Bas 15" eller mindre

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-05 02:05

Ragnwald skrev:Två stycken Fynda-12-tum - RSW-1260-subbas, för 595:-/st.
Kan nog bli rätt skoj att leka med. :)
http://www.fynda.se/index.php?prodid=3740
Kolla PDF:en.

Då är vi nere i elementkostnad motsvarande ca en sjundedel av de element vi diskuterade först.

Är dom värda att köpa för att ha eller bara leka med?

Max budget är 5000 för element, förstärkare och filter. Så jag försöker ju inte leta efter det billigaste om du fick den uppfattningen?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 11:28

Seriöst råd från mig: spar pengarna, försök att öka kapitalet med några tusingar, om du ska få ihop något vettigt, där alla dessa komponenter ingår.
Alltså, ta det lugnt och läs igenom alla fina trådar på forumet, om DSP, förstärkare och lämpliga subbaselement.

Tumregel: :)
Bättre ingen sub alls, än dålig subbas, som kan bli helt olidlig.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-05 12:06

Ragnwald skrev:Seriöst råd från mig: spar pengarna, försök att öka kapitalet med några tusingar, om du ska få ihop något vettigt, där alla dessa komponenter ingår.
Alltså, ta det lugnt och läs igenom alla fina trådar på forumet, om DSP, förstärkare och lämpliga subbaselement.

Jag kan tänka mig att öka budgeten, jag kan lägga väldigt mycket men då har jag ju inte pengar kvar till något annat kul :) Men säg för runt 10 000 då?
Vad rekomenderar du då?
Det är elementen som är det viktiga, resten kan jag nog reda ut själv! Men tips mottages tacksamt!

Mvh
Sebastian

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 12:27

Till det jag redan tidigare rekommenderat, tillkommer en miniDSP.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-05-05 15:03

För 10000 bör du ju kunna få ett par XXLS 12or eller scan-speak 30W-4558T00, ett behringer slutsteg och en mini-dsp :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-05 16:45

S skrev:
bakerman22 skrev:
Ja. Sonosubs är små och smidiga. :lol:

Ja visst va :) Är det 12or du har?

Tempest X. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 16:54

bakerman22 skrev:

Så det var 12":are i alla fall. 8O

Ta nu å passa på att beställa 4st TC LMS 5400 Ulta 18", så det blir någon ordning. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-05 16:56

Ragnwald skrev:
bakerman22 skrev:

Så det var 12":are i alla fall. 8O

Ta nu å passa på att beställa 4st TC LMS 5400 Ulta 18", så det blir någon ordning. :)

Nej... Tempest X är 15". Tolvtummaren heter Shiva. :wink:

Har faktiskt funderat på det..
Dom skulle nog kunna flåsa på ganska bra i rören på 420 liter med ett bryggat EP2500 till varje...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 17:05

Ingen vågar sen påstå något annat. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-05 17:10

bakerman22 skrev:
S skrev:
bakerman22 skrev:

Och av den ruttna modellen som gick upp i rök :D :D :D :D :D :D :D :D :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-05 17:14

S skrev:
Ragnwald skrev:Seriöst råd från mig: spar pengarna, försök att öka kapitalet med några tusingar, om du ska få ihop något vettigt, där alla dessa komponenter ingår.

Jag kan tänka mig att öka budgeten, jag kan lägga väldigt mycket men då har jag ju inte pengar kvar till något annat kul :) Men säg för runt 10 000 då?
Vad rekomenderar du då?
Det är elementen som är det viktiga, resten kan jag nog reda ut själv! Men tips mottages tacksamt!

Mvh
Sebastian

sdx15 beg 1900st= 3800kr

Mini dsp = 1500kr

T-Amp = 2700kr

=7800kr

= 3200 till lådor vilket blir max 1500 kr för 2st om man bygger själv .

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-05 19:46

boom skrev:sdx15 beg 1900st= 3800kr

Mini dsp = 1500kr

T-Amp = 2700kr

=7800kr

= 3200 till lådor vilket blir max 1500 kr för 2st om man bygger själv .

Matte är inte din starka sida va? :wink:

Användarvisningsbild
niklas

Re: Bas 15"

Inläggav niklas » 2011-05-05 20:05

S skrev:Medans jag funderar på mina stativare jag ska bygga tänkte jag planera ett subwoofer bygge.

Det får max kosta 5000kr men kan nog sträcka mig mer...

Jag vill ha ett stort element som går djupt, minst 15"
(har kollat på 18 och 21 tum men hittar inget som ja tycker verkar prisvärt o vettigt, men tipsa gärna!)

Kan även funka med två billigare 15" motplacerade för att ta bort vibrationer.

Har tänkt mig en låda som är ca 50*70*35 (bredd*höjd*djup), spelar ingen roll om den är sluten eller basreflex.

Vill gärna ha en plateamp, men kan överväga ett slutsteg och minidsp.

Har kollat på dessa:

http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... 09&scqty=1

http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... 20&scqty=1

Vad tror ni om det?

Även kollat på denna: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-642

Hur mycket bättre blir det den tror ni?

Rum denna ska spela i: ca 3.5*2.5 m

Mvh
S

Nu har jag inte ens klickat på de länkar du postade, men efter att ha läst ditt inlägg tycker jag du ska fundera lite på vad du behöver egentligen. Du ska bygga ett par stativare skriver du. Antar då att det är dessa som ska utgöra topparna i det delade systemet. Om man räknar med att man behöver ca 10dB headroom i basområdet och stativarna är av "normal" storlek (typ 5,5-6,5 tums bas) så skulle jag säga att det räcker med två st basmoduler med 10-tumselement (helst basreflex då det ger mest prestanda per krona). 4 st moduler är ännu bättre, men man kan ju börja med två. 4 st välkonstruerade basmoduler med fina 10-tumselement är verkligen inget man skojjar bort. Mycket hellre det än ett 15- eller 18-tums element.

Lite tips på element då:
L26ROY - Ganska dyrt, passar bra om man vill ha små lådor. Utmaningen blir att få plats med porten.

SLS10 - Billigt och (kanske därför) beprövat. De flesta verkar köra dem slutna, men jag hade provat portat. Finns nån tråd med simuleringar tillsammans med Inos X-element och det var inga gigantiska skillnader, även om de säkert är hörbara.

Annars finns alltid Inos X-moduler som kostar typ 6500 utan låda. Då slipper du dessutom konstruera dem själv (bara bygga lådan efter ritning), fast det kanske är just det du vill?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-05 20:36

niklas skrev:
S skrev:Medans jag funderar på mina stativare jag ska bygga tänkte jag planera ett subwoofer bygge.

(har kollat på 18 och 21 tum men hittar inget som ja tycker verkar prisvärt o vettigt, men tipsa gärna!)

Har tänkt mig en låda som är ca 50*70*35 (bredd*höjd*djup), spelar ingen roll om den är sluten eller basreflex.

Har kollat på dessa:

Vad tror ni om det?

Mvh
S

Nu har jag inte ens klickat på de länkar du postade, men efter att ha läst ditt inlägg tycker jag du ska fundera lite på vad du behöver egentligen. Du ska bygga ett par stativare skriver du. Antar då att det är dessa som ska utgöra topparna i det delade systemet. Om man räknar med att man behöver ca 10dB headroom i basområdet och stativarna är av "normal" storlek (typ 5,5-6,5 tums bas) så skulle jag säga att det räcker med två st basmoduler med 10-tumselement (helst basreflex då det ger mest prestanda per krona). 4 st moduler är ännu bättre, men man kan ju börja med två. 4 st välkonstruerade basmoduler med fina 10-tumselement är verkligen inget man skojjar bort. Mycket hellre det än ett 15- eller 18-tums element.

Lite tips på element då:
L26ROY - Ganska dyrt, passar bra om man vill ha små lådor. Utmaningen blir att få plats med porten.

SLS10 - Billigt och (kanske därför) beprövat. De flesta verkar köra dem slutna, men jag hade provat portat. Finns nån tråd med simuleringar tillsammans med Inos X-element och det var inga gigantiska skillnader, även om de säkert är hörbara.

Annars finns alltid Inos X-moduler som kostar typ 6500 utan låda. Då slipper du dessutom konstruera dem själv (bara bygga lådan efter ritning), fast det kanske är just det du vill?

Att läsa är nog inte din starka sida.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 20:46

Körde 2st slutna SLS-10 ihop med piP en period, lät utmärkt bra.

Om jag lyssnade på riktigt starkt ljudnivå, men ändå inte mer än att piP hade ordentligt headroom, så bottnade SLS-10, så fort 15 - 20Hz tryckte på ordentligt.
Så 4st SLS-10 funkar bättre ihop med en ändå så pass liten stativare.

Har man större frontar, så rekommenderar jag 8st SLS-10.
Sen kan man ju dubbla det, ..... :)

Börjar misstänka att L26Roy är en från början bilhögtalare.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-05 20:58

boom skrev:
bakerman22 skrev:
S skrev:
bakerman22 skrev:

Och av den ruttna modellen som gick upp i rök :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Lägg av då...
Dom är inte alls ruttna...
Jag har bara fått laga dom lite... :P

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-05 21:14

Ragnwald skrev:Körde 2st slutna SLS-10 ihop med piP en period, lät utmärkt bra.

Om jag lyssnade på riktigt starkt ljudnivå, men ändå inte mer än att piP hade ordentligt headroom, så bottnade SLS-10, så fort 15 - 20Hz tryckte på ordentligt.
Så 4st SLS-10 funkar bättre ihop med en ändå så pass liten stativare.

Har man större frontar, så rekommenderar jag 8st SLS-10.
Sen kan man ju dubbla det, ..... :)

Börjar misstänka att L26Roy är en från början bilhögtalare.

Ruggigt prisvärt om inte annat. Jag rekommenderade iofsig att köra dem som basreflex vilket ger lite mer output under 50 Hz. Sen beror det ju på en massa andra saker också som vilket rumsstöd man får och vilken nivå man har på basarna i filtret osv. Sen är alla stativare inte piP heller... :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 21:19

Har provat dem i basreflex, blev inte lika bra.
I sluten välfylld 43literslåda, hör de hemma helt enkelt.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-05 22:20

Ragnwald skrev:Har provat dem i basreflex, blev inte lika bra.
I sluten välfylld 43literslåda, hör de hemma helt enkelt.

Håller inte med. :P

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 22:29

Volym på låda, form på lådan, %fyllning, portdiameter och längd?
Du har kanske en byggtråd? :)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-05 23:25

Haha, nej ingen byggtråd tyvärr. Jag baserar det på simuleringarna i denna tråden.

Jag vet att du nämnt tidigare att din basreflexlösning inte blev så bra, men det behöver ju inte betyda att alla andra dimensioneringar också är dåliga. Hann du labba nåt med port och dämpmaterial innan du förkastade konceptet? Byggde du flera testlådor?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-05 23:55

Ok, 90 liters basreflexlåda.
Jag testade i 80 liter och med olika rör, fyllnadsmaterial och placering av dessa. Slutna 43-lådan lät bäst, tyckte vi som provlyssnade.

Men det är klart, jag vet ju inte om ännu större basreflexlåda hade förändrat saken. Ino kör väl på mer än 90 liter med W104, vill jag minnas.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-06 00:10

Ok, intressant! Jag tror iofsig inte heller att 10 liter skulle innebära natt-å-dag-skillnad. Detta är ju ganska omständiga test att göra (flytta runt basmoduler, ställa in nivåer osv) så det kan ju vara nåt annat som inte var optimalt. Skulle varit väldigt intressant om t.ex. ett par Ino Prof-X2 var med i matchen. I ett annat liv kanske man får tid för det... :wink:

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-06 00:42

niklas skrev:

Har kollat på dessa:

Vad tror ni om det?

Mvh
S

Lite tips på element då:

Varför fega? Ja ska minst ha 12" element :)

Nej men jag tror att det blir toppen men två par 12" element i små toarullar alá wannabee bakerman :)

Borde jag då satsa på portad eller sluten låda, jag ska ju ha en dsp till så då borde man kunna eq:a en sluten låda bra va?

Förlåt Ragnwald om du blir ledsen att ja inte skaffar några 18" värstingar men jag tror att jag blir nöjd med 12" ändå;)

Niklas: Nej jag vill inte ha något ino utan vill bygga själv från scratch! :)

.Ps. Jag ska sedan antagligen uppgradera mina stativare till golvare (TMMMM style) och om basen inte räcker till då så får jag väll bygga fler lådor :) men det tvivlar jag på! .ds.

Mvh
Sebastian

Mvh
Sebastian

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-06 06:26

S skrev:
niklas skrev:

Har kollat på dessa:

Vad tror ni om det?

Mvh
S

Lite tips på element då:

Varför fega? Ja ska minst ha 12" element :)

Nej men jag tror att det blir toppen men två par 12" element i små toarullar alá wannabee bakerman :)

Borde jag då satsa på portad eller sluten låda, jag ska ju ha en dsp till så då borde man kunna eq:a en sluten låda bra va?

Förlåt Ragnwald om du blir ledsen att ja inte skaffar några 18" värstingar men jag tror att jag blir nöjd med 12" ändå;)

Niklas: Nej jag vill inte ha något ino utan vill bygga själv från scratch! :)

.Ps. Jag ska sedan antagligen uppgradera mina stativare till golvare (TMMMM style) och om basen inte räcker till då så får jag väll bygga fler lådor :) men det tvivlar jag på! .ds.

Mvh
Sebastian

Mvh
Sebastian

Jag måste fråga vad för sorts bas är du ute efter
är det artikulerad bas eller fläskbas .
Och skal du bygga som bagarna i dom volymerna så har du garanterat en fläskbas som är ganska odefinierad allt som är stort är inte alltid bäst.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-06 09:13

boom skrev:Jag måste fråga vad för sorts bas är du ute efter
är det artikulerad bas eller fläskbas .
Och skal du bygga som bagarna i dom volymerna så har du garanterat en fläskbas som är ganska odefinierad allt som är stort är inte alltid bäst.

Det är artikulerad bas jag är ute efter! Jag menade att jag tänkte bygga miniversioner av Bakerman's rör. Med kanske ca 200l rör eller mindre!

Bild

Så ser det ut med en 12" xxls i en 180l låda. Eller blir det för stor volym för elementet?

Mvh
Sebastian

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-05-06 10:53

Är det en Peerless 835017 XXLS 12" Aluminum Cone 4 ohm som du simulerar med?

Så här blir det i 100L slutet (50% dämp) vs 180L basreflex (10% dämp, 100mm rör á 348.6mm långt):

Bild

Edit: Vet ej varför legends inte syns för allt. Men, som syns så är max output för BR vid 20Hz >106dB mot 96dB för den slutna konstruktionen.

Forumet är trasigt, det förstör tydligen länkar osv. Här är länken till bilden: http://www.imagebam.com/image/a0992c131070213

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-06 11:08

S skrev:Förlåt Ragnwald om du blir ledsen att ja inte skaffar några 18" värstingar men jag tror att jag blir nöjd med 12" ändå;)

Måste ha blivit ett missförstånd. Jag har aldrig rekommenderat några 18":are åt dig min gode S.
De ligger långt utom din budget och är till för de stora pojkarna. :wink:

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-06 11:27

Fackamato skrev:Är det en Peerless 835017 XXLS 12" Aluminum Cone 4 ohm som du simulerar med?

Så här blir det i 100L slutet (50% dämp) vs 180L basreflex (10% dämp, 100mm rör á 348.6mm långt):

Bild

Edit: Vet ej varför legends inte syns för allt. Men, som syns så är max output för BR vid 20Hz >106dB mot 96dB för den slutna konstruktionen.

Forumet är trasigt, det förstör tydligen länkar osv. Här är länken till bilden: http://www.imagebam.com/image/a0992c131070213

Ja precis det är den!

Våra simuleringar ser väll likadana ut för basreflexen? eller vad försökte du säga med inlägget :)?

ja då är det ju bättre med basreflexen?
eller kan man eq:a upp den slutna?

Mvh
Sebastian

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-05-06 11:46

S skrev:Ja precis det är den!

Våra simuleringar ser väll likadana ut för basreflexen? eller vad försökte du säga med inlägget :)?

ja då är det ju bättre med basreflexen?
eller kan man eq:a upp den slutna?

Mvh
Sebastian

Jag kollade inte så noga på din bild utan slängde ihop en simulering lite snabbt bara, men dom är väl lika :)

Ja, basreflexen kan ju spela högre i alla fall (och djupare). EQ:a upp den slutna kan man, men då krävs mer effekt, och därför blir den termiska kompressionen högre, och det är ju inte kul...

Har du plats för 180L (det är rätt stort!) så visst. Personligen hade jag nog dock byggt två slutna lådor á 80L eller så, dämpning, effekt och EQ. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum