bonkas skrev:Nej, LTS har sagt att steget färgar (och förhållandevis mycket) och att det inte är lämpligt för kvalificerade ändamål. Hur det tolkas för de flesta som får den informationen kan du säkert lista ut.

De som skulle ha informationen tolkar det rätt. Att steget verkade bra nog att komma på tal att testa (=gott betyg i vilken annan tidning som helst), men att den inte nådde in till finrummet.

Nu har ju LTS bara redovisat resultatet för medlemmar men DET STANNAR JU BEVISLIGEN INTE DÄR!!

Nä, men det får du väl skälla på sladdraren över?

Jag undrar om du inte är väl diplomatisk här...
Att få det faktum att det trots allt testades till att det är ett bra steg blir svårsmält när det beskrevs som att det inte duger till kvalificerade ändamål samt att dess ljud beskrivs som att det påminner om en spräckt diskant..

För att ställa en direkt fråga:
Tycker du, Nattlorden, att det är ok att steget får den typen av slutkläm när det KAN vara så att just den 70-gradiga fasvridningen är problemet och att steget i det stora flertalet applikationer kanske fungerar ypperligt? Och att man inte brytt sig om att ta reda på det?
Innebär inte det att man plockar bort en stor del av en potentiell kundskara som skulle vara mycket nöjda med steget?
Och innebär det alltså att F/E-lyssning är för en LTS:are vad som kan kallas kvalificerat användande? Men inte lyssning till musik under andra omständigheter (som steget alltså inte befanns duga till..)?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-27 17:21

Frånvaron av mätningar gör att man lätt får känslan av att LTS verkar mer intresserat av de filosofiska och teoretiska diskussionerna runt produkterna snarare än produkternas faktiska prestanda. Kanske lite missvisande med ett forumnamn som antyder att fakta är det som gäller. Eller hur ska man annars tolka "Sanningens plats på nätet"? Om mätningar inte är det första valet vid bedömning av produkter, utan det överlåts till några få "tyckare" så vet jag inte om vi har så mycket att tillföra från vårt håll. Tycke och smak är ju helt personligt, och har inget med produkternas kvalitet och prestanda att göra. Mätningar däremot, kan göras helt vattentäta med bevisad prestanda = fakta (vilket vi trodde "faktiskt.se" stod för).

/Rikard

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 17:23

XTZ skrev:Frånvaron av mätningar gör att man lätt får känslan av att LTS verkar mer intresserat av de filosofiska och teoretiska diskussionerna runt produkterna snarare än produkternas faktiska prestanda. Kanske lite missvisande med ett forumnamn som antyder att fakta är det som gäller. Eller hur ska man annars tolka "Sanningens plats på nätet"? Om mätningar inte är det första valet vid bedömning av produkter, utan det överlåts till några få "tyckare" så vet jag inte om vi har så mycket att tillföra från vårt håll. Tycke och smak är ju helt personligt, och har inget med produkternas kvalitet och prestanda att göra. Mätningar däremot, kan göras helt vattentäta med bevisad prestanda = fakta (vilket vi trodde "faktiskt.se" stod för).

/Rikard

Nu är ju inte Faktiskt.se och LTS samma sak...
Medlemskap i LTS är inget krav (eller ens vare sig uppmuntrat eller avrått ifrån) för medlemskap på Faktiskt...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-27 17:27

Bonkas skrev:Jag undrar om du inte är väl diplomatisk här...
Att få det faktum att det trots allt testades till att det är ett bra steg blir svårsmält när det beskrevs som att det inte duger till kvalificerade ändamål samt att dess ljud beskrivs som att det påminner om en spräckt diskant..

Det är väl bara för att du själv tycker att ditt användande är kvalificerat, och blir putt om vi säger till dig att "nej tyvärr, du lyssnar bara normalt". :wink:

Kvalificerad användning skall du likställa med steriliserad operationsskalpell... Det skär du inte limpor med.

För att ställa en direkt fråga:
Tycker du, Nattlorden, att det är ok att steget får den typen av slutkläm när det KAN vara så att just den 70-gradiga fasvridningen är problemet och att steget i det stora flertalet applikationer kanske fungerar ypperligt?

Självklart... Det hade varit mycket värre om det funkat illa för de som har sådan högtalare än att det inte är något problem för de med enklare. LTS F/E-lyssning skall testa gränserna, det är meningen med det.

Och att man inte brytt sig om att ta reda på det?

Varför skulle man sänka kraven när man är ute efter att hitta fel? Då hittar man ju färre?

Innebär inte det att man plockar bort en stor del av en potentiell kundskara som skulle vara mycket nöjda med steget?

Nej, den kundskaran kan själv jämföra sina högtalare med konstlasten och dra slutsatser om att det nog funkar bra. LTS skall inte bry sig om någon kundskara, LTS skall berätta hur små de största felen är, sen får folk tänka själv. Inget färdigtuggat här.

Och innebär det alltså att F/E-lyssning är för en LTS:are vad som kan kallas kvalificerat användande? Men inte lyssning till musik under andra omständigheter (som steget alltså inte befanns duga till..)?

Nu tramsar du.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-27 17:30

Välkommen hit XTZ !
Kul att ni är här.

Lts måste ju ha något att göra på sina möten, och jag kan tänka mig att F/E lyssningar är roligare än Bingo i längden

:D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-27 17:31

XTZ skrev:Frånvaron av mätningar gör att man lätt får känslan av att LTS verkar mer intresserat av de filosofiska och teoretiska diskussionerna runt produkterna snarare än produkternas faktiska prestanda.

Då har du inte förstått metoden väl nog.

Skall man försöka påvisa brist på transparens så kommer inga steg att klara sig, oavsett om felen är mindre än hörseltröskeln, så då hade man inte behövt testa alls...

Att höra skillnad på före och eftersignal i blindtest är inget tyckande.
Det går inte att tycka om man inte vet, maximalt gissa... Eller så hör man faktiskt en skillnad och det får statistiken utröna ifall man verkligen gjort.

Mätningar däremot, kan göras helt vattentäta med bevisad prestanda = fakta (vilket vi trodde "faktiskt.se" stod för).

Och jag misstänker att ni inte lyckas uppmäta helt 0% dist av alla sorter. I så fall bör ni kolla mätutrustningen. :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-27 17:34

XTZ skrev:Frånvaron av mätningar gör att man lätt får känslan av att LTS verkar mer intresserat av de filosofiska och teoretiska diskussionerna runt produkterna snarare än produkternas faktiska prestanda. Kanske lite missvisande med ett forumnamn som antyder att fakta är det som gäller. Eller hur ska man annars tolka "Sanningens plats på nätet"? Om mätningar inte är det första valet vid bedömning av produkter, utan det överlåts till några få "tyckare" så vet jag inte om vi har så mycket att tillföra från vårt håll. Tycke och smak är ju helt personligt, och har inget med produkternas kvalitet och prestanda att göra. Mätningar däremot, kan göras helt vattentäta med bevisad prestanda = fakta (vilket vi trodde "faktiskt.se" stod för).

/Rikard

Ojoj, faktiskt.se och LTS är inte samma sak! 8O Blanda inte ihop dem, är du snäll. LTS huserar här: http://www.lts.a.se

Sedan är det nog bra om du försöker läsa in dig på F/E-lyssning så att det blir lite lättare att diskutera dess eventuella för- och nackdelar. LTS brukar alltid kombinera lyssningstest med mätningar, men just för XTZ blev inte det gjort. Men det viktigaste är naturligtvis lyssningstestet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 17:40

Almen skrev:

/Rikard

Ojoj, faktiskt.se och LTS är inte samma sak! 8O Blanda inte ihop dem, är du snäll. LTS huserar här: http://www.lts.a.se

Sedan är det nog bra om du försöker läsa in dig på F/E-lyssning så att det blir lite lättare att diskutera dess eventuella för- och nackdelar. LTS brukar alltid kombinera lyssningstest med mätningar, men just för XTZ blev inte det gjort. Men det viktigaste är naturligtvis lyssningstestet.

Nej, i fallet XTZ blev det inte gjort då det fanns så färgande vid F/E:n att det inte fanns någon mening att lyssna på det...

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 17:45

"Nej, den kundskaran kan själv jämföra sina högtalare med konstlasten och dra slutsatser om att det nog funkar bra. LTS skall inte bry sig om någon kundskara, LTS skall berätta hur små de största felen är, sen får folk tänka själv. Inget färdigtuggat här."

Hur då?
Många av de som har fått resultatet vet ju inte vad F/E är eller hur konstlasten ser ut.
Är det alltså så att för att kunna bedöma huruvida ett steg är lämpligt för en måste man dels känna till och förstå LTS konstlast samt ha utrustning till att kunna jämföra med sina egna högtalare?

Oj då..
Måste vara jobbigt att vara LTS:are..
Men så verkar det mer och mer vara en förening för eliten..

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-27 17:46

Almen skrev:

/Rikard

Hmmmm, funderar om det inte är du som blandar friskt här :? :)

Vart påstår han att LTS o Faktiskt.se är samma sak?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-27 17:54

Bonkas skrev:
Almen skrev:LTS brukar alltid kombinera lyssningstest med mätningar, men just för XTZ blev inte det gjort. Men det viktigaste är naturligtvis lyssningstestet.

Nej, i fallet XTZ blev det inte gjort då det fanns så färgande vid F/E:n att det inte fanns någon mening att lyssna på det...

För att vara en som blir sur över att det sprids överdrifter och lögner om LTS tester känns det som att du borde försöka hålla dig för god att göra sammaledes.

Läs testet, läs på om F/E-lyssning! Återkom sedan.
Senast redigerad av Almen 2011-04-27 17:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-27 17:56

DS skrev:Vart påstår han att LTS o Faktiskt.se är samma sak?

Han verkar tro att faktiskt.se är LTS hemsida:
Frånvaron av mätningar gör att man lätt får känslan av att LTS verkar mer intresserat av de filosofiska och teoretiska diskussionerna runt produkterna snarare än produkternas faktiska prestanda. Kanske lite missvisande med ett forumnamn som antyder att fakta är det som gäller. Eller hur ska man annars tolka "Sanningens plats på nätet"?

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-04-27 18:02

paa skrev:
lech skrev:Jag borde inte ge mig in i denna tråd men kan inte låta bli 8O .

F/E lyssning är alltså ingen test

Men, en test kan man ju göra med mätinstrument, men man kan ju också göra en lyssningstest utan instrument, eller hur?
F/E är en lyssningstest, som dessutom kan göras öppet, blint eller dubbelblint.

Nu läser du bibeln som fan läser.....

Min erfarenhet jag fick av den enda F/E lyssningen jag deltagit i var/är att det är en utmärkt metod utröna om förstärkaren är transparant.

Om det är en sådan man vill ha är det super. Att jag själv inte vill/ville ha en transparant sådan är en helt annan sak.

MVH

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-27 18:02

Bonkas skrev:

O hur i h...sike tror du att man fann det färgande . . .?

ps. Almen han före ser jag . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 18:03

Almen skrev:
Bonkas skrev:
Almen skrev:LTS brukar alltid kombinera lyssningstest med mätningar, men just för XTZ blev inte det gjort. Men det viktigaste är naturligtvis lyssningstestet.

För att vara en som blir sur över att det sprids överdrifter och lögner om LTS tester känns det som att du borde försöka hålla dig för god att göra sammaledes.

Jag har testet! Och på vilket vis är det att sprida en lögn att återge vad testet säger? D.v.s att det inte befanns som nödvändigt att lyssna vidare då steget i diskanten befanns så färgande?
Det är ingen lögn, utan helt sant.
Vad gäller lyssningsomdömena där steget beskrevs ha ett ljud som fick röster att tryckas ihop och låta sprakiga, påminnande om en spräckt diskant, så stod det inte i testet där inga egentliga lyssningsintryck andra än F/E:n redovisades. Det står på första sidan av denna tråden, skrivet av Alexi!
Med lyssning menade jag såklart annan lyssning än F/E vilket borde säga sig självt..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-27 18:14

Bonkas skrev:
Almen skrev:
Bonkas skrev:

Jag har testet! Och på vilket vis är det att sprida en lögn att återge vad testet säger? D.v.s att det inte befanns som nödvändigt att lyssna vidare då steget i diskanten befanns så färgande?
Det är ingen lögn, utan helt sant.

Lyssna VIDARE, ja! Du skrev ju att "...det inte fanns någon mening att lyssna på det...". Om du nu tyckte att LTS tester missförstås varför slarvar du då själv med saker som kan missuppfattas? Det finns ju de i tråden som tror att F/E är en mätning...

Vad gäller lyssningsomdömena där steget beskrevs ha ett ljud som fick röster att tryckas ihop och låta sprakiga, påminnande om en spräckt diskant, så stod det inte i testet där inga egentliga lyssningsintryck andra än F/E:n redovisades. Det står på första sidan av denna tråden, skrivet av Alexi!
Med lyssning menade jag såklart annan lyssning än F/E vilket borde säga sig självt..

F/E-lyssningen är den lyssning som ger de subjektiva omdömena om färgningen. Det är ovanligt att det lyssnas på något annat sätt, och XTZ var inget undantag.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 18:20

Jag utgår ifrån att läsare av tråden läser mer än de senast skrivna. Då vet man att jag känner till F/E-LYSSNINGEN och jag har refererat till den flera gånger.
Att jag alltså menar annat torde stå klart. Det är ju F/E-LYSSNINGEN som är trådens kärna. Det begriper väl alla... Eller förlåt, tydligen inte..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-27 18:31

Bonkas skrev:Jag utgår ifrån att läsare av tråden läser mer än de senast skrivna. Då vet man att jag känner till F/E-LYSSNINGEN och jag har refererat till den flera gånger.
Att jag alltså menar annat torde stå klart. Det är ju F/E-LYSSNINGEN som är trådens kärna. Det begriper väl alla... Eller förlåt, tydligen inte..

Jag läste dina första inlägg precis, och där var det uppenbart att du trodde att F/E var en mätning. Likaledes verkar inte XTZ ha satt sig riktigt in i vad det är. Underskatta inte svårigheten att förstå hur F/E-lyssning fungerar.

Nu får det du skriver mig att tro att du ser F/E-lyssningen som en del och att det sedan tillkommer någon sorts "vanlig" lyssning för att utvärdera "hur det låter". Icke så. De subjektiva lyssningsintryck som redovisas härrör sig från F/E-lyssningen.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 18:42

Almen skrev:
Bonkas skrev:Jag utgår ifrån att läsare av tråden läser mer än de senast skrivna. Då vet man att jag känner till F/E-LYSSNINGEN och jag har refererat till den flera gånger.

Jag läste dina första inlägg precis, och där var det uppenbart att du trodde att F/E var en mätning. Likaledes verkar inte XTZ ha satt sig riktigt in i vad det är. Underskatta inte svårigheten att förstå hur F/E-lyssning fungerar.

Nu får det du skriver mig att tro att du ser F/E-lyssningen som en del och att det sedan tillkommer någon sorts "vanlig" lyssning för att utvärdera "hur det låter". Icke så. De subjektiva lyssningsintryck som redovisas härrör sig från F/E-lyssningen.

Jo, självklart, och jag är den första att erkänna att jag vid trådens tillblivelse inte hade en aning om vad en F/E är..
Men trots det hade jag ju hört om resultatet...
Däremot så gillar jag inte att bli skylld för att sprida lögner, där vem som helst som läser tråden vet att så inte är fallet. Du valde att göra en misstolkning som du egentligen begrep inte var riktig för att få det att se ut som att jag gör detsamma.
Att det är svårt att förstå F/E är helt riktigt. Vad jag vill få fram med mitt ibland tjafsiga argumenterande är att det som faktum gör att kontentorna av F/E-lyssningar skapar slutsatser som ÄR just svåra att förstå och många gånger saknar relevans för dem som kanske avskräcks av just ett resultat av något de inte begriper.
Min hela argumentation är den att resultaten INTE begrips och alltså blir missriktade. De stannar ju bevisligen inte inom LTS-kretsen. Jag har själv, då jag en period trodde att ett projekt skulle kräva mer effekt, försökt sälja mitt steg till en kille som annonserade efter ett steg. Jag fick till svar att han hört att steget inte klarat ett LTS-test och att han inte var intresserad av dåliga grejer..trots att han säkert hade blivit mycket nöjd med steget.
Så om det är så jäkla exklusivt medlemmar inom LTS, håll då resultaten inom LTS om inga andra har behållning av resultaten.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-04-27 19:02

Bonkas skrev:Meningen om kvalificerade ändamål är tagen ur testen. Hur använder jag det utanför sitt sammanhang?

Det är verkligen inte det som är poängen. Poängen är att jag tycker att LTS har förstört en produkt rykte utan att det, för de allra flesta, finns fog för det och verkar tycka att det är helt ok.
Att steget har fått dåligt rykte utanför LTS (tack vare F/E-lyssningen) är inget påstående utan fakta. Jag har läst om det på forum, XTZ har själva fått mail osv så där har vi verkligheten. LTS har påstått att det inte duger till kvalificerade ändamål utan att specifiera vad kvalificerade ändamål är. Det är också fakta. Frågan har uppstått flera gånger även i denna tråd och fortfarande har den inte besvarats. Vad anser LTS är kvalificerade ändamål?
Och är den definitionen allmänt vedertagen inom LTS?

Steget detekterades tydligen också med större än normal lätthet. Finns detta mätmässigt belagt? Eller är det en helt subjektiv bedömning? Kan det överhuvudtaget bedömas utan att det mätmässigt verifieras?

Finns mätresultat? Var ska de publiceras?
Frågor BESVARAS inte, och ibland med motivationen att det är förbehållet LTS medlemmar. Men varför är då en del ok att diskutera och en del inte..

Nu finns nya fakta, alltså att XTZ själva hävdar att steget mätts av dem inom +-60 grader och att konstlasten har en vridning på 70 grader. Om man leker med tanken att steget skulle klara en F/E vid 60 grader, är det fortfarande ett dåligt steg (vilket faktiskt har hävdats ifrån LTS-håll..) eller skulle det påverka?
Ni måste väl ändå hålla med om att konstlasten är lite som att begära av en ferrari att den ska klara gobiöknen.. Visst, LTS söker kanske den typen av perfektion men vem skulle testa en bil eller vad som helst med samma förutsättningar. XTZ-steget föll igenom i konstlasten och där dras slutsatsen. Alla tycker det är ok. Att ge en ferrari en dålig test för att den inte tar sig igenom en snövall, och alla skulle ge ifrån sig ramaskrin...

Jag tar inte att steget fått en dålig "test" så hårt. Eller inte alls hårt faktiskt.
Jag reagerar dock på att det fått konsekvenser som är oförtjänta. Och att ingen inom LTS kan sträcka sig så långt som till att det var olyckligt att diskvalificera det för kvalificerade ändamål utan att (återigen..men ingen svarar..) definiera dessa ändamål.
Jag tycker rent allmänt att det är fel att ett steg ska klassas som så dåligt för att det inte fixar en F/E. Det säger ju ingenting mer än hur steget funkar i den lasten och hur man kan göra så generella bedömningar baserat på det kan jag inte begripa. Att det inte klarade lasten/fine, men att därifrån hävda..kvalifi...ända...bla osv är ju galet. Helt galet.
Så återigen, är det i LTS ögon så att en F/E är de enda kvalificerade ändamålen som finns?
Och inställningen.. Steget har ju pariastämpel tack vare F/E:n och ifrån LTS-håll verkar det vara helt ok... Den detekterades ju...

Bonkas, jag vill påminna dig om att den 4:e mars (sid 3 itråden) har jag förklarat händelseförloppet för lyssningstestet av XTZ AP-100. Du tycks inte vilja ta till dig detta. Därför upprepar jag det för alla igen nedan. Det jag skriver nedan gäller fortfarande. Morello har ännu inte återkommit med mätrapport, och därför tycker jag att det finns ingen mening med att spekulera mer förrän vi har svart på vitt med hur AP-100 presterar på mätbänken. Kan du ta till dig detta?!?

- Större text för jag vill poängtera detta för dig, Bonkas! -

Från 4 mars (sid 3):
Johan_Lindroos skrev:Jag har noterat att det råder en viss förvirring här vad gäller LTS lyssningstest av XTZ Class AP100.

Det är jag som skrivit lyssningstestet och vill härmed klargöra vad som skedde.

1. Vi testade steget och fann att det färgade ljudet så som det är beskrivet i tidningen.

2. Vän av ordning frågar sig om något skulle kunna vara fel med steget. Det kan ju inte uteslutas i alla fall. Nu var ljudet inte SÅ illa så man direkt skulle kunna misstänka att steget har något fel. Morello utlovade att han skulle göra mätrapport på steget. Jag skulle skriva lyssningstesten. Edit: Diskussion med XTZ om resultatet, vi enades om att om steget faller inom spec är det ok.

3. Jag skrev testet. Jag skrev det på sådant sätt att det förutsåg att Morellos mätningar skulle visa att de faller inom tillverkarens spcifikationer. (De väsentliga tekniska data saknas i manualen för AP100: http://www.xtz.se/custom/database/files ... 440-01.pdf Därför kan man anta att datan för A100 D3 där de saknas för AP100 ska uppfyllas, t ex vad gäller distorsion och frekvenomfång, se sid 14: http://www.xtz.se/custom/database/files ... 757-01.pdf

4. Testet färdigskrivet och skickat till MoLts chefredaktör Pekka Johansson. Inväntar besked från Morello vad avser mätresultatet.

5. Dagarna går, och jag mejlar, ringer och pratar, lämnar meddelanden på Morellos telefonsvarare ett flertal gånger och ber honom mäta på steget.

6. Pressläggningsdatum närmar sig (eller det har passerat egentligen för flera dagar sedan, kanske veckor), vi väntar på Morellos mätningar.

7. Det kommer inga mätningar, och jag ber Pekka Johansson att inte publicera testet förrän senare, då mätningarna inkommit. Detta gör jag för att jag vill inte att några tveksamheter för testets trovärdighet ska kunna inträffa.

8. Av anledningar som jag inte känner till, blev testet publicerat i alla fall, och utan mätrapport.

9. Morello hade fortfarande uppdraget att mäta på steget, men jag minns inte om jag påpakade det för honom en gång, flera gånger, eller ingen gång.

10. Jag ger mer eller mindre upp att tjata på Morello att utföra mätningarna.

11. Mejldiskussion med XTZ om att steget finns fysiskt fortfarande kvar hos Morello och att mätningar inte utförts.

12. Highendmässan på Sheraton 2011. Jag ber om ursäkt inför Jens på XTZ att testet blev publicerat trots att mätningarna ej utfördes.

13. Fredag 4:e mars 2011. Väntar fortfarande på mätrapporten.

Med anledning av ovanstående är jag smula rriterad övar att du, Morello, ett flertal gånger i denna tråd på ett syrligt sätt frågar vem som mätt på steget i fråga. Jag hade tänkt ringa dig och försöka reda ut detta när jag såg att denna tråd poppade upp, men jag har inte haft tid. Jag vill härmed offentligt be dig att utföra de mätningar på steget som du lovade att göra för något år sedan. Skriv mätrappporten så publicerar vi den i MoLt. För tydlighetens skull, kan vi publicera mätresultaten i denna tråd också. Efter det, kan jag via XTZ ordna en lapp som betalar portot så att du kan lämna apparaten på posten.

Jag hoppas att detta kan reda ut de frågetecken som råder vad avser LTS test av XTZ Class AP100, och hoppas på en lösning som alla se som bra.

Till Bonkas:
-- Bortediterat ovidkommande -- [27 april]

Bästa hälsningar,

Johan

Edit enligt ovan.

Till Rikard på XTZ:
Det skulle vara mycket trevligt att pratas vid vid tillfälle. :) Jag tycker inte att sådana här diskussioner är särskilt givande över diskussionsforum. Som du märker blir det alltid en massa följdfrågor så fort man skriver en grej med efterföljande väldigt konstiga slutsatser som nästan alltid saknar verklig förankring, falska rykten, etc. En massa tokerier helt enkelt. Nu skriver jag i denna tråden bara för att ärendet har poppat upp som en surdeg.

Morello, du vet vad jag önskar av dig...! :wink: :D

Till alla
Jag kan tänka mig att återkomma i tråden när mätrapporten är gjord. Jag tycker inte att det finns anledning att kommentera något mer före dess.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-27 19:24

Johan_Lindroos skrev:
Bonkas skrev:Meningen om kvalificerade ändamål är tagen ur testen. Hur använder jag det utanför sitt sammanhang?

Det är verkligen inte det som är poängen. Poängen är att jag tycker att LTS har förstört en produkt rykte utan att det, för de allra flesta, finns fog för det och verkar tycka att det är helt ok.
Att steget har fått dåligt rykte utanför LTS (tack vare F/E-lyssningen) är inget påstående utan fakta. Jag har läst om det på forum, XTZ har själva fått mail osv så där har vi verkligheten. LTS har påstått att det inte duger till kvalificerade ändamål utan att specifiera vad kvalificerade ändamål är. Det är också fakta. Frågan har uppstått flera gånger även i denna tråd och fortfarande har den inte besvarats. Vad anser LTS är kvalificerade ändamål?
Och är den definitionen allmänt vedertagen inom LTS?

Steget detekterades tydligen också med större än normal lätthet. Finns detta mätmässigt belagt? Eller är det en helt subjektiv bedömning? Kan det överhuvudtaget bedömas utan att det mätmässigt verifieras?

Finns mätresultat? Var ska de publiceras?
Frågor BESVARAS inte, och ibland med motivationen att det är förbehållet LTS medlemmar. Men varför är då en del ok att diskutera och en del inte..

Nu finns nya fakta, alltså att XTZ själva hävdar att steget mätts av dem inom +-60 grader och att konstlasten har en vridning på 70 grader. Om man leker med tanken att steget skulle klara en F/E vid 60 grader, är det fortfarande ett dåligt steg (vilket faktiskt har hävdats ifrån LTS-håll..) eller skulle det påverka?
Ni måste väl ändå hålla med om att konstlasten är lite som att begära av en ferrari att den ska klara gobiöknen.. Visst, LTS söker kanske den typen av perfektion men vem skulle testa en bil eller vad som helst med samma förutsättningar. XTZ-steget föll igenom i konstlasten och där dras slutsatsen. Alla tycker det är ok. Att ge en ferrari en dålig test för att den inte tar sig igenom en snövall, och alla skulle ge ifrån sig ramaskrin...

Jag tar inte att steget fått en dålig "test" så hårt. Eller inte alls hårt faktiskt.
Jag reagerar dock på att det fått konsekvenser som är oförtjänta. Och att ingen inom LTS kan sträcka sig så långt som till att det var olyckligt att diskvalificera det för kvalificerade ändamål utan att (återigen..men ingen svarar..) definiera dessa ändamål.
Jag tycker rent allmänt att det är fel att ett steg ska klassas som så dåligt för att det inte fixar en F/E. Det säger ju ingenting mer än hur steget funkar i den lasten och hur man kan göra så generella bedömningar baserat på det kan jag inte begripa. Att det inte klarade lasten/fine, men att därifrån hävda..kvalifi...ända...bla osv är ju galet. Helt galet.
Så återigen, är det i LTS ögon så att en F/E är de enda kvalificerade ändamålen som finns?
Och inställningen.. Steget har ju pariastämpel tack vare F/E:n och ifrån LTS-håll verkar det vara helt ok... Den detekterades ju...

Bonkas, jag vill påminna dig om att den 4:e mars (sid 3 itråden) har jag förklarat händelseförloppet för lyssningstestet av XTZ AP-100. Du tycks inte vilja ta till dig detta. Därför upprepar jag det för alla igen nedan. Det jag skriver nedan gäller fortfarande. Morello har ännu inte återkommit med mätrapport, och därför tycker jag att det finns ingen mening med att spekulera mer förrän vi har svart på vitt med hur AP-100 presterar på mätbänken. Kan du ta till dig detta?!?

- Större text för jag vill poängtera detta för dig, Bonkas! -

Från 4 mars (sid 3):
Johan_Lindroos skrev:Jag har noterat att det råder en viss förvirring här vad gäller LTS lyssningstest av XTZ Class AP100.

Det är jag som skrivit lyssningstestet och vill härmed klargöra vad som skedde.

1. Vi testade steget och fann att det färgade ljudet så som det är beskrivet i tidningen.

2. Vän av ordning frågar sig om något skulle kunna vara fel med steget. Det kan ju inte uteslutas i alla fall. Nu var ljudet inte SÅ illa så man direkt skulle kunna misstänka att steget har något fel. Morello utlovade att han skulle göra mätrapport på steget. Jag skulle skriva lyssningstesten. Edit: Diskussion med XTZ om resultatet, vi enades om att om steget faller inom spec är det ok.

3. Jag skrev testet. Jag skrev det på sådant sätt att det förutsåg att Morellos mätningar skulle visa att de faller inom tillverkarens spcifikationer. (De väsentliga tekniska data saknas i manualen för AP100: http://www.xtz.se/custom/database/files ... 440-01.pdf Därför kan man anta att datan för A100 D3 där de saknas för AP100 ska uppfyllas, t ex vad gäller distorsion och frekvenomfång, se sid 14: http://www.xtz.se/custom/database/files ... 757-01.pdf

4. Testet färdigskrivet och skickat till MoLts chefredaktör Pekka Johansson. Inväntar besked från Morello vad avser mätresultatet.

5. Dagarna går, och jag mejlar, ringer och pratar, lämnar meddelanden på Morellos telefonsvarare ett flertal gånger och ber honom mäta på steget.

6. Pressläggningsdatum närmar sig (eller det har passerat egentligen för flera dagar sedan, kanske veckor), vi väntar på Morellos mätningar.

7. Det kommer inga mätningar, och jag ber Pekka Johansson att inte publicera testet förrän senare, då mätningarna inkommit. Detta gör jag för att jag vill inte att några tveksamheter för testets trovärdighet ska kunna inträffa.

8. Av anledningar som jag inte känner till, blev testet publicerat i alla fall, och utan mätrapport.

9. Morello hade fortfarande uppdraget att mäta på steget, men jag minns inte om jag påpakade det för honom en gång, flera gånger, eller ingen gång.

10. Jag ger mer eller mindre upp att tjata på Morello att utföra mätningarna.

11. Mejldiskussion med XTZ om att steget finns fysiskt fortfarande kvar hos Morello och att mätningar inte utförts.

12. Highendmässan på Sheraton 2011. Jag ber om ursäkt inför Jens på XTZ att testet blev publicerat trots att mätningarna ej utfördes.

13. Fredag 4:e mars 2011. Väntar fortfarande på mätrapporten.

Med anledning av ovanstående är jag smula rriterad övar att du, Morello, ett flertal gånger i denna tråd på ett syrligt sätt frågar vem som mätt på steget i fråga. Jag hade tänkt ringa dig och försöka reda ut detta när jag såg att denna tråd poppade upp, men jag har inte haft tid. Jag vill härmed offentligt be dig att utföra de mätningar på steget som du lovade att göra för något år sedan. Skriv mätrappporten så publicerar vi den i MoLt. För tydlighetens skull, kan vi publicera mätresultaten i denna tråd också. Efter det, kan jag via XTZ ordna en lapp som betalar portot så att du kan lämna apparaten på posten.

Jag hoppas att detta kan reda ut de frågetecken som råder vad avser LTS test av XTZ Class AP100, och hoppas på en lösning som alla se som bra.

Till Bonkas:
-- Bortediterat ovidkommande -- [27 april]

Bästa hälsningar,

Johan

Edit enligt ovan.

Till Rikard på XTZ:
Det skulle vara mycket trevligt att pratas vid vid tillfälle. :) Jag tycker inte att sådana här diskussioner är särskilt givande över diskussionsforum. Som du märker blir det alltid en massa följdfrågor så fort man skriver en grej med efterföljande väldigt konstiga slutsatser som nästan alltid saknar verklig förankring, falska rykten, etc. En massa tokerier helt enkelt. Nu skriver jag i denna tråden bara för att ärendet har poppat upp som en surdeg.

Morello, du vet vad jag önskar av dig...! :wink: :D

Till alla
Jag kan tänka mig att återkomma i tråden när mätrapporten är gjord. Jag tycker inte att det finns anledning att kommentera något mer före dess.

Johan:
Jag ser inte hur det jag skriver (duktigt plockat för att ge det en vinkel) ska påverkas av ditt inlägg i början av tråden. Att du beskrivit testförfarandet har ingen ifrågasatt. Jag har heller inte försökt påskina att jag inte kan dessa turer.
Mina frågor rör annat. Som t.ex hur en F/E diskvalificerar ett steg för annat än F/E. Vilka kriterier LTS har för kvalificerade ändamål.
Jag försöker även förmedla att steget fått pariastämpel tack vare testen. Så är det. Oavsett om LTS menat det eller inte.
Jag inser att den stämpeln kommer av dålig insikt. Det tar inte bort stämpeln. Att LTS ska vara försiktigare i sina omdömen baserade på enbart en F/E..
Med mera, vilket framkommer om man läser.
Mina sakfrågor bemöts rätt dåligt...
Vad dessa frågor har med ditt inlägg att göra förstår jag inte. Det är hur HELA grejen hanterats som är min beef. T.o.m XTZ har ju fått frågor om testen och jag hade ju hört om det innan jag postade tråden så enbart denna tråd är inte allt vad som finns i omlopp.
LTS motiverar sina åsikter för dåligt i förhållande till resultaten. Är avsikten att resultaten ska säga medlemmarna något men ingen annan måste man vara duktigare på att hålla resultaten inom de initierades krets.
Inget av detta har relevans till ditt inlägg.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-27 19:28

Bonkas skrev:Däremot så gillar jag inte att bli skylld för att sprida lögner, där vem som helst som läser tråden vet att så inte är fallet. Du valde att göra en misstolkning som du egentligen begrep inte var riktig för att få det att se ut som att jag gör detsamma.

Nej, jag tycker inte att jag behövde tolka; jag läste vad du skrev och jag tyckte att du slarvade om saker som redan är missförstådda. Jag var ju inte ensam om att läsa på det sättet, heller.

Jag har själv ... försökt sälja mitt steg till en kille som annonserade efter ett steg. Jag fick till svar att han hört att steget inte klarat ett LTS-test och att han inte var intresserad av dåliga grejer..trots att han säkert hade blivit mycket nöjd med steget.
Så om det är så jäkla exklusivt medlemmar inom LTS, håll då resultaten inom LTS om inga andra har behållning av resultaten.

Aha... Det är det det handlar om - du är sur för att andrahandsvärdet kanske gått ned. ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi