Cd rom Läsare I dvd spelare ???

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ezoo

Cd rom Läsare I dvd spelare ???

Inläggav Ezoo » 2005-05-13 21:40

Hej har köpt en Rotel Rdv 1060.

I den sitter det en vanlig cd rom läsare verkar det som.

Den spinner skivan fortare första låten för att sen varva ner mer mer och mer ju längre bak på skivan man kommer.

Har detta överhuvudtaget nån fördel ?

Hur fungerar dagens Dvd spelare funkar alla så eller, min dvd brännare verkar göra det ochså.

Är det möjligt nån annan som har erfarenhet av den cd/Dvd spelaren.

Mvh

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Cd rom Läsare I dvd spelare ???

Inläggav Naqref » 2005-05-13 21:47

Ezoo skrev:Den spinner skivan fortare första låten för att sen varva ner mer mer och mer ju längre bak på skivan man kommer.

Det är så det fungerar. :)

En cd (eller dvd) avläses med konstant spårhastighet och läser den längst in så är diametern mindre så då måste den varva mer för att upprätthålla rätt spårhastighet. Och eftersom en CD alltid avläses från centrum och utåt så går varvet ner ju länger skivan har spelat.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-13 21:48

Vanliga CD är kodade med konstant informationsdensitet i spåren. Det gör att skivan snurrar långsammare ju längre ut du läser på den för att data (musiken) ska spelas av med konstant datahastighet. Det har alltid varit på detta sättet.

Jag har inte kollat men jag tror DVD är kodade på samma sätt.

CDROM brukar läsa dataskivor med konstant varvtal så där ökar datahastigheten ju längre ut på skivan man är.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2005-05-13 22:46

Det har alltid varit på detta sättet.

Jo men inte i en vanlig Cd spelare väll ?

Den hör man då inte varav mer på första låtarna, och ser man på en skiva i en vanlig cd så inte vet jag om den snurrar så mycket fortare i början.

På Dvd spelarna jag testat snurrar det ju märkbart mycket fortare på dom första låtarna.

Vad är vitsen med det ?

Fördelar nackdelar så att säga ?

Mvh

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-13 22:56

Ezoo skrev:
Det har alltid varit på detta sättet.

Jo men inte i en vanlig Cd spelare väll ?

Jodå. Det är en konsekvens av att man kör med konstant bithastighet för lagringen av PCM-koden. Det skiljer några ggr i varvtal mellan det innersta spåret och det yttersta. Om det märks hos surrandet hos transporten är en helt annan sak :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-13 23:01

om man vill ha en kontant läshastighet så minskar varvtalet med en faktor pi för varje enhet du går ut från centrum. Så funkar alla CDs då CD bara är en ström och inte ett paketprotokoll som dekodas och klockas ut från kretasarna innan DACen.

En dataCD däremot har ett konstant varvtal vilket innebär att den läser mycket snabbare mot slutet. Detta syns väldigt tydligt om man kollar hastigheten när man rippar en CD.

Lite förenklat förklarat för tydlighetens skull
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2005-05-14 08:10

Oken då är det väll så då.

Då får man väll fråga varför just Mina Dvd spelare ska snurra dom garanterat märkbart fortare i början än vad en cd spelare gör.

För skulle skivorna snurra så fort i min gammla pioneer så skulle den skakat sönder och samman som den talriken for i den cd spelaren.

Så mycket fortare i Dvd spelarna snurrar skivorna, men är det så här i alla dvd spelare gentemot Cd spelare ?
Att Dvd spelare snurrar skivan fortare än en Cd spelare ?

Och finns det nån tanke med det hela, eller är det bara nån form av billig lösning från Rotels sida ??

Mvh

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-05-14 11:17

DVD-spelarna har väl samma typ av drive som en CD-rom. Det iinebär att de startar på max och sen när bufferten är fylld så slår den av på farten

fast det här gissar jag bara har inte kollat upp det
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-14 11:56

Vad är det egentligen för skillnad på en audiocdspelare och en cdromläsare? Jag begriper inte varför de skulle behöva vara olika.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-14 12:09

I princip är det ingen skillnad annat än elektroniken. En CDROM brukar fuska lite med felkorrektion när den läser audio-CD dock. På gott eller ont kan man säga, beroende på tillämpning.

En sektor på en audio-CD är 2352 byte lång. På en data-CD är den 2048. Formatet är detsamma men i datafallet används de överblivna bitarna för bättre felkorrektion.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-14 12:20

Men varför "går det inte" att spela en vanlig kopieringsskyddad CD i en dator, då? Är det felkorrektionen som är för noga på CDROMen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-14 12:29

Man fuskar med TOC (innehållsförteckningen) på CD-n så att datorn luras men en spelare hittar ändå CDDA-spåren. Det följer inte redbookstandarden så sådana skivor får inte bära CompactDisc-symbolen.

Detta har medfört problem då många spelartillverkare gått strikt efter redbook samt moderna bilradio med CD som egentligen är CDROM-läsare för att de ska kunna lira mp3 kan inte lira dessa fuskskivor.

Men som du nu vet så funkar inte fusket särskilt väl, det drabbar bara de ärliga.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-05-14 16:20

Ja, det är märkligt det där, och att det har blivit sån uppdelning av felhanteringsförmågan att fuskcdtillverkarna kan räkna med att just audiocdspelarna ska kunna klara felen de lägger dit.

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2005-05-14 17:27

Detta har medfört problem då många spelartillverkare gått strikt efter redbook samt moderna bilradio med CD som egentligen är CDROM-läsare för att de ska kunna lira mp3 kan inte lira dessa fuskskivor.

Dom Cd skivor jag har med Cd copy skydd går bra att spela i Roteln i alla fall.

Mvh

Återgå till Teknikforum