Såhär kan jag ju inte ha det, usch usch..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-11 19:02

Nagrania skrev:
Det mest rationella måste ju vara att CD- och DVD-spelarna läser o lagrar informationen om skivorna för att på begäran leverera t ex lista !

Ingen dum idé för det finns ju faktiskt diskret information på dom flesta cd-skivorna. Det finns information om skivans titel, alla låtarnas namn, medverkande, skivnummer, EAN-kod ja allt finns diskret på de flesta skivorna. Man skulle alltså kunna tänka sig att om man har ett lämpligt program i datorn så skulle man kunna läsa in allt som då läggs på plats i olika listor. På så vis skulle man t.ex. kunna söka alla skivor där en viss studiomusiker medverkar.

Man skulle kunna tänka sig en fjärrkontroll med flashminne som kan tömma ner i datorn, t ex via ett Bluetooth-interface. Och när man spelar en skiva får man upp skiv- och låt-infot i en lcd-display där man kan lägga till egen info, t ex upplevd ljudkvalitet resp. musikalisk kvalitet. Nödvändig "infrastruktur" finns ju redan uppfunnen i t ex Palm:s handdatorer m fl.

Märkligt att det här inte redan finns ! 8O :?
Mundus Vult Decipi

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-12 13:26

Som en fortsättning på mitt senaste inlägg i denna tråd så skulle man ju också kunna tänka sig att när man stoppar in en CD och bränner den till en CDR. Då kopplas man automatiskt upp på weben där min kopiering registreras hos IFPI eller någon annan. vips så kommer det hem en faktura å så är det bara att betala. Smart va? :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-12 19:59

i skrev:
Nagrania skrev:
Det mest rationella måste ju vara att CD- och DVD-spelarna läser o lagrar informationen om skivorna för att på begäran leverera t ex lista !

Ingen dum idé för det finns ju faktiskt diskret information på dom flesta cd-skivorna. Det finns information om skivans titel, alla låtarnas namn, medverkande, skivnummer, EAN-kod ja allt finns diskret på de flesta skivorna. Man skulle alltså kunna tänka sig att om man har ett lämpligt program i datorn så skulle man kunna läsa in allt som då läggs på plats i olika listor. På så vis skulle man t.ex. kunna söka alla skivor där en viss studiomusiker medverkar.

Man skulle kunna tänka sig en fjärrkontroll med flashminne som kan tömma ner i datorn, t ex via ett Bluetooth-interface. Och när man spelar en skiva får man upp skiv- och låt-infot i en lcd-display där man kan lägga till egen info, t ex upplevd ljudkvalitet resp. musikalisk kvalitet. Nödvändig "infrastruktur" finns ju redan uppfunnen i t ex Palm:s handdatorer m fl.

undrar varför MP3 och diverse apple prylar för strömning och fjärrkontroller och grejer är så populära
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-05-13 00:19

Det hjälper ju inte ett dugg när man köpt en DVD och sen har den i hyllan, ouppackad, för en regnig dag... :cry:

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-16 23:16

Style skrev:
i skrev:
Nagrania skrev:

undrar varför MP3 och diverse apple prylar för strömning och fjärrkontroller och grejer är så populära

Syftar du på att de önskade funktionerna finns i de apparaterna ?
Men hur får man glädje av det för sin CD(DVD)-samling ?
Mundus Vult Decipi

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-17 10:08

Om man har ett lämpligt arkivprogram så är tanken att låttitlar lägger sig i bokstavsordning och då kan man alltså söka på bland alla låtar som man har och då poppar alla artister upp som har spelat in just den låten med skivnummer och allt. Efter som alla modrna CD-skivor har sådan information diskret inprogrammerat så borde det räcka med att man lägger in skivan i sina dator och trycker på knappen registrera. Då kommer en ruta upp där man kan läsa vad som står på skivan och samtidigt kan man kompletera med den information som man vill tillägga som ex.v. inköpsdatum och inspelningsdatum alltså sådant som inte finnas diskret på skivorna. När allt är färdigt ska man alltså kunna söka på artist/låt/kompositör/musiker/skivmärke & eget arkivnummer.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-17 11:33

Nej jag ska inte ha mina skivor i nån arkiverare eller i nån sådan
väska, man vill ju ha cd-asken i handen eller på bordet när man
lyssnar på musiken, dom e ju snygga !

Vad är ett fonogram utan sin ask !

asklösogram :?
NN

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-05-17 11:38

NNord skrev:Nej jag ska inte ha mina skivor i nån arkiverare eller i nån sådan
väska, man vill ju ha cd-asken i handen eller på bordet när man
lyssnar på musiken, dom e ju snygga !

Vad är ett fonogram utan sin ask !

asklösogram :?

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-17 11:43

Jag vill också ha asken i min hand men det är bara så att om man har så mycket skivor som jag har då blir det omöjligt att ha koll på vad man har och inte har. Framförallt så blir det näst intill omöjligt att hitta en skiva bland tusentals andra skivor.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-05-17 11:48

Nagrania skrev:Jag vill också ha asken i min hand men det är bara så att om man har så mycket skivor som jag har då blir det omöjligt att ha koll på vad man har och inte har. Framförallt så blir det näst intill omöjligt att hitta en skiva bland tusentals andra skivor.

Kan ju säga att jag vill ha ditt problem, snacka om kärt besvär! Jag hade tidigare det problemet med vinyler, men det löste sig när jag sålde skivspelaren och stuvade ner allt i förådet :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-05-17 12:02

Nagrania skrev:Jag vill också ha asken i min hand men det är bara så att om man har så mycket skivor som jag har då blir det omöjligt att ha koll på vad man har och inte har. Framförallt så blir det näst intill omöjligt att hitta en skiva bland tusentals andra skivor.

Då får man organisera sina skivor i hyllor där man hittar..
valbart att ordna skivorna som man önskar, albatetiskt eller
efter genre osv osv
NN

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2005-05-17 12:47

Jo du....du har inte sett min samling och det ter sig inte realistiskt att sortera skivorna i genreordning för det skulle ta alldeles för mycket plats. Som det är nu så har jag skivor på olika platser i lägenheten. I hyllor, i backar & kartonger. Man vill ju inte heller ha hyllor på alla väggarna. Det är just detta att skivor och även band (1/4") finns på olika ställen som det gör att det skulle vara bra att kunna se i datorn var man ska söka fonogrammet i fråga. Ett tag hade jag allting i bokstavsordning men det sprack när jag ständigt måste flytta ut gränserna.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi