piP vs B&W 805

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
basnarkomanen

piP vs B&W 805

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-13 15:00

Jag velar mellan piP och B&W:s 805 i alla dess olika former:

Nautilus 805
805s
Signature 805

Ni och endast ni som lyssnat (på både piP och minst 1 av de andra 3 på listan), jag skulle uppskatta kommentarer, intryck, jämförelser, etc.

För mig är inte priset någon faktor, jag är mkt väl medveten om att priset är 6 mot 1 ungefär, begagnat är det däremot mkt lägre (en Nautilus 805 kan man väl hitta för 12000, mindre kanske?) men det är oväsentligt som sagt. Bara utseendet täcker den faktorn (OBS! Min åsikt... :x ) :wink:

tack på förhand

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-13 15:28

varför inte fara å lyssna till båda?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-13 15:33

Jag har lyssnar till 805:or i flertalet utförande tillbaka till början av 90-talet (när nu Matrix 805 kom...).

Jämfört med piP anser jag dem oengagerande, detaljfokuserande på sett sätt som måste betyda färgning och de senaste modellerna anser jag mig kunna hör vissa färgningar i mellanregistret på.

Oavsett modell, skulle jag inte byta mina piP mot någon av dem. (Om jag inte fick sälja dem på studs och köpa piP igen, dvs... i så fall - ge mig den dyraste versionen!)

Dessutom, och det kanske är den viktigaste skillnaden... 805 kommer över huvud taget inte i närheten av vad piP presterar i basområdet... I allt väsentligt: 805 är en stativare, piP är fullregister.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-13 15:37

Nattlorden skrev: I allt väsentligt: 805 är en stativare, piP är fullregister.

Vore fint ifall du vore lite saklig 8) .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-05-13 15:41

805:an har på tok för tafflig basåtergivning för att jag skulle välja den framför piP.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-05-13 16:02

Callisto skrev:

Håller med! piP lät inte som en fullregisterhögtalare då jag
hörde den hos dig, Nattlorden. Däremot lät den väldigt bra.
Vidare så har jag aldrig blivit impad av någon 805:a så jag
skulle nog valt piP, eller varför inte QLN Signature HD3? :wink:

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-05-13 16:11

B&W 805 har inte imponerat på mig heller. Varken Matrix eller Nautilus. Lite trist helt enkelt. piP svänger det om däremot! :D

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-13 16:14

Callisto skrev:

Många feta golvhögtalare av så kallad fullregistertyp har sämre basåtergivning än piP. Så saklig var han.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-13 16:14

Haakan_W skrev:varför inte fara å lyssna till båda?

Heh, tack för tipset, men varför inte stänga ner hela forumet och annonsera i DN efter folk som tycker om hifi och hålla tummarna på att nån kanske har lyssnat på både piP och 805, eller kanske ringa runt hifibutiker och lägga upp lappar i deras anslagstavlor vid dörren... Nä, jag tror jag utnyttjar de resurser jag har och använder internet, surfar in på faktiskt.se och ställer frågan bland tusentals hifiintresserade istället, där chansen att få svar på min fråga är ungefär, tja 1000 ggr större... Och efter det så kanske jag får chansen att just lyssna på båda högtalarna och tar den chansen så klart. Men nu ska jag istället ta en sak i taget och läsa inläggen i min tråd som inte kostar mig ett öre. No offense :wink:

Nattlorden:

Tackar för ett exemplariskt inlägg i denna tråd.

Morello skrev:805:an har på tok för tafflig basåtergivning?

Expandera gärna på det, tack. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-05-13 16:23

Hetsporren skrev:piP lät inte som en fullregisterhögtalare då jag hörde den hos dig, Nattlorden.

Inte? Glömde jag dema hur djupt de går med Caroline Lavelle?
piP går renare & djupare än båda mina subwoofers (NHT & Audiopro) i min hemmabio gör.... Och jag kan inte hitta någon platta där mina Canton Digitals påstådda 18Hz skulle påvisa att det fattas något ytterligare hos piP.

Har bara vid ett enda tillfälle hört en högtalare som klarat den djupare tonen på den plattan utan lätt volymtapp, och det var Naqrefs basmodul, som om jag förstod rätt var med "profundus X-bas"...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-13 16:35

Stativare = Fullrange = :o

Inte dåligt gjort detta får man säga :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-05-13 16:38

Det krävs en rejäl djupbasmangling för att piP ska förlora kontrollen. Spår 2 på Hanne Boels "Abaco" klarar piP endast på rimliga lyssningsnivåer. Undviker man extrem djupbas kan emellertid piP få väggar att rasa. Typ.

Vh

Edit: ingen jämförelse med B&W 805 :oops:
11010000

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-13 16:43

Jax skrev:
Callisto skrev:

Många feta golvhögtalare av så kallad fullregistertyp har sämre basåtergivning än piP. Så saklig var han.

Kallar du 34-20000 för fullregister så får det stå för dig 8) .
Vad jag sett så är pip även en "stativare".

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-13 16:52

Callisto skrev:
Jax skrev:
Callisto skrev:

I Öhmans rum så gick piP tydligen ner till 30Hz, dvs 4Hz lägre.

Du har väl själv Martin Logan Ascent i? De är specade till 35–22,000 Hz ±3 dB, dvs inte heller fullregister enligt din "definition" tydligen! :wink:

http://www.martinlogan.com/ascent_i_speaker.html
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-13 17:03

Rydberg skrev:
Callisto skrev:
Jax skrev:
Callisto skrev:

Du har väl själv Martin Logan Ascent i? De är specade till 35–22,000 Hz ±3 dB, dvs inte heller fullregister enligt din "definition" tydligen! :wink:

Nej mina ascent är inte per definition några fullrange. Tyvärr så stämmer inte specen något vidare hos ML, både ascent och odyssey är specade på 35 Hz vilket inte stämmer hos någon av dom. Djupt går dom iallafall och utan att bottna vid extrem volym 8).
Annars kan man alltid skaffa en servostyrd sub om man vill ha det absolut sista :D

Edit: att de inte är fullrange kan du även se i stereophiles Class A lista :wink: 8) .
Senast redigerad av Callisto 2005-05-13 17:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-13 17:08

Callisto skrev:
Rydberg skrev:
Callisto skrev:
Jax skrev:
Callisto skrev:

Nej mina ascent är inte per definition några fullrange. Tyvärr så stämmer inte specen något vidare hos ML, både ascent och odyssey är specade på 35 Hz vilket inte stämmer hos någon av dom. Djupt går dom iallafall och utan att bottna vid extrem volym 8).
Annars kan man alltid skaffa en servostyrd sub om man vill ha det absolut sista :D

Nähä, specen stämmer inte? Verkar ju gravt oseriöst att skriva saker om produkten som inte stämmer 8O Förövrigt, hur vet du att den inte stämmer? Eller är det bara din starka vilja att det inte ska stämma som spelar ett spratt? :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-13 17:10

riktig fullrange brukar vara 20 till 20000 hz....

Men kul att pip kan bli så bra får man säga. Lite förvånande. :o Men jätteroligt.. :)

Jag är ju lite omvänd angående stativare numera. det har jag öppet erkännt. Så det blir skoj att få höra en fullrange stativare nån gång då tillfälle ges... 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-05-13 17:12

Mayro skrev:riktig fullrange brukar vara 20 till 20000 hz....

Men såna finns det väl nästan inga?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-13 17:12

Rydberg skrev:
Callisto skrev:
Rydberg skrev:
Callisto skrev:
Jax skrev:
Callisto skrev:

Nähä, specen stämmer inte? Verkar ju gravt oseriöst att skriva saker om produkten som inte stämmer 8O Förövrigt, hur vet du att den inte stämmer? Eller är det bara din starka vilja att det inte ska stämma som spelar ett spratt? :wink:

Gå och lyssna på Ascent och Odyssey så hör du skillnad på basen, Odysseyn går lite lägre i frekvens.
Håller med om att det är lite konstigt att speca upp något som är fel. De förväntar sig väl kanske att köparna lyssnar på högtalarna ordenligt istället för att köpa en högtalare utifrån specar 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-13 17:12

Mayro skrev:Så det blir skoj att få höra en fullrange stativare nån gång då tillfälle ges... 8)
Du har ju förhoppningsvis brännt de flesta broar till de som har ett par genom dina idiotiska uttalande. Hos mig skulle du inte kommit innanför dörrtröskeln (annat med en vanställt yttre)

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-05-13 17:14

Mycket Låg Impedans: 1,2 ohms at 20kHz!

Det är lätt att luras tro att övertonerna vara basförmåga,
Djupaste basen känns mer än den hörs, bild vara på väg!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-13 17:15

Rydberg skrev:Nähä, specen stämmer inte? Verkar ju gravt oseriöst att skriva saker om produkten som inte stämmer 8O

Ajj ajj, det gäller ju för pip också då ifall de går ner till 30 Hz och inte 34 Hz som specen säger :roll: 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-13 17:16

Callisto skrev:Gå och lyssna på Ascent och Odyssey så hör du skillnad på basen, Odysseyn går lite lägre i frekvens.
Håller med om att det är lite konstigt att speca upp något som är fel. De förväntar sig väl kanske att köparna lyssnar på högtalarna ordenligt istället för att köpa en högtalare utifrån specar 8) .
Och du ska va vetenskapsman och doktor 8O man blir häpen över dina slutsatser!!! Det kan ju likaväl vara så att Ascent inte går ner till 35 Hz medan Odysseyn gör det, eller kan det vara så att den senare har kraftigare bas (läs amplitudhöjning) vilket kan leda till att man upplever den såsom att gå djupare.
Senast redigerad av Rydberg 2005-05-13 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-13 17:17

WuXian skrev:Mycket Låg Impedans: 1,2 ohms at 20kHz!

Det är lätt att luras tro att övertonerna vara basförmåga,
Djupaste basen känns mer än den hörs, bild vara på väg!

Därför man har en Krell som klarar det utan problem 8) .

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-05-13 17:19

Rydberg skrev:
Mayro skrev:Så det blir skoj att få höra en fullrange stativare nån gång då tillfälle ges... 8)
Du har ju förhoppningsvis brännt de flesta broar till de som har ett par genom dina idiotiska uttalande. Hos mig skulle du inte kommit innanför dörrtröskeln (annat med en vanställt yttre)

Ja herregudars.... :lol: :lol:

Du är en kraftfull man rydberg.... :P

Användarvisningsbild
basnarkomanen

Inläggav basnarkomanen » 2005-05-13 17:19

Hallå!? Moddar!!?? Skulle uppskatta om ni kunde ta bort senaste 15 (!!!!!!) inläggen som inte har ett *!%&$ med piP vs 805 att göra (som också f ö tar upp mer än hälften av trådens längd).

Callisto o Rydberg, starta en egen tråd, sluta skita ner här, tack.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-05-13 17:22

basnarkomanen skrev:Hallå!? Moddar!!?? Skulle uppskatta om ni kunde ta bort senaste 15 (!!!!!!) trådarna som inte har ett *!%&$ med piP vs 805 att göra (som också f ö tar mer än 60 % av trådens längd).

Callisto o Rydberg, starta en egen tråd, sluta skita ner här, tack.
Har piP själv och även lyssnat en del på 805 N. Tycker den senare har en baspuckeln som gör att den låter lite tjockt kanske, jag skulle lätt valt piP :) (ursäkta OT :oops: )

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-13 17:25

Rydberg skrev:
Callisto skrev:Gå och lyssna på Ascent och Odyssey så hör du skillnad på basen, Odysseyn går lite lägre i frekvens.
Och du ska va vetenskapsman och doktor 8O mab blir häpen över dina slutsateer!!! Det kan ju likaväl vara så att Ascent inte går ner till 35 Hz medan Odysseyn gör det, eller kan det vara så att den senare har kraftigare bas (läs amplitudhöjning) vilket kan leda till att man upplever den såsom att gå djupare.

Herregud, nu tar du i så du blir blå 8) .
Ta med dina pip hem till mig så kan vi lägga på skiva med frekvenssvep 20 Hz och uppåt.
Var, och då menar jag var, har jag påstått att det är vetenskapligt dokumenterat att frekvensen är felspecad 8O .
Jag har lyssnat på bägge högtalarna och många många fler med mig kan intyga att de inte har samma frekvensomfång i botten, är det så konstigt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-13 17:43

basnarkomanen, vi testar och se om det räcker med en tillsägelse.

Håll er till tråden!

Rydberg, inte så kul kommentar den där om vanställt yttre eller hur? :roll:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-05-13 17:49

basnarkomanen, jag ber om ursäkt för OT :oops: .

Nästa

Återgå till Generellt om hifi