Frågor om XTZ-produkter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-29 16:10

XTZ skrev:
Bonkas skrev:Hur klarar sig 2st 12w16 mot 1st 12w18 ICE när det kommer till ljudtryck, extension och allmän kvalitet? Det handlar om snarlika pengar.

På känt faktiskt-maner ska jag också anmärka på ett ordval..

"Alexi"
"en tillverkare engagerar sig i sina medlemmar.."

Eller..sina kunder?
Kanske är det XTZ-sekten som sakta slår sina klor i oss..*s*

Bra fråga, och svaret beror ganska mycket på hur det aktuella rummet beter sig. Har man ett hyggligt linjärt rum gissar jag att en 12.18 ICE är bästa valet, men om det finns tydliga resonanser kan det visa sig bättre att använda två eller flera basar för att jämna ut frekvensgången. Ju fler drivpunkter desto bättre spridning rent teoretiskt. Dessutom går det att spela högre med fler basar och ändå behålla en lägre distorsion. 12.18 ICE kan normalt spela djupare en 12.16 så om man är ute efter de sista 2-3 Hz som finns nedåt är den att föredra.

:)

/Rikard

Tack för svaret!
En 12w18P med en subamp 1 kostar i stort det samma som en 12w18 ICE! Finns någon fördel med någon av dem om ljud och inte det praktiska är poängen?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-29 16:55

Hur förhåller det sig mellan XTZ och Advance?

Jag ber om ursäkt om jag inte hängt med i svängarna och redan förstått detta.

Ni har hursomhelst en trevlig hemsida med betydligt mer substans (riktig eller ej) än många andra.

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 17:10

Till Bonkas:

Det är i princip samma setup förutom att Sub Amp 1 använder en analog effektförstärkare som lämnar dryga 300 watt i XXLS-basen, medan 99W12.18 ICE använder Bang & Olufsens ICEpower-modul (klass D-förstärkare) som lämnar över 500 watt. Det är mer än vad elementet klarar kontinuerligt varför vi lagt till en limiter som begränsar den maximala genomsnittliga effekten. En annan vinst är faktiskt vikten som annars hade gjort det omöjligt dyrt att skeppa en aktiv 12.18 över världen.
Rent ljudmässigt skulle jag påstå att det är näst intill omöjligt att höra någon skillnad eftersom inställningsmöjligheterna är identiska.

Till Strmberg:

Det finns ingen relation mellan XTZ och Advance, vi har tidvis använt samma producent i Asien men har skilda produkter med egna specar.

/Rikard

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 17:17

Nu kommer du snart att få en fråga på hur man kopplar bort limitern, skulle jag gissa. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-04-29 17:21

@XTZ! Vill bara påminna om forumets policy när det gäller företagare i branschen att detta ska stå tydligt i signaturen. :wink:

Annars tycker jag att era produkter är högintressanta.

Vh/
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-30 11:33

Finns det någon mätdata på W12.18 ICE? Funderar på att köpa två stycken.
Alea iacta est.

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-04-30 13:42

Har en fråga angåenede eran room analyzer.

Den jag har läser av att jag har en topp vid 50hz och även vid 4khz.Det konstiga är att den även gör det vid alla mätningar,även vid RTA i ett tyst rum.Funderar på om den inte är ok?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-30 14:38

XTZ:

Fick ni min förfrågan ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-04-30 17:56

MorganM skrev:Har en fråga angåenede eran room analyzer.

Kan nämna att KarlXII och jag gjorde en jämförelse (finns i en tråd) mellan en Eathworks mikrofon med ARTA och XTZ room analyzer, eller rättare sagt två stycken room analyzer.
Det vi kom fram till var att room analyzer inte mäter perfekt, men bra nog för att göra det den ska. En riktigt trevlig produkt med andra ord.

Dock kan det naturligtvis förekomma felaktiga exemplar.
Får du samma resultat oavsett vilka anläggningar och rum du mäter?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-30 18:08

Den jag har läser av att jag har en topp vid 50hz och även vid 4khz.Det konstiga är att den även gör det vid alla mätningar,även vid RTA i ett tyst rum.Funderar på om den inte är ok?

Jag hade liknande fenomen, men de försvann när jag inte körde datorn över samma uttag som kylskåpet :) .

Eller så är det ditt rum som har en resonans vid 50hz, och då borde den ju även synas på bakgrundsljud!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-30 18:24

2-ch skrev:

Kan nämna att KarlXII och jag gjorde en jämförelse (finns i en tråd) mellan en Eathworks mikrofon med ARTA och XTZ room analyzer, eller rättare sagt två stycken room analyzer.
Det vi kom fram till var att room analyzer inte mäter perfekt, men bra nog för att göra det den ska. En riktigt trevlig produkt med andra ord.

Dock kan det naturligtvis förekomma felaktiga exemplar.
Får du samma resultat oavsett vilka anläggningar och rum du mäter?

Medhåll.

För den ringa peng det handlar om är den kanon bra IMHO :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-04-30 20:19

hur djupt går w12.18?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-04-30 21:24

XTZ skrev:Hej!
I Stockholmsområdet är det enklaste att höra med HiFi Kit som säljer våra produkter. Jag är inte säker på att de har så många uppställda i butiken dock, men du har ju självklart alltid Buy & Try även på basar.

/Rikard

Finns det några planer på att försöka utöka antalet butiker som kan dema era produkter i stort ? (inte bara i Stockholm)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-30 21:44

robert293 skrev:hur djupt går w12.18?

Undrar jag också, den med ICEpower.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 10:29

mx skrev:
robert293 skrev:hur djupt går w12.18?

Undrar jag också, den med ICEpower.

21 Hz uppmätt i vårt ljudlabb (närmast ekofritt). I vanliga rum får man i princip alltid annorlunda resultat beroende på just det rummets egenskaper, ofta blir det några Hz till nedåt pga room gain, och i några rum har man kanske en rejäl nod i närheten av nedre gränsfrekvensen som kommer att "suga" energi. Det gäller ju dessutom oavsett vilken bas man väljer.

/Rikard

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-01 10:33

Är de där omtalade "ICE Power", en ny produkt som xtz säljer?
Jag var inne på er hemsida och kollade bland förstärkarna, men där fanns inget sånt!? :)
De är kanske inbyggda i någon färdig basmodul?
Om så är fallet, så kanske en fristående subförstärkare, typ Subamp1, fast med ICE kunne vara något!? :D

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-05-01 11:00

nadifierad skrev:Är de där omtalade "ICE Power", en ny produkt som xtz säljer?
Jag var inne på er hemsida och kollade bland förstärkarna, men där fanns inget sånt!? :)
Om så är fallet, så kanske en fristående subförstärkare, typ Subamp1, fast med ICE kunne vara något!? :D

Det inte en förstärkare utan en subwoofer med inbyggd förstärkare precis som det står i tråden:

http://www.xtz.se/se/produkter/subwoofers/99w12.18-ice

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-01 12:32

Tack! :)
Det skulle likväl vara intressant med en separat subamp baserat på ICE slutsteget...

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 13:38

nadifierad skrev:Är de där omtalade "ICE Power", en ny produkt som xtz säljer?

ICEpower är namnet på Bang & Olufsens klass D-förstärkare, det är dessa vi använder i 99W12.18 ICE. Vi utesluter inte att de kan bli aktuella även i Sub Amp i framtiden.

http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/solutions/

/Rikard
Utvecklingsteamet hos XTZ

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-01 13:43

FBK skrev:
I Stockholmsområdet är det enklaste att höra med HiFi Kit som säljer våra produkter. Jag är inte säker på att de har så många uppställda i butiken dock, men du har ju självklart alltid Buy & Try även på basar.

/Rikard

Finns det några planer på att försöka utöka antalet butiker som kan dema era produkter i stort ? (inte bara i Stockholm)

Vi har återförsäljare i Luleå, Lilla Edet samt i Stockholm. Och naturligtvis vår egen butik/lyssningsrum i Torup. Det finns inga planer i nuläget på att utöka antalet, det skulle direkt betyda högre kostnader som kunderna i slutändan betalar. Konceptet med få återförsäljare gagnar prissättningen. Istället erbjuder vi Buy & Try för att man som kund ska få en riktigt bra möjlighet att utvärdera produkterna i sin egen hemmiljö i tre veckor. Vi tycker det är betydligt mer seriöst än att sitta i en butik någon timme och känna sig stressad osv. Dessutom kan man i princip vara helt säker på att det aldrig kommer att låta likadant hemma.

Är man inte nöjd efter 3 veckor har man möjlighet att skicka tillbaka produkterna och få pengarna tillbaka, utom för returfrakten.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 13:45

Antar det inte är Torup i Bokskogen "utanför Malmö" du menar...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-01 16:45

DVD-ai skrev:

Impedansen dippar till som lägst ca 3 ohm, men jag kommer inte ihåg vid vilken frekvens på rak arm, men det var inte något stort område. Det ställer ändå en del krav på steget som driver, men det är inte mycket vi kan göra åt eftersom impedansen nästan helt bestäms av elementet. Vi ville verkligen använda XXLS-elementet för dess fantastiska prestanda, och våra egna steg har inga problem med 3 ohm, vi har pressat både Sub Amp och D3 samt AP100 till 1 ohm i labbet utan att de blivit instabila. Även ICEpower-förstärkaren vi kör i den aktiva versionen 99W12.18 ICE klarar lätt 3 ohm. Du kan ju alltid seriekoppla för att få högre impedans om du nu vill använda andra slutsteg.

/Rikard

Vad jag hört så är det inärmaste olämpligt att seriekoppla portade lådor om inte detta redan från första början är medräknat i konstruktionen. Detta då Fasen blir hopplöst krokig, Det är en av orsakerna till att jag inte ser seriekoppling som något allternativ på portade konstruktioner.
Ok så om man vill ha 4st så blir det till att införskaffa 2st monosteg eller 1st 2kanal om dessa klarar 1,5 ohm...
Annars får man köra 1st kanal/ högtalare för att inte lasta under 3ohm, det är lite synd... ore perfekt om det gick att parallell koppla 2st utan att någongång hamna under 2ohm.

Men det går ju att lösa genom att köra dom på 1st kanal/ 1st bas.

Du skulle inte ha möjlighet att kolla upp inom vilket frekvensspan som dom ligger som lägst. 4ohm vore kul att veta inom vilka frekvenser det ligger och sedan uppge centrum frekvensen för lägsta impedans och exakt impedansvärde.
Skulle vara oerhört trevligt :D

mvh//David

Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-02 09:49

DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:

Impedansen dippar till som lägst ca 3 ohm, men jag kommer inte ihåg vid vilken frekvens på rak arm, men det var inte något stort område. Det ställer ändå en del krav på steget som driver, men det är inte mycket vi kan göra åt eftersom impedansen nästan helt bestäms av elementet. Vi ville verkligen använda XXLS-elementet för dess fantastiska prestanda, och våra egna steg har inga problem med 3 ohm, vi har pressat både Sub Amp och D3 samt AP100 till 1 ohm i labbet utan att de blivit instabila. Även ICEpower-förstärkaren vi kör i den aktiva versionen 99W12.18 ICE klarar lätt 3 ohm. Du kan ju alltid seriekoppla för att få högre impedans om du nu vill använda andra slutsteg.

/Rikard

Vad jag hört så är det inärmaste olämpligt att seriekoppla portade lådor om inte detta redan från första början är medräknat i konstruktionen. Detta då Fasen blir hopplöst krokig, Det är en av orsakerna till att jag inte ser seriekoppling som något allternativ på portade konstruktioner.
Ok så om man vill ha 4st så blir det till att införskaffa 2st monosteg eller 1st 2kanal om dessa klarar 1,5 ohm...
Annars får man köra 1st kanal/ högtalare för att inte lasta under 3ohm, det är lite synd... ore perfekt om det gick att parallell koppla 2st utan att någongång hamna under 2ohm.

Men det går ju att lösa genom att köra dom på 1st kanal/ 1st bas.

Du skulle inte ha möjlighet att kolla upp inom vilket frekvensspan som dom ligger som lägst. 4ohm vore kul att veta inom vilka frekvenser det ligger och sedan uppge centrum frekvensen för lägsta impedans och exakt impedansvärde.
Skulle vara oerhört trevligt :D

mvh//David

Hej! Nja, så länge man har identiska basar brukar det inte vara något problem att seriekoppla dem eftersom de uppför sig likadant elektriskt.
Impedansen hos 99W12.18P faller till som lägst 3 ohm vid 100 Hz ungefär, men under 65 Hz är den hela tiden ovanför 4 ohm, så jag tror inte det blir några problem att parallellkoppla två st.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-02 13:32

Hej

Köpte för ett tag sedan en XTZ 99 W8.16 sub från er, och upplever vissa problem med den. Använder den vid filmtittning och uplpever då i vissa filmer, inte många, att det liksom knastrar/låter illa. Som någon sa så bottnar den. För att desa scener inte skall låta illa och presumtivt förstöra subben så får man sänka rejält, volymkontrollen runt klockan 9 om det säger något. Något fel på subben eller är den helt enkelt för klen?

Lite synd att jag inte kände till Buy and Try när jag köpte den.

//Tresor

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-02 14:13

Tresor skrev:Hej

Köpte för ett tag sedan en XTZ 99 W8.16 sub från er, och upplever vissa problem med den. Använder den vid filmtittning och uplpever då i vissa filmer, inte många, att det liksom knastrar/låter illa. Som någon sa så bottnar den. För att desa scener inte skall låta illa och presumtivt förstöra subben så får man sänka rejält, volymkontrollen runt klockan 9 om det säger något. Något fel på subben eller är den helt enkelt för klen?

//Tresor

Överhettad talspole som blivit krokig!?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-02 16:47

Tresor skrev:Hej

//Tresor

Hej Tresor!

Om du upplever knaster skulle jag nog prova att försiktigt trycka konen rakt inåt och känna om den löper fritt eller om det "tar i" och skrapar, vilket tyder på sönderbränd talspole. Om det verkar ok kan man skruva loss baselementet och titta så att ingen kabel ligger emot på baksidan. Det kan ibland låta rejält illa, säkert som ett knastrande ljud.

Om allt verkar ok kan det ju helt enkelt vara så att basen är lite för liten, eller att den står olyckligt placerad mitt i en rumsnod som "slukar" energin. Prova gärna att ställa basen i lyssningsposition och gå runt i rummet och lyssna var du har bästa basljudet. Där kan det vara lämpligt att ställa basen.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-05-02 17:42

Nattlorden skrev:Nu kommer du snart att få en fråga på hur man kopplar bort limitern, skulle jag gissa. 8)

Kan man koppla bort limitern? Om man t.ex slaktar en sub och använder steget till att driva ett antal element? Vad är lägsta frekvens för steget? Om man skulle får för sig att bygga en Infralösning...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-02 19:38

nadifierad skrev:Tack! :)
Det skulle likväl vara intressant med en separat subamp baserat på ICE slutsteget...

Finns ju Ezon, http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html men då får man skaffa ett delningsfilter också.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-05-02 19:57

Nattlorden skrev:Antar det inte är Torup i Bokskogen "utanför Malmö" du menar...

Bredvid Fyndbörsen utanför Halland,
nära till Ullared ger turistmålet WAF!
Shatterer of words

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-05-02 20:32

RogerGustavsson skrev:
nadifierad skrev:Tack! :)

Finns ju Ezon, http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html men då får man skaffa ett delningsfilter också.

Tack för tipset!
Jag tänkte nog mer på något som var prissatt som XTZ`s produkter :roll: :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi