LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-29 10:27

Morello skrev:Den här tråden är minst sagt spännande. :mrgreen:

Vad gäller överhörning (crosstalk) skulle jag gissa att XTZ är skolboksmässig då kanalerna är fint åtskilda i chassiet.

Måste säga att den mekaniska konstruktionen är klart imponerande! :)

:) :) :)

Jag gillar verkligen dem byggmässigt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 10:45

MagnusÖstberg skrev:
Bonkas skrev:XTZ verkar ju antyda att i alla fall till +-60 grader så mäter steget perfekt..så det ska bli spännande att höra deras kommentar till mätningarna..

Jag är rätt ointresserad av vad de tycker om mätningarna. De får tycka vad de vill.

Mätningarna utförs på ett ytterst professionellt vis. De mätningar, lyssningsintryck och kretslösningsgenomgångar som används har legat till grund för att välrenomerade företag gjort justeringar i sin produktion.

Jag har mer förtroende för opartiska mätningar än producentbaserade. Och jag har mycket stort förtroende för Morellos mätkunskaper och den utrustning han använder.

Varför skriver jag det här? Det är ju mest spekulationer och insinuationer nu som är jävligt trista. Jag måste bli ännu bättre på att ge fan i att läsa skittrådar.

Vad jag menar är att xtz måste ju ha en syn på hur steget SKA mäta och kunna backa upp detta med hjälp av egna mätningar. Då blir det ju lätt att konstatera ett eventuellt fel på testexemplaret, eller i alla fall en avvikelse ifrån deras norm. Och det är ju intressant info...

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 10:49

Vad menar du för insinuationer? Inte om att mätningarna inte skulle gått korrekt till, väl?
Jag skrev några inlägg upp att jag är övertygad om att mätningarna utförts perfekt så vad insinueras?

Vad är det du insinuerar? :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 10:55

berma skrev:Jo, men IM mäts ju med sinussignaler, inte med musik!

Nu slutade du tänka för tidigt!

Vad är då musik? Jo, det är en salig mix av massor av sinusar... och om du får ett nytt spektrum av dist om nu använder två sinusar samtidigt än om du mäter dem var för sig och summerar... vad händer då när du fullständigt lusar ned spektrat med ett gytter av sinusar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-29 11:05

Nattlorden skrev:... vad händer då när du fullständigt lusar ned spektrat med ett gytter av sinusar?

Det torde kunna bli musik. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 11:07

Ragnwald skrev:
Nattlorden skrev:... vad händer då när du fullständigt lusar ned spektrat med ett gytter av sinusar?

Det torde kunna bli musik. :)

*drumroll & crash* :mrgreen:

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2011-04-29 11:08

Nattlorden skrev:

Vad är då musik? Jo, det är en salig mix av massor av sinusar... och om du får ett nytt spektrum av dist om nu använder två sinusar samtidigt än om du mäter dem var för sig och summerar... vad händer då när du fullständigt lusar ned spektrat med ett gytter av sinusar?

Ja, jo jag vet att musik består av sinussignaler, men det förklarar ju inte varför det skulle vara svårare för en förstärkare att hantera musik än - sinussignaler ?

:wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 11:13

berma skrev:Ja, jo jag vet att musik består av sinussignaler, men det förklarar ju inte varför det skulle vara svårare för en förstärkare att hantera musik än - sinussignaler ?

Nej, nej... inte för förstärkaren - för testandet! Hur många olika kombinationer behöver man testa för att verifiera att det inte finns någon speciell signalblandning som ger ett katastrofalt kombinerat distbeteende?
Musik dushar förstärkaren med en myriad testfall på ett väldigt enkelt sätt däremot. Du kan troligen på ett par sekunder köra genom fler testfall än vad labbet hade kunnat sätta upp och köra på en månad.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 11:17

Nattlorden skrev:
berma skrev:Ja, jo jag vet att musik består av sinussignaler, men det förklarar ju inte varför det skulle vara svårare för en förstärkare att hantera musik än - sinussignaler ?

Nej, nej... inte för förstärkaren - för testandet! Hur många olika kombinationer behöver man testa för att verifiera att det inte finns någon speciell signalblandning som ger ett katastrofalt kombinerat distbeteende?
Musik dushar förstärkaren med en myriad testfall på ett väldigt enkelt sätt däremot. Du kan troligen på ett par sekunder köra genom fler testfall än vad labbet hade kunnat sätta upp och köra på en månad.

Men man kan mäta vad man inte kan höra. Mätningar måste väl vara exaktare än hörseln?
Kan man höra något borde man alltså även kunna mäta det. Särskilt som nu i fallet xtz när man hört något och därför, om man har insikten, vet vad man ska leta efter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 11:24

Bonkas skrev:Men man kan mäta vad man inte kan höra. Mätningar måste väl vara exaktare än hörseln?

Ja!

Kan man höra något borde man alltså även kunna mäta det. Särskilt som nu i fallet xtz när man hört något och därför, om man har insikten, vet vad man ska leta efter?

Ja (om man vet vad man skall leta efter (för tredje(?) gången nu på olika sätt)).

Hörseln har den fördelen att den inte gör EN mätning åt gången, utan massor samtidigt. Mätning har fördelen att kika på en sak åt gången med potentiellt högre precision.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2011-04-29 11:40

Nattlorden skrev:

Det där låter som ett resonemang från transientintermodulationsdebatten (TIM) som fördes för 30+ år sedan. Jag trodde det blev vederlagt redan då, men jag kan ju ha fel - jag följer inte med så noga nuförtiden.

///

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 11:42

berma skrev:Det där låter som ett resonemang från transientintermodulationsdebatten (TIM) som fördes för 30+ år sedan. Jag trodde det blev vederlagt redan då, men jag kan ju ha fel - jag följer inte med så noga nuförtiden.

Jag följde inte debatten så noga innan mellanstadiet. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-29 11:45

berma skrev:
Nattlorden skrev:

Ja, jo jag vet att musik består av sinussignaler, men det förklarar ju inte varför det skulle vara svårare för en förstärkare att hantera musik än - sinussignaler ?

Men du började med att skriva:
berma skrev:...det är nog knappast svårare för en förstärkare att återge musik än en sinussignal.

Skillnad på singularis och pluralis... ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2011-04-29 12:19

Almen skrev:Skillnad på singularis och pluralis... ;)

Aha ! det visste jag inte, tack för upplysningen :o :wink:

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-04-29 15:15

Morello skrev:Den här tråden är minst sagt spännande. :mrgreen:

Vad gäller överhörning (crosstalk) skulle jag gissa att XTZ är skolboksmässig då kanalerna är fint åtskilda i chassiet.

Måste säga att den mekaniska konstruktionen är klart imponerande! :)

Vad skulle du säga är en bra nivå på en sundt konstruerad förstärkare,
och vid vilken nivå är det möjligt att höra denna artefakt?

Jag inbillar mig att så gott som varenda förstärkare har tillräcklig kanal-
separation för att det inte ska ge några hörbara effekter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 15:34

Aerob skrev:Jag inbillar mig att så gott som varenda förstärkare har tillräcklig kanal-

Det är ju inte bara separation av signalbanorna som spelar roll hör, strömförsöjningen får inte påverkas av att andra kanalen maxar ur.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 16:01

Nu när läget är som det är..och det finns allmänt intresse av F/E-testet..
Vilken är den generella inställningen till var mätresultaten ska publiceras? Finns det fortfarande de som tycker att resultatet skall vara förbehållet MoLt?
Tidningen finns ju att läsa på bibliotek och är ju då alltså inte förbehållen medlemmar, så vad hindrar att det publiceras här?
Xtz måste ju hur eller hur få del av resultatet. Då kanske Xtz kan redogöra för resultatet om LTS väljer att inte göra det?

Hur ser opinionen ut?

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 16:04

Nattlorden skrev:
Aerob skrev:Jag inbillar mig att så gott som varenda förstärkare har tillräcklig kanal-

Det är ju inte bara separation av signalbanorna som spelar roll hör, strömförsöjningen får inte påverkas av att andra kanalen maxar ur.

Jag tolkar det som att det är ett möjligt problem, men inte troligt.
Att steget var osedvanligt enkelt att detektera borde finna sin förklaring i mätningarna!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 16:08

Bonkas skrev:Tidningen finns ju att läsa på bibliotek och är ju då alltså inte förbehållen medlemmar, så vad hindrar att det publiceras här?

Tja, upphovsrätt till att börja med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 16:08

Bonkas skrev:
Nattlorden skrev:

Jag tolkar det som att det är ett möjligt problem, men inte troligt.
Att steget var osedvanligt enkelt att detektera borde finna sin förklaring i mätningarna!

Det var faktiskt ett allmänt svar på en allmän fråga, har inget specifikt med AP100 att göra.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 16:11

Nattlorden skrev:
Bonkas skrev:Tidningen finns ju att läsa på bibliotek och är ju då alltså inte förbehållen medlemmar, så vad hindrar att det publiceras här?

Tja, upphovsrätt till att börja med.

Knappast om det publiceras av LTS-folk, väl?
Och XTZ måste väl ändå få redogöra för resultaten? Annars har vi ju alla här begått brott då vi refererat till texten i testet..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-29 16:19

Bonkas skrev:Nu när läget är som det är..och det finns allmänt intresse av F/E-testet..
Vilken är den generella inställningen till var mätresultaten ska publiceras? Finns det fortfarande de som tycker att resultatet skall vara förbehållet MoLt?
Tidningen finns ju att läsa på bibliotek och är ju då alltså inte förbehållen medlemmar, så vad hindrar att det publiceras här?
Xtz måste ju hur eller hur få del av resultatet. Då kanske Xtz kan redogöra för resultatet om LTS väljer att inte göra det?

Hur ser opinionen ut?
För fan - ge dig nu! ;)

Jag rekommenderar dig att läsa tråden, men det verkar ju som om du läser Johan Lindroos inlägg jävligt selektivt.

Bonkas skrev:Knappast om det publiceras av LTS-folk, väl?
Och XTZ måste väl ändå få redogöra för resultaten? Annars har vi ju alla här begått brott då vi refererat till texten i testet..
De får säkert utrymme i tidningen med om de anser det nöödvändigt.

Förstår fortfarande inte varför jag gör inlägg i den här mögeltråden.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2011-04-29 16:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 16:20

Jag gör om mitt påstående till en fråga..(jag har ju ingen aning om ifall det är så..)..

Borde en så enkel detektion som det handlade om i XTZ:s fall gå att se orsaken till i mätningarna?

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 16:23

MagnusÖstberg skrev:
Bonkas skrev:Nu när läget är som det är..och det finns allmänt intresse av F/E-testet..

Hur ser opinionen ut?
För fan - ge dig nu! ;)

Jag rekommenderar dig att läsa tråden, men det verkar ju som om du läser Johan Lindroos inlägg jävligt selektivt.

Det är ju för att jag läser tråden frågan uppstår.
Johan L har skrivit att han för tydlighetens skull skall publicera det i tråden, och aldrig påstått annat.
Han skriver också att han håller sig ifrån tråden tills dess att han har mätresultat att diskutera vilket också klart indikerar att resultaten ska visas.
Samtidigt har andra, som t.ex Ingvar, skrivit att de bör publiceras i MoLt.
Så vad fan gäller?
Klart det är en mögeltråd när inlägg som ditt senaste finns här!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-04-29 16:25

Nattlorden skrev:

Utveckla gärna det där :wink:

Ett problem som man lätt kan drabbas av är att strömmen från respektive matning kontaminerar slutstegets ingång eller återkoppling. Strömmen från matningen i en en klas AB-apparat är nämligen bara större 'n noll under halva perioden, dvs störfältet från ledaren är svårt distorderat relativt insignalen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-29 16:32

Nattlorden skrev:

Men crosstalk mäts väl utan att lasta så hårt? Det är väl bara den passiva överhörningen man är ute efter där?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 16:34

Morello skrev:Utveckla gärna det där :wink:

Ett problem som man lätt kan drabbas av är att strömmen från respektive matning kontaminerar slutstegets ingång eller återkoppling. Strömmen från matningen i en en klas AB-apparat är nämligen bara större 'n noll under halva perioden, dvs störfältet från ledaren är svårt distorderat relativt insignalen.

Det skulle stått "här", inte "hör".

Att jag som amatör inte kan uttrycka mig lika glasklart som ni proffs, det får ni allt ursäkta. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 16:35

Almen skrev:
Nattlorden skrev:

Men crosstalk mäts väl utan att lasta så hårt? Det är väl bara den passiva överhörningen man är ute efter där?

Byt till korrekt terminologi då, jag tror nog andemeningen kan vara förståelig ändå?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-29 16:36

Bonkas skrev:Så vad fan gäller?

Bonkas, Bonkas, Bonkas... Det känns som att du går från fanboy till rättshaverist. 8O Kan du inte bara softa lite? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-29 16:38

Bonkas skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Hur ser opinionen ut?
För fan - ge dig nu! ;)

Det är ju för att jag läser tråden frågan uppstår.
Johan L har skrivit att han för tydlighetens skull skall publicera det i tråden, och aldrig påstått annat.
Han skriver också att han håller sig ifrån tråden tills dess att han har mätresultat att diskutera vilket också klart indikerar att resultaten ska visas.
Samtidigt har andra, som t.ex Ingvar, skrivit att de bör publiceras i MoLt.
Så vad fan gäller?
Klart det är en mögeltråd när inlägg som ditt senaste finns här!

Ja??

Lider du av kraftig överskottsenergi?

Jag hoppas Johan är på nån AW och dricker en god öl i solen nu, eller så är han fortfarande på jobbet.

Har han sagt att den skall publiceras här så kommer det att göras - men när är en annan sak. LTS försökte invänta mätningarna innan publiceringen av testet, och nu kanske man vill publicera det i MoLT innan det publiceras här.

Ingenstans i ditt inlägg framgår det att Johan faktiskt sagt att det skall publiceras här! Tvärtom framstår det som om LTS minsann inte tänker publicera det någon annanstans än i MoLT och nu vill du veta "vad opinionen" tycker om det. Synnerliggen vilseledande formuleringar.

Det är sådan insinuerande skitinlägg från din sida som kommer hela tiden som gör det till en mögeltråd. Det här är inte det första.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi