Byggtråd för Aurasound NS3-193-8A1

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-29 00:35

screen: Kul låda! Inte heller lättbyggd. Du är nog sadist. Men kan du inte trycka ihop elementen vertikalt? Bra för vertikala spridningen. Det går att böja rör om man sandfyller. Gör ingen tvär 90-graderssväng bara :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-29 11:20

Du är nog sadist.
8O

Nu får du gärna förklara dig?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-04-29 12:05

Kanske menade "masochist"?
\\Sky

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-29 14:03

Ja, jag menade masochist :) Det är för att du plågar dig själv med jättesvåra lådbyggen hela tiden :)
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-29 14:54

DanNorman skrev:Ja, jag menade masochist :) Det är för att du plågar dig själv med jättesvåra lådbyggen hela tiden :)

Jaha...haha...det är ju roligare att göra något annorlunda än att "bara" göra efter gängse metod eller som dom flesta. Sätta sin egen prägel och fantasi på grejerna helt enkelt.

Nä nu skall jag ut i ladan och leta reda på något lämpligt stativ att ha till Fino i2.8:orna. Jag har kopplat upp dom mot hembioanläggningen och tagit kablarna (2,5mm2) från pi60s. Men dom står för tätt ihop på TV-bänken vilket ger "crap" stereobild. Dessutom kan dom behöva lite mera stöd av närliggande begränsningsytor, annars kan jag meddela att dom ljuder bra!

Liiiite för vassa och liiite för mycket markerad diskant har dom dock.

Dan, har du någon medicin mot det?
Jag kan dels tänka mig att nivån behöver tas ner någon/några dB samt att de skulle behöva rulla av lite brantare. Dom är grymt "ljusa" i klangen, diskanterna alltså. Blir lite "kallt" ljud s.a.s. lite "piezo" över det hela.

Annars har dom en för storleken "grym" bas och fantastisk följsam långt ner! :D
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-29 22:54

Kan kolla på hur man skulle kunna lösa piezoljudet imorrn. Menar du att diskanten ska delas av brantare? Vi kan ju prova att bara sänka den i nivå först, främst i toppoktaven?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-29 22:59

DanNorman skrev:Kan kolla på hur man skulle kunna lösa piezoljudet imorrn. Menar du att diskanten ska delas av brantare? Vi kan ju prova att bara sänka den i nivå först, främst i toppoktaven?

Dom markerar sig helt i sitt register men verkar samtidigt också ge för ljust ljud totalt också om du förstår? Så jag tror på att sänka hela nivån samt låta dom droppa svagt nedåt ju högre dom går om det är möjligt?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-30 22:37

Smidigast verkar vara att byta diskantkondingen från 1,5uF till 1uF. Det både sänker nivån med ungefär 1-1,5dB från 4kHz och uppåt, och flyttar upp delningen från 6kHz till 8kHz.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-30 22:46

Idag byggde jag ett par enkla men stabila stativ av ett par avkapade pelare i stål med fot som normalt används till pelarborrmaskiner. Dessa fäste jag upp på en platta av trä (45mm tjock) medelst franskskruv.

Dom blev 49,5cm höga vilket tydligen skall vara en bra höjd ibland... :wink:

Sedan ställde jag dom (Fino i2.8) bredvid mina pi60s med bara 1cm mellan och upptryckta mot dämpningen bakom.

Därefter har det spelats allehanda skivor och dragits på så till den milda grad att jag bottnat något/några element ett antal gånger, så nu vet jag vad dom tål...hehe... :D

Dom spelar fint från hyggligt bra botten (inte jämförbart med pi60s...öhh...döhh? :x ) och jämt hela vägen upp till diskanten tar över (näe, övergången märks inte och är fin! :) ) men den (diskanten alltså) är helt klart ett snäpp för skarp och för ljus (metallisk). Det låter lite skrikigt kallt och tar över för mycket. Liksom dist-diskantljud-metalliskt-kallt på något vis.

Dom (högtalarna alltså) skulle behöva låta lite "varmare" om möjligt?

Undrar om det också kan ha att göra med hur området kring 1000-4000Hz beter sig, kanske skulle vara lite mera "loudness-stuk" på kurvan?

Kanske att det summerar ihop lite för mycket kring delningsfrekvensen samt att diskantnivån är för mycket och borde rulla av lite mera efter delningen.

I.a.f. sökes tipps hur jag skall angripa filtret och testa var med vad för att lyssna in mig? Jag har ju som sagt pi60s som referens bredvid! :wink:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-30 22:49

DanNorman skrev:Smidigast verkar vara att byta diskantkondingen från 1,5uF till 1uF. Det både sänker nivån med ungefär 1-1,5dB från 4kHz och uppåt, och flyttar upp delningen från 6kHz till 8kHz.

Jisses, blir inte den delningen lite häftigt hög?

Hur ser kurvan ut då? Dalar diskanten något snabbare också?
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-30 22:56

Delningen åker upp för att diskantnivån sjunker. Det kanske ser värre ut än det är. I praktiken är det alltså bara en sänkning av diskanten från 4kHz och uppåt.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-04-30 22:57

Kan någon admin kolla vad som är fel på screens inlägg, för jag ser inte hans nya bilder på hans stativ?

:wink:

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-30 22:59

Ok, om man tar ner NS3:orna nån dB i övre mellanregistret oxå. Det gör man lämpligen med att byta spolen till 0,68mH (eller seriakoppla den befintliga med 0,27mH), fortfarande parallelt med 5,6ohm.
Senast redigerad av DanNorman 2011-05-01 00:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-04-30 23:00

Kimpost: Haha :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-30 23:35

Kimpost skrev:Kan någon admin kolla vad som är fel på screens inlägg, för jag ser inte hans nya bilder på hans stativ?

:wink:

Hmm...det borde vara fler som lägger bilder än jag? :x

Dom blev inte så värst men tillfälligt funktionella, lite för funktionella bara kanske...hmm...Rostiga, tänkte gömma foten i en träkonstruktion så småningom och klarlacka rosten samt göra en topplatta. Men nu var det frågan om att få fram en funktion och det SNABBT.

Bild

Bild
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-04-30 23:50

:)

Coola! Rost är ju snyggt. Manliga stativ!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-05-02 20:11

Finns det någon fler här som provat NT1 och NS3?
Screen: Har du provat att sänka diskanten än?

Har som snabbast gjort en testlåda av ikeas träkruka på ca 2l och fyllt den med isolering (Utan filter). Lådorna fick varsin NS3:a. Helt galet att de småttingarna kan få sån bas :D
Däremot så finns det en hel del att önska av det övre registret. Upplever de som att sweet spot är känslig för det övre registret.
/Andreas

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-05-02 20:19

Ivil: Ja, dom blir ju extremt riktade i diskanten. Jag väntar oxå på rapport på nivåsänkningen av diskanten, men jag antar att screen inte har filterprylar hemma för det.

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2011-05-03 01:04

screen skrev:Hmm...det borde vara fler som lägger bilder än jag? :x

You are not alone. Här kommer ett litet bidrag till tråden.

Jag funderar vidare på mina line source. Jag vill att det ska se vettigt ut så jag byggde ihop en provlåda med måtten 134 x 185 x 2000 mm. Innervolym=38 l. Material är 12 mm MDF.

Bild

Den blev väldigt lång... Hemma är det 2,7 m i tak så det funkar något så när, men i stugan på landet där härligheten ska stå när det är klart är det bara 2,1 m. Blir lite knäppt men bara några cm till taket.

Jag kommer nog att sänka ambitionen och göra lådan lägre och gå från 16 element per låda till 12. Nominell impedans blir då 3/4 av 8 Ohm, dvs 6 Ohm.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-03 01:07

Men en linjekälla ska ju gå från golv till tak och så dämpar man de yttre elementen succesivt.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2011-05-03 07:59

Ragnwald skrev:Men en linjekälla ska ju gå från golv till tak och så dämpar man de yttre elementen succesivt.

Well, det måste till ett visst mått av WAF också...

Har du byggt högtalarna på bilden? Jag är nyfiken på det där med att ha en diskant i mitten. Hur påverkar det en line source speciella ljudbild?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-03 14:31

Men dina lådor är ju riktigt smutta.
Måla dem i halvblank tonad vit färg, så smälter de in mot väggen.
Svart högtalartyg på fronten, så kan ingen lista ut vad det är. :)

Nej inte mina, tror det är fotat på någon mässa.
Vet inget mer än det lilla jag läst här på forumet, om denna teknik.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-03 14:41

Ragnwald skrev:Men en linjekälla ska ju gå från golv till tak och så dämpar man de yttre elementen succesivt.Bild

varför det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-03 14:55

Ja säg det. Har för mig att det nedre elementet ska ha samma avstånd till golvet, som det övre till taket. Rätta mig kvickt, om jag har fel. :wink:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-05-03 21:38

DanNorman skrev:Ivil: Ja, dom blir ju extremt riktade i diskanten. Jag väntar oxå på rapport på nivåsänkningen av diskanten, men jag antar att screen inte har filterprylar hemma för det.

Stämmer, eller rättare sagt jag har inte hunnit titta efter om jag råkar ha rätt konding hemma och nu är jag på jobb hela veckan i Falun.

Skall se om jag hinner kolla i helgen.

@weedo: Dom där blir ju snygga, kör på bara, du skall ju få ut något ur dom också. Håller med Ragnwald annars, se till så dom smälter in bara så märker inte WA(i)F(en) något. :D
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
JowMbla

Inläggav JowMbla » 2011-05-07 12:31

Vad ska man göra med sina 10 element?

Kanske bakhögtalare till mina pk som jag ska bygga och ha som front och center? Mupps funkar det att ta någon av dessa lådor rakt av eller behöver man modifera? vill ha dom så nätta som möjligt då soffan står direkt mot bakre väggen som högtalarna ska sitta på. Någon som har någonting att säga om detta.

Ett alternativ är att bygga en liten Boombox, håller på med en stor boominator men en liten variant kanske skulle vara kul också.

Skulle också behöva en kökshögtalare som ska vara i en ytterhörnshylla.

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-05-10 10:50

screen: Har du hunnit avnjuta dina Fino i helgen? Är otroligt nyfiken av att höra om filterjusteringen fixar ljudet till det bättre! Hoppas på att göra inköpslistan av filter så billig som möjligt :D

/Andreas

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-05-10 22:39

@Ivil: Näe tyvärr, hade så mycket annat att sköta om när jag kom hem att det bara blev att packa om och resa igen. Jag får försöka igen nästa helg och se om tid finnes.

Återkommer så fort det är löst... :roll:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2011-05-11 17:54

"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
weedo

Inläggav weedo » 2011-05-14 20:06

Nu, efter lite förhandling, går mitt projekt framåt igen. WAF-faktor på de första 200 cm höga lådorna var "inte en chans". Nu har jag kapat ner dom till 140 cm och WAF steg till "Okej då", vilket är tillräckligt för att projektet ska få fortsätta.

Bild

Därmed blir det nedskalning till 8 elemement per låda. Och så får jag en låda med element över till något annat kul.

Vad jag fortfarande inte har lyckats bestämma mej för är om jag ska ha en diskant i mitten eller inte... Vad säger ni som verkligen har spelat lite med elementen?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum