Frågor om XTZ-produkter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-05-02 20:42

XTZ skrev:Vi har återförsäljare i Luleå, Lilla Edet samt i Stockholm.

Var är de? Hittar inte dem på er hemsida.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-02 21:08

Sanny_X skrev:
XTZ skrev:Vi har återförsäljare i Luleå, Lilla Edet samt i Stockholm.

Var är de? Hittar inte dem på er hemsida.

Luleå Hifi & Hembio

Vet jag för jag har varit där :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-02 21:12

De ligger väl inte i Lilla Edet?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-03 07:27

nadifierad skrev:
RogerGustavsson skrev:
nadifierad skrev:Tack! :)
Det skulle likväl vara intressant med en separat subamp baserat på ICE slutsteget...

Finns ju Ezon, http://www.ezonaudio.se/Poweramp.html men då får man skaffa ett delningsfilter också.

Tack för tipset!
Jag tänkte nog mer på något som var prissatt som XTZ`s produkter :roll: :)

Men jag antar att IEC-modulerna sätter priset och då finns det kanske inte så mycket att göra för att styra prisnivån? Ezon har väl den största IEC-modulen?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-03 09:15

kodapa skrev:
Nattlorden skrev:Nu kommer du snart att få en fråga på hur man kopplar bort limitern, skulle jag gissa. 8)

Kan man koppla bort limitern? Om man t.ex slaktar en sub och använder steget till att driva ett antal element? Vad är lägsta frekvens för steget? Om man skulle får för sig att bygga en Infralösning...

Det går att ta bort limitern om man vill, det sitter en optokopplare på lågnivåkortet. Bara att lösa loss. Inget vi rekommenderar dock.

:)

Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon. ICE-steget har en -0,3 dB punkt vid 20 Hz och är begränsat till 1,5 Hz i bryggat läge.

/Rikard
Utvecklingsteamet hos XTZ

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-03 09:22

Rikard tackar för tipsen, men knaster är nog fel beskrivning av ljudet. Knackar är nog bättre och jag har en känsla av att när det ljudet uppstår står konen rätt ut och kommer inte längre ut även om viljan finns där.

Det som förbryllade mig lite var atta detta skedde vis så låga volymer på steget och att det är begränsat till ett väldigt få antal scener. tror jag upplevt det 4 gånger än så länge. Jag upplever det som om dessa scener har väldigt låga frekvenser men kan ju ha fel.

I övrigt upplever jag att den fyller sin funktion adekvat till 95% filmerna jag sett men det är ju just när detta inträffar som man är rädd att den skall gå sönder lite mer permanent så att säga.

//Tresor

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-03 09:25

Kan ju låta märkligt när både steget klipper och högtalarelementet slår i botten.

Jag tror du har för lite mos och behöver en till. Minst. :)
Vissa filmer har en jäkla energi i botten.
Kommer du ihåg några specifika scener?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-03 09:46

Specifika scener jag kommer ihåg:

Takers - I slutet när de har en shoot-out med pumphagel.

Unstoppable - när tåget kör genom den hemska kurvan bland olje-cisterner. Även 2-3 ställen till i filmen där detta uppstår.

I Takers scenen kan jag ha någonvolym på subben utan att det knackar/smäller i den. Detta gjorde ju att jag länge ansåg att det var materialet tilsl jag hittade några fler filmer där detat uppstod.

//Tresor

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-03 09:51

Jag har inte sett Takers ännu men Unstoppable kommer jag ihåg; den hade ett mycket trevligt ljudspår och mycket energi i basen.
Skulle tippa på en hel del energi under 20 Hz också.

Kanske är det som ställer till det? Infrabastoner?Finns det något subsonicfilter på den där?

Användarvisningsbild
Tresor

Inläggav Tresor » 2011-05-03 10:04

Inte en aning men skulel tror att det är något sådant ja då jag knappt kan sänka tillräckligt på subben för att bli av med de där oljuden...

//Tresor

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-03 10:13

Tresor skrev:Rikard tackar för tipsen, men knaster är nog fel beskrivning av ljudet. Knackar är nog bättre och jag har en känsla av att när det ljudet uppstår står konen rätt ut och kommer inte längre ut även om viljan finns där.

Det som förbryllade mig lite var atta detta skedde vis så låga volymer på steget och att det är begränsat till ett väldigt få antal scener. tror jag upplevt det 4 gånger än så länge. Jag upplever det som om dessa scener har väldigt låga frekvenser men kan ju ha fel.

I övrigt upplever jag att den fyller sin funktion adekvat till 95% filmerna jag sett men det är ju just när detta inträffar som man är rädd att den skall gå sönder lite mer permanent så att säga.

//Tresor

Det är inte så sannolikt att den går sönder pga några enstaka "bottenkänningar", det händer egentligen bara när man konstant överstyr elementet under flera minuter. Men det kan ju vara så att du helt enkelt behöver en större bas för att köra film ordentligt, eller en omplacering för att hitta en akustiskt mer gynnsam plats i rummet.

:)

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-03 10:14

XTZ skrev:Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon.
/Rikard

Vilken ICE-modul används i 12.18 ICE? ICEpower1000ASP kan man tydligen köpa för ca 700 Dollar/par +tull och moms.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-03 10:23

RogerGustavsson skrev:
XTZ skrev:Det blir ju tom betydligt billigare att köpa en hel 12.18 ICE och plocka ICE-modulen samt filterkortet än att köpa bara ICE från Ezon.
/Rikard

Vilken ICE-modul används i 12.18 ICE? ICEpower1000ASP kan man tydligen köpa för ca 700 Dollar/par +tull och moms.

Vi använder en bryggad 125ASX2.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-03 10:33

Jag måste säga att jag gillar Era subwoofers. Jag tror jag har hört alla av i alla fall de modeller som ni för just nu, och t.o.m 8-tummaren har jag i par hört prestera förvånansvärt resultat..
Därmed inte sagt att det inte skulle finnas utrymme för förbättringar..

En fundering jag har är att ni inte specifierar brantheten på delningsfiltret. Och något jag saknar är att den inte ens på den ganska dyra ICE-modellen går att justera. Att kunna välja mellan 12/24 eller t.o.m 48db/oktav kan göra stor nytta när det kommer till att få subwoofern så snyggt integrerad i systemet som möjligt.
Är detta något som funderats på?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-03 10:42

Bonkas skrev:Jag måste säga att jag gillar Era subwoofers. Jag tror jag har hört alla av i alla fall de modeller som ni för just nu, och t.o.m 8-tummaren har jag i par hört prestera förvånansvärt resultat..

En fundering jag har är att ni inte specifierar brantheten på delningsfiltret. Och något jag saknar är att den inte ens på den ganska dyra ICE-modellen går att justera. Att kunna välja mellan 12/24 eller t.o.m 48db/oktav kan göra stor nytta när det kommer till att få subwoofern så snyggt integrerad i systemet som möjligt.

Nu är ju inte jag XTZ, men men...

För flack lågpassfiltrering är inte bra, det ger lokaliseringeffekter (man hör var subben står någonstans)

För brant lågpassfiltrering är inte heller bra, det kan ge dålig "stampa-takten-braighet" (för att använns Linnterminologi).

Jag gissar att XTZ valt en lämplig branthet som fungerar som den bästa kompromissen, vilket i detta fall inte nödvändigtvis behöver vara någon kompromiss.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

nickorocker

Inläggav nickorocker » 2011-05-03 10:43

Bonkas skrev:Jag måste säga att jag gillar Era subwoofers. Jag tror jag har hört alla av i alla fall de modeller som ni för just nu, och t.o.m 8-tummaren har jag i par hört prestera förvånansvärt resultat..

Skulle också vilja veta detta, samt vilka frekvenser high pass-filtret påverkar. Vet att de tappar lite i nivå vid lägre frekvenser för att kompensera rumspåverkan, om jag förstått det rätt? Vore trevligt att veta hur mycket det påverkar exakt, samt hur mycket high pass-filtret påverkar lutningen.

Mvh

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-03 10:48

Johan_Lindroos skrev:

Nu är ju inte jag XTZ, men men...

För flack lågpassfiltrering är inte bra, det ger lokaliseringeffekter (man hör var subben står någonstans)

För brant lågpassfiltrering är inte heller bra, det kan ge dålig "stampa-takten-braighet" (för att använns Linnterminologi).

Jag gissar att XTZ valt en lämplig branthet som fungerar som den bästa kompromissen, vilket i detta fall inte nödvändigtvis behöver vara någon kompromiss.

Jo, säkerligen har de valt en lämplig kompromiss men det vore ändå bättre att kunna välja själv. Man ska väl inte glömma bort vad grejerna jämförelsevis kostar iofs, skulle ett implementerande av valbar delningsbranthet bli kostsam kanske pengarna kan spenderas bättre, vad vet jag. Som sagt en fundering, men inte mer än så.

Ytterligare en fundering.. Jag vet inte hur tekniken bakom class A fungerar men varför finns inga specar på hur steget presterar i class A annat än i 8ohm? För class A/B specas 8 och 4 ohm samt bryggad effekt. Vad gäller i class A-läge?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-05-03 10:50

Länk till produktsidan där manualen finns att ladda ner längst ned. Där står frekvenser, branthet osv.

http://www.xtz.se/se/produkter/subwoofers/99w12.18-ice

Högpassfiltret delar vid ca 35 Hz (om det är inkopplat). Annars finns ingen avrullning nedåt per automatik annat än den naturliga från lådan.

/Rikard

- Sound in Balance -

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-03 10:57

I senaste numret av Ljud & Bild (nr 5, 2011) har de testat högtalaren XTZ Divine 100.49. Högtalaren får svallande ovationer för att den har väldigt bra ljud och samtidigt ett lågt pris i jämförelse med konkurrenter.

Artikelförfattaren (Håvard Holmedal) säger bland annat:

"Jag kan inte påstå annat än att jag är ganska chockskadad - och undrar vad som hänt. Upplevelsen av musik är samma som verkligen kostar skjortan och komme från verkligt välrenommerade high endproducenter. Här kommer XTZ från Sverige och dundrar in på högtalarmarknaden med en produkt som borde skrämma vettet ur konkurenterna."

Den enda plumpen i protokollet är att översättaren som översatt från norska till svenska inte vet vad högtalarterminoligi är. Exempel: "Mellantonen är 16,5 centimeter och klarar frekvenser från 180 upp till 2500 Hz." Men visst förstår man vad det handlar om...

Synd också att de inte gjort några mätningar!

Bild

Detta nummer av Ljud & Bild är i övrigt ovanligt välfyllt med intressanta artiklar, bl a:
- Besök på Panasonics plasmafabrik
- Test av Sony HW20 projektor
- Test av Amphion Helium 520 (en hel sida med mätningar!)
- Subbwåffertest
- Test av Panasonic 50GT30
- iPod-dockor (kanske inte jätteintressant för Faktisktianer...)

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-05-03 11:15

Vill ha..
Kom igen nu, xtz.. Lotta ut några par Divine... :lol:

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-03 12:06

Rackarns, den högtalaren var ju snygg :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-03 12:08

DS skrev:Rackarns, den högtalaren var ju snygg :D

Den låter finfint också. I vitt hade den utan större gnäll fått bo hemma hos mig. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-05-03 15:22

KarlXII skrev:

Den låter finfint också. I vitt hade den utan större gnäll fått bo hemma hos mig. :)

Har polare som lyssnat på denna och varit imponerade, inte relaterat till priset, enbart att den är bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-03 16:16

KarlXII skrev:

Men ommålning går väl alltid att ordna!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-03 17:10

sprudel skrev:
KarlXII skrev:

Har polare som lyssnat på denna och varit imponerade, inte relaterat till priset, enbart att den är bra.

Hur går detta ihop då!?

Väldigt imponerande, men enbart bra :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-03 17:32

DS skrev:
sprudel skrev:
KarlXII skrev:

Hur går detta ihop då!?

Väldigt imponerande, men enbart bra :?

Jag tror Sprudel menar att den var bra och den var bra även om den hade varit dyrare. D v s om en produkt är synnerligen prisvärt betyder ju inte att den är bra om man med bra menar ett mått som inte är relaterat till priset. Om man t.ex. skulle bygga en Volvo V60 som kostar som en normal V60, men som är lika snabb som en Ferrari. Då kan man säga att V60 är snabb och inte endast snabb i relation till priset utan den är enbart snabb :) Ja, nåt sånt.

Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa :) om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-05-03 17:55

Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.

MvH
Peter

Vi tar det på PM.
MVH
Lech :wink: [/quote]

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-05-03 18:01

petersteindl skrev:Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa :) om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.

MvH
Peter

Njaaa, det blir ett tungt paket vilket inte främjar axxning :( Bara batterivikten för att leverera tillräckligt med ström blir tungt nog vill jag gissa!

Men det är tanken som räknas va :D

Edit: sorry för OT :(
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-03 18:03

DS skrev:
petersteindl skrev:Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa :) om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.

MvH
Peter

Njaaa, det blir ett tungt paket vilket inte främjar axxning :( Bara batterivikten för att leverera tillräckligt med ström blir tungt nog vill jag gissa!

Men det är tanken som räknas va :D

Edit: sorry för OT :(

Det räcker om bilen kan köra 5 mil på endast el. En hybrid kan ju ladda batterierna då den kör på diesel.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-03 18:05

lech skrev:
Undrar förresten angående V60 hybrid med 5cylindrig diesel som driver framaxeln och dubbla elmotorer som går på batteri som driver bakaxeln. Det borde kunna axxa om hela paketet ligger i 4-hjulsdrift.
MvH
Peter

Vi tar det på PM.
MVH
Lech :wink:

Ja, du kanske vet något :)

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi