IngOehman skrev:KarlXII skrev:En centimeter per meter fungerar alltid. Det är det som är så bra.
Nej, det är alltså den som det inte gör, när konsekvenserna av valet ger
nya problem.

Visst kan även den fina tumregeln förvanskas av en klantig applikation. Men det gäller ju i princip vad som helst.
Inget man kan lasta tumregeln för - den håller.
IngOehman skrev:Läste du inte mitt inlägg? Det handlade om just det. 1 cm/meter är en lämp-
lig minimumlutning, som gäller för glatta plaströr, och DET är inte en tumregel,
det är en produktinformation.
Jodå, jag läste - och konstaterade att du hade fel.
Och det är ingen produktinformation heller. Det finns riktlinjer som beskriver fall på mellan 4mm till 20mm permeter från olika myndigheter, försäkringsbolag och andra branschorganisationer, men ca 1cm per meter är en tumregel som aldrig är fel.
Annars får du gärna visa var du hittat den produktinformation,
IngOehman skrev:Äldre gjutjärnsrör är mindre glatta och bör luta 2-3 gånger mera, igen; minst. Så för sådana rör är produktinformationen en annan.
Var får du din information ifrån?

Har du kikat in ett plaströr som är ett par år gammalt?
Jag har svårt att tänka mig det. Det är nämligen inte speciellt glatt efter avlagringarna av alla kobror som passerat.
I själva verket är det ju så att ju större friktion från väggarna, desto större anledning att hålla vattenhastigheten nere så framför allt toapapperet flyter med spolvattnet. Detta är ingen skröna, men heller inga konstigheter.
IngOehman skrev:Kan dock glädja mig åt att alla rörmokare som jag talat med har varit på det
klara med att det bara är en myt att det inte skall luta mera, och alla har
även skrattat åt den, och att amatörer tror på den. Men jag kan inte låta
bli att tycka att det är lite sorgligt att folk ställer till det för sig på grund av
att de tror på en dumregel istället för att ta reda på fakta.

Kunskap om saken finns ju, så varför utgå ifrån en tumregel?
Hur många rörmokare talar du om? Man får intrycket av att det är en hoper som skrattar allihopa?
Personligen hade jag skrattat åt rörmokaren under det att jag ringt en annan, för vem vill ha en rörmokare som
inte håller sig till branschpraxis (och dessutom "produktinformationen" du nämnde).
IngOehman skrev:Dåliga tumregler (alla?) är självklart inte failsafe, nej (big surprize...).
Om det finns några bra tumregler (alltså sådana som inte leder till att folk
gör fel) återstår att se. Har du något exempel på en BRA tumregel?
Du kommenterar ju en för tillfället...så bra att den rekommenderas från diverse håll.
IngOehman skrev:
Tydligen gör det inte det, eller de är i varje fall så få och ovanliga att ingen
kan komma på några sådana.
Som sagt.
Du kan få en till: För att en trappa ska kännas bekväm och bra att gå i bör summan av sättsteg+steg+sättsteg vara mellan 62 och 63 centimeter.
Finns bra tumregler i byggbranschen.
IngOehman skrev:
Jag tycker att en relevantare fråga är varför du går i taket av det.
Att jag ogillar tumregler borde väl inte vara en överraskning för dig? Så var-
för tar du det personligt att jag skriver något om att många tumregler upp-
kommer i kölvattnet av existerande myter?
Vh, iö
Klart jag tar det personligt. Det är ju skrivet till mig.
Först diskuterar vi sakfrågan, sen generaliserar och spekulerar du fritt i vad, ja, gruppen tumregelanvändare tror på. Det är vad du själv skulle kalla fulretorik. Och om du inte inser det så är det inte så konstigt att du ryker ihop med andra forumister titt som tätt.
Om du ska spekulera på ett mer eller mindre nedvärderande sätt - tro på skrönor är det väl ingen som vill identifiera sig med - så borde du åtminstone ha hyfset att göra det i en fristående post. Jag tar det som ett personligt angrepp.