Klot, modell större.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-07 00:05

Andr82 skrev:Meen nu undrar jag om det är någon som har något nyttigt att lära mig om Roomgain?

Ta och grunda lite med Roomgain-tråden,
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=272039
där finns också en länk till iö:s artikel om "optimaltonkurvorna" för basområdet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-07 10:44

Badboll och Papier-mâché? :D

Annars är även jag skeptisk till formen, främst pga resonanserna inuti. Man hör dem om man studsar en badboll, eller basketboll för den delen. Fast å andra sidan blir det ju resonanser i en likkista också.

Dämpas inuti måste det iaf.

Fast mest skeptisk är jag nog för att det är så jobbigt att göra klot.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-07 10:55

Svante skrev:Annars är även jag skeptisk till formen, främst pga resonanserna inuti. Man hör dem om man studsar en badboll, eller basketboll för den delen. ...

Men om man sätter in någon listigt utformad mellanvägg så borde det kunna reducera symmetrin avsevärt, eller hur?
För övrigt har jag haft ett liknande jobbigt ringade ljud i en av mina glasfibercongas. Jag hängde ner ett snöre med en liten bit täckjacksfoder, kanske 1x2 dm i storlek intill insidan på mitten i höjdled, och den lilla biten eliminerade problemet. Så jag tror inte att med den mängd dämpning man normalt har i en högtalarlåda, att det blir några problem med sådant.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-07 11:04

en undring, som diyare har man möjlighet att optimera sina högtalare längre än vad som är möjligt med köpesystem, till exempel verkar det vara relativt vanligt med en assymetrisk uppställning av högtalare i rummet, ena högtalaren hamnar närmare ett hörn eller öppning eller liknande, går det att behandla höger/vänster högtalare olika vad gäller lågfrekvensdelen, så att båda högtalarna subjektivt låter lika vid lyssningsplats, då jag aldrig sett någon göra så beror det på att det är omöjligt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-07 11:45

Resonansen inuti ett klot är väldigt lätt att dämpa bort med vanligt dämpmaterial.
Jag har byggt med klot och det är inte så svårt, men det kräver mer dämpmaterial än vad man först tror för att man inte ens skall förnimma resonansen :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-07 12:15

Svante skrev: Fast å andra sidan blir det ju resonanser i en likkista också.

Finns det några mätningar på dämpningen med olika typer av lik?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-05-07 12:32

phon skrev:

Nemas problemas, det är bara att du masar dig iväg till den här kursen för inmundigande av basfakta :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-07 13:10

Svante skrev:Badboll och Papier-mâché? :D

Annars är även jag skeptisk till formen, främst pga resonanserna inuti. Man hör dem om man studsar en badboll, eller basketboll för den delen. Fast å andra sidan blir det ju resonanser i en likkista också.

Ja när man studsar en boll så blir det ju stående resonans i bollen antar jag, men kommer ljudet från en högtalare så sitter ju magneten ivägen för större delen av ljudstrålningen rakt bakåt, så det borde inte va något större problem väl?
Ljudet borde inte studsa rakt mot väggen bakom, utan ut runt med sidorna(om man kan säga så i ett klot)
Men innan va jag inne på om man skulle sätta en halvmåne av mdf i bakre halvan av klotet för att va på säkra sidan.

http://www.cabasse.com/en/range/artis/l ... ff91358676 här går det läsa lite hur några som är betydligt smartare än mig resonerar kring klotformen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-07 14:03

Andr82 skrev:

Ja när man studsar en boll så blir det ju stående resonans i bollen antar jag, men kommer ljudet från en högtalare så sitter ju magneten ivägen för större delen av ljudstrålningen rakt bakåt, så det borde inte va något större problem väl?
Ljudet borde inte studsa rakt mot väggen bakom, utan ut runt med sidorna(om man kan säga så i ett klot)
Men innan va jag inne på om man skulle sätta en halvmåne av mdf i bakre halvan av klotet för att va på säkra sidan.

http://www.cabasse.com/en/range/artis/l ... ff91358676 här går det läsa lite hur några som är betydligt smartare än mig resonerar kring klotformen.

En högtalarmagnet har väl en diameter på i storleksordningen en decimeter. Lägsta resonansen har en våglängd på i storleksordningen en meter. Ljudets våglängd vid de intressanta frekvenserna är alltså betydligt längre än magnetens storlek, och då är det fritt fram för ljudet att kila runt magneten och ut genom membranet. Det är alltså bara ett tunt lager papp som skiljer resonansljuden från omgivningen.

Det gäller fö alla högtalarlådor.

Och för att bli av med resonanser ska man inte sätta in hårda saker i lådan utan fluff. Hårda saker dämpar inte resonanser, de bara flyttar på dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-05-07 14:05

phon skrev:

Det blir ingen större skillnad, det blir ganska ...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-05-07 15:07

Svante skrev:
phon skrev:

Det blir ingen större skillnad, det blir ganska ...

Ganska likgiltigt kanske.......... :twisted:

Henrik

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-05-08 10:44

:D :oops:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-24 23:42

Efter att ha läst lite i tråden om roomgain, och inte blivit märkbart klokare då det som står där funkar bättre i ett "normalt rum" så tänkte jag att jag får väl göra som många betydligt kunnigare än mig säger att man inte ska: simulera en rak frekvenskurva och bygga efter det..
Bild Så ser nämligen mitt vardagsrum ut, och den planlösningen ÄTER bas över 30Hz..
Det blev dock bättre när väggen bakom högtalarna fick ett lager väggskiffer från bauhaus.
Eller ska man kanske göra lite som "S" och köra med Dsp och aktiv delning?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-24 23:51

Dom som står bakom väggen måste höra väldigt lite? :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-24 23:56

Fjonkalicious skrev:Dom som står bakom väggen måste höra väldigt lite? :D

Haha jag brukar ha ett fönster öppet lite åt dom. ;)
nä men jag är inte direkt någon expert på Sketchup än, vissa saker va enklare i gamla hederliga Truespace, men där fanns tyvärr inga mått.. :)

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2011-05-25 09:18

De resonanser som uppstår i en helt sfärisk kropp hade väl Olle Mirsch en bra lösning på hur att förhindra. En skiva som satt skar mitt genom centrum tror jag det var, med lite hål i.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-25 11:13

Och sen toppa med ett antal lager glasfiberväv & plastic padding?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-25 13:06

PeterAkemark skrev:De resonanser som uppstår i en helt sfärisk kropp hade väl Olle Mirsch en bra lösning på hur att förhindra. En skiva som satt skar mitt genom centrum tror jag det var, med lite hål i.

Ja jag läset med det, jag hade faktiskt liknande funderingar.

Nej ingen badboll, det blir avgjutning av ett polerat metallklot! hehe
Sen blir det lite släppmedel på insidan och sen massa glasfiber, så blir ytan rätt hygglig.
Bli nog spännande att få ihop halvorna snyggt dock..
Om jag ska köpa mig En bok om konstruktion av högtalarlådor, vilken borde jag köpa då?
Hitta en hel hög på adlibris, o sen ett par på hifikit.
Men någon påläst människa kanske har ett tips för en som är ganska grön?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-01-16 00:31

På tal om att gjuta lådor så går det väl att svarva till en boll med tätskum. Det tål tydligen gelcoat också, har inte provat själv, men är sugen på det.

Just glasfiber är jag iofs inte jättesugen på att använda, med det skulle väl gå med någon form av glasfiberförstärkt kakelsättning också, men mycket slipande...

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-18 10:52

För mig känns det en eninga bakvänt att välja runda högtalare för att få en jämn frekvensgång och att sedan leta element. jag skulle istället leta vettiga element och sedan anpassa lådan efter detsamma, om inte runda klot är det som är kravet för projektet dvs.

Efter att ha köpt och mätt upp aktuella element i en "IB" kan du sedan räkna på hur baffelns utforming påverkar frkevensgången. med lite träning och några prototyprundor kan man allt som ofta uppnå en väldigt rak frekvensgång från varje ingående element som underlättar enormt för filterarbetet.

Kör man digital filter med parametrisk EQ är ju dock behovet mindre av att optimera HWn men det känns spontant bra att elementen i lådan i sig fungerar bra ihop.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2012-01-19 13:30

Projektet är lagt på is tills vidare då jag har flyttat upp till umeå och börjat studera till arkitekt.

Men meningen med hela grejen va att göra någon minivariant av La Sphere från början.

Användarvisningsbild
RealElwood

Inläggav RealElwood » 2012-02-17 13:07

Använda sig av Ikeas salladsskålar kanske skulle funka?

http://www.ikeahackers.net/2012/02/ikea-speaker.html

Bild

Föregående

Återgå till DIY-forum