Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:Nattlorden skrev:Sen tycker jag man skall vara ärlig mot sig själv och räkna all historisk kostnad också.
OK. Då gör jag följande uppskattning. Jag har totalt kanske lagt ner 160 Kkr (netto, nuvärde) på stereoprylar under åren. En del är kasserat, en del är sålt och en del använder jag fortfarande. Och då startade min hifi-resa 1976. Det ger följande:
För 390 kr i månaden har jag alltså nu:
1. En anläggning som är bland det (ljudmässigt) bästa jag någonsin lyssnat på.
2. En anläggning som är mycket bra, men brister i djupbasen. Max output är litet begränsad också.
3. En anläggning som låter naturligt och trevligt, men saknar djupbas och bara klarar måttliga volymer.
4. En anläggning som låter, men funkar bra vid poolen.
5. En anläggning som låter, men funkar bra till mitt keyboard.
Jag tycker inte det är särskilt dyrt!![]()
Hälsn. Michael
Richard skrev:prolinn skrev:Att det finns mycket som är dyrt och obra tycks vi vara överens om, men att man får topp-prestanda för en relativt billig peng är önsketänkande!
Du har rätt i att riktigt goda fullregisterhögtalare kostar mycket pengar.
Men detta är ingen naturlag med förstärkeri eller signalkälla.
Och jag håller med dig om att det finns mycket som är extremt dyrt som är obra.
Bill50x skrev:...Men bara tanken på hur mycket pengar som plöjts ner i ljudanläggningar och fonogram sedan -69 (och som kunde använts till annat) ger mig huvudvärk
prolinn skrev:Richard skrev:prolinn skrev:Att det finns mycket som är dyrt och obra tycks vi vara överens om, men att man får topp-prestanda för en relativt billig peng är önsketänkande!
Du har rätt i att riktigt goda fullregisterhögtalare kostar mycket pengar.
Men detta är ingen naturlag med förstärkeri eller signalkälla.
Och jag håller med dig om att det finns mycket som är extremt dyrt som är obra.
Min erfarenhet är att man inte kommer långt om man inte också lägger en avesvärd slant på elektroniken (och då främst signalkällan - oberoende om det må gälla vinylavspelning eller digitalfilsavspelning). När man börjar komma riktigt långt med elektroniken så börjar också playback-delen (slutsteg och högtalare) kosta mer än elektroniken, men det är nog för att man når vägs ände vad det gäller ljudkvalitet hos signalkälla (påstående; Linn Klimax DS) och förförstärkare (förslagsvis; Linn Klimax Kontrol) innan man når vägs ände på playback-sidan. Att man når vägs ände kvalitetsmässigt med en Pioneer 668 finner jag lätt löjeväckande. Det är dock ingen våldsam kvalitets-poäng att öka antalet signalkällor (när man väl har det bästa som går att få tag på), men fler förstärkare (t.ex. aktiv delning) och högtalare (t.ex. flera subbar) kan med rätt insats ge någon form av förbättring.Bill50x skrev:...Men bara tanken på hur mycket pengar som plöjts ner i ljudanläggningar och fonogram sedan -69 (och som kunde använts till annat) ger mig huvudvärk
För egen del så ångrar jag inte för en sekund de utlägg jag haft. Ingen huvudvärk alls således.
Richard skrev: Jag är heller inte helt säker att ett par pi 60 med dina referensförstärkare och dina rekommenderade signalkällor låter speciellt övertygande i ett system.
Richard skrev:Jag tror personligen att en pioneer 668 kanske inte låter så bra i en komplett anläggning med de referens-förstärkare och högtalare som du själv förespråkar, men att anledningen till detta är annorlunda än det du beskriver som att "nå vägs ände".
Jag är heller inte helt säker att ett par pi 60 med dina referensförstärkare och dina rekommenderade signalkällor låter speciellt övertygande i ett system.
Jag skulle dessutom tro att försteget Holografic pre 25 med ett Nad 208 spelar betydligt mera övertygande i detta fall.
Jag kan ha fel- men jag tror inte det.
torig skrev:Richard skrev: Jag är heller inte helt säker att ett par pi 60 med dina referensförstärkare och dina rekommenderade signalkällor låter speciellt övertygande i ett system.
Här är jag helt säker på att du har fel, Richard![]()
pi60s "låter" mycket övertygande i ett slikt system![]()
/mvh
prolinn skrev:torig skrev:Richard skrev: Jag är heller inte helt säker att ett par pi 60 med dina referensförstärkare och dina rekommenderade signalkällor låter speciellt övertygande i ett system.
/mvh
Ja, här har vi i varje fall ett väl underbyggt inlägg. Har du jämfört med Linn-talare i likvärdig prisklass?
Almen skrev:PekkaJohansson skrev:Den stackars orkestertrumman tycks inte få klinga obehindrat! Är det den ofta omskrivna inspelningen från 1978 med katalognummer CD80039?
Ser ut som att det är Zinman med Baltimore från 1991. Tror att RogerG har klippt ut Katcheis dans och det gör att det ser lite annorlunda ut.
torig skrev:Richard skrev: Jag är heller inte helt säker att ett par pi 60 med dina referensförstärkare och dina rekommenderade signalkällor låter speciellt övertygande i ett system.
/mvh
Richard skrev:Som sagt- jag har ju själv inte hört just cd-12 med ino pi60 och det kan ju hända att det låter väldigt bra. Det är tom. väldigt troligt, eftersom cd-12 tillhör en av de bästa cd-spelare som någonsin gjorts- åtminstone mätmässigt och troligen även ljudmässigt som kan läsas i tex. stereophile.
Den mäter ju ungefär lika bra som pioneer 668.
Jag har i.o.f.s. hört Ino några gånger, men inte labbat nog mycket med dom för att verkligen kunna uttala mig. Min uppfattning är ändå att de står sig bra jämfört med dedt mesta annat. Skulle nog kunna vinna en hel del (troligen skitmycket) på att fintrimmas (av någon riktigt duktig Tune-dem utövare) ihop med riktigt bra källor. Att de inte skulle passa med Linn-elektronik tror jag är total-fel. Det figurerar visst flera personer som kör med Ino+Linn med gott resultat (även här). På Naim-forumet tycks också Ino vara populära.
Richard skrev:
Min erfarenhet av just piP är att en skillnad på några mm. i placering gör hörbar skillnad om man lyssnar med tune-method.
De flesta andra högtalare uppvisar inte samma skillnad ( alt. är lika kinkiga ) vid placering.
Vill minnas att både Kaber och Keltik är lika kinkiga.
Jag är därför helt säker på att många på detta forum skulle tjäna stort på en noggrannare placering av sina Ino-högtalare ( om man nu inte varit noggrann från början, förstås.)
paa skrev:Det är tvärtom med mikrofoner, när dom kommer närmare blir det mer bas.
Piotr skrev:paa skrev:Det är tvärtom med mikrofoner, när dom kommer närmare blir det mer bas.
Tryckkännande mikrofoner (pressure) har inte någon proximityeffekt. Riktade mikrofoner ("pressure gradient") har det däremot.
Så ja, vissa mikrofoner får en fetare klangbalans när man kommer närmare ljudkällan.
/Peter
30Hzbone skrev:Saxat från en lokal (Malmö) tidning ...
...Och reflexerna är centrala. I en bra konsertsal ska det mesta av ljudet reflekteras, studsa, innan det når publikens öron.
Direktljudet är i sig ganska tunt och ska bara stå för en mindre del av ljudmassan. (min fetning )
...
– Man måste förstå sammanhanget mellan den fysiska salen och det man hör, ler Anders Christian Gade
Nagrania skrev:Hmm, ja så är det nog, men hur är det när micken är bidirectional?
En annan grej är ju också att olika mikrofoner har olika form på polärdiagrammet vid olika frekvenser.
prolinn skrev:Min erfarenhet är att man inte kommer långt om man inte också lägger en avesvärd slant på elektroniken (och då främst signalkällan - oberoende om det må gälla vinylavspelning eller digitalfilsavspelning).
prolinn skrev:Mycket tro här. Är vi i kyrkan...tro?
Strmbrg skrev:Jag kan på böjd arm bara komma på en inspelning jag har, som åtminstone kommer lite i närheten av den naturliga klangen.
Visst, det finns massor av fullt acceptabla inspelningar.
Dvs sådana som jag tycker om att lyssna på.
Men har de en verklighetsnära klang?
Mjä... inte direkt, va?
Alltså, det blir ju nästan lite smålöjligt alltsammans.
Här sitter vi och dribblar med apparater, grubblar på rummet, filosoferar kring metoder...
...och samtidigt finns det knappt en enda inspelning av en symfoniorkester som låter som en symfoniorkester.
Felet verkar alltså ligga redan i inspelningen (någonstans), och så sitter man hemma och krånglar med pryttlarna i andra änden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster