LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-28 10:38

Nattlorden skrev:
Bonkas skrev:Då kanske jag äntligen kan få ett svar på om det var lämpligt att baserat på ett F/E hävda att XTZ-steget inte lämpar sig för kvalificerade ändamål ...

Bonkas! Nu har jag rotat fram tidningen och du läser ju som en kratta. Där står inte att det inte lämpar sig för kvalificerade ändamål, där står:
"Deltagarna i lyssningspanelen tyckte inte att AP100 var en särskilt intressant förstärkare att använda för kvalificerade ändamål."

"inte särkskilt intressant" och "inte lämplig" är två helt olika saker!

Det betyder alltså att panelen inte skulle välja den - och det är väl inte så konstigt när det testades en annan samtidigt som klarade sig bättre?

Där står inget om att andra inte skulle kunna tycka den var intressant för kvalificerade ändamål.

Problemet är väl inte vem som säger vad utan att termen "kvalificerat ändamål" betydelse som ingen riktigt verkar vara säker på vad det är.
Känns som att kvalificerat ändamål kan utesluta Nad 208:or också om man är beroende av hög tillförlitlighet. Kanske bara en Bryston med 20 års garanti och ej detekterbarhet klarar den gränsen i alla avseenden.
Luddisch som tyskarna säger.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-28 10:41

XTZ skrev:Vi håller absolut inte med om att steget inte skulle vara den ultimata produkten så länge man väger in priset i ekvationen. Vi har ännu inte sett någon liknande produkt i prisklassen som presterar bättre. Det rör ju sig trots allt om ett "riktigt" slutsteg med rejäl nätdel, riktigt låg distorsion och kraftfull drivförmåga. Hur många sådana hittar man för 5000 kr? Självklart kommer andra att tycka annorlunda vilket ju är helt i sin ordning. Det är lite synd att resonemanget i princip urartat i den här tråden.

/Rikard

Detta tror jag de intelligenta läsarna av MoLT inser. Jag håller med om att diskussionen har blivit mycket märklig.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-04-28 10:42

jonasp skrev:Och till skillnad från dig så kommer de flesta som inte gillar testet att bara ignorera det, istället för att göra ett helt jävla 100-våningars hönshus av en fjädermolekyl.

Tycker du att detta är ett 100-våningars hönshus!!??!! Vänta bara tills LTS "underkänner" (=inte tycker att de tillhör bland det bästa som tillverkats) någon av mina apparater. Då jävlar ska du få se på hönshus... :twisted:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-28 10:47

MichaelG skrev:
jonasp skrev:Och till skillnad från dig så kommer de flesta som inte gillar testet att bara ignorera det, istället för att göra ett helt jävla 100-våningars hönshus av en fjädermolekyl.

Tycker du att detta är ett 100-våningars hönshus!!??!! Vänta bara tills LTS "underkänner" (=inte tycker att de tillhör bland det bästa som tillverkats) någon av mina apparater. Då jävlar ska du få se på hönshus... :twisted:

Hälsn. Michael

Hönsplanet? :D 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-28 10:59

Almen skrev:
Harryup skrev:Rent informationsspridningsmässigt lär inte LTS's eller dess medlemmar kunna hävda att informationen bara är tänkt "intern" så länge som man skickar ut exemplar av tidningen till bibliotek.
---
JA det är väl ett bra sätt att både sprida informationen och få lite pengar men det gör också informationen väldigt publik.
mvh/Harryup

Jag har inte sett något från LTS som skulle visa på ett ointresse av att sprida information. Det är väl till och med ett av syftena med föreningens verksamhet?

"...bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen utge en medlemstidskrift sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet."

Vem på LTS har hävdat att informationen bara är tänkt internt?

Jag frågade harryup om detta tidigare. Låter konstigt att någon i LTS skulle motarbeta föreningens syfte. Vad var det du tänkte på?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-28 11:14

Harryup skrev:Bör det vara "tillåtet" att bygga högtalare som låter olika?

Jag ser inga problem med att grejor låter olika eftersom det låter olika om kombinationer och folks åsikter och tyckande är olika. Om man däremot i tester ställer andra krav än tillverkaren så kommer det ju heller inte gå att "beskylla" en tillverkare för att inte göra bra produkter om produkten uppfyller tillverkarens mål.
Så ingen östtysk metod för min del, låt tillverkare tillverka saker som gör folk nöjda.

mvh/Harryup

Jag håller med dig, men förstår samtidigt fördelen med transparent elektronik. Var och en kan ägna all energi åt att välja rätt högtalare, som passar bäst i sitt hem (lyssningsrum). Allt blir så mycket enklare. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 12:00

Bonkas skrev:Magnus:

Jag kan självklart respektera att Johan L inte vill spekulera innan mätningarna är gjorda. Jag har nog ingen åsikt i frågan överhuvudtaget. Jag begär inte på något vis att han ska det. Vill han inte spekulera ska han inte spekulera. Simple as that! Jag kan dock inte acceptera att det ska innebära att jag inte kan svara på inlägg ifrån Johan riktade till mig.
Däremot så börjar jag känna att "inte spekulera innan mätningarna är gjorda" är detsamma som "inte spekulera med, punkt!"..
Hade Morello varit intresserad av att producera några mätningar hade det nog gjorts vid detta laget...

Hade jag varit Morello så vette fan om jag hade åtagit mig att mäta den alls nu efteråt, då ha dessutom är en indirekt konkurrent när han är i branchen med O&G.

Jag hade nog väntat med att svara på Johans tidigare inlägg tills mätningar kommer, allt blir så meningslöst annars :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 12:15

XTZ skrev:Vi håller absolut inte med om att steget inte skulle vara den ultimata produkten så länge man väger in priset i ekvationen. Vi har ännu inte sett någon liknande produkt i prisklassen som presterar bättre. Det rör ju sig trots allt om ett "riktigt" slutsteg med rejäl nätdel, riktigt låg distorsion och kraftfull drivförmåga. Hur många sådana hittar man för 5000 kr? Självklart kommer andra att tycka annorlunda vilket ju är helt i sin ordning. Det är lite synd att resonemanget i princip urartat i den här tråden.

/Rikard
Bara för att nyansera det så förstår jag den synpunkten - att ni anser att ni levererar mycket för pengarna med det här steget. Min utgångspunkt är inte att få så mycket för pengarna som möjligt utan att få det jag vill lyssna på. Och där tillför erat steg inte så mycket för mig att jag anser det intressant.

Jag tycker att steget levererar för lite effekt, och tillför för lite jämfört med massproducerade hembioförstärkare i samma prisklass för att överhuvudtaget komma ifråga för mig. Så enkelt är det. Det är min bedömning, ni har uppenbarliggen en annan och det är ju därför steget finns ;)

Som företag anser jag på det hela taget att XTZ är utmärkta och levererar produkter som är väl värda att beakta. Ni har nog sålt en hel del på mina rekommendationer.

Jag har massor med ideer på produkter ni skulle kunna tillverka/marknadsföra som skulle kännas mer rätt än det här steget.

Lycka till, jag har nog inte så mycket mer att tillägga.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-04-28 12:42

MagnusÖstberg skrev:Lycka till, jag har nog inte så mycket mer att tillägga.

Jo, detta:

MagnusÖstberg skrev:Jag har massor med ideer på produkter ni skulle kunna tillverka/marknadsföra som skulle kännas mer rätt än det här steget.

Det är i alla fall jag nyfiken på. Vi har en kommersiell aktör i tråden och det ska
man ta vara på. XTZ verkar ju vara mycket öppna för en dialog här och känns
lyhörda.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-04-28 13:21

MagnusÖstberg skrev:
Bonkas skrev:Magnus:

Jag kan självklart respektera att Johan L inte vill spekulera innan mätningarna är gjorda. Jag har nog ingen åsikt i frågan överhuvudtaget. Jag begär inte på något vis att han ska det. Vill han inte spekulera ska han inte spekulera. Simple as that! Jag kan dock inte acceptera att det ska innebära att jag inte kan svara på inlägg ifrån Johan riktade till mig.
Däremot så börjar jag känna att "inte spekulera innan mätningarna är gjorda" är detsamma som "inte spekulera med, punkt!"..
Hade Morello varit intresserad av att producera några mätningar hade det nog gjorts vid detta laget...

Hade jag varit Morello så vette fan om jag hade åtagit mig att mäta den alls nu efteråt, då ha dessutom är en indirekt konkurrent när han är i branchen med O&G.

Jag hade nog väntat med att svara på Johans tidigare inlägg tills mätningar kommer, allt blir så meningslöst annars :)

Mätrapport levereras till LTS ikväll. Jag publicerar inget här utan LTS bestämmer hur det sker.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-28 13:31

Almen skrev:
Almen skrev:
Harryup skrev:Rent informationsspridningsmässigt lär inte LTS's eller dess medlemmar kunna hävda att informationen bara är tänkt "intern" så länge som man skickar ut exemplar av tidningen till bibliotek.
---
JA det är väl ett bra sätt att både sprida informationen och få lite pengar men det gör också informationen väldigt publik.
mvh/Harryup

Jag har inte sett något från LTS som skulle visa på ett ointresse av att sprida information. Det är väl till och med ett av syftena med föreningens verksamhet?

"...bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen utge en medlemstidskrift sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet."

Vem på LTS har hävdat att informationen bara är tänkt internt?

Jag frågade harryup om detta tidigare. Låter konstigt att någon i LTS skulle motarbeta föreningens syfte. Vad var det du tänkte på?

Jag tänkte på att Nattlorden t.ex. hävdade att MoLT enbart var till för LTS medlemmar. Den blir ju publik på mässor och på bibliotek. SÅ min åsikt är den är till för medlemmar men inte enbart för medlemmar.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-28 14:07

MagnusÖstberg skrev:

/Rikard
Bara för att nyansera det så förstår jag den synpunkten - att ni anser att ni levererar mycket för pengarna med det här steget. Min utgångspunkt är inte att få så mycket för pengarna som möjligt utan att få det jag vill lyssna på. Och där tillför erat steg inte så mycket för mig att jag anser det intressant.

Jag tycker att steget levererar för lite effekt, och tillför för lite jämfört med massproducerade hembioförstärkare i samma prisklass för att överhuvudtaget komma ifråga för mig. Så enkelt är det. Det är min bedömning, ni har uppenbarliggen en annan och det är ju därför steget finns ;)

Som företag anser jag på det hela taget att XTZ är utmärkta och levererar produkter som är väl värda att beakta. Ni har nog sålt en hel del på mina rekommendationer.

Jag har massor med ideer på produkter ni skulle kunna tillverka/marknadsföra som skulle kännas mer rätt än det här steget.

Det är gott och väl med egna åsikter, och vi respekterar naturligtvis alltid dessa. Effekten är iofs mätbar så där är det enkelt att jämföra med andra förstärkare för olika priser osv. Möjligen kan man förvånas av åsikten att AP100 levererar för lite effekt, speciellt om man jämför med hembioförstärkare. (kanske är på sin plats att tillägga att ett bryggat AP100 lämnar runt 350 watt RMS i 8 ohm och 500 watt RMS i 4 ohm). Men du kan ju ha helt andra krav än vad vi gissar.

Vi tar gärna emot dina ideer på produkter, och det blir spännande att höra vad du skulle anse mer intressant än just AP100, vars syfte är att dels vara ett mycket prisvärt alternativ föpr att bygga helt aktiva system, tex med 99.36 eller Divine. Många använder den dessutom som frontslutsteg ihop med sina hembioreceivers för att få lite bättre drag, och samtidigt avlasta nätdelen i receivern för att få mer effekt över till center och bakkanaler osv. Vi tycker det är en mångsidig produkt.

:)

/Rikard

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-28 14:11

Harryup skrev:
Almen skrev:Låter konstigt att någon i LTS skulle motarbeta föreningens syfte. Vad var det du tänkte på?

Jag tänkte på att Nattlorden t.ex. hävdade att MoLT enbart var till för LTS medlemmar. Den blir ju publik på mässor och på bibliotek.

Jaha. Jag kan inte hitta att han skriver det någonstans.

SÅ min åsikt är den är till för medlemmar men inte enbart för medlemmar.

Det är nog inte bara din åsikt eftersom det är så det är. Jag hakade upp mig på att du skrev att "då lär inte LTS's eller dess medlemmar kunna hävda att informationen bara är tänkt "intern"" och då trodde jag att det var något som LTS gått ut med.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 14:22

I enlighet med önskemål håller jag mig ifrån sakfrågan tills dess att mätningarna finns tillgängliga, men då XTZ huserar här i tråden vill jag passa på att komma med ett önskemål.

Starta en tråd, där vi alla kan ställa frågor om Era produkter, komma med funderingar och få allmäna tips och tricks.
Jag vet att många är intresserade av era grejer och det vore synd om era andra produkter skulle hamna i bakvattnet av class-ap100.
En egen tråd, alltså!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 14:22

Harryup skrev:Jag tänkte på att Nattlorden t.ex. hävdade att MoLT enbart var till för LTS medlemmar. Den blir ju publik på mässor och på bibliotek. SÅ min åsikt är den är till för medlemmar men inte enbart för medlemmar.

*suck* Meningen med en MEDLEMSTIDNING är att ge information till MEDLEMMARNA. Sen kan det ju hända att ett bibliotek prenumererar, men det lär inte artikelförfattarna skänka någon tanke åt, eller rikta artiklarna efter.

Om man avsåg att göra informationen publik åt alla så finns en hemsida att tillgå där man enkelt skulle kunna lägga artiklarna - men det gör man inte, vilket man kan dra slutsatser av.

All information blir publik förr eller senare - men jag pratade om SYFTET.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-28 14:39

Bonkas skrev:I enlighet med önskemål håller jag mig ifrån sakfrågan tills dess att mätningarna finns tillgängliga, men då XTZ huserar här i tråden vill jag passa på att komma med ett önskemål.

Starta en tråd, där vi alla kan ställa frågor om Era produkter, komma med funderingar och få allmäna tips och tricks.
Jag vet att många är intresserade av era grejer och det vore synd om era andra produkter skulle hamna i bakvattnet av class-ap100.
En egen tråd, alltså!

+1

Jag är själv lite intresserad av deras basmoduler :)

i alla fall att provlyssna sådanna PÅ RIKIGT, med lite fria tyglar så att säga, jag skulel vilja veta o mdet finns någonstans i närheten av Stockholm där man kan få den möjligheten ?!

>2st samtidigt är det som är av intresse, men gärna i uppsättningar om 4-8st om det går.

En sak som jag dom tycker är lite synd är deras "låga" nominella impedans, den skulle man vilja ha lite högre. Hur ser deras Impedanskurva ut, vad är lägst impedans och i vilket område samt högst och i vilket område ?!

allt detta är frågor som jag vill ha svar på :D

Så en ny tråd är absolut något som skulle sitta fint, och den tycker jag INTE ska vara någon disskusionstråd för bra vs dåligt utan enbart för information och svar om produkter.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-28 14:50

Det låter som en bra ide med en egen tråd specifik för frågor och svar om våra produkter. Vi provar att öppna en sådan så får vi se om någon moderator har något emot det.

/Rikard

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-28 15:00

Tidskrifften High Fidelity gjorde ju ett flertal olika mätningar på den integrerade varianten, dock den äldre! Vet ej om det nya slutsteget skilljer sig nämnvärt från den integrerade vad gäller effektdelen!?

Vet att jag tog upp det i en tråd med länkning till mätresultaten. Vad jag vill minnas så låg distorsionen i nivå med brusgolvet över stora delar av frekvenseregistret och visade riktigt fina kurvor. Man kunde även konstatera att i klass A drift upp till 50w var distorsionen lägre änn i A/B drift. Detta gällde både udda och jämna övertoner.

Gillar ideen om att starta en nya tråd med info o svar på frågon kring XTZ`s produkter

+1
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 16:30

"Jag vill passa på att säga att jag vet att det finns tyska fabrikanter av högtalare inom High End som använder XTZ-slutsteg vid demo av sina högtalare och de säger att de inte hittat något annat som konkurrerar i de prisklasserna. Det tyckte jag var ett gott omnämnande eftersom jag vet att de provat åtskilligt och att det finns betydligt mer produkter på den tyska marknaden än på den svenska."

Så skrev Peter Steindl nyss i XTZ-tråden..
Jag bara kunde inte låta bli att peta in den informationen här..
Förlåt Peter om det inte var ok. Då tar jag bort det!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-28 17:03

Bonkas skrev:"Jag vill passa på att säga att jag vet att det finns tyska fabrikanter av högtalare inom High End som använder XTZ-slutsteg vid demo av sina högtalare och de säger att de inte hittat något annat som konkurrerar i de prisklasserna. Det tyckte jag var ett gott omnämnande eftersom jag vet att de provat åtskilligt och att det finns betydligt mer produkter på den tyska marknaden än på den svenska."

Så skrev Peter Steindl nyss i XTZ-tråden..
Jag bara kunde inte låta bli att peta in den informationen här..
Förlåt Peter om det inte var ok. Då tar jag bort det!

:D Nemas problemas.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 17:12

XTZ skrev:
MagnusÖstberg skrev:

/Rikard

Det är gott och väl med egna åsikter, och vi respekterar naturligtvis alltid dessa. Effekten är iofs mätbar så där är det enkelt att jämföra med andra förstärkare för olika priser osv. Möjligen kan man förvånas av åsikten att AP100 levererar för lite effekt, speciellt om man jämför med hembioförstärkare. (kanske är på sin plats att tillägga att ett bryggat AP100 lämnar runt 350 watt RMS i 8 ohm och 500 watt RMS i 4 ohm). Men du kan ju ha helt andra krav än vad vi gissar.

Vi tar gärna emot dina ideer på produkter, och det blir spännande att höra vad du skulle anse mer intressant än just AP100, vars syfte är att dels vara ett mycket prisvärt alternativ föpr att bygga helt aktiva system, tex med 99.36 eller Divine. Många använder den dessutom som frontslutsteg ihop med sina hembioreceivers för att få lite bättre drag, och samtidigt avlasta nätdelen i receivern för att få mer effekt över till center och bakkanaler osv. Vi tycker det är en mångsidig produkt.

:)

/Rikard

Jag hoppas verkligen ni anser att det är en mångsidig produkt ;)

Det verkar alltså som om produkten används precis som de flesta andra slutsteg, vilket inte är så förvånande (jag använder själv externa slutsteg till min hembiogrunka på precis samma sätt men det är mest för att de inte klarar av mina krav, som då är lite mer än erat steg klarar av) :)

Jag hör av mig direkt vid tillfälle med ideer som ni kanske kan ha nytta av. Ni har ju en mycket bra organisation i företaget som gör att ni relativt lätt kan få fram smarta lösningar!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-04-28 22:40

Nu har LTS fått rapporten. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-28 22:41

Det måste firas :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-04-28 22:44

Så verkade den hel åtminstone? :)

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 22:56

Ska bli spännande detta..
Jag misstänker starkt att det är den 70-gradiga fasvridningen som är boven i dramat..

Och nu när många följer tråden med spänning så kommer väl ett...

"och resultatet publiceras om 3 månader i MoLt"...*s*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-04-28 23:56

petersteindl skrev:Det måste firas :D

MvH
Peter

Jajemen, att bli av med en sådan surdeg måste firas med pilsner och popcorn!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 00:04

Morello skrev:

MvH
Peter

Var "surdeg" en passning åt stegets prestationer i testbänken eller är det en mer generell innebörd i uttrycket?

Nyfiken nu..

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2011-04-29 00:09

Skålen är redan tom så nu är det ölens tur att hitta samma väg....
:lol:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-04-29 00:17

Bonkas skrev:
Morello skrev:

MvH
Peter

Var "surdeg" en passning åt stegets prestationer i testbänken eller är det en mer generell innebörd i uttrycket?

Nyfiken nu..

Med "surdeg" avsågs det att jag prokrastinerat själva mätningen. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-29 00:21

Bonkas skrev:
Morello skrev:

MvH
Peter

Nyfiken nu..

Med lite fantasi så brukar välan surdeg beteckna
något som har "dragits i långbänk", typ att det har
förflutit lång tid mellan "ord o handling" . . eller vad
tror du Bonkas . . ?

ps. Såg att Morello han före . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi