5-80 Hz, låg dist och prisvärt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: 5-80 Hz, låg dist och prisvärt?

Inläggav Kraniet » 2011-04-29 08:13

Kitchenmaster skrev:Ja, 8 st av NNords 15" skulle sitta rätt trevligt,

Kanske kan köpa hans basar? För hans projekt verkar det ju inte hända mycket med.. 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2011-04-29 08:20

Kitchenmaster skrev:Jaha. Nedanstående svar gjorde ju Tempest-X2 rätt mycket kallare. :?

"I'm sorry.... we do not ship the subwoofers to International locations. We just don't have the ability to support them from those distances in case warranty work is needed.

Kevin Haskins
DIYCable Inc.
175 South Bay View Ave. Unit 23
Port Angeles, WA 98362
360-775-9798
www.diycable.com"

Det går att köpa dem härifrån annars :)
http://speakerworld.nl
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-29 08:57

fonzeka skrev:
Kitchenmaster skrev:Jaha. Nedanstående svar gjorde ju Tempest-X2 rätt mycket kallare. :?

"I'm sorry.... we do not ship the subwoofers to International locations. We just don't have the ability to support them from those distances in case warranty work is needed.

Kevin Haskins
DIYCable Inc.
175 South Bay View Ave. Unit 23
Port Angeles, WA 98362
360-775-9798
www.diycable.com"

Det går att köpa dem härifrån annars :)
http://speakerworld.nl

275E för tempest-x. Ett rätt bra pris tycker jag. Undrar om du kan få mängdrabatt?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

-Martin-

Re: 5-80 Hz, låg dist och prisvärt?

Inläggav -Martin- » 2011-04-29 10:42

Kitchenmaster skrev:Ja, 8 st av NNords 15" skulle sitta rätt trevligt, men de finns enligt vad jag förstår inte kvar att köpa? Förhållandet mellan pris <-> prestanda har jag dock aldrig sett som JBL´s starka sida... Har du några specifika tips på element från dem som är starka i övrig konkurrens? :-)

Jag lyckades komma över JBL-s "W15Gti MkII" på (brittiska) E-bay. De verkar finnas där med jämna mellanrum (i alla fal var det så för ett år sedan när jag sist kollade). Snittpriset för mig hamnade på strax över £200 per styck (+ frakt som om jag minns rätt var ca 500 kr för 1 par).

Dock har de inte fått bekänna färg ännu, men det är på gång... 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 11:02

Det var väl ett ok pris. Hur bra är de då?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-29 11:35

Är det i28 som man ska använda som toppar?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-29 12:32

Nattlorden skrev:Det var väl ett ok pris. Hur bra är de då?

Jag gick bl a på den här recensionen (från "DS-21" på avsforum) när jag bestämde mig:

I've found the W15GTi to be higher performing in high-Q enclosures than any other driver I've ever played with. I can't tell you why, but my suspicion is that it has something to do with the braking force offered by the dual-gap/dual-coil motor JBL's licensing from Hyperdynamics.

With EQ, even in 2.5 cubic feet (which yielded a Qtc of about 0.75 on the one I measured, or much higher than I would ever think to use; the driver was well within reasonable tolerances of factory spec.) sounded incredibly good. To be honest, in the test box I couldn't reliably tell a difference between 7, 5, 3.5, and 2.5 cubic foot internal volumes (set by adding bricks to the 5.5 cubic foot test box) in single-blind conditions, whereas with most woofers I can hear a difference even with EQ. (Going smaller than 2.5 cubes, the sound quality did degrade, albeit not as markedly as the reference driver used, an Oaudio TC2+. That is to say, I could not reliably guess the box volume post-EQ with the W15GTi, but with its own EQ curves I never missed one when guessing effective box size with the TC2+.) Based on those listening tests, and my friend's desire for the smallest possible sub, the final box was 2.5 cubic feet. Yes, he lost some paper low-end efficiency and max output by going that route, but realistically it will never be an issue.

If you really want to get every last drop of bass out of a W15GTi, though, you're looking at eight cubes. That will give you a Qtc reasonably close to 0.577. (0.5 you won't see except in an I-B.)

Den här tråden är också bra: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1184776
Beakta speciellt följande fras (från DS-21):
At the same price, a Mael-X is undoubtedly the better value. If the W15GTi is considerably cheaper, it's worth considering.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-29 13:21

Det innebär att varje element kräver minst en 226,5 liter stor låda.
Den som vet mest, tror minst.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-29 14:14

Ragnwald skrev:Det innebär att varje element kräver minst en 226,5 liter stor låda.

Nja, det enda det tillför är 3 dB extra marginal för de lägsta frekvenserna. Och det kanske någon vill ha...
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-29 15:23

-Martin- skrev:
Ragnwald skrev:Det innebär att varje element kräver minst en 226,5 liter stor låda.

Nja, det enda det tillför är 3 dB extra marginal för de lägsta frekvenserna. Och det kanske någon vill ha...

With EQ, even in 2.5 cubic feet (which yielded a Qtc of about 0.75 on the one I measured, or much higher than I would ever think to use; the driver was well within reasonable tolerances of factory spec.) sounded incredibly good

Njae, det är ju oavsett hans subjektiva bedömning, att acceptera ett rätt högt q-värde. Och det utan medräkning av den ökade talspoleresistansen med ytterliggare ökning av q som följd.

180-200 liter räcker nog iof rätt långt
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-29 15:47

-Martin- skrev:

Bild

De 3db som det tillför är inte det "enda" utan en mindre detalj. Den största fördelen, i mina ögon, är att distorsionen sjunker kraftigt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-29 16:37

steveo1234 skrev:De 3db som det tillför är inte det "enda" utan en mindre detalj. Den största fördelen, i mina ögon, är att distorsionen sjunker kraftigt.

Om lejonparten av distortionen går att härleda ur kompressionen av luften i lådan. (Vilken jag betvivlar är den huvudsakliga "olinjäritets-komponenten" vid de frekvenser som är aktuella...)

Förövrigt är ju kompression av "luft i låda" inget som enbart gäller för konfigurationer med detta (15 tums-)element. Om det nu är luftkompressionen som är problemet (vilket jag som sagt betvivlar...)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-29 16:43

-Martin- skrev:
steveo1234 skrev:De 3db som det tillför är inte det "enda" utan en mindre detalj. Den största fördelen, i mina ögon, är att distorsionen sjunker kraftigt.

Om lejonparten av distortionen går att härleda ur kompressionen av luften i lådan. (Vilken jag betvivlar är den huvudsakliga "olinjäritets-komponenten" vid de frekvenser som är aktuella...)

Förövrigt är ju kompression av "luft i låda" inget som enbart gäller för konfigurationer med detta (15 tums-)element. Om det nu är luftkompressionen som är problemet (vilket jag som sagt betvivlar...)

Du blandar ihop den direkta distorsionen som uppstår av komprimerad luft med den distorsionen som uppstår till följd av att mer effekt behöver tillföras. Den förstnämnda påverkar endast lite jämfört med det sistnämnda. Och i min erfarenhet så är det, om inte den största, så åtminstone en av de största distorsionskomponenterna vid dessa frekvenser. YMMV and so on.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-04-29 19:33

subjektivisten skrev:Är det i28 som man ska använda som toppar?

Om du syftar på mig med "man", så: Japp! :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-29 21:18

Kitchenmaster skrev:

Om du har råd till ett par i28 då har du råd att köpa ett gäng lms 18.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 21:27

Kitchenmaster skrev:

*tummen upp* Mina var på operationsbordet härom dagen för att kunna leka med olika filteralternativ (wooferdämpning).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 21:28

boom skrev:Om du har råd till ett par i28 då har du råd att köpa ett gäng lms 18.

Fast inte nödvändigtvis på en gång... man kan ju ha en längre investeringshorisont och lagt allt man har just nu på i28or.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-29 21:31

Nattlorden skrev:
boom skrev:Om du har råd till ett par i28 då har du råd att köpa ett gäng lms 18.

Fast inte nödvändigtvis på en gång... man kan ju ha en längre investeringshorisont och lagt allt man har just nu på i28or.

Men vem vill lyssna på mellan bas när dom inte producerar riktig bas utan moduler.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 21:34

boom skrev:Men vem vill lyssna på mellan bas när dom inte producerar riktig bas utan moduler.

Någon som inte har bråttom till nirvana... eller någon som inser att i28 brädar de flesta kommersiella högtalare även som fullregister?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-29 22:09

Nattlorden skrev:
boom skrev:Men vem vill lyssna på mellan bas när dom inte producerar riktig bas utan moduler.

Någon som inte har bråttom till nirvana... eller någon som inser att i28 brädar de flesta kommersiella högtalare även som fullregister?

i28 är också kommersiell någon tar betalt för den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 22:11

boom skrev:
Nattlorden skrev:

byt till "i handeln tillgänglig" då. Eller ta dig en sexa rom som jag gjort och låt bli att bry dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-29 22:16

Nattlorden skrev:
boom skrev:
Nattlorden skrev:

byt till "i handeln tillgänglig" då. Eller ta dig en sexa rom som jag gjort och låt bli att bry dig.

dricker inte rom men absint och den är också tillgänglig i handeln men på beställnings delen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 22:19

boom skrev:dricker inte rom men absint och den är också tillgänglig i handeln men på beställnings delen.

Har sett Pernod 68 på hyllan och även Père Kermann...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-29 22:38

Nattlorden skrev:
boom skrev:dricker inte rom men absint och den är också tillgänglig i handeln men på beställnings delen.

Har sett Pernod 68 på hyllan och även Père Kermann...

det är inte ens riktig absint bolags absint är vad det är

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-04-29 22:51

boom skrev:
Kitchenmaster skrev:

Mjo, förvisso har jag det, men frågan är dock om prisvärdheten är maximerad för LMS5400? Jag är inte säker på det, därav denna tråd. Ett räknexempel:

* 4 st LMS 5400 kan förflytta ca 36 liter luft vid X-max, som är +- 38 mm. Har inte ännu räknat på hur mkt effekt jag behöver för att nå full slaglängd, men av vad jag läst tidigare så krävs det våldsamt med effekt.
* Med 12 st 15" behöver jag "bara" +- 18 mm för ungefär samma luftförflyttning och får då många punkter i rummet för basarna i rummet och de fördelar det innebär. Jag tror mig även få högre känslighet med fler basar och med min begränsade effekt (2 st EP4000) så behöver jag så hög känslighet som möjligt.

Det jag fortfarande behöver komma fram till är vilket av alternativen som ger mest bang for the buck.

Valet av i28 är för att jag aldrig hört ngt som kommer i närheten av Ino gällande ljudkvalitet. Då jag inte känner till ngn annan högtalare som jag skulle sitta nöjd med så får det bli Ino över 80 Hz.
Jag tror dock att det finns baselement som kan matcha Inos när det gäller "prisvärdhet" om man som jag vill kunna återge frekvenser under 15 Hz. Skulle jag ha (nästan) obegränsad budget skulle jag så klart köra på typ 12 st W121, men då jag inte har det så måste jag anpassa mig efter verkligheten och titta efter alternativ.

Skulle jag inte vara intresserad av infraåtergivning skulle Y4 vara givet.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-04-29 23:06

Kitchenmaster skrev:
boom skrev:
Kitchenmaster skrev:

Mjo, förvisso har jag det, men frågan är dock om prisvärdheten är maximerad för LMS5400? Jag är inte säker på det, därav denna tråd. Ett räknexempel:

* 4 st LMS 5400 kan förflytta ca 36 liter luft vid X-max, som är +- 38 mm. Har inte ännu räknat på hur mkt effekt jag behöver för att nå full slaglängd, men av vad jag läst tidigare så krävs det våldsamt med effekt.
* Med 12 st 15" behöver jag "bara" +- 18 mm för ungefär samma luftförflyttning och får då många punkter i rummet för basarna i rummet och de fördelar det innebär. Jag tror mig även få högre känslighet med fler basar och med min begränsade effekt (2 st EP4000) så behöver jag så hög känslighet som möjligt.

Det jag fortfarande behöver komma fram till är vilket av alternativen som ger mest bang for the buck.

Valet av i28 är för att jag aldrig hört ngt som kommer i närheten av Ino gällande ljudkvalitet. Då jag inte känner till ngn annan högtalare som jag skulle sitta nöjd med så får det bli Ino över 80 Hz.
Jag tror dock att det finns baselement som kan matcha Inos när det gäller "prisvärdhet" om man som jag vill kunna återge frekvenser under 15 Hz. Skulle jag ha (nästan) obegränsad budget skulle jag så klart köra på typ 12 st W121, men då jag inte har det så måste jag anpassa mig efter verkligheten och titta efter alternativ.

Skulle jag inte vara intresserad av infraåtergivning skulle Y4 vara givet.

Du får nog titta en gång till på lms18 ochh se om du hittar +- den anges i linjärt x-max oneway alltså 38,1mm och vad blir det p-p 38.1+38.1=76,2mm p-p
sen om man tar lika många lms18 och valfria ino lika många så kommer lms basarna att sopa mattan med ino.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-04-29 23:09

Kitchenmaster skrev:
boom skrev:
Kitchenmaster skrev:

Det beror på hur stora lådor du vill använda dig av. Jag skulle säga att LMS har fördelen upp till någonstans mellan 400-800liter ungefär och därefter så tar valfri kvalitativ 15" förstaplatsen.

Förresten, behöver du denna kapaciteten? Förstår du hur starkt ljudtryck du kommer att ha tillgång till? Jag säger inte att du inte kommer att ha nytta av den, men, jag bara undrar lite..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-29 23:35

Kitchenmaster skrev:Skulle jag inte vara intresserad av infraåtergivning skulle Y4 vara givet.

Inga kompromisser alls? :lol:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-04-30 07:44

boom skrev:Du får nog titta en gång till på lms18 ochh se om du hittar +- den anges i linjärt x-max oneway alltså 38,1mm och vad blir det p-p 38.1+38.1=76,2mm p-p

Hmmm... det var ju det jag skrev? Eller åtminstone försökte skriva, förutom att jag avrundande 0,1 mm. :)

boom skrev:sen om man tar lika många lms18 och valfria ino lika många så kommer lms basarna att sopa mattan med ino.

Ja, gällande maximalt ljudtryck så är det helt klart så. Fram tills att Inos prylar närmar sig sin maximala gräns så är jag inte lika säker på att LMS har en renare återgivning, men det har jag så klart inga bevis för.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2011-04-30 08:01

steveo1234 skrev:Det beror på hur stora lådor du vill använda dig av. Jag skulle säga att LMS har fördelen upp till någonstans mellan 400-800liter ungefär och därefter så tar valfri kvalitativ 15" förstaplatsen.

Ja, något sådant låter rimligt. I-landsproblemet är ju dock frustrationen att bara tro och inte veta. :oops:

steveo1234 skrev:Förresten, behöver du denna kapaciteten? Förstår du hur starkt ljudtryck du kommer att ha tillgång till? Jag säger inte att du inte kommer att ha nytta av den, men, jag bara undrar lite..

Nej, jag tror absolut inte jag behöver den kapaciteten! Gissar att jag inte kommer nyttja mer än maximalt 20 liter. Men jag vill fortfarande ha mycket låg distorsion till lägsta möjliga kostnad för det ljudtryck jag kommer använda. Genom att överdimensionerna en del och hitta rätt element borde det gå att realisera.

I övrigt vill jag ta tillfället i akt och tacka alla inblandade för de goda förslagen i denna tråd! :-) Har fått lite nya uppslag att fundera på.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum