LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-30 14:39

Morello:
Med steget i din test bänk, vad skulle kunna vara orsaken till detektering som du ser det? Distorsionen vid högre frekvenser, frekvensgångsavikelser eller en överstyrning av steget under testförfarandet. Alla tre tillsammans kanske?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-04-30 14:52

XTZ skrev:...Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....

Är faktiskt en smula förvånad över att XTZ som företag känner sig så oerhört provocerade och trängda av detta testförfarande att man väljer att hänge sig åt denna, absolut lägsta och taffliga sortens retorik.

Steget var ju inte defekt -det var ju vad mätningen LTS genomfört var tillsyftad att ta reda på, vad jag förstår?
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-30 15:10

Korrekt, det är ju bra att det blev klarlagt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-04-30 15:26

MagnusÖstberg skrev:Korrekt, det är ju bra att det blev klarlagt.

Magnus vad är det som är klarlagt ?? Köper du en bil bara för att generatorn funkar exemplariskt eller köper du den för att helheten "bilen" svarar upp mot dina förväntningar.

Om styrning, respons, pådrag, körglädje etc ...... I detta fall ljudupplevelsen du får hemma.

Brembo gör kanonbra broms ok men ingen köper en bil för det.

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-30 15:32

lech skrev:

Magnus vad är det som är klarlagt ??

Att testrapporten inte blev som den blev pga ett defekt steg, utan att slutsatsen äger bärighet.

Tycker dock det är dåligt med citat på de positiva omdömena i artikeln - byggkvalitén t.ex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-30 15:45

Nattlorden skrev:
lech skrev:

Magnus vad är det som är klarlagt ??

Att testrapporten inte blev som den blev pga ett defekt steg, utan att slutsatsen äger bärighet.

Tycker dock det är dåligt med citat på de positiva omdömena i artikeln - byggkvalitén t.ex.

Morello berömde byggkvaliteten i tråden. Det smäller minst lika högt..

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-30 15:49

skall du sälja bonkas?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-30 15:55

lech skrev:

Magnus vad är det som är klarlagt ?? Köper du en bil bara för att generatorn funkar exemplariskt eller köper du den för att helheten "bilen" svarar upp mot dina förväntningar.

Om styrning, respons, pådrag, körglädje etc ...... I detta fall ljudupplevelsen du får hemma.

MVH
Just den här "bilen" passar inte mig alls, men det är ju skönt att LTS rapport inte vilade på ett steg som inte levde upp till tillverkaren XTZs specifikationer.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-30 16:00

Just den här "bilen" passar inte mig alls

var den för dyr och exlclusive?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-04-30 16:05

profbd skrev:

Nej generatorn gav bara 79 av utlovade 80 Ampere

MVH

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-30 16:06

profbd skrev:skall du sälja bonkas?

Ska sälja HELA mitt system. Egentligen borde jag börja odla blommor istället..*s*
Behöver få in pengar, har storslagna planer men för lite deg. Ett rätt vanligt läge in the life of a hifi addict...

Så vill någon se själv hur jäkla bra steget låter är det fritt fram..*s*
Kanske inget för denna tråden dock.. :wink:

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-30 16:11

MagnusÖstberg skrev:
lech skrev:

MVH
Just den här "bilen" passar inte mig alls, men det är ju skönt att LTS rapport inte vilade på ett steg som inte levde upp till tillverkaren XTZs specifikationer.

Jag håller med! Poängen var som sagt aldrig att klämma åt LTS utan bara belysa det olämpliga i att publicera (med allt vad det inneburit) trots en ventilerad misstanke om fel. Och lite annat, som ni vet..blabla..kvalificerade...blabla.. :wink:

Jag är dock nyfiken på ett svar på en fråga ställd av mig och DS! Om steget mäter som det ska (bra, rentav), vad är det då som skapar detektionen (svårt att veta men vad skulle det KUNNA vara)? Nattlorden hade ett par för all del initierade teorier men enligt Morello var de knappast troliga orsaker.
Någon med en fundering?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-30 16:15

lech skrev:
profbd skrev:

MVH
:D :D

Tycker nog att den levererar det specen säger i klass AB, nu skall vi inte skriva sånt som kan missuppfattas ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-30 17:12

Vad vill du ha för steget Bonkas?

Jag tar de :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-30 17:17

DS skrev:Vad vill du ha för steget Bonkas?

Jag tar de :D

*s*
Dra iväg ett PM om du är sugen!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-04-30 17:42

DS skrev:Morello:
Med steget i din test bänk, vad skulle kunna vara orsaken till detektering som du ser det? Distorsionen vid högre frekvenser, frekvensgångsavikelser eller en överstyrning av steget under testförfarandet. Alla tre tillsammans kanske?

Jag har ingen uppfattning hur steget lät, så jag kan tyvärr inte säga något i frågan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-30 18:00

Morello skrev:
DS skrev:Morello:

Jag har ingen uppfattning hur steget lät, så jag kan tyvärr inte säga något i frågan.

Jag tror frågan snarare handlade om ifall det fanns något i mätningen som kunde ge ett svar på vad som vad problemet under F/E:n..
Som om du såg några större avvikelser i frekvenssvaret..

Mättes förresten hur steget klarar fasvridningar? Som en "kubmätning"..

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-04-30 18:20

MagnusÖstberg skrev:
lech skrev:
profbd skrev:

MVH
:D :D

Tycker nog att den levererar det specen säger i klass AB, nu skall vi inte skriva sånt som kan missuppfattas ;)

Magnus
Jag hoppas du förstår mig /inläggen . :D Jag köper F/E lyssningen rätt av när det gäller att selektera transparanta/icke transparanta slutsteg. Det är ändå en "pytte liten" del av att skapa en ljudanläggning som funkar i den miljö den ska användas i.

Många tror att bara F/E lyssningen gjorde slutsteget odetektbarbart så är lyckan gjord. Så är det naturligtvis inte, det kan faktiskt vara tvärt om.

Man får se var del i kedjan som sitt bidrag/belastning och bedöma dem tillsammans. Helheten är resultatet som blir HiFi.
MVH

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-30 18:35

Jag tycker mest var och en skall göra på det sätt som gör dom lyckligast :P

Det är nog medvetenheten i det man gör som är det viktiga, medvetenheten om vad som ger störst effekt av att ses över.

I ett vanligt bostadsrum med kala väggar är ju förstärkarvalet mindre kritiskt, eller hur?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-30 19:29

Synd bara att det skall kosta så mycket tid/resurser i att lyfta personer till den medvetenheten. Verkligen inte kostnadseffektivt...

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-04-30 20:38

Vi klagar på DIN normer,SAE normer,EU normer, SIS normer och ofantligt många "stanardiseringar" i övrigt. Låt människan tänka/välja själv är mitt måttå.

Varför då försöka få oss att att ha "transparanta" företeelser som ytterligare en norm. :?: Ger smak av "vi bestämmer vad som är bra" och den tiden trodde jag i min enfald var över. Muren föll 1989 i öst.
MVH
Lech

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-30 20:42

i skrev:
ThePreTor1aN skrev:
i skrev:...
- Om du vill argumentera - visa då att du verkligen försökt förstå motargumenten.

+1
Jag har hittills inte sett en lika briljant nedvädering av LTS och F/E-lyssning som ovan.

Du bekräftar vissa misstankar jag har haft om dig.

Kanon! :mrgreen:

- LTS (test) omdömen är deras omdömen. Acceptera dom eller strunta i dom.
- Om LTS skriver om "kvalificerad användning" så är det ganska självklart det är enligt enligt deras åsikt om kvalificerad användning. Och deras krav.
- Att LTS primära värdering när det gäller förstärkare att de ska färga så lite som möjligt är både känt och mycket lätt att sakligt förstå innebörden i.
- Att något detekterbart i F/E-lyssning är just bara att det är detekterbart. Omdömesmässigt säger detta för förstärkaren som helhet bara att den inte tillhör de allra bästa. (Alltid dagens läge.)
- Att LTS kritiserar förstärkaren är uppenbart baserat på hur de uppfattade förstärkaren under F/E-lyssningen och lyssning annars. Dvs utöver detektering.
- Var LTS väljer att publicera resultaten är helt upp till LTS.
- Om någon LTS-medlem vill publicera delar av resultaten i faktiskt är det helt dennes problem (internt LTS).
- Om någon LTS-medlem vill i första hand/alternativt endast publicera resulteten i MoLT är det dennes personliga åsikt. Skälen är dock väldigt lättförståeliga. (Att jag sedan inte ser något problem med att publicera de rena resultaten här en helt annan sak och min åsikt.)
- Om du tycker förstärkaren är bra - vad är problemet ?
- Om du tycker testen är felaktig på något sätt - exakt vad är fel ? Och motivera då det på ett sätt som är relevant för de som gjorde testen.
- Om du vill argumentera - visa då att du verkligen försökt förstå motargumenten.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-30 21:07

XTZ skrev:Frekvensgången överträffar specen rejält, och det är för mig en gåta hur man ens kan fråga efter en ännu lägre nedre gränsfrekvens än 2,5 Hz. Är det ett skämt eller? Det finns ju inga högtalare som kan återge sådana frekvenser, människor kan inte höra dem och framför allt skulle det bli problem med säkerheten, vem vill ha DC över högtalaren under så lång tid som en halvperiod varar? När ska man dra gränsen för skyddskretsarna vars uppgift är att detektera DC och koppla från högtalarna? 2,5 Hz motsvarar 0,4 sekunder för en period, där halva perioden medför DC med viss polaritet över högtalaren. Jag har då inte lust att utsätta mina högtalare för DC längre än 0,2 sekunder.
Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....

Ytterst oseriöst inlägg. Ett tips är att lära dig något istället för häva ur dig massa strunt, så framstår XTZ mer seriöst.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-30 21:19

Sa "Diplomingenjören" :D

Men jag kan delvis hålla med . . . :oops:
Senast redigerad av Laila 2011-04-30 21:20, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-30 21:20

lech skrev:Varför då försöka få oss att att ha "transparanta" företeelser som ytterligare en norm. :?: Ger smak av "vi bestämmer vad som är bra" och den tiden trodde jag i min enfald var över. Muren föll 1989 i öst.
MVH
Lech

Endast det bästa är gott nog. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-30 21:22

Sa Trabantägaren . . . :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-30 21:27

lech skrev:Varför då försöka få oss att att ha "transparanta" företeelser som ytterligare en norm. :?: Ger smak av "vi bestämmer vad som är bra" och den tiden trodde jag i min enfald var över. Muren föll 1989 i öst.

Det är det ingen som försöker. Däremot finns det många som har det som önskedröm och då är det väl bra om någon kan hjälpa till i letandet?

Snarare "vi försöker leta upp något som är bättre".

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-30 21:27

subjektivisten skrev:
XTZ skrev:Frekvensgången överträffar specen rejält, och det är för mig en gåta hur man ens kan fråga efter en ännu lägre nedre gränsfrekvens än 2,5 Hz. Är det ett skämt eller? Det finns ju inga högtalare som kan återge sådana frekvenser, människor kan inte höra dem och framför allt skulle det bli problem med säkerheten, vem vill ha DC över högtalaren under så lång tid som en halvperiod varar? När ska man dra gränsen för skyddskretsarna vars uppgift är att detektera DC och koppla från högtalarna? 2,5 Hz motsvarar 0,4 sekunder för en period, där halva perioden medför DC med viss polaritet över högtalaren. Jag har då inte lust att utsätta mina högtalare för DC längre än 0,2 sekunder.
Om LTS på fullt allvar menar att det är önskvärt med ännu lägre gränsfrekvens måste vi nog ifrågasätta trovärdigheten. I min värld ringer det varningsklockor för verklighetsfrämmande sektbetende med utopiska Kalle Anka-ideal.....

Ytterst oseriöst inlägg. Ett tips är att lära dig något istället för häva ur dig massa strunt, så framstår XTZ mer seriöst.

Han kanske bara sade vad han tycker, du vet "rak och ärlig".
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-30 21:30

FBK skrev:
subjektivisten skrev:

Han kanske bara sade vad han tycker, du vet "rak och ärlig".

:D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-30 21:38

Möjligt, men han skjuter på fel mål... det är inte för att spela 2.5Hz som man vill ha en låg gränsfrekvens... utan för att sträcka den icke-avrullade frekvensgången lägre. Dvs... skulle det göra en detekterbar skillnad vid 10Hz eller inte?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi