LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-04-28 00:20

Johan_Lindroos skrev:Bonkas, så här blir det:

Jag har ett flertal gånger sagt att jag inte vill kommentera mer förrän mätrapporten är klar.

Du kommer gång på gång med en massa spekulationer som jag redan förklarat för dig hur det låg till.

Jag kommer enbart att diskutera med XTZ, och det kommer jag inte att göra inför öppen publik.

Är det förstått?!

Over and out.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 00:55

Johan_Lindroos skrev:
Johan_Lindroos skrev:Bonkas, så här blir det:

Jag har ett flertal gånger sagt att jag inte vill kommentera mer förrän mätrapporten är klar.

Du kommer gång på gång med en massa spekulationer som jag redan förklarat för dig hur det låg till.

Jag kommer enbart att diskutera med XTZ, och det kommer jag inte att göra inför öppen publik.

Är det förstått?!

Over and out.

Johan.. Man kan inte skriva att man inte vill diskutera vidare, och over and out, två gånger...
Och jag svarar på frågor ifrån andra, inte dig. Menade du att "over and out" skulle gälla även mig får du vara tydligare på den punkten.
Over..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 06:36

Bonkas - den som lyckats bäst med att paria-stämpla steget är nog du själv vid detta laget. Innan du började diskuttera det här så var uppgiften för de stora massorna helt okänd.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-28 07:17

Nattlorden skrev:Bonkas - den som lyckats bäst med att paria-stämpla steget är nog du själv vid detta laget. Innan du började diskuttera det här så var uppgiften för de stora massorna helt okänd.

+1
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 08:26

Nattlorden skrev:Bonkas - den som lyckats bäst med att paria-stämpla steget är nog du själv vid detta laget. Innan du började diskuttera det här så var uppgiften för de stora massorna helt okänd.

Jag vill påstå att du har fel där! De stora massorna är inte spekulanter.
Av de som är i en situation där ett AP-100 kan vara av intresse, vilket nog inte är mängder av folk, fanns nog informationen redan i omlopp.
Att jag hörde om det ifrån folk som inte har någon som helst LTS-anknytning (eller ens ett speciellt djuplodande intresse) var orsaken till att tråden uppstod till att börja med.
Läser intressenter tråden så är ju LTS hela case i argumentationen med mig att den vanliga intressenten knappast behöver ta med en F/E i beräkningen. Samtidigt har alla som skrivit att de verkligen LYSSNAT till steget under normala omständigheter bara haft gott att säga om dess ljudliga prestation, precis som de som haft åsikter om samma sak på andra ställen och i diverse tester.
Jag ser alltså inte hur tråden kan skada steget. Samtidigt belyser tråden att även LTS erkänner att misstag begåtts och att saken skulle hanterats annorlunda.
Det är, framförallt, testförfarandet, lämpligheten i vissa uttalanden, lämpligheten i att man publicerat resultat trots misstanke om felaktigheter i testexemplaret osv som jag försöker diskutera (med viss möda, utan att jag förstår varför..).
En läsare av tråden får alltså information om att testen gent brukarmässigt inte behöver tas hänsyn till, att testen kanske inte ens är korrekt i sin hantering, att den så skadliga slutklämmen var en klumpig plump i protokollet och att alla som lyssnat till steget under förutsättningar som kan kallas normalt användande är mycket nöjda.
Ser man det som skadligt så kan jag mycket väl förstå hur man så totalt kan misstolka vad jag försöker göra i tråden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 08:48

Bonkas - jag tillhör rätt normala människor ;) - och jag skulle rekommendera mina vänner att kanske titta på andra produkter än just den här aparaten från XTZ. Och jag gillar företaget!

Visst, det finns massor med tänkbara orsaker till att andra som lyssnat inte noterar de egenheter som även jag tycker aparaten har. Jag vet inget om deras förutsättningar.

Jag tycker också att det verkar som om XTZ själva är medvetna om att det inte är en ultimat produkt - de framhåller i tråden att de gärna ser en lista där steget jämförs med produkter i samma prisläge. Det är en budgetprodukt för dem och de vill ha den bedömd på de villkoren. Så framstår det för mig iallafall. Den skall säljas för ett visst pris för att vara attraktiv på marknaden och vill bedömmas utefter det. Priset är en viktig faktor. Problemet är att produkten tillhör en kategori som det inte säljs så jäkla mycket av och alla kringkostnader måste fördelas på ett klart mindre antal produkter. Svår ekvation om man vill ha in lång utveckling i produkten utan att priset sticker iväg.

Jag är mer intresserad av vad ett steg presterar än vad det kostar. Jag skall ju lyssna på det, inte investera i det. Har jag inte råd med ett nytt steg som gör det jag prioriterar får jag leta efter ett begagnat som gör det istället. Så resonerar jag. Och när det gäller den här produkten från XTZ så kommer den aldrig att bli ett alternativ för mig.

Jag tycker LTS/Johan Lindroos gör helt rätt som inte vill spekulera mer innan det aktuella steget är uppmätt ordentligt. Det är synd att du är så engagerad att du inte respekterar det, om inte för din skull - så för XTZ.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-28 08:52

Rent informationsspridningsmässigt lär inte LTS's eller dess medlemmar kunna hävda att informationen bara är tänkt "intern" så länge som man skickar ut exemplar av tidningen till bibliotek.
I övrigt tycker jag att det bara är att vänta och se.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-28 08:54

XTZ skrev:Frånvaron av mätningar gör att man lätt får känslan av att LTS verkar mer intresserat av de filosofiska och teoretiska diskussionerna runt produkterna snarare än produkternas faktiska prestanda. Kanske lite missvisande med ett forumnamn som antyder att fakta är det som gäller. Eller hur ska man annars tolka "Sanningens plats på nätet"? Om mätningar inte är det första valet vid bedömning av produkter, utan det överlåts till några få "tyckare" så vet jag inte om vi har så mycket att tillföra från vårt håll. Tycke och smak är ju helt personligt, och har inget med produkternas kvalitet och prestanda att göra. Mätningar däremot, kan göras helt vattentäta med bevisad prestanda = fakta (vilket vi trodde "faktiskt.se" stod för).

/Rikard

Vet man hur F/E test går till så inser man att det inte är så mycket tyckande som styr... och alltså inget direkt tyckande som blandas i...
Inga subjektiva åsikter kan läggas fram osv...
det är i paritet med mätningar, fast man "lyssnar" fram ett resultat.
Jag har en "hehetsbilden" av hur det går till och vet därför att det som skrivs här inte stämmer med det verkliga förfarandet. Men någon som är mer insatt i F/E tester kan gärna få lägga fram en nogrannare förklaring så att missförstonden suddas ut.

Det är vanligt med missförstond kring F/E testerna med folk som inte vet/ förstår hur dom går till och vad det egentligen är för något...
Och jag tycker även at tdet verkar mycket svårt att förklara det ibland, lättast är att "mellan 4ögon" få det förklarat för sig, jag har fått det men intresset för just F/E tester är för mig inte större än att jag tog till med "helheten" och vet då vad det går ut på typ.
Det duger för mig, men jag vill inte skriva något om det då jag e rädd att jag skriver något felaktigt då om detaljerna... :oops:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 08:54

Bonkas skrev:Jag vill påstå att du har fel där!

Nej, det har jag inte. Faktiskt promotas bra på google, så dina trådar här kan mycket väl bli förstaträff numera.

Läser intressenter tråden så är ju LTS hela case i argumentationen med mig att den vanliga intressenten knappast behöver ta med en F/E i beräkningen.

Min erfarenhet är att i princip ingen bryr sig och i normalfallet vill jag flika in ett "tyvärr" där.

Samtidigt har alla som skrivit att de verkligen LYSSNAT till steget under normala omständigheter bara haft gott att säga om dess ljudliga prestation, precis som de som haft åsikter om samma sak på andra ställen och i diverse tester.

Vilket inte har någon relevans jämtemot F/E-lyssning. Är felen inte gigantiska lär inte en normal person kunna höra felen när de kombineras med större variationer från högtalare och rum.

En läsare av tråden får alltså information om att testen gent brukarmässigt inte behöver tas hänsyn till, att testen kanske inte ens är korrekt i sin hantering, att den så skadliga slutklämmen var en klumpig plump i protokollet och att alla som lyssnat till steget under förutsättningar som kan kallas normalt användande är mycket nöjda.
Ser man det som skadligt så kan jag mycket väl förstå hur man så totalt kan misstolka vad jag försöker göra i tråden.

Nåja... blanda inte ihop ofullständig med korrekt. Allt som gjordes var säkert korrekt, men allt som borde varit hunnits med till tryckning hanns inte. Betänk nu att det är en förening son drivs på frivillig basis och inte personer som får betalt för sin arbetstid såsom vanlig hifipress.

Ingen behöver någonsin bry sig om något. Var och en tar ansvar för sig själv. Om man väljer att bry sig eller ens ta reda på vad saker och ting gäller är ens ensak. Att ta någons ord för vad som är bra eller inte utan att själv kolla upp fakta, det skall ingen annan behöva ta ansvar för.

Skulle du bli lika irriterad om steget inte kom med på Stereophile's A-lista? Det är ju i princip det saken gäller.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-28 08:57

Bonkas skrev:"Nej, den kundskaran kan själv jämföra sina högtalare med konstlasten och dra slutsatser om att det nog funkar bra. LTS skall inte bry sig om någon kundskara, LTS skall berätta hur små de största felen är, sen får folk tänka själv. Inget färdigtuggat här."

Hur då?
Många av de som har fått resultatet vet ju inte vad F/E är eller hur konstlasten ser ut.
Är det alltså så att för att kunna bedöma huruvida ett steg är lämpligt för en måste man dels känna till och förstå LTS konstlast samt ha utrustning till att kunna jämföra med sina egna högtalare?

Oj då..
Måste vara jobbigt att vara LTS:are..
Men så verkar det mer och mer vara en förening för eliten..

Om det nu är så, vad är problemet, får inte dom ha det som "krav" om dom vill ?

det är väll upp till LTS och inte för någon annan att bestämma ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 08:59

Harryup skrev:Rent informationsspridningsmässigt lär inte LTS's eller dess medlemmar kunna hävda att informationen bara är tänkt "intern" så länge som man skickar ut exemplar av tidningen till bibliotek.

skickar ut? är det inte stadgat att vissa bibliotek skall hålla alla publikationer?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 09:01

Gör LTS det? Då gör dom fel.

Informationen är väl främst till för medlemmarna, men föreningen har ju ett syfte att leva upp till och där ingår det ju att öka välljudet och det sker ju bla genom dessa redovisningar vilka görs via publiceringen.

Så nä, argumentation om att medlemstidningen bara är för medlemmar vore ju befäng. Den har ju större betydelse än så.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-28 09:03

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Rent informationsspridningsmässigt lär inte LTS's eller dess medlemmar kunna hävda att informationen bara är tänkt "intern" så länge som man skickar ut exemplar av tidningen till bibliotek.

skickar ut? är det inte stadgat att vissa bibliotek skall hålla alla publikationer?

Knappast interna publikationer om det är en sådan.
Sen säljs ju lösnummer på mässor också väl?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 09:03

Nattlorden skrev:

Biblioteken som har MoLt prenummererar, dvs betalar för tidningen. Det är väl önskemål från bibliotekens besökare som ligger bakom det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-28 09:07

JA det är väl ett bra sätt att både sprida informationen och få lite pengar men det gör också informationen väldigt publik.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 09:23

Magnus:

Jag kan självklart respektera att Johan L inte vill spekulera innan mätningarna är gjorda. Jag har nog ingen åsikt i frågan överhuvudtaget. Jag begär inte på något vis att han ska det. Vill han inte spekulera ska han inte spekulera. Simple as that! Jag kan dock inte acceptera att det ska innebära att jag inte kan svara på inlägg ifrån Johan riktade till mig.
Däremot så börjar jag känna att "inte spekulera innan mätningarna är gjorda" är detsamma som "inte spekulera med, punkt!"..
Hade Morello varit intresserad av att producera några mätningar hade det nog gjorts vid detta laget..

"Nattlorden":

Att tråden googlas upp med lätthet är säkert sant (har inte testat, men jag ska..).
Jag bemötte ditt påstående om att jag skapat pariastämpeln. Jag anser att tråden varken skadar eller förbättrar stegets anséende.
Du vidhåller i och för sig inte heller den åsikten i ditt senaste inlägg.
Jag är dock lite besviken på att även du drar igång detta med att jag skulle vara irriterad för att steget detekterades. Det har ju bemötts så många gånger. Jag ÄR irriterad, men på något helt annat. Framförallt på att man har testat steget utan att ens veta själva om man gett det de bästa förutsättningar och med ett enda förfarande och sedan baserat på det resultatet dömt ut det även för ändamål som inte alls har likheter med det testade. Att jag råkar äga ett XTZ-steg är nästan en bisak i sammanhanget. Denna typ av förfarande förtjänar reaktion oavsett vad det är som råkar ut för det.
Jag fattar klart och tydligt att få håller med. Jag försöker nog snarare förstå hur det kan vara så... :wink:

DVD:ai..:

Självklart får LTS ha vilka krav de vill. Något annat har aldrig påståtts.
Men då ska man komma med slutomdömen som är baserade, och förklarat så, på den typen av krav. Att påstå att något inte är lämpligt för kvalificerade ändamål utan att man specifierar dessa ändamål eller ens testar annat än F/E (som väl knappast kan kallas ett sådant ändamål för de allra flesta) är att beskriva vad man inte undersökt.
Hade inte LTS varit så defensiva och bara sagt att "Fan, det här var klumpigt. Vi får se vad det blir av det när allt är klart" hade nog denna tråd varit max 5 sidor lång..

"Harryup":
Jo, den argumentationen håller inte. Och framförallt inte den flata attityden till problematiken här. Det är ok att komma med resultat och slutsatser som sprids för vinden men där förklaringen till hur man kom fram till resultatet är avsett för de initierades öron (medlemmarna).
Visst står det var och en fritt att sätta sig in i LTS förfaranden men jag tycker att det är att avsäga sig allt ansvar vid sådana här tillfällen och lägga över det på folk som ändå inte besitter tillräcklig kunskap för att tillgodogöra sig informationen.
Att begripa "icke lämpligt för kvalificerade ändamål" är dock väldigt lätt..
Hur gemene man tolkar den informationen är inte LTS fel, det erkännes, men samtidigt lätt för LTS att förstå (om man låter bli att tjafsa om hur det inte är avsett för andra än medlemmar som redan begriper) och något man bör ta i beaktande. Där har vi en del av pudelns kärna. Tyvärr verkar ingen hålla med men jag kan bara skriva vad jag själv känner, och så gott jag kan motivera varför jag känner som jag gör.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-28 09:25

---
JA det är väl ett bra sätt att både sprida informationen och få lite pengar men det gör också informationen väldigt publik.
mvh/Harryup

Jag har inte sett något från LTS som skulle visa på ett ointresse av att sprida information. Det är väl till och med ett av syftena med föreningens verksamhet?

"...bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen utge en medlemstidskrift sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet."

Vem på LTS har hävdat att informationen bara är tänkt internt?
Senast redigerad av Almen 2011-04-28 09:55, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-28 09:37

Bonkas.

Jag tycker du ska acceptera att testet är för dom som värdesätter transparens och vill verkligen pressa apparaterna mycket hårt. Man vill se om det går att tvinga fram någon färgning och ju mindre apparaten färgar vid denna last ju "bättre".

Ska ge min syn på saken:
jag anser att det som jag tycker låter bra är det som är rätt för mig, oavsett om det anses vara transparent eller inte...
Men det jag däremot har märkt är att jag oftast tyckts uppskatta apparater som just är transparenta, även utan att jag egentligen bryr mig det minsta om hur vida dom är det eller inte :)

Alltså är transparens inte något självändamål för mig utan mer en "bieffekt"...

Det är upp till var och en att tycka vad man vill om F/E testerna, men man bör förstå dom först innan man tycker något om dom. det gäller allt, man bör veta vad det är som man har ett tyckande om... :)

Och JAG tycker att F/E test är en helt suverän grej för att ta reda på om något färgar, hur det gör det och hur mycket. Men samtidigt så (anser jag!) att det inte är helt jätte intressant heller då just denna färgning mellan olika bra steg är så pass liten att det mesta gör större skillnad och dessutom så är jag inte säker på att just det steg med minst färgning nödvändigtvis är bäst... ?!

Jag köpte mitt Emotiva XPA-2 innan jag läsat något om LTS test om det, och jag köpte det på grund av priset vs prestanda och att det sedan också visade sig vara typ LÖJLIGT BRA i LTS testet är ju bara en bonus.
Jag hade innan ett Meridin G55, och jag har ingen aning om hur den hade presterat i ett F/E test...

Jag tycker att DU ska ta och skita i vad LTS tycker om steget och lägga mer värde till vad DU själv tycker om steget.
Gillar du färgningen som detekterades i F/E testet så är det ju lätte bra, alltså har LTS rätt om att det finns en färgning men denna färgning är inte nödvändigtvis en dålig grej.

Jag ser det mer som tycke och smak, jag föredrar (tydligen...) transpareta/ ofärgade prylar för det mesta... medan absolut inte alla gör det, inte något märkligt med det alls...
Och det är egentligen vad F/E testet går ut på, att för dom som värdesätter transparens (i första hand?!) ge information om just hur transparent något är. Är man inte intreserad av transparens så vinner man ju inget på att bry sig om deras tester...

Jag läser inte så mycket från LTS, fast att jag antagligen "borde" då jag ändå, som det visat sig, gillar just transparent återgivning...
Men ändå så har jag svårt med själva grejen att Transparens känns som något slags självändamål, jag får den kännslan och det känns knasigt... :? Jag vill ju att musiken ska komma mig nära och vara i centrum.
Men sedan e jag ju lite knasig själv också så någon får gärna banka mig i skallen så det ordnar upp sig... :P :roll:

Kanske är transparent den enda rätt vägen ?! :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-28 09:42

Bonkas skrev:Jag vill påstå att du har fel där! De stora massorna är inte spekulanter.
Av de som är i en situation där ett AP-100 kan vara av intresse, vilket nog inte är mängder av folk, fanns nog informationen redan i omlopp.

Men snälla du. De stora massorna struntar i både LTS och deras tester. Jag vill nog också påstå att folk i allmänhet som kommer över ett test från LTS mycket väl förstår vad det handlar om, och kan sätter saker i sitt rätta perspektiv. Dvs att F/E-test lämpar sig bäst för de med SYNNERLIGEN höga krav.

Och till skillnad från dig så kommer de flesta som inte gillar testet att bara ignorera det, istället för att göra ett helt jävla 100-våningars hönshus av en fjädermolekyl.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 09:42

DVD-ai skrev:Bonkas.

Jag tycker du ska acceptera att testet är för dom som värdesätter transparens och vill verkligen pressa apparaterna mycket hårt. Man vill se om det går att tvinga fram någon färgning och ju mindre apparaten färgar vid denna last ju "bättre".

Ska ge min syn på saken:
jag anser att det som jag tycker låter bra är det som är rätt för mig, oavsett om det anses vara transparent eller inte...
Men det jag däremot har märkt är att jag oftast tyckts uppskatta apparater som just är transparenta, även utan att jag egentligen bryr mig det minsta om hur vida dom är det eller inte :)

Alltså är transparens inte något självändamål för mig utan mer en "bieffekt"...

Det är upp till var och en att tycka vad man vill om F/E testerna, men man bör förstå dom först innan man tycker något om dom. det gäller allt, man bör veta vad det är som man har ett tyckande om... :)

Och JAG tycker att F/E test är en helt suverän grej för att ta reda på om något färgar, hur det gör det och hur mycket. Men samtidigt så (anser jag!) att det inte är helt jätte intressant heller då just denna färgning mellan olika bra steg är så pass liten att det mesta gör större skillnad och dessutom så är jag inte säker på att just det steg med minst färgning nödvändigtvis är bäst... ?!

Jag köpte mitt Emotiva XPA-2 innan jag läsat något om LTS test om det, och jag köpte det på grund av priset vs prestanda och att det sedan också visade sig vara typ LÖJLIGT BRA i LTS testet är ju bara en bonus.
Jag hade innan ett Meridin G55, och jag har ingen aning om hur den hade presterat i ett F/E test...

Jag tycker att DU ska ta och skita i vad LTS tycker om steget och lägga mer värde till vad DU själv tycker om steget.
Gillar du färgningen som detekterades i F/E testet så är det ju lätte bra, alltså har LTS rätt om att det finns en färgning men denna färgning är inte nödvändigtvis en dålig grej.

Jag ser det mer som tycke och smak, jag föredrar (tydligen...) transpareta/ ofärgade prylar för det mesta... medan absolut inte alla gör det, inte något märkligt med det alls...
Och det är egentligen vad F/E testet går ut på, att för dom som värdesätter transparens (i första hand?!) ge information om just hur transparent något är. Är man inte intreserad av transparens så vinner man ju inget på att bry sig om deras tester...

Jag läser inte så mycket från LTS, fast att jag antagligen "borde" då jag ändå, som det visat sig, gillar just transparent återgivning...
Men ändå så har jag svårt med själva grejen att Transparens känns som något slags självändamål, jag får den kännslan och det känns knasigt... :? Jag vill ju att musiken ska komma mig nära och vara i centrum.
Men sedan e jag ju lite knasig själv också så någon får gärna banka mig i skallen så det ordnar upp sig... :P :roll:

Kanske är transparent den enda rätt vägen ?! :wink:

Jag uppskattar din trevliga ton!

Återigen kommer dock detta om att jag ska vara nöjd oavsett resultatet av F/E:n upp.. Jag har nog skrivit att jag ÄR nöjd 30ggr, och att det inte alls är det som är min poäng.
Jag orkar verkligen inte förklara igen. Jag kan bara uppmana till att gå tillbaka några sidor och få förklarat vad som är min beef..

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 09:50

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82875

Här är vad som skapade min fundering, sedan blev det snöbollseffekt.
Detta är skrivet långt innan jag skapade denna tråden..

Ett exempel på hur det tolkats. Jag tror alltså att min skada i denna tråden är ganska begränsad..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-28 09:55

Jo jag har läst dina inlägg, och jag tycker fortfarande att du verkar vara "tryckt" på något sätt av just deras ätt att klanka ner på steget utan att (för dig) ha tydlig grund för det.

Därför säger jag detta igen och vill att du ska känna dig lite med till frids med deras resultat, jag tycker att du ska acceptera att dom gjort som dom gjort och att det dessutom blivit lite "fel" i form av just avsaknad av mätningar.
Det är inte något som påverkar hur steget presterar eller vad någon behöver tycka om steget... sedan är det olyckligt att folk som inet förstår testet läser det och bildar sig felaktig bild av steget med testet som grund...

Men det borde ju vara helt ointressant för dig hur steget presterar i ett test som inte går ut på att tala om HUR det låter och om steget passar dig. Efter som testat går ut på att påvisa färgning, om du är ointresserad av färgning, vad är då vittsen med att du bryr dig om testet egentligen ?!
jag bryr mig inte och BORDE till och med bry mig, tänk så skruvat... :lol:

För dig att läsa F/E testet i Molt är ju som att läsa om motortestar när du är intresserade av nya däck... Ger liksom inget.

Förstår du vad jag vill belysa :)
alltså inte att du skulle vara missnöjd med steget som det är nu... utan att du ska acceptera att testet inte är gjort för dig och att du inte behöver bry dig det minsta om testat alls.

Allt detta skrivet i ren välmening och för att jag tycker du bryr dig om fel saker, sedan få du ju såklart bry dig om vad du vill. Det är Inte min en sak att lägga mig i, men jag måste påtala det för dig i alla fall, att man ska bara bry sig om sådant som gör en glad och framförallt sådant som berör en själv.

mvh//David
Senast redigerad av DVD-ai 2011-04-28 10:01, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-28 09:58

Fast Bonkas den blir inte mindre ju mer du skriver JUST NU.
Testansvarige har ju sagt att han skall ha en dialog med XTZ och innan dess lär ju inget hända. Möjligen kommer man hinna kontrollera exemplaret också inom kort men innan dess får man vänta. Nu har du startat intresset för att titta på testen igen och du får nog vara nöjd med det så länge.
Vänta på XTZ's reaktion efter deras kontakter så klarnar säkert allt.
Mitt tips vänta, vänta, vänta. Det har inget med att vara flat att göra, det har med kommunikation att göra, så låt de inblandade parterna LTS-XTZ prata klart först.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 10:02

Harryup skrev:Fast Bonkas den blir inte mindre ju mer du skriver JUST NU.
Testansvarige har ju sagt att han skall ha en dialog med XTZ och innan dess lär ju inget hända. Möjligen kommer man hinna kontrollera exemplaret också inom kort men innan dess får man vänta. Nu har du startat intresset för att titta på testen igen och du får nog vara nöjd med det så länge.
Vänta på XTZ's reaktion efter deras kontakter så klarnar säkert allt.
Mitt tips vänta, vänta, vänta. Det har inget med att vara flat att göra, det har med kommunikation att göra, så låt de inblandade parterna LTS-XTZ prata klart först.

mvh/Harryup

Nemas problemas!
Vi gör det till en mer generell rekommendation. Som en ivrig själ har jag svårt att inte svara på inlägg där jag blir citerad..
Men du har självklart rätt!

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-28 10:04

MagnusÖstberg skrev:Bonkas - jag tillhör rätt normala människor ;) - och jag skulle rekommendera mina vänner att kanske titta på andra produkter än just den här aparaten från XTZ. Och jag gillar företaget!

Visst, det finns massor med tänkbara orsaker till att andra som lyssnat inte noterar de egenheter som även jag tycker aparaten har. Jag vet inget om deras förutsättningar.

Jag tycker också att det verkar som om XTZ själva är medvetna om att det inte är en ultimat produkt - de framhåller i tråden att de gärna ser en lista där steget jämförs med produkter i samma prisläge. Det är en budgetprodukt för dem och de vill ha den bedömd på de villkoren. Så framstår det för mig iallafall. Den skall säljas för ett visst pris för att vara attraktiv på marknaden och vill bedömmas utefter det. Priset är en viktig faktor. Problemet är att produkten tillhör en kategori som det inte säljs så jäkla mycket av och alla kringkostnader måste fördelas på ett klart mindre antal produkter. Svår ekvation om man vill ha in lång utveckling i produkten utan att priset sticker iväg.

Jag är mer intresserad av vad ett steg presterar än vad det kostar. Jag skall ju lyssna på det, inte investera i det. Har jag inte råd med ett nytt steg som gör det jag prioriterar får jag leta efter ett begagnat som gör det istället. Så resonerar jag. Och när det gäller den här produkten från XTZ så kommer den aldrig att bli ett alternativ för mig.

Jag tycker LTS/Johan Lindroos gör helt rätt som inte vill spekulera mer innan det aktuella steget är uppmätt ordentligt. Det är synd att du är så engagerad att du inte respekterar det, om inte för din skull - så för XTZ.

Vi håller absolut inte med om att steget inte skulle vara den ultimata produkten så länge man väger in priset i ekvationen. Vi har ännu inte sett någon liknande produkt i prisklassen som presterar bättre. Det rör ju sig trots allt om ett "riktigt" slutsteg med rejäl nätdel, riktigt låg distorsion och kraftfull drivförmåga. Hur många sådana hittar man för 5000 kr? Självklart kommer andra att tycka annorlunda vilket ju är helt i sin ordning. Det är lite synd att resonemanget i princip urartat i den här tråden.

/Rikard

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-28 10:16

Det lite skojiga i kråksången, är ju att det finns inga patent eller egentliga fördyrande omständigheter, som skulle hindra alla förstärkarproducenter att låta tillverka ofärgande, eller åtminstone tämligen ofärgande förstärkare.

Men det verkar vara så, att de flesta producenter medvetet önskar ljudlig signatur på sin produktion. Modell mk2 ska låta "bättre" än modell mk1. Man tunar förstärkarna (finns en del kända knep), för att just den förstärkaren ska upplevas lyfta hela anläggningen.

Sedan finns det producenter som inte har en susning om vad de håller på med, lite Kajsa Warg-attityd och då blir det ofta pannkaka.

Så man kan ju då stilla undra varför inte alla förstärkare ser ut som Bryston invändigt? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-28 10:18

XTZ skrev:Vi har ännu inte sett någon liknande produkt i prisklassen som presterar bättre. Det rör ju sig trots allt om ett "riktigt" slutsteg med rejäl nätdel, riktigt låg distorsion och kraftfull drivförmåga. Hur många sådana hittar man för 5000 kr? Självklart kommer andra att tycka annorlunda vilket ju är helt i sin ordning. Det är lite synd att resonemanget i princip urartat i den här tråden.

/Rikard

Emotiva har väl en hel del slutsteg, t ex.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 10:22

Bonkas skrev:Då kanske jag äntligen kan få ett svar på om det var lämpligt att baserat på ett F/E hävda att XTZ-steget inte lämpar sig för kvalificerade ändamål ...

Bonkas! Nu har jag rotat fram tidningen och du läser ju som en kratta. Där står inte att det inte lämpar sig för kvalificerade ändamål, där står:
"Deltagarna i lyssningspanelen tyckte inte att AP100 var en särskilt intressant förstärkare att använda för kvalificerade ändamål."

"inte särkskilt intressant" och "inte lämplig" är två helt olika saker!

Det betyder alltså att panelen inte skulle välja den - och det är väl inte så konstigt när det testades en annan samtidigt som klarade sig bättre?

Där står inget om att andra inte skulle kunna tycka den var intressant för kvalificerade ändamål.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 10:23

XTZ skrev:Vi håller absolut inte med om att steget inte skulle vara den ultimata produkten så länge man väger in priset i ekvationen. Vi har ännu inte sett någon liknande produkt i prisklassen som presterar bättre. Det rör ju sig trots allt om ett "riktigt" slutsteg med rejäl nätdel, riktigt låg distorsion och kraftfull drivförmåga. Hur många sådana hittar man för 5000 kr?

Vilket dock är helt ointressant för en helt objektiv test som inte bryr sig om testobjektet kostar 5000 eller 500 000... Det får ju läsaren själv ta och göra den vägningen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-28 10:30

Bör det vara "tillåtet" att bygga högtalare som låter olika?

Jag ser inga problem med att grejor låter olika eftersom det låter olika om kombinationer och folks åsikter och tyckande är olika. Om man däremot i tester ställer andra krav än tillverkaren så kommer det ju heller inte gå att "beskylla" en tillverkare för att inte göra bra produkter om produkten uppfyller tillverkarens mål.
Så ingen östtysk metod för min del, låt tillverkare tillverka saker som gör folk nöjda.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi