Högtalare för musik/hembio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JowMbla

Högtalare för musik/hembio

Inläggav JowMbla » 2011-05-05 14:23

Har tänkt bygga en högtalare som både ska fungera som musik och hembiohögtalare, problemet jag har är att dem inte får vara högre än 65cm för då går den inte under projektorduken. I andraläget vill jag även ha en matchande center men det ska bli nästa steg.

Har kollat på Göran Nillsons Pochette A28 Högtalartävlingshögtalaren, kan man korta den 20 cm i botten och kanske vinkla upp/tilta hela högtalaren lite? vad tror ni om detta?

Andra alternativ skulle kunna vara typ pk eller liknande på ett kort stativ.

Har inte lyssnat på någon av dessa men har byggt en Seas DIY Mimir och tycker den låter schysst, är det någon som vågar sig på ett jämförande uttalande om dessa högtalare. Mest troligt är att jag bygger någon bashistoria till det hela också.

Tacksam för synpunkter/funderingar.

/ Johan

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-05 20:24

Är inte det enklaste att bara bygga en Seas Mimir till så du får ett par? Den har fina element och är säkert en högtalare som är bättre än mycket annat.

Användarvisningsbild
JowMbla

Inläggav JowMbla » 2011-05-05 20:31

Är ett par som jag har :D tanken är att ha dom i ett annat rum och det är ju inte så roligt att ha samma uppsättning i flera rum, samtidigt som man gärna inte vill bygga med lägre klass än det man har innan.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-05 21:10

Jaha, jag trodde du bara hade en Mimir... :oops:

Generellt kan man väl säga att det är bäst att inte ändra på en konstruktion om man inte vet vad man håller på med. Dessutom är även stativhögtalare som pK konstruerade för att stå på en viss höjd (golvreflexen) så det blir inte optimalt med totalt 65 cm höjd. Men man kanske kan leva med det ändå? Jag har ett par slutna pK själv som jag är nöjd med så jag kan rekommendera dem om du får tag i dem. Tror Mimir kan spela något starkare.

Om du ska bygga basar till senare så kan jag annars rekommendera LTS 2v-f1 som är riktigt bra för pengarna! De går dock inte så djupt på egen hand.
Senast redigerad av niklas 2011-05-05 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JowMbla

Inläggav JowMbla » 2011-05-05 21:36

Optimalt kommer det aldrig att bli hur som helst då det är ett vardags/tv/tvspel/hembiorum kombinerat men så bra som möjligt är ju inte fel. Sen ska det ju även passa in ihop med allt annat i rummet också :roll:

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-05 22:27

Javisst, det är bökigt att få till det ibland. Du får väl börja med att ställa högtalarna (som ändå är det viktigaste i ett hem :wink: ) och lyssningsplatsen på rätt plats och möblera därefter?

Om du ändå inte kan ge högtalarna vettiga förutsättningar behöver du kanske inte köpa så dyra högtalare? En tanke bara...

Har gett mina tips så nu återstår bara att önska dig lycka till. Berätta gärna hur det blev sen! :)

Användarvisningsbild
JowMbla

Inläggav JowMbla » 2011-05-05 22:46

Tackar stort för dina tips och tankar :D funderar på DIY just för den saken att jag tror att man får mycket mer för pengarna jämfört med att köpa färdiga högtalare. Om jag sen behöver lägga några kronor extra för att det ska bli lite bättre försöker jag göra det.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-06 08:37

det finns nog inga diy högtalare gjorda för att stå sådär lågt tyvär. Men det behöver inte nödvändigtvis vara ett allt för allvarligt problem. Speciellt om du tänkt dela mot en bas.

Ett alternativ som kanske är enklast att genomföra är att köpa ett par LTS högtalare. Två LTS 2V-V1 och en 2V-M2 skulle göra ett väldigt högkvalitativt system.
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/ltshog ... um_100.pdf

9LAEH är en annan skapelse som Skrutten här på forumet gjort. Låter väldigt väldigt bra och för en liten peng.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ight=al130

Ett problem med att placera högtalarna så lågt kan vara att ljudet kan komma att upplevas som att det kommer från den höjden.

Ett annat förslag kan vara att försöka få tag i ett par Carlsson OA50. Dessa är ju skapta för att stå på golvet. Kombinerat med tex en 2V-M2 också det kunna bli riktigt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-06 09:12

Eftersom dom ska vara så låga skulle jag rekomendera att titta på om du kan bygga nåogt i stil med Carlssons OA52 eller så.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JowMbla

Inläggav JowMbla » 2011-05-06 13:00

Kommer göra ett försök med pk :D då jag fått tag på ett obyggt kit. Funkar det att lägga en som centerkanal eller behöver den vara stående?
skulle det vara så att någon kommer på ett bättre alternativ kan man ju alltid testa detta också längre fram.....Tacksam för förslagen jag fått.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-05-06 13:34

pk har ju fördelen att de är gjorda för att stå ganska lågt. Kommer dock inte ihåg exakt hur lågt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-06 23:45

landa skrev:pk har ju fördelen att de är gjorda för att stå ganska lågt. Kommer dock inte ihåg exakt hur lågt.
50cm
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till DIY-forum