niklas skrev:S skrev:Medans jag funderar på mina stativare jag ska bygga tänkte jag planera ett subwoofer bygge.
Det får max kosta 5000kr men kan nog sträcka mig mer...
Jag vill ha ett stort element som går djupt, minst 15"
(har kollat på 18 och 21 tum men hittar inget som ja tycker verkar prisvärt o vettigt, men tipsa gärna!)
Kan även funka med två billigare 15" motplacerade för att ta bort vibrationer.
Har tänkt mig en låda som är ca 50*70*35 (bredd*höjd*djup), spelar ingen roll om den är sluten eller basreflex.
Vill gärna ha en plateamp, men kan överväga ett slutsteg och minidsp.
Har kollat på dessa:
http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... 09&scqty=1http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... 20&scqty=1Vad tror ni om det?
Även kollat på denna:
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-642 Hur mycket bättre blir det den tror ni?
Rum denna ska spela i: ca 3.5*2.5 m
Mvh
S
Nu har jag inte ens klickat på de länkar du postade, men efter att ha läst ditt inlägg tycker jag du ska fundera lite på vad du behöver egentligen. Du ska bygga ett par stativare skriver du. Antar då att det är dessa som ska utgöra topparna i det delade systemet. Om man räknar med att man behöver ca 10dB headroom i basområdet och stativarna är av "normal" storlek (typ 5,5-6,5 tums bas) så skulle jag säga att det räcker med två st basmoduler med 10-tumselement (helst basreflex då det ger mest prestanda per krona). 4 st moduler är ännu bättre, men man kan ju börja med två. 4 st välkonstruerade basmoduler med fina 10-tumselement är verkligen inget man skojjar bort. Mycket hellre det än ett 15- eller 18-tums element.
Lite tips på element då:
L26ROY - Ganska dyrt, passar bra om man vill ha små lådor. Utmaningen blir att få plats med porten.
SLS10 - Billigt och (kanske därför) beprövat. De flesta verkar köra dem slutna, men jag hade provat portat. Finns nån tråd med simuleringar tillsammans med Inos X-element och det var inga gigantiska skillnader, även om de säkert är hörbara.
Annars finns alltid Inos X-moduler som kostar typ 6500 utan låda. Då slipper du dessutom konstruera dem själv (bara bygga lådan efter ritning), fast det kanske är just det du vill?
Niklas. Du är en vis man, jag har nu funderat på vad jag egentligen behöver. Jag simulerat allt ifrån 10-18" element och kommit fram till att det nog räcker med två 10" l26roy element (eller xxls 10") i basreflex sonotubes.
Om jag inte blir nöjd med detta bygger jag helt enkelt två till. Men det räcker nog för nu och matchar mina framtida stativare ganska bra. Sedan när jag bygger om dessa till golvare så får jag väll passa på att uppgradera basen också!
Jag hoppas att detta blir en bra förbättring från mina två 8" xzt basar.
När jag simulerar så blir det inte så jättestor skillnad mellan 10" och 12" utom i de lägsta frekvenserna. Jag har ändå ingen nytta av basen under 20hz.
Sen blir det ju mycket mindre lådor med 10" vilket gör att jag kan ha mycket fler! Blir ju lite svårt att trycka in bakermans rör i mitt rum
Mvh
Sebastian