Hur satsar du dina pengar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast att lägga stor del av hifi-budgeten på för att det skall bli fint å leva?

Källapparaterna - detta är ju välkänt sedan urminnes tider - det går aldrig att förbättra en signal från en dålig källa!
4
3%
Förstärkeriet betyder mest! En dålig förstärkare förstör mer än några andra länkar.
5
4%
Kablarna är viktigast, det är där de musikaliskt viktiga skillnaderna hittas!
7
6%
Det är högtalarna som betyder mest!
78
62%
Ljudet påverkas mest av rummet, så det är där man måste satsa mest!
14
11%
Man skall lägga exakt lika mycket på alla de ovanstående delarna!
1
1%
Jag förstår inte frågan/jag förstår inte (eller tycker inte om) förslagen.
16
13%

Antal röster : 125

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-01 11:03

lite klurigt att svara på utifrån de alternativen. men om jag ser till det som jag lägger mest tid och pengar på så måste ju svaret bli högtalarna. Rummet skulle jag vilja göra mycket mer med (eftersom det är väldigt viktigt) men det finns en del hinder då man bor i hyreslägenhet.
Ser jag sen vidare på hur min anläggning ser ut och hur pengarna är lagda så blir det förstärkare, ljudkälla(pc) och sist kablar. Som det ser ut nu så kommer tyvär rummet efter ljudkällan men föra kablarna om man bara ser till priset.
Eftersom jag bygger själv är dock priskillnaderna relativt små jämfört med om jag skulle ha köpt likvärdiga högtalare i butik.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-05-01 15:21

Källor 45% (vinyl och nätverksspelare)
Kablar 3% (signal- och högtalarkablar)
Förstärkare 26% (försteg och slutsteg)
Högtalare 16% (högtalare och filter)
Rum 10% (i huvudsak mattor och hifimöblerna)

Beräkning baserad på ungefärliga inköpspriser (då apparaterna etc. var nya).

Är rätt säker på att jag inte skulle vinna något på att lägga mer på högtalare om det skulle innebära att jag samtidigt tvingades lägga mindre på signalkällorna.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2011-05-01 20:10

Jag röstade på: Jag förstår inte frågan/jag förstår inte (eller tycker inte om) förslagen.

Tre anledningar till detta:

1. Varför skulle man vilja spendera pengar på något över huvudtaget för att det skall kännas fint att leva? Är det en känsla av att pengar är makt? Eller är det ett tvångsmässigt neurotiskt beteende baserat på ångest?

2. Personligen anser jag hörlurar vara viktiga ink avspelning med min personliga HRTF (pengar till forskning på detta område).

3. Jag saknar ett förslag såsom forskning av hjärnan och nanorobotar ink hur en överföring av data till t.ex. hörsel/känselcentret bör utformas för bättre resultat. Vetskapen om att HIFIn närmar sig var man och kvinna och att hörselskadade kanske kommer få hörseln tillbaka. Detta hade fått mig att känna livet som fint att leva.

MVH/Isaac.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-01 21:44

+1
Det lönar sig bättre att fiska.
Den som vet mest, tror minst.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi