Nattlorden skrev:Bonkas skrev:Jag anser bara att ett steg inte behöver vara kategoriskt dåligt för att det detekterats. Inte ens om det detekterats med enkelhet. Bara om man söker ett steg som inte färgar snarare än ett man gillar ljudet ifrån.
Bra. Det anser vi alla andra också - skönt att du kommit till insikt om det nu.
Den insikten har jag haft hela tiden! Det var tråkigt att det inte framkommit.. Jag vet faktiskt inte om jag sagt det rätt ut, men jag har aldrig argumenterat emot det heller.
Jag har däremot undrat varför det är så viktigt att steget är "osynligt"..
Jag håller ju, som ni märkt, inte med om det.
Jag har såklart begripit argumenten om att det finns de av er som vill, som ni säger, plocka bort steget ur ekvationen när det kommer till den nästan utopiska drömmen om det transparenta systemet.
I min värld är det att börja i fel ände.
En högtalare är aldrig transparent, ett rum i alla fall sällan perfekt.. Ett steg kan om det inte är helt osynligt användas till att slipa till annan imperfektion om man väljer "rätt" steg till sin setup.
Ytterligare en tanke.. Det är mångas åsikt här att man inte kan välja ett steg som "syns" (ni förstår säker vad jag menar med synas och inte synas..) men det är helt ok att skicka in mängder med inte 100-procentigt transparent elektronik i signalkedjan (filter osv) och saker som en minidsp där hela syftet är att gå in och förändra signalen som en förstärkare ger ifrån sig är helt ok och t.o.m uppmuntras..
Ingen mer än jag som ser det som lite..hmmm...märkligt?