Bas 15" eller mindre

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-06 11:55

Fackamato skrev:
S skrev:Ja precis det är den!

Våra simuleringar ser väll likadana ut för basreflexen? eller vad försökte du säga med inlägget :)?

ja då är det ju bättre med basreflexen?
eller kan man eq:a upp den slutna?

Mvh
Sebastian

Jag kollade inte så noga på din bild utan slängde ihop en simulering lite snabbt bara, men dom är väl lika :)

Ja, basreflexen kan ju spela högre i alla fall (och djupare). EQ:a upp den slutna kan man, men då krävs mer effekt, och därför blir den termiska kompressionen högre, och det är ju inte kul...

Har du plats för 180L (det är rätt stort!) så visst. Personligen hade jag nog dock byggt två slutna lådor á 80L eller så, dämpning, effekt och EQ. :)

Jaha okej, tack :)

Jag ska ju ha dom i rör. Så med ett rör som är 40cm diam blir dom ca 145cm höga. Inte så farligt, hehe. Om det inte blir bra så kan jag ju alltid bygga nya lådor;)

/S

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2011-05-06 12:50

Här är ett program som är bra att ha när man bygger "rörbas" (sonosubs): http://www.subwoofer-builder.com/sonosub.htm

Det kontrollerar så att man får plats med rör, ger rekommendationer ang mått etc.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-06 14:39

Fackamato skrev:Här är ett program som är bra att ha när man bygger "rörbas" (sonosubs): http://www.subwoofer-builder.com/sonosub.htm

Det kontrollerar så att man får plats med rör, ger rekommendationer ang mått etc.

Tack så mycket men jag har faktiskt det redan ;)

Tror ni att detta steg klarar två xxls 12"?
http://www.thomann.de/se/tamp_ta1050ii_endstufe.htm

Eller klarar denna modulen en bas? http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4709

Hittar inte vad rms och peak på elementen är.

/S

Användarvisningsbild
niklas

Re: Bas 15"

Inläggav niklas » 2011-05-06 16:02

S skrev:Varför fega? Ja ska minst ha 12" element :)

Nej men jag tror att det blir toppen men två par 12" element i små toarullar alá wannabee bakerman :)

Borde jag då satsa på portad eller sluten låda, jag ska ju ha en dsp till så då borde man kunna eq:a en sluten låda bra va?

Förlåt Ragnwald om du blir ledsen att ja inte skaffar några 18" värstingar men jag tror att jag blir nöjd med 12" ändå;)

Niklas: Nej jag vill inte ha något ino utan vill bygga själv från scratch! :)

.Ps. Jag ska sedan antagligen uppgradera mina stativare till golvare (TMMMM style) och om basen inte räcker till då så får jag väll bygga fler lådor :) men det tvivlar jag på! .ds.

Ditt rum är alltså 3.5*2.5 m. Lyssningsavståndet kommer bli runt 2,5 meter som mest. Var rädd om dina öron... :)

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-05-06 16:22

Du kan ju bygga ett par horn. Funderar själv på något sånt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-06 17:27

S skrev:
Fackamato skrev:Här är ett program som är bra att ha när man bygger "rörbas" (sonosubs): http://www.subwoofer-builder.com/sonosub.htm

Eller klarar denna modulen en bas? http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4709

/S

Tror till och med att T-Ampen kan grilla några xxls basar om så krävs.
Sen har jag för mig att perless rekomenderar ett subsonic filter vid 17 och en branthet på 6db

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-06 17:34

niklas skrev:
S skrev:Varför fega? Ja ska minst ha 12" element :)

Nej men jag tror att det blir toppen men två par 12" element i små toarullar alá wannabee bakerman :)

Borde jag då satsa på portad eller sluten låda, jag ska ju ha en dsp till så då borde man kunna eq:a en sluten låda bra va?

Förlåt Ragnwald om du blir ledsen att ja inte skaffar några 18" värstingar men jag tror att jag blir nöjd med 12" ändå;)

Niklas: Nej jag vill inte ha något ino utan vill bygga själv från scratch! :)

.Ps. Jag ska sedan antagligen uppgradera mina stativare till golvare (TMMMM style) och om basen inte räcker till då så får jag väll bygga fler lådor :) men det tvivlar jag på! .ds.

Ditt rum är alltså 3.5*2.5 m. Lyssningsavståndet kommer bli runt 2,5 meter som mest. Var rädd om dina öron... :)

Ja mätte och det va faktiskt 4*2.7 m :D Men det är ju bra att framtidssäkra, hehe:)

/S

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-06 17:39

boom skrev:
S skrev:

/S

Tror till och med att T-Ampen kan grilla några xxls basar om så krävs.
Sen har jag för mig att perless rekomenderar ett subsonic filter vid 17 och en branthet på 6db

Jaha ja! Då kanske det räcker med denna? http://www.thomann.de/se/behringer_a500 ... dstufe.htm

Okej, ja det fixar ju minidsp:n. Vad menas med ett subsonic filter, asså ta bort allt under 17hz?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-06 17:58

S skrev:

Okej, ja det fixar ju minidsp:n. Vad menas med ett subsonic filter, asså ta bort allt under 17hz?

Ja. Men det är ingen idé att du frågar någon om var du får tag på ett sånt för rimliga pengar, för det är ingen som vet.
Folk skriver bara att du bör ha ett... :wink:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-06 18:38

Lätt som en plätt. Varför har du inte frågat? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-06 21:42

Ragnwald skrev:Lätt som en plätt. Varför har du inte frågat? :wink:

Men förklara hur då :)!!!

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-06 22:12

niklas skrev:
S skrev:Medans jag funderar på mina stativare jag ska bygga tänkte jag planera ett subwoofer bygge.

Det får max kosta 5000kr men kan nog sträcka mig mer...

Jag vill ha ett stort element som går djupt, minst 15"
(har kollat på 18 och 21 tum men hittar inget som ja tycker verkar prisvärt o vettigt, men tipsa gärna!)

Kan även funka med två billigare 15" motplacerade för att ta bort vibrationer.

Har tänkt mig en låda som är ca 50*70*35 (bredd*höjd*djup), spelar ingen roll om den är sluten eller basreflex.

Vill gärna ha en plateamp, men kan överväga ett slutsteg och minidsp.

Har kollat på dessa:

http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... 09&scqty=1

http://www.parts-express.com/pe/pshowde ... 20&scqty=1

Vad tror ni om det?

Även kollat på denna: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-642

Hur mycket bättre blir det den tror ni?

Rum denna ska spela i: ca 3.5*2.5 m

Mvh
S

Nu har jag inte ens klickat på de länkar du postade, men efter att ha läst ditt inlägg tycker jag du ska fundera lite på vad du behöver egentligen. Du ska bygga ett par stativare skriver du. Antar då att det är dessa som ska utgöra topparna i det delade systemet. Om man räknar med att man behöver ca 10dB headroom i basområdet och stativarna är av "normal" storlek (typ 5,5-6,5 tums bas) så skulle jag säga att det räcker med två st basmoduler med 10-tumselement (helst basreflex då det ger mest prestanda per krona). 4 st moduler är ännu bättre, men man kan ju börja med två. 4 st välkonstruerade basmoduler med fina 10-tumselement är verkligen inget man skojjar bort. Mycket hellre det än ett 15- eller 18-tums element.

Lite tips på element då:
L26ROY - Ganska dyrt, passar bra om man vill ha små lådor. Utmaningen blir att få plats med porten.

SLS10 - Billigt och (kanske därför) beprövat. De flesta verkar köra dem slutna, men jag hade provat portat. Finns nån tråd med simuleringar tillsammans med Inos X-element och det var inga gigantiska skillnader, även om de säkert är hörbara.

Annars finns alltid Inos X-moduler som kostar typ 6500 utan låda. Då slipper du dessutom konstruera dem själv (bara bygga lådan efter ritning), fast det kanske är just det du vill?

Niklas. Du är en vis man, jag har nu funderat på vad jag egentligen behöver. Jag simulerat allt ifrån 10-18" element och kommit fram till att det nog räcker med två 10" l26roy element (eller xxls 10") i basreflex sonotubes.

Om jag inte blir nöjd med detta bygger jag helt enkelt två till. Men det räcker nog för nu och matchar mina framtida stativare ganska bra. Sedan när jag bygger om dessa till golvare så får jag väll passa på att uppgradera basen också!

Jag hoppas att detta blir en bra förbättring från mina två 8" xzt basar.

När jag simulerar så blir det inte så jättestor skillnad mellan 10" och 12" utom i de lägsta frekvenserna. Jag har ändå ingen nytta av basen under 20hz.

Sen blir det ju mycket mindre lådor med 10" vilket gör att jag kan ha mycket fler! Blir ju lite svårt att trycka in bakermans rör i mitt rum :D

Mvh
Sebastian

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-07 06:50

Det började med 15 och blir mindre och mindre
Och vad är vitsen med att gå upp i från 8 till 10 då borde dety väl vara bättre att gå upp rejält när du håller på om man läser vad du skriver att du kommer att uppgradera till 12 så småningom varför inte göra det med en gång .

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-05-07 22:46

boom, det är inte bara Sd som ökar. XMax bör vara minst dubbelt så långt på L26ROY och disten betydligt bättre. Går inte att jämföra imho.
S skrev:Niklas. Du är en vis man

Åh, tack. :)
S skrev:Om jag inte blir nöjd med detta bygger jag helt enkelt två till. Men det räcker nog för nu och matchar mina framtida stativare ganska bra. Sedan när jag bygger om dessa till golvare så får jag väll passa på att uppgradera basen också!

Precis! Jag tror det blir kanon. Glöm inte starta en byggtråd sen!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-07 22:55

Jag har inte hittills hört att de som byggt med L26ROY, blivit speciellt nöjda.
Kanske vi kan få bevis för motsatsen, med några upplagda mätresultat gjorda av nöjda användare.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-08 00:15

niklas skrev:boom, det är inte bara Sd som ökar. XMax bör vara minst dubbelt så långt på L26ROY och disten betydligt bättre. Går inte att jämföra imho.
S skrev:Niklas. Du är en vis man

Åh, tack. :)
S skrev:Om jag inte blir nöjd med detta bygger jag helt enkelt två till. Men det räcker nog för nu och matchar mina framtida stativare ganska bra. Sedan när jag bygger om dessa till golvare så får jag väll passa på att uppgradera basen också!

Precis! Jag tror det blir kanon. Glöm inte starta en byggtråd sen!

Jag har simulerat rätt bra på lroy basen och den blir jag inte klok på.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-08 18:59

Vilken av dessa tror ni? Den ena har ju mer watt men mer THD, 0.05% mer...

http://www.thomann.de/se/the_tamp_e800.htm
http://www.thomann.de/se/tamp_ta600_endstufe.htm

Jag har redan en e800 som är bryggat till en PA bas och tycker den låter väldigt bra och skulle kunna tänka mig att köpa en till men byta fläktarna, men tror ni att den andra är bättre?

Mvh
S

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-08 19:19

Om båda levererar den effekt du behöver så tittar du på andra kvaliteter, tex byggkvalité och lägsta undre gränsfrekvens.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-08 19:19

Vad ska man köpa om man vill ha ett ställbart högpass som går att ställa ner till 10 hz ? :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-08 19:56

bakerman22 skrev:

Vad ska man köpa om man vill ha ett ställbart högpass som går att ställa ner till 10 hz ? :wink:

Beror på vad du är ute efter varför slog du inte till på länken jag skickade där kan du ha högpass i från 1hz.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-08 21:57

Det måste väl gå att hitta ett rent högpassfilter för under 4,5k...? 8O

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-08 22:28

bakerman22 skrev:Det måste väl gå att hitta ett rent högpassfilter för under 4,5k...? 8O

Och vilken branthet skall det filtret ha då 6db då kan du sätta en kondning i serie på + matningen

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-08 22:55

MagnusÖstberg skrev:Om båda levererar den effekt du behöver så tittar du på andra kvaliteter, tex byggkvalité och lägsta undre gränsfrekvens.

Okej tack så mycket :)
Då blir det nog e800:an!

/S

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-08 23:52

boom skrev:
bakerman22 skrev:Det måste väl gå att hitta ett rent högpassfilter för under 4,5k...? 8O

Och vilken branthet skall det filtret ha då 6db då kan du sätta en kondning i serie på + matningen

12 dB bör det väl minst ha..
Sen skulle det ju vara trevligt med något elektroniskt som gick att justera..

Väntar fortfarande på Ragnwalds svar... :wink:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-08 23:54

Ragnwald skrev:Jag har inte hittills hört att de som byggt med L26ROY, blivit speciellt nöjda.

Har du några exempel?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-09 05:34

Glebster skrev:
Ragnwald skrev:Jag har inte hittills hört att de som byggt med L26ROY, blivit speciellt nöjda.

Har du några exempel?

Du gnällde över orkan port i ditt bygge så du fick smälla in en strumpa i porten.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-09 05:35

bakerman22 skrev:
boom skrev:

12 dB bör det väl minst ha..
Sen skulle det ju vara trevligt med något elektroniskt som gick att justera..

Väntar fortfarande på Ragnwalds svar... :wink:

Sms 1 är juster bar från 6 till 48
sen finns det 3st på himagasinet.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-09 09:14

boom skrev:
Glebster skrev:

Har du några exempel?

Du gnällde över orkan port i ditt bygge så du fick smälla in en strumpa i porten.

Hahaha, vad jag vet har jag inte gnällt över något. Jag kör sedan flera månader BR-lösning med en av portarna pluggade i syfte att sänka avstämningen, fungerar utmärkt men mätningar fattas tyvärr fortfarande.

Enda kruxet jag hittat med L26Roy är att den kräver långa rör för låg avstämning men det går ju att "åtgärda" med slitsport eller att köra slutet med PEQ/LT.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-05-09 09:35

Glebster skrev:
boom skrev:
Glebster skrev:

Har du några exempel?

Hahaha, vad jag vet har jag inte gnällt över något. Jag kör sedan flera månader BR-lösning med en av portarna pluggade i syfte att sänka avstämningen, fungerar utmärkt men mätningar fattas tyvärr fortfarande.

Enda kruxet jag hittat med L26Roy är att den kräver långa rör för låg avstämning men det går ju att "åtgärda" med slitsport eller att köra slutet med PEQ/LT.

När ja simulerar lroy:n så blir det ett ca 50cm långt rör med 10cm diam. Det är ju inga problem med att få plats med det i en sonosub, då det röret blir ca 1 m långt!

Är du nöjd med elementen?

Någon som vet hur man dämpar en sonosub på bästa sätt? Med ull i hela röret eller vid topplocket bara?

Mvh
S

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-05-09 09:46

S skrev:
Glebster skrev:
boom skrev:
Glebster skrev:

Har du några exempel?

När ja simulerar lroy:n så blir det ett ca 50cm långt rör med 10cm diam. Det är ju inga problem med att få plats med det i en sonosub, då det röret blir ca 1 m långt!

Är du nöjd med elementen?

Rörlängden är ju inget problem när man utformar subben som ett rör men lite trixigare att få in i en konventionell låda... Minns jag rätt hamnade jag på ca 70cm rör (diameter 70mm). Vilken avstämning får du med din konfigurationen ovan, känns som att den borde bli lite väl hög?!

Jag har inte så mycket att jämföra med men de trycksätter mitt vardagsrum med öppen planlösning helt ok för att vara två tior. Personligen tror jag det är ett av de bättre 10-tums elementen som finns tillgängligt på marknaden.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum